Kubota B7000

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Smirkelimies
Viestit: 1505
Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
Viesti:

Re: Kubota B7000

Viesti Kirjoittaja Smirkelimies »

Heikki 75 kirjoitti: Pe Heinä 03, 2020 9:13 pm Smirkelimies muuten?

Törmäsin ketjuun jossa sulla näyttää olevan mitsun traktori??
Sulla on tuo kääntyvä puskulevynkiinnitin??

Itse olen tuossa jo pähkäillyt, että rakennanko keulaan kolmipiste nostolaitteen ja käänntösylinterit ja mekaniinan puskulevyyn, vai tuollaisen kääntyvän kiinnittimen.

Jos ymmärsin oikein, että sinulla on tuollainen, niin saisiko muutaman kuvan kuinka se on koneessa kiinni?
Kesällä on nostolaite irti, voin ens vkolla ottaa kuvaa siitä rungon kiinnikkeestä, joka ei ole oikein hyvä, koska rasitukset tulee koneen etupäähän pelkästään. Ei ainakaan etuleikkuria kannata tuon varaan laittaa. Joku vankempi ratkasu ois paree, voisko ottaa ideaa etukuormaaja-malleista.

Pieni takakauha on hemmetn hyvä lisävaruste puskulevyn oheen, lumet liikkuu eteen ja taa. Hevotehnikalla on hyviä malleja.
Heikki 75
Viestit: 265
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2020 5:04 pm
Viesti:

Re: Kubota B7000

Viesti Kirjoittaja Heikki 75 »

Mulla on nyt mielessä aika selkeänä se, että koneen alle taakse asti palkki, joka tulee kiinni vetovarren kanssa samoihin tappeihin. Se ottaa puskiessa iskut sinne takapäähän ja ottaahan se nostossakin vastaan sitä momenttia joka pyrkii keventämään perää. Ei niin kovaa vääntöä tule siihen keulaan?


Mulla on tämmöinen ollut muutaman vuoden ruohonleikkurissa. Vankka jenkkituote joka kestäisi varmuudella raskaampaakin kalustoa.

https://m.youtube.com/watch?v=6QJ7FbO_TRc

Mielessä on ollut jos tuohon laittaisi 3piste korvakot ja muuttaisi voimansiirron kulmavaihteella keppivetoiseksi?
Voisi olla puskulevyn kanssa aika kätevä?
Smirkelimies
Viestit: 1505
Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
Viesti:

Re: Kubota B7000

Viesti Kirjoittaja Smirkelimies »

Takalinko oiskin hyvä, sais pakkaslumet etäämmälle. Luulis kestävän alle 20 hepan tehot.

Ollaan naapurin kanssa suunniteltu turvakaarta tai kehikkoa rattoreihin, kehikkoratkasun voisi ehkä yhdistää etunostolaitteen rakenteisiin jolloin sais lisäjäykistystä etupäähän, mutta homma on mietintäasteella.

Aasiassa käyttävät puolitelojakin näissä, semmosilla vois mennä vaikka hankikelillä kevyt kone, sukset laittais etupyörien alle.
himmeli
Viestit: 847
Liittynyt: To Marras 27, 2014 9:33 pm
Viesti:

Re: Kubota B7000

Viesti Kirjoittaja himmeli »

Smirkelimies kirjoitti: La Heinä 04, 2020 11:02 am
Heikki 75 kirjoitti: Pe Heinä 03, 2020 9:13 pm Smirkelimies muuten?

Törmäsin ketjuun jossa sulla näyttää olevan mitsun traktori??
Sulla on tuo kääntyvä puskulevynkiinnitin??

Itse olen tuossa jo pähkäillyt, että rakennanko keulaan kolmipiste nostolaitteen ja käänntösylinterit ja mekaniinan puskulevyyn, vai tuollaisen kääntyvän kiinnittimen.

Jos ymmärsin oikein, että sinulla on tuollainen, niin saisiko muutaman kuvan kuinka se on koneessa kiinni?
Kesällä on nostolaite irti, voin ens vkolla ottaa kuvaa siitä rungon kiinnikkeestä, joka ei ole oikein hyvä, koska rasitukset tulee koneen etupäähän pelkästään. Ei ainakaan etuleikkuria kannata tuon varaan laittaa. Joku vankempi ratkasu ois paree, voisko ottaa ideaa etukuormaaja-malleista.

Pieni takakauha on hemmetn hyvä lisävaruste puskulevyn oheen, lumet liikkuu eteen ja taa. Hevotehnikalla on hyviä malleja.
[/quote
Minulla tuo takakauha aivan omavalmiste, tyhjennys hydraulisella työntövarrella. Sekin mallia omavalmiste. Hyvä jos levittää vaikka hiekkaa voi tasoittaa saman tien, ja talvella laitan takalevyn perään, kätevä kasailla lunta kun on levy edessä että takana. :D
Smirkelimies
Viestit: 1505
Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
Viesti:

Re: Kubota B7000

Viesti Kirjoittaja Smirkelimies »

Smirkelimies kirjoitti: La Heinä 04, 2020 11:02 am
Heikki 75 kirjoitti: Pe Heinä 03, 2020 9:13 pm Smirkelimies muuten?

Törmäsin ketjuun jossa sulla näyttää olevan mitsun traktori??
Sulla on tuo kääntyvä puskulevynkiinnitin??

Itse olen tuossa jo pähkäillyt, että rakennanko keulaan kolmipiste nostolaitteen ja käänntösylinterit ja mekaniinan puskulevyyn, vai tuollaisen kääntyvän kiinnittimen.

Jos ymmärsin oikein, että sinulla on tuollainen, niin saisiko muutaman kuvan kuinka se on koneessa kiinni?
Kesällä on nostolaite irti, voin ens vkolla ottaa kuvaa siitä rungon kiinnikkeestä, joka ei ole oikein hyvä, koska rasitukset tulee koneen etupäähän pelkästään. Ei ainakaan etuleikkuria kannata tuon varaan laittaa. Joku vankempi ratkasu ois paree, voisko ottaa ideaa etukuormaaja-malleista.

Pieni takakauha on hemmetn hyvä lisävaruste puskulevyn oheen, lumet liikkuu eteen ja taa. Hevotehnikalla on hyviä malleja.
Löyty netistä jonkun Teron Kubotan kunnostusbloki, googleta Teron Kubota 7100, siellä on aika hyviä kuvia etunostolaitteen kiinnityksistä
Kubotaan. Kun kattelin kuvia, tuli epäily että mitsussa on etuvoimanoton alennusvaihteen takia heikompi? systeemi, vaihdemurikka tulee aika alas, siihen ei ehkä palkki mahdu helpolla menemään taa.
Heikki 75
Viestit: 265
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2020 5:04 pm
Viesti:

Re: Kubota B7000

Viesti Kirjoittaja Heikki 75 »

Mielenkiintoinen blogi Terolla.

Tässä kuvassa on ihan hyvä ja yksinkertainen perusidea.

https://vignette.wikia.nocookie.net/tra ... 0220213152

Noston nivelpiste roikkuu 6-8 mm. pellin varassa, eikä pitkittäisjäykkyyttä nostorunkoon ole edes haettu, joten kaikki momentit menevät tuolla palkilla taakse. Toki tuo tekisi mieli tehdä sivusuuntaan jollakin tapaa tukevammin, mutta perusajatus tuossa minun mielestä toimii. Tupla nostovarsilla tehty vielä tuo asennon vakautus. Aika houkutteleva malli?
Smirkelimies
Viestit: 1505
Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
Viesti:

Re: Kubota B7000

Viesti Kirjoittaja Smirkelimies »

Tutkin myös asiaa jos vahvistais omaa sydeemiä.

Tossa on myynnissä yksi systeemi, taakse viedään kiinnityksiä tuossakin.:

https://www.auctiontime.com/listings/fa ... ubota-2020
Heikki 75
Viestit: 265
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2020 5:04 pm
Viesti:

Re: Kubota B7000

Viesti Kirjoittaja Heikki 75 »

Vähän turhan monimutkainen. Varmaan tuolla on haettu maksimaalista maavaraa, mutta itselle sillä ei ole juurikaan merkitystä. Olisihan tuossa näköjään valmiita kierrereikiä keskiosassa konettakin, mutta lujuuden puolesta luulisi tuon takakiinnityksen vankalla palkilla olevan melko varma valinta?
Tuon palkin kun tekee tappisovitteisesti, sen irroituksessa ja kiinnityksessä ei montaa minuuttia mene, mikäli tulee tarve metsäajoon tai muuhun maavaraa vaativaan hommaan.
Oma käyttö tulee olelmaan 99% pihojen kolausta ja ehkä joskus jotakin maa-ainesten tasoittelua?
himmeli
Viestit: 847
Liittynyt: To Marras 27, 2014 9:33 pm
Viesti:

Re: Kubota B7000

Viesti Kirjoittaja himmeli »

Heikki 75 kirjoitti: Ma Heinä 06, 2020 8:11 am Mielenkiintoinen blogi Terolla.

Tässä kuvassa on ihan hyvä ja yksinkertainen perusidea.

https://vignette.wikia.nocookie.net/tra ... 0220213152

Noston nivelpiste roikkuu 6-8 mm. pellin varassa, eikä pitkittäisjäykkyyttä nostorunkoon ole edes haettu, joten kaikki momentit menevät tuolla palkilla taakse. Toki tuo tekisi mieli tehdä sivusuuntaan jollakin tapaa tukevammin, mutta perusajatus tuossa minun mielestä toimii. Tupla nostovarsilla tehty vielä tuo asennon vakautus. Aika houkutteleva malli?
Joo tuo on jo aika hyvä malli vähän tuunaten vielä vahvemmaksi ottamalla nuo sivussaolevat pultinreijät käyttöön ja kiinnittää tuon taakse menevän palkin ylemmäksi niin että ei tarvitse avaimia käyttää irroitukseen eikä kiinitykseen ,ja niin että palkin irti ollessa täysi maavara käytössä niin a vot!! :D :D
Heikki 75
Viestit: 265
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2020 5:04 pm
Viesti:

Re: Kubota B7000

Viesti Kirjoittaja Heikki 75 »

Kyllä. Ainakin heti pistää tuossa kuvassa silmään, että miksi nostosylinterin korvakkoa ei ole tuettu etu/taka-suunnassa tuohon pukin kylkeen, kun reijätkin olisi olleet valmiina?

Näyttää olevan yksitoiminen sylinteri niin ei ole katsottu tarpeelliseksi??
Heikki 75
Viestit: 265
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2020 5:04 pm
Viesti:

Re: Kubota B7000

Viesti Kirjoittaja Heikki 75 »

No niin, nyt on päästy testaamaan sitä mitä on tuossa syksyn mittaan pohdittu ja toteutettu.
Lumi liikkuu kyllä, mutta paljon tuli heti vastaan parannettavaa.

Etunostolaitteen on oltava vakauttava, eli mielellään ihan etunostolaite :D Vaatii siis neljä nivelpistettä.
Muuten kyllä riittää kubotan pumpussa nestettä noille sylintereille, ihan veti suuta hymyyn.
Levy kyllä tasamaalla toimii ihan ok, mutta 600mm. nostovarsi tuo yllättävän paljon murheita vähänkin epätasaisella.
Uiva kara on myös heti ostoslistalla nostoon.
Kokonaisuutena päästiin kyllä ihan auttavasti toimivaan pakettiin kuiviltaan.

Lingossa joutui tekemään melko rajun nopeutuksen hihnavaihteella, kun kulmassa joka oli fyysisesti ihan justiinsa tuohon ja ilmainen, eli pakkovaihtoehto, on välitys 1/1 ja piti kolminkertaistaa kyyti sen jälkeen. Nyt linko sinänsä on hyvä, mutta traktori kaipaisi yhtä pakkinopeutta tuohon väliin. Luulen että pakkaslumella voi pelata jollakin lailla, kunhan ei ahnehdi. Toisaalta vaikka minkälainen sohjo mennenee pikkupuolella.

Projekti on kyllä mielenkiintoinen. Pitkästä konepajataustasta huolimatta en ole koskaan aiemmin opetellut hihnapyörän tekoa. Nyt niitä tuli testattua ihan muutamia... :D

Pari kuvaa jos osasin:





https://hosting.photobucket.com/images/ ... &crop=fill

https://hosting.photobucket.com/images/ ... &crop=fill

https://hosting.photobucket.com/images/ ... fit=bounds

https://hosting.photobucket.com/images/ ... &crop=fill
Smirkelimies
Viestit: 1505
Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
Viesti:

Re: Kubota B7000

Viesti Kirjoittaja Smirkelimies »

Kuva

Hyvän näkönen systeemihän sinulla on. Ja Kubotapa on siistissä kunnossa, pakoputkikin oikein säihkyy.

Minäkin sain aikaseks opetella kuvan laiton joten tuossa verrokiksi Kova:n ratkasu.

Mullakaan ei ole uiva levy joten epätasasuuksissa saapi olla skarppina. Talven ekat auraukset on aika tökkiviä ennenkun taas vähä tottuu.
Heikki 75
Viestit: 265
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2020 5:04 pm
Viesti:

Re: Kubota B7000

Viesti Kirjoittaja Heikki 75 »

Hienokuntoisen oloinen Jawa! 8)

Kyllä minä vaihdoin tuohon sitten uivalla asennolla olevan karan. Helpottaa se todella paljon tuota työtä, kun ei suunnanvaihdon jälkeen tarvitse kuin tökätä keppi eteen ja keskittyä muuhun.

Levyn kanssa tuli ehkä vähän ahnehdittua. Olisi varmaan ollut parempi jos 20cm kapeampi? Hyvin se jaksaa kyllä työntää, mutta aika hanakasti tuo pitkä levy on vinossa ollessaan viemässä keulaa sivulle, varsinkin näin suvikelillä. Pakkaslunta ei ole vielä päässyt kokeilemaankaan.
Laitoin kokeeksi 4mm. korkeita ruuvinastoja etusiin, jos antaisi vähän suuntavakautta? Mietin että pitäisiköhän laittaa taaksekin. Alkoi pohdituttaa, että jos nuo piikit vähentävät etupään luistoa rajustikin, suhteessa takapyöriin, rasittaakohan se tuota voimansiirtoa jollakin tapaa enemmän?
Smirkelimies
Viestit: 1505
Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
Viesti:

Re: Kubota B7000

Viesti Kirjoittaja Smirkelimies »

Olen miettiny että levyyn ois hyvä olla levikepalat sillai että ne sais paikalleen jotenkin hahloon puottamalla. Jos ois vaikka 6 kulmanen putki ja samanmuotonen tappi, vois levikepalan kulmaa nopeesti säätää. Märkä lumi kyllä varmaan pysyis sulla levyssä ilman nuita pultattavia sivupalojakin, tai ainaskin mulla pysyy tuossa kapeessa levyssä. Pakkaslumi helpommin pakenee, mut sen saa kopattua sitte kauhaan ku pakittaa.

Mitenhän lie nastahomma, mulla ei o ollu liukuesteitä kun on toisaalta hyväkin että rengas luistaa jos tökkii.

Jawa 350 vm 1970 on ollu jo yli 10 vuotta, se vaan toimii, nou roplem. Laukku on SA hevoshuoltomiehen laukku.
Heikki 75
Viestit: 265
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2020 5:04 pm
Viesti:

Re: Kubota B7000

Viesti Kirjoittaja Heikki 75 »

Juu. Itse mietin aluksi, että teenkö kaarevan levyn suoralla reunalla vai en, mutta kun nopeus ei riitä edes kunnon rullaamiseen saati heittämiseen, oli tuo ratkaisu lopulta itsestään selvä.
Nuo kulmat omassa osui aika hyvin, ne auttavat suurempien alueiden kolaamisessa selkeästi ja toisaalta tietä auratessa purkaa ihan hyvin, ilman että tarvitsee olla ääriasennossa.
Toki säädettävä olisi vielä kätevämpi. Itsellä olisi lohkossa vapaa kara, joten olisi aika näppärä jos rakentaisi sylinterillä vaikka vain toisen päädyn säädettäväksi. Suorana lippa purkaisi hyvin jo pienellä levynkulmalla ja jos saisi vaikka 60 astettakin liikerataa siihen, niin alkaisi olla melko hyvin hallittavissa isompikin penkka levyn edessä.

Nostosylinterin karan vaihdoin uivaksi, se kyllä oli paras kehitysaskel tuossa hommassa. Jälki on heti aivan erinäköistä, kun ei ole aivan tasisia nuo kaikki pihat joita pitää kolata.

Tuo kuusikulmainen tappi on kyllä ihan hyvä idea manuaaliseen säätöratkaisuun. Siinä voisi toimia kätevästi vaikka ulosoton tapit ja uraholkit? Eivät montaa kymppiä maksa edes uudet osat ja ovat ainakin kovempaa tavaraa kuin perus hex-kanki. Niiden kaverinahan välttää toisena saranana ihan suorat tapit ja holkit.


Edit: Tuossa nastahommassa päädyin nastoittamaan kaikki renkaat. Motonet myy muutamissa myymälöissä Best gripin 6,8mm korkeaa traktorinastaa poistohintaan. Pistin joka palikkaan renkaassaan kaksi nastaa, takana riitti muutamaan kolmekin. Tämänpäivän kelillä ei nelivetoa edes tarvinnut, kuin pakittaessa jos etuset karkasi liian pitkälle ojaluiskaan.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: rokkimatti, zukka ja 52 vierailijaa