NU AIR kompuran piirikortti

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
alasinpölkky
Viestit: 345
Liittynyt: Ma Joulu 03, 2012 5:35 pm
Viesti:

NU AIR kompuran piirikortti

Viesti Kirjoittaja alasinpölkky »

Mistähän voisi kysellä NU AIR PU-227/10/12 kompuraan piirikorttia?
alasinpölkky
Viestit: 345
Liittynyt: Ma Joulu 03, 2012 5:35 pm
Viesti:

Re: NU AIR kompuran piirikortti

Viesti Kirjoittaja alasinpölkky »

Lisäkysymys ja tarkennua vielä edelliseen , osaako joku neuvoa , millä tuon kortin voisi korvata/ohittaa, kun käytännössä pelkkä moottorin (2 hiilinen) käynnistys taitaa kulkea sen kautta , painekatkaisija on jo ennen tuota korttia valovirta kone kyseessä k-kaupan myymä kone.
sata10
Viestit: 1543
Liittynyt: La Tammi 12, 2013 8:54 am
Viesti:

Re: NU AIR kompuran piirikortti

Viesti Kirjoittaja sata10 »

Eikö ne siellä k kaupassa tietäs, mistä saa?
jiipee
Viestit: 10717
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: NU AIR kompuran piirikortti

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Korjasin kerran yhden valovirralla toimivan sirkkelin, jossa oli tuollainen hiiliä käyttävä sarjamoottori. Siinäkin näkyi olevan piirikortti, jonka kautta virta moottorille meni. Ainakin yksi monijalkainen lutikka ja muutama oheiskomponentti siinä oli, mutta ihan kaikkea kortin pinnasta ei ollut näkyvissä. Ehkä se oli jokin pehmokäynnistin tai "lämpösuoja" siltä varalta, että moottori ei lähdekään pyörimään tai jumittuu sahatessa. Minkäänlaista nopeussäätöä sahassa ei ollut. En kokeillut, mikä sen piirikortin vaikutus on. Vika oli hiilissä. Olisin varmaankin kokeillut ohittaa sen piirikortin, jos vika ei olisi muuten löytynyt.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
alasinpölkky
Viestit: 345
Liittynyt: Ma Joulu 03, 2012 5:35 pm
Viesti:

Re: NU AIR kompuran piirikortti

Viesti Kirjoittaja alasinpölkky »

Kiitokset jo tulleista vinkeistä, k- kauppaan on jätetty kysely, vielä ei ole vastausta kuulunut.
Muuten näyttäisi olevan päällepäin kunnossa , myös moottorin hiilet uutta vastaavat ollut tosi vähällä käytöllä.

Siinä piirikortissa pituus n.55mm leveys n.25mm on selvä vika ainakin siinä oleva ns. käämitysksen (pyöreä noin 17mm halkaisijalla oleva renkula) sen kuparilanka on palanut poikki useammasta kohtaa, lisäksi kortissa on pari vajaa sentin kokosta sinistä pyöreää 2 johtosta "satiaista" tai mitä lie JN CJY 472M 400v (S -kupeellaan)x1 250 v (s-kupeellaan) 276 ,

sekä 1 keltanen WENDY MKP 0,47µF 310v (s kupeellaan)x2 40/110/56B. lisäksi siinä on kuviot jotka muistuttaa IC cRU << 10, kolmio jonka sisällä VDE ,rengas jonka sisällä COC . Itse levyssä G158510 ja sen alla 1711 .Kortissa on kaikkiaan 6kpl apikon urosliittimiä 2 maadotukseen ja 2 tulevaan virtaan ja 2 moottoriin meneviin johtoihin. Jos noista tiedoista olisi jotain lisäapua niin kiitoksia jo etukäteen lisävinkeistä. Ilmeisesti juuri käynnistykseen ja sen kevennykseen liittyvä, koska varsinaista paineen poistoventtiiliä kompurasta säiliöön menevässä putkessa ei ole,jos ei sitten kannessa sisällä ole. Takaiskuventtiili on putken säiliön puoleisessa päässä.
jiipee
Viestit: 10717
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: NU AIR kompuran piirikortti

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Kertomasi komponentit viittaavat siihen, että se voisi olla jokin häiriönpoistoon käytetty suodin. Jos tulkitsin oikein, niin ilmeisesti siniset olisi keraamisia kondensaattoreita ja keltainen on muovikondensaattori. Lisäksi on yksi ferriittirengas-kela. Jos K-kaupasta ei ala kuulua, niin laita kuva piirikortin kummaltakin puolelta, niin ihmetellään lisää.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
alasinpölkky
Viestit: 345
Liittynyt: Ma Joulu 03, 2012 5:35 pm
Viesti:

Re: NU AIR kompuran piirikortti

Viesti Kirjoittaja alasinpölkky »

Kiitos jiipee lisätiedoista. Itsekkin tulin siihen tulokseen mitä nettiä tutkin, että taitaa tosiaan olla kondessaattoreita nuo 3 ja tuo rengas joku kela. Kelasta lähtee 4 johtoa jotka nyt on osaksi palaneet ja niistä sinisistä 2 johtoa, keltasen konkan johtoja ei näe,koska on niin kiinni levyssä ,piirilevyn toiselle puolelle ei pääse näkemään , koska on liimattu musta tasanen levy päälle. Konkkien kohdalla etupuolella on C1 (keltanen) ja C2 ja C3 (siniset).
Kelan alla on katkoviivaa ja molemmilla puolilla "aallokkoa" Kuvia en taida osata tänne laittaa, mutta lähden käymään k-kaupassa ja muualtakin tiedustelen olisko saatavilla. Voisikos tuon kortin jättää pois ja korvata jollai muulla, sehän voi kuitenkin vaikuttaa käynnistykseen ja pyörimissuuntaan, jos pistokkeen laittaa toisinpäin rasiaan? Moottorissa kun ei ole mitään merkintöjä, paketti on yhtenäinen kompuran kanssa pyörittää moniurahihnalla vähän kuin moottorisahan konetta vauhtipyörästä.
Säiliön kupeessa tarrassa on vaan 1/230VAC 50Hz 6,5A KW=1,5 HP=2,0.
alasinpölkky
Viestit: 345
Liittynyt: Ma Joulu 03, 2012 5:35 pm
Viesti:

Re: NU AIR kompuran piirikortti

Viesti Kirjoittaja alasinpölkky »

vielä yksi lisäys siinä levyssä on myös V1.2 tai U1.2 tuon G158150 yläpuolella.
jiipee
Viestit: 10717
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: NU AIR kompuran piirikortti

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Ei se vaikuta pyörimissuuntaan, jos vain kaksi johtoa menee siitä mottoriin. C1/C2/C3 kertovat kondensaattoreista ja aaltovivat kelasta. Häiriönpoistoon käytetystä suotimesta ne kertovat. Mutta joku ongelma on ollut, kun se kela on palanut poikki. Olisiko virta katkennut lyhyeksi aikaa tai kompressoria käynnistetty pakkasessa, ettei olisi jaksanut lähteä pyörimään? Sellainen jumitilanne voisi aiheuttaa kelan palamisen, mutta toisaalta outoa, ettei siihen ole varauduttu jollakin tavalla, kun ovat kuitenkin ihan mahdollisia käyttötilanteita.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
alasinpölkky
Viestit: 345
Liittynyt: Ma Joulu 03, 2012 5:35 pm
Viesti:

Re: NU AIR kompuran piirikortti

Viesti Kirjoittaja alasinpölkky »

Kiitti jiipee taas lisätiedoista. K-kaupan tarvikemyyjä on lomalla joten ei ole vielä sieltä lisätietoa saanut varaosien saannista. Kompura on naapurin, joten voi olla että on talvellakin joskus ehkä käynnistellyt, täytyy kysyä. Toinen vaihtoehto on se virtakatkaisija jolla käynnistetään , samassa on öljykellon tapanen systeemi joka painaa siinä käynnistinkytkimessä olevia kärkiä auki säiliöstä tulevalla paineletkulla , voi olla että se ei kunnolla aina anna virtaa läpi, vaikka käret näytti olevan kunnossa, mitä sitä mittailin kun laitoin painetta säiliöön,niin välillä hieman epävarmalta sekin tuntui. Voisikos tuota kokeilla käyntiin ilman sitä "piirikorttia" suoraan yhdistämällä ne tulevan virran liittimet niihin hiilille meneviin? Vai aiheuttaako tuo mahdollisesti lisäongelmia, kun jokuu tarkotushan tuolla kortilla varmaan on. Vai onko se vaan joku yli- tai alivirtajuttu suojaus , joka nyt sitten on ehkä noista edellä mainituista syistä kärvähtänyt?
Kardaani
Viestit: 2188
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Re: NU AIR kompuran piirikortti

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

Ei sitä ainakaan huvikseen sinne ole laitettu, koska maksaa rahaa valmistajalle. Jotain käyntikondensaattoria ja moottorin lämpösuojaa siitä kortilta mahdollisesti löytyy. Jos käyntikonkka on samassa, tuskin lähtee edes pyörimään ilman sitä korttia.
Ropottaja
Viestit: 887
Liittynyt: Ke Tammi 25, 2012 8:44 am
Viesti:

Re: NU AIR kompuran piirikortti

Viesti Kirjoittaja Ropottaja »

Noiden komponenttien perusteella se on pelkästään häiriösuodin, jonka tarkoitus on poistaa laitteelta sähköverkon suuntaan heijastuvat häiriöt. Kokeilisin ensin pelkästään suotimen ohittamalla, onko enää aihetta enempiin toimenpiteisiin, ettei tule hukkainvestointeja uusiin osiin. Voipi olla moottorista käämi kärähtänyt, tai voihan konkkakin olla mennyt jos oikosulkumoottori, silloin ottaa suuren käynnistysvirran jatkuvasti jos ei käynnisty. Siinä tilanteessa kortin foliot voi palaa myös. Ne foliot voi olla myös tarkoituksella mitoitettu ylivirtasuojaksi.
Microsoft- vapaa vyöhyke
alasinpölkky
Viestit: 345
Liittynyt: Ma Joulu 03, 2012 5:35 pm
Viesti:

Re: NU AIR kompuran piirikortti (toimii)

Viesti Kirjoittaja alasinpölkky »

Kiitokset Ropottaja ja jiipee vinkeistä, kompura tuntuu toimivan ilman sitä korttiakin ihan kunnolla. Ilmeisesti tosiaan joku häiriösuodin oli kyseessä ja kun tuntui olevan aika hakusalla se kortti niin kokeilin ilman , eikä uusi kompurakaan maksaisi esim. tokmannilla alle 80e vastaava, niin eipä sitä paljoa kannata muuten korjailla.
jiipee
Viestit: 10717
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: NU AIR kompuran piirikortti

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Hyvä juttu, että toimii taas. Aika tyypillinen tuollaisen filtterin kytkentä on tällainen:



Kuvitteellinen pistotulppa olisi kuvassa vasemmalla. Filtterissä on ensimmäisenä se isompikokoinen kondensaattori (kuvassa CX). Keskellä on kela, minkä jälkeen on ne pienemmät kaksi kondensaattoria (kuvassa CY).
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Jounie, juntunen, Majestic-12 [Bot], mtuitto, Mutteri Matti, Ratty, Silverhawk ja 36 vierailijaa