Vanhan traktorin pesu

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Laakeri

Vanhan traktorin pesu

Viesti Kirjoittaja Laakeri »

Minulla on vuoden 1956 mallin Valmet 20, joka on seissyt kuivassa ulkovarastossa 25 - 30 vuotta. Aion kunnostaa sen nyt ajokuntoon. Mikähän olisi paras tapa puhdistaa se, kun tarkoitus on jättää se maalaamatta ja siis niin kuluneeksi kuin se nyt on?
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Vanhan traktorin pesu

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Mikä vaan on yhtään rasvottunut ja öljyyntynyt valuosissa, niin älä pese millään, lähtee maalit ja öljyinen suojakerros pois ja ruostuu heti. Maalausta varten sitten ihan eri asia.
Tekemällä virheistä oppii.
jamppi
Viestit: 2252
Liittynyt: Su Marras 19, 2006 1:17 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Vanhan traktorin pesu

Viesti Kirjoittaja jamppi »

Ensin pesu painepesu lämpimällä vedellä hiilivetyliuottimella joka poistaa rasvan, sen jälkeen pesu raskaankaluston pesuaineella joka ottaa pois noen ja muut paskat.
Liiankuuma vesi irrottaa maalia, samoin liian järeä pesuaineliuos. Hiilivetryliuotin kuivaan pintaan raakana.
6 Nuhvia
2 Leukkua
Olympia -37 5-6 Hp
BMV 8-10 Hv
Lasikuulapuhallusta masinisteille
Smirkelimies
Viestit: 1466
Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
Viesti:

Re: Vanhan traktorin pesu

Viesti Kirjoittaja Smirkelimies »

Minä olen sivellyt maalittomia kohtia fosforihapolla, tulee joku fosfaattipinta vissiin pintaan, ei ota uutta ruostetta niin herkästi. Entäs jos ohkasen kerroksen jottain kovettuvaa kotelosuojaa tms vielä suiskasis päälle?

Amerikan rauta -lehdessä oli ihan kokonainen juttukin patinan suojauksesta, kaikenlaista käyttävät: vernissaa, lakkaa, antiikkivahaa...
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Vanhan traktorin pesu

Viesti Kirjoittaja 361 »

Muutaman kymmenen konetta ole hyvällä menestyksellä pessyt wurthin pineline tehopesuaineella sekä kuumapesurilla. Ensin aloitettu kevyemmin ja pinttyneempiin paikkoihin voimakkaampaa pesuaineseosta. Todella pikeentyneisiin kohtiin olen käyttänyt soodapuhallusta, ihan sellainen halpa käsikannu on toiminut hyvin. Ei vaurioita maalipintaa.

Halutessaan voi poltto-öljyillä, tärpätillä tai vaikka bensiinillä liottaa mutta tuo edellä mainittu operaatio on todettu hyvin toimivaksi

Vanhan traktorin kun perusteellisesti pesee, pääsee vettä myös ei toivottuihin paikkoihin. Siksi pesu kannattaa suorittaa ennen öljyjen vaihtoa.

Tuollainen kunnon pesu tarvitsee suorittaa harrastekoneisiin vain kerran ja kyllä ne sen kestää.
Laakeri

Re: Vanhan traktorin pesu

Viesti Kirjoittaja Laakeri »

Kiitos vastaajille. Eiköhän se siitä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Massikkamiess, Mauri Tähkä, riude ja 37 vierailijaa