Tiskarikysymys

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

M320N
Viestit: 65
Liittynyt: Ma Huhti 08, 2019 10:29 pm
Viesti:

Re: Tiskarikysymys

Viesti Kirjoittaja M320N »

mrjb425 kirjoitti: Ke Maalis 13, 2024 9:48 pm Tässä kohdalla minä yrittäisin puhdistaa sen putken/letkun joka menee sille vedenkorkeuskytkimelle. Aika herkästi siihen alkupäähän tulee tukkeuma.
Jep, paitsi Mielessä se vedenkorkeuskytkin = pesupainekytkin = Water heater Switch, jonka siis käytin jo irti ja testasin ja johonka olisin kaipaillut jonkunlaista numerotietoa, että millä painearvoilla ne kaksi erillistä kärkiparia pitäisi aktivoitua.

Painekytkin on suoraan siinä pesupumpun pesän yhteydessä, lähtevässä painelinjassa, eikä ollut edes varsin moskainen.

Muodostin ylläolevan käsitykseni perkaamalla lukuisia eri varaosamyyjien nimikkeitä kyseiselle mötkylälle, kaikkia kolmea termiä käytetään sille painekytkimelle, enkä muunlaisia Water Lever Sensoreita ole löytänyt.

Nyt viimemmäksi löysin Miele G1000/2000 sarjalaisiin tarkoitetun Technical Information paketin, yli 200 sivua ja siellä myös käytettiin lausetta " Heater Pressure Switch checks water level".
Sieltä löytyi myös pääsyohje Service Modeen, jossa saa luettua koneen vikakoodit muistista Huuhtelun merkkiledin vilkutusten avulla.
Löytyi koodit
F11 Drainage Fault
F13 Water Intake Fault at end of Step
F14 Water Intake Fault: Heater pressure switch
F24 Heating Relay contact
F52 Heater Pressure switch has reset during heating

Eli tulkintani mukaan kaikki nuo koodit liittyy jollain tavalla tuohon painekytkimeen.
F24 koodi releestä puolestaan herätti ajatuksen, että enhän ollutkaan nollannut vikakoodeja ennen tuota koodien lukua, joten lieneekö muistissa vielä aiemmatki vikakoodit.
En ole vielä löytänyt vikakoodimuistin nollausta.
Tehdasasetusten palautuksen olen ajanut muutaman kerran koneeseen, mutta en tiijä, nollaako se vikamuistin.
Enkä edes sitä, että pitääkö kone muistissa kaikki olleet vikakoodit vaiko vain aktiiviset?
https://youtube.com/@pesosteemu

Pienen ihmisen ruudutuksia
rämä
Viestit: 361
Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 9:45 am
Viesti:

Re: Tiskarikysymys

Viesti Kirjoittaja rämä »

Joskus mittasin (AEG ehkä) , että pesupaine olisi ollut n. 1 bar. Siis selvästi suurempi kuin vedenpinnan tunnistus.

Voisihan ajatella, että laittaa painekytkimen johdotuksiin tilalle ihan manuaalikytkimet ja testaa jatkuuko pesu kun laite saa painetiedon. Näin voisi varmistaa painekytkimen toiminnan.
Kysymyksistäsi saan käsityksen, että taitoa riittää.
M320N
Viestit: 65
Liittynyt: Ma Huhti 08, 2019 10:29 pm
Viesti:

Re: Tiskarikysymys

Viesti Kirjoittaja M320N »

rämä kirjoitti: To Maalis 14, 2024 10:55 am Joskus mittasin (AEG ehkä) , että pesupaine olisi ollut n. 1 bar. Siis selvästi suurempi kuin vedenpinnan tunnistus.

Voisihan ajatella, että laittaa painekytkimen johdotuksiin tilalle ihan manuaalikytkimet ja testaa jatkuuko pesu kun laite saa painetiedon. Näin voisi varmistaa painekytkimen toiminnan.
Kysymyksistäsi saan käsityksen, että taitoa riittää.
Joo tuota paineiden eroa ajoin takaa tässä aiemmassa kysymyksessä:

"-Kytkimessä on kahdet identtiset kärkiparit, molemmissa on NC ja NO pinnit, jotka paineen nousussa kytkee auki ja kiinni.
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin tuo paineanturi mittaa sekä veden pinnankorkeutta, että pesupainetta ja kärkipiirit ohjaa sen mukaan, kahta eri piiriä. Letkulla puhaltamalla ja piipparilla koesteltuna kaikki kärjet toimivat paineen nousussa kuten pitääkin, eli paine nousee --> kärjet vaihtaa.

-Nyt KYSYMYS: mistä löytäisi tuon kytkentäpainetiedot? Nyt molemmat kärjet kytkee korvakuulolta aivan liki yhtäaikaa, eli samassa paineessa ja minun järkeni sanoisi, että veden pinnankorkeutta mittaava kytkentäpaine pitäisi olla paljon alhaisempi, kuin mitä toisen piirin pesupaine on toiminnassaan?
Itse mittaus tapahtuu samasta painekammiosta, samalla kalvolla.
Molemmille kärjille on erilliset kalibrointiruuvit kytkimen takaosassa.

-Enkä vielä tiedä, että kumpiko kärkipari nyt mittaa pesua ja kumpiko vedenmäärää."

Molemmille kärkipareille on siis omat kalibrointiruuvit siinä, eli säätö, jolla sen voisi saada oikealle alueelle kytkemään, jos vaan se tieto löytyy.

Toisaalta, mikähän voisi olla aiheuttanut yhtäkkiä noin suuren muutoksen paineanturin toiminnassa...voisi tässäkohtaa olla viisautta vaan hommata uusi painekytkin.
MUTTA koska Masinistiveri..!!!
https://youtube.com/@pesosteemu

Pienen ihmisen ruudutuksia
rämä
Viestit: 361
Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 9:45 am
Viesti:

Re: Tiskarikysymys

Viesti Kirjoittaja rämä »

En osaa sanoa kytkentäpaineita, enkä johdoista. Luulisin ettei kytkentäpainekaan kovin suuresti muuttuisi.

Sen tiedän, että tuon painekytkimen tavallinen vika on veden pääsy kalvon väärälle puolelle, joka ruostuttaa kärjet. Ymmärtääkseni hioit ne jo.

Ehdottamallani käsikytkimillä pystyisi toteamaan onko vika painekytkimessä vai mahdollisesti pumpussa/ohjausyksikössä. Samalla selviäisi kumpi kärki ohjaa vedentuloa.

Masinisti tekee juuri noin. Ei riitä että voi korjata vian, tulee myös ymmärtää miksi vika on. :D
M320N
Viestit: 65
Liittynyt: Ma Huhti 08, 2019 10:29 pm
Viesti:

Re: Tiskarikysymys

Viesti Kirjoittaja M320N »

Tämä saagahan lähti jo maatakiertävälle radalle kaikkineen, tein tuosta painekytkimen mittauksesta reilusti överit vailla mitään järkeä, mutta teinpähän silti.

Lauantaina illalla laitoin uuden painekytkimen koneeseen (Veikon kone, Iisalmi, 120e, löytyy Mielen orkkisosat hyllystä), imaisin varuilta vielä poistovesiletkun märkäimurilla läpi ja konehan alkoi niillä toimin sitten pelaamaan oikein.

Hioin lämpövastuksen releen kärjet silloin ja se oli myös aiheellista, koska kone ilmoitti jo niistäkin vikakoodilla silloin.

Vanhaa painekytkintä en ole vielä avannut, että minkänäköiset sisukset siellä on, mutta samaa sanoi Kaikkonenkin Veikon koneelta, että niissä on nyt alkanut ilmetä vikoja.
Minulla oli kotona niin umpisurkeat yleismittarit, etten niillä saanut aidosti mitään luotettavia vastusarvoja mitattua painekytkimen kärkien ylimenosta tai virtavuodoista. Oikein hyvää mittaria minulla ei olekaan, mutta sentään hieman parempi olisi, vaan se oli mulla yhellä toisella kohteella.

Saatampa jossain välissä vielä kuikata sen entisen painekytkimen sisuksiinkin.

Kiitokset myötäeläneelle saattoväelle tässä episodissa.
https://youtube.com/@pesosteemu

Pienen ihmisen ruudutuksia
rämä
Viestit: 361
Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 9:45 am
Viesti:

Re: Tiskarikysymys

Viesti Kirjoittaja rämä »

No sehän meni hyvin maaliin ! Pieni hapuilu kuuluu asiaan, harvoin ainakaan itse tulee tehtyä oikopäätä oikea analyysi.
Kun vielä ilmoitit lopputuleman tänne, voisin sanoa että esimerkillistä.
M320N
Viestit: 65
Liittynyt: Ma Huhti 08, 2019 10:29 pm
Viesti:

Re: Tiskarikysymys

Viesti Kirjoittaja M320N »

Heh, onneksi juolahti Mieleen ottaa tuota hapuilua videolle!
Koostin siitä kelpo ajanvietteen, stressitöntä vianhapuilua. Olkaa hyvät

https://youtu.be/qw55-NuNYWs
https://youtube.com/@pesosteemu

Pienen ihmisen ruudutuksia
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 60 vierailijaa