Ford 4000 perä ja öljynvaihto
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: Ti Kesä 30, 2020 8:15 pm
- Viesti:
Ford 4000 perä ja öljynvaihto
Elikkä olen aloittanut tälläisen hienon traktori harrastuksen ja olenkin ihmetellyt miksi en ole aikaisemmin mitään konetta hankkinut.Kyllähän miehellä täytyy kone olla ja mielummin vaikka useampiakin..
Mutta itse asiaan. Ensimmäisenä hankintana keväällä oli Ford4000 traktori vm. 1970. Aloitin siihen öljynvaihto huollon, ei mitään tietoa milloinka viimeksi öljyjä vaihdettu ym. Laskin perästä, lootasta ja moottorista öljyt pois. Onko normaalia, että perän öljyropusta tippuu osia kun öljyt laskee. Siis kysymys kuuluu, että kuuluko osa tiputtaa takaisin perään öljyn täyttöaukosta vai tarttiskohan tehdä jotain? Nostolaite toimii ok, mutta ulosotto on hiukan voimaton, mutta ei halvaantunut. Osan halkaisija noin 10mm.
Mutta itse asiaan. Ensimmäisenä hankintana keväällä oli Ford4000 traktori vm. 1970. Aloitin siihen öljynvaihto huollon, ei mitään tietoa milloinka viimeksi öljyjä vaihdettu ym. Laskin perästä, lootasta ja moottorista öljyt pois. Onko normaalia, että perän öljyropusta tippuu osia kun öljyt laskee. Siis kysymys kuuluu, että kuuluko osa tiputtaa takaisin perään öljyn täyttöaukosta vai tarttiskohan tehdä jotain? Nostolaite toimii ok, mutta ulosotto on hiukan voimaton, mutta ei halvaantunut. Osan halkaisija noin 10mm.
-
- Viestit: 8103
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Ford 4000 perä ja öljynvaihto
Hyvähän se olis tietysti paikallaa olla, ja nostolaitekannen ollessa irti, voi löytyä lisää irrallisia osia!?
Älä ainakaa takasin täyttöaukosta heitä, vaan pidä osa tallessa, jos et nyt rupea enempää remontoimaa.
Älä ainakaa takasin täyttöaukosta heitä, vaan pidä osa tallessa, jos et nyt rupea enempää remontoimaa.
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: Ti Kesä 30, 2020 8:15 pm
- Viesti:
Re: Ford 4000 perä ja öljynvaihto
En ollutkaan ihan vakavissani, että pudottaisin sen takaisin . Se näyttää, että se olisi katkennut jostakin n. 5mm vahvasta akselista. Voiko esim lisähydrauliikan tai virtauksensäätöventtiilien karoissa olla tämän muotoisia osia? Onko kannen aukikäytössä muuta kuin pultit auki ja rivakka nosto? Kasaus vain päin vastaisessa järjestyksessä?
-
- Viestit: 7777
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Ford 4000 perä ja öljynvaihto
Minä jo mietin että meno on aika hurjaa jos öljyn valutuksessa tippuvat osat laitetaan täytön yhteydessä takaisin
-
- Viestit: 8103
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Ford 4000 perä ja öljynvaihto
Nostolaitekansi lähtee pultit irti, ja nosto, ja päinvastoin takasin.
Tuo osa vois olla peräkotelon sivussa olevasta virtauksensäätö vivustosta?!
Tuo osa vois olla peräkotelon sivussa olevasta virtauksensäätö vivustosta?!
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: Ti Kesä 30, 2020 8:15 pm
- Viesti:
Re: Ford 4000 perä ja öljynvaihto
Voiko virtauksensäätövivuston purkaa sivusta, ilman kannen avaamista?Tumppi 865 kirjoitti: ↑Pe Heinä 03, 2020 2:45 pm Nostolaitekansi lähtee pultit irti, ja nosto, ja päinvastoin takasin.
Tuo osa vois olla peräkotelon sivussa olevasta virtauksensäätö vivustosta?!
-
- Viestit: 1013
- Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 10:16 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 265
- Liittynyt: Ti Kesä 30, 2020 5:04 pm
- Viesti:
Re: Ford 4000 perä ja öljynvaihto
Onko 4000 Fordissa todistetusti särkynyt jotakin tekniikkaan liittyvää?
-
- Viestit: 1380
- Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
- Viesti:
-
- Viestit: 898
- Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 7:34 pm
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Ford 4000 perä ja öljynvaihto
Se on virtauksenrajoittimen ohitusmekanista. Kun nostolaitteen vipu vedetään täysin yläasentoon niin tuo tappi kääntää virtausrajoituksen pois. Toi on vaan pieni pätkä sitä tappia, kierteellä ollut kiinni siinä pidemmässä osassa.
Se on tavallaan ollut "väärin päin" siellä porauksessa, muuten se ei olis päässyt putoamaan.
Aniharvoin tota virtauksen rajoitinta tarvii joten ei sillä ohituksellakaan mitään tee. Pieni epäilys on ettei se rajoituskaan toimi jos tapin toinen pää jumittaa siihen vipuun, johon sen pitäis vaikuttaa.
Sanoisin ettei tarvi olla huolissaan.
Se on tavallaan ollut "väärin päin" siellä porauksessa, muuten se ei olis päässyt putoamaan.
Aniharvoin tota virtauksen rajoitinta tarvii joten ei sillä ohituksellakaan mitään tee. Pieni epäilys on ettei se rajoituskaan toimi jos tapin toinen pää jumittaa siihen vipuun, johon sen pitäis vaikuttaa.
Sanoisin ettei tarvi olla huolissaan.
F 4000, Power Major, Dexta. "Life is a Piece of S h i t"
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: Ti Kesä 30, 2020 8:15 pm
- Viesti:
Re: Ford 4000 perä ja öljynvaihto
Tänään nostin kannen ylös. Se todella oli virtauksen säädön nuppi. Kun tarkemmin tarkasteli osaa, josta se oli katkennut, niin siitä huomasi että se on todella kierteellä ollut kiinni. Räjäytyskuvista näki, että siinä on myös ollut simmilevu välissä. Sekin löytyi, jonka sai magneetilla pilkittyä. Kieltämättä, en ole aikaisemmin ymmärtänytkään kuinka virtauksen rajoitin toimii, mutta syy on varmaan siinä sitten ettei se virtauksen rajoitin toimikkaan.Tui kirjoitti: ↑Su Heinä 05, 2020 10:14 am Se on virtauksenrajoittimen ohitusmekanista. Kun nostolaitteen vipu vedetään täysin yläasentoon niin tuo tappi kääntää virtausrajoituksen pois. Toi on vaan pieni pätkä sitä tappia, kierteellä ollut kiinni siinä pidemmässä osassa.
Se on tavallaan ollut "väärin päin" siellä porauksessa, muuten se ei olis päässyt putoamaan.
Aniharvoin tota virtauksen rajoitinta tarvii joten ei sillä ohituksellakaan mitään tee. Pieni epäilys on ettei se rajoituskaan toimi jos tapin toinen pää jumittaa siihen vipuun, johon sen pitäis vaikuttaa.
Sanoisin ettei tarvi olla huolissaan.
Luulen, että nuppi on onnistuttu katkaisemaan kannen asennusvaiheessa, jolloinka se olisi päässyt tippumaan pois paikoiltaan. Nupin pää pojottaa pystytssä ja sen pitäisi sattua kannessa olevaan reikään. Elikkä asennusvaiheessa pieni sivuttaisliike murtaa nupin. Eihän tappiin kohdistu ikinä mitään voimiakaan normaali käytössä, mikä sen olisi voinut katkaista.
Elikkä on varmaan turha etsiä syytä lisähydrauliikan tehottomuuteen tästä viasta. Tutkin perää sen verran, ettei siinä kovin montaa vikaa voi olla. Pumpulta nousee paine ilmeisemmin kohti "välikantta", josta paine ohjataan tarvittaessa ulkoiseen käyttöön. Olenkohan asian ymmärtänyt oikein? Aikaisemmin traktorin takakuormain jaksoi nostaa koneen keulan helposti ylös, mutta nyt se ei enää nosta kuin hädin tuskin puolikkaan kauhallisen hiekkaa. Takanostolaite nostaa normaalin tuntuisesti, mutta onhan siinä paljon pienemmän vipuvarret ym.. En tiedä, millä voisin kuormittaa peränostolaitetta enemmän.
perä
-
- Viestit: 1519
- Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
- Paikkakunta: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Ford 4000 perä ja öljynvaihto
Öljyjä laskiessa pitää vain olla tarkkana ja panna merkille järjestys, jos osia on useampia. Sekä se, mitenpäin osa tulee ulos.
Osaa sit pudotella osat takaisin oikein päin, sekä oikeassa järjestyksessä.
Sellasiakin on tullu vastaan, jossa koneen uumeniin on jäänyt irtokappaleita jostain kauan sitten tehdystä remontista.
Sit osa on löytyny vuosien kuluttua muun korjauksen yhteydessä ja aiheuttanu päänraapimista, kun sille on etsitty oikeaa osoitetta.
-
- Viestit: 6501
- Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
- Paikkakunta: 07560 pukkila
- Viesti:
Re: Ford 4000 perä ja öljynvaihto
uusi nyt samalla kaikki tiivisteet, ei paljoa maksa se sarja, siinä tulee nostolaite männän tiivisteetkin mukana. pikkukannen tiiviste jos vuotaa niin voi aiheuttaa tehottomuutta lisähydrauliikkaan.. nostosylinterin ja kannen välissä on myös tiivisteet, kuten siinä nostolaitteen käyttöventtiilissä. hydrauli paineet voi sit mitata kun kasaat, nythän se on jo myöhäistä.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 5 vierailijaa