Ruohonleikkurin öljynvaihto?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Jammu
Viestit: 19078
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Ruohonleikkurin öljynvaihto?

Viesti Kirjoittaja Jammu »

bensassahan ei ole lyijyä jos sitä ei lisätä

sehän on ihan moottorisuunnittelun syytä että joissakin nelitahtimoottoreissa venttiilit vaativat lyijyvoitelut, toiset ei. Miksipä B&S moottoriin joka ollutpitkään liki 20-luvun moottoriteikniikkaa, olisi sellaista ominaisuutta tehty
normaaliaika on ihmisen parasta aikaa
EKo
Viestit: 2394
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Ruohonleikkurin öljynvaihto?

Viesti Kirjoittaja EKo »

Ajomies kirjoitti: Ma Kesä 29, 2020 5:48 pm Kyllä kuitenkin kätevämpää olisi laske poisto ropusta. :) Mikähän idea on tässäkin, että ne jätetään laittamatta?
Raha.
Ihan päästä tempaistuina lukuina: leikkurien vuosituotanto tehtaalla X on vaikkapa 400000 kpl ja propun lisäyskustannukset (suunnittelu, valun korkeampi hinta, proppu ja tiiviste, takuukulut kun proppu lähtee kuitenkin muutamasta leikkurista ajon aikana irti, jne.). Olisiko esim. 3€/leikkuri. Säästö siis 1.200.000€, joka on suoraan katetta.
Pienistä virroista syntyy iso tulos, kun volyymi on suuri.
Samasta syystä autojen sähkökaapelit on mitoitettu nippanappa riittäviksi, jne, jne.
''Kerran luulin, notta oon vääräs, mutta huomasinki notta erehryyn!'
TunturiPappa
Viestit: 4384
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Ruohonleikkurin öljynvaihto?

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Sama se on veneessäkin, mitä vähempi reikiä pohjassa sitä parempi.

Eihän ne naapurimaan vaunujen moottoritkaan olleet öljypropulla varustettu, kun toiminta-aika kentällä niin lyhyt.
Liekö tässä sama.
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Ford 5000 Riuku-Vammas (projekti) -65
Hiab 650/1 -79 + Ferrari FLG 23 S
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Ruiskutuspumppuhuolto
Avatar
Aakku
Viestit: 5282
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Ruohonleikkurin öljynvaihto?

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Eikös jossain jenkkiautoissakin ole tarkoituksella jätetty pohjaproppu pois? Oliko se nyt California, missä luonnonsuojelusyistä imetään öljyt pois.
Olisikohan tuollaisessa B&S pienkonemoottorissa samantyyppinen ajatus. Siellä rapakon takana lienee sekin suunniteltu.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Juho M-P
Viestit: 2187
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Ruohonleikkurin öljynvaihto?

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

B&S on valmistettu rapakon takana. Ja suunniteltu lyijyttömälle jo 70-luvulla. Alumiinilohko itsessään jo vaatii seetit ja ne on kovametallia tms.

Nyky euohonleikkurit on suunniteltu kertaköyttöisiksi. Ainakin ne halvemmat ja se öljyproppu on muutenkin hankala jos se on siellä terän alla. Helpompaa kaata leikkuri
Fordson Power Major
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
GAZ 53a V8 1974
Plus 60/70lukujen Opeleita
429
Viestit: 571
Liittynyt: Ma Syys 17, 2018 7:54 pm
Viesti:

Re: Ruohonleikkurin öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja 429 »

Kyllä on yksinkertaisesta hommasta saatu vaikeaa... sen kun vati alle ja kallistaa sitä leikkuria niin se puoli litraa öljyä valahtaa ulos mittatikun reiästä ja uudet tilalle. En kyllä ymmärrä missä siinä voisi poistoproppu ollakaan, siellä pohjassako? Kallistaahan sitä pitäisi kuitenkin. Hondan koneissa suositus on 10W30 high detergent oil (eli joku dieselmoottoriöljy).
Ajomies
Viestit: 23588
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Ruohonleikkurin öljynvaihto?

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Parista kakkosnelosesta tehty pukki, niin sen päällä on ihan hyvä laskea öljyt ja puhdistaa se terän ympäristö samalla kertaa. Jos sattuu vielä olemaan kovin mönjäistä öljyä niin voi samalla huuhdella öljytilan. Ei minusta ylivoimainen tehtävä, eikä väliä onko bensatankki täynnä. Turhaa tästäkään nyt alkaa vääntämään sen enempää, jokainen tekee juuri niin kuin itse parhaimmaksi näkee. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
TunturiPappa
Viestit: 4384
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Ruohonleikkurin öljynvaihto?

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Jos kyse olisi Majorin öljynvaihdosta viestejä ketjussa olisi ehkä kolme. Ruohonleikkuri taas on melkein joka masinistin pitkäikäinen ystävä. Ja kaikki haluaa jakaa kokemuksensa niistä.

Luulen että tästäkin keskustelusta on vielä hyötyä vastedes ja varmasti joku on jo saanut jonkun tärpin.
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Ford 5000 Riuku-Vammas (projekti) -65
Hiab 650/1 -79 + Ferrari FLG 23 S
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Ruiskutuspumppuhuolto
NH
Viestit: 9384
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Ruohonleikkurin öljynvaihto?

Viesti Kirjoittaja NH »

Ei voi olla elämä niin tarkalle laskettua, että ruohonleikkurin muutaman desin öljynvaihdosta saa aikaan ongelman.
Mikä on oikea öljy, vaihtoväli, pitääkö tyhjentää ylhäältä tai alhaalta vai miten.

Ihan sama mitä moottoriöljyä käyttää, mikäli sen pari desiä purkinpohjaa raskii kerran vuodessa vaihtaa ihan mitä kautta tahansa, ei normiruohonleikkaaja saa Hondan tai BS:n moottoria loppuun koskaan.
Kaikki muu rapistuu ennen ympäriltä.
luminpe1
Viestit: 965
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 9:38 am
Viesti:

Re: Ruohonleikkurin öljynvaihto?

Viesti Kirjoittaja luminpe1 »

NH:lle tiedoksi: en minä sitä öljylaatua sen hinnan takia kysynyt. Reilu puoli litraa öljyä ei maksa juuri mitään. Yksiasteöljy voi olla jopa kalliimpaa kuin moniasteöljy.
Mutta kysyinkin pikemminkin, onko yksiasteöljyissä (eli yleensä mineraaliöljyissä) joku hyvä ominaisuus, joka puuttuu moniasteöljyistä?
korsteeni
Viestit: 2589
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Ruohonleikkurin öljynvaihto?

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Ostaa ihan Briggs & Strattonin omaa SAE30 öljyä 2L kanisterin, niin ei tarvi hetkeen miettiä...niin minäkin just tein 8)
-SS-
Viestit: 12789
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Ruohonleikkurin öljynvaihto?

Viesti Kirjoittaja -SS- »

luminpe1 kirjoitti: Ke Heinä 01, 2020 6:40 pm NH:lle tiedoksi: en minä sitä öljylaatua sen hinnan takia kysynyt. Reilu puoli litraa öljyä ei maksa juuri mitään. Yksiasteöljy voi olla jopa kalliimpaa kuin moniasteöljy.
Mutta kysyinkin pikemminkin, onko yksiasteöljyissä (eli yleensä mineraaliöljyissä) joku hyvä ominaisuus, joka puuttuu moniasteöljyistä?
Jäykempää kuumassa ajossa. Parhaan suojan moottorille saakin, kun poraa sylinterin kylkeen voidenipalle reiän ja tursottaa liukupinnat kuumankestävällä vaseliinilla.

-SS-
jiipee
Viestit: 8192
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Ruohonleikkurin öljynvaihto?

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Ajomies kirjoitti: Ke Heinä 01, 2020 3:12 pm Parista kakkosnelosesta tehty pukki, niin sen päällä on ihan hyvä laskea öljyt ja puhdistaa se terän ympäristö samalla kertaa. Jos sattuu vielä olemaan kovin mönjäistä öljyä niin voi samalla huuhdella öljytilan. Ei minusta ylivoimainen tehtävä, eikä väliä onko bensatankki täynnä. Turhaa tästäkään nyt alkaa vääntämään sen enempää, jokainen tekee juuri niin kuin itse parhaimmaksi näkee. :)
Juu, kummallisen hankalaa on aiemmin hommasta tehty sillä ruohonleikkurin pohjassa olevalla propulla. Kallistaa koneen kyljelleen, niin jopa juoksee öljy pois täyttöreiän kautta. Jos tarvitsee huuhdella, niin kääntää vain takaisin vaateriin ja tankkaa vaikka litran Monitraa koneeseen ja kippaa taas pois. Loppujen valumista odotellessa voi vaikka putsata sen teräkotelon pohjan ja teroittaa terän. Itse olen laittanut leikkurin täyttötulpan puoleiset pyörät trukkilavan reunan tai pumppukärryn jalaksen päälle koneen kyljelleen kippaamista varten. Pumppukärryä käyttäessä saa korkeussäädettävän tason.
liian vähän koneita...
PuuhaPate
Viestit: 10660
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Ruohonleikkurin öljynvaihto?

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Ei yksiaste öljy ole sen jäykempää kuuman kuin moniasteöljykään.
Kylmänä kylläkin.
SAE30 on kuumana yhtä jäykkää kuin SAE 10W-30.
"Moniasteinen ja yksiasteinen öljy:
Öljyn asteisuuden tunnistaa helposti. Esimerkiksi Neste SAE 10W-30 on moniasteinen, ja Neste SAE 30 yksiasteinen moottoriöljy. Moniasteöljyt ovat voiteluominaisuuksiltaan yksiasteöljyjä monipuolisempia. Merkinnät 10W ja 30 viittaavat öljyn viskositeettiin eli virtaavuuteen alhaisissa (10W) ja korkeissa (30) lämpötiloissa. Tiivistäen voidaan sanoa, että mitä pienempi ensimmäinen luku on, sitä luotettavammin öljy toimii alhaisissa lämpötiloissa. Vastaavasti suurempi jälkimmäinen luku tarkoittaa moniasteöljyissä öljykalvon paksuutta korkeissa lämpötiloissa, mikä merkitsee parempaa voitelua.
"
jiipee
Viestit: 8192
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Ruohonleikkurin öljynvaihto?

Viesti Kirjoittaja jiipee »

PuuhaPate kirjoitti: Ke Heinä 01, 2020 7:28 pm Ei yksiaste öljy ole sen jäykempää kuuman kuin moniasteöljykään.
Kylmänä kylläkin.
Veikkaan sarkasmia olleen jonkinmoinen annos mukana. Toisaalta olen ollut huono veikkaamaan; ei ole tullut potku- eikä lottopallosta miljoonia :cry:
liian vähän koneita...
Juho M-P
Viestit: 2187
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Ruohonleikkurin öljynvaihto?

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

No pienkoneöljy on tehty ilmajäähdytteisille eli lämpötilat on kovempia mitä vesikoneissa. Mutta 15W-40 diesel on toiminu mulla vuosia
Fordson Power Major
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
GAZ 53a V8 1974
Plus 60/70lukujen Opeleita
429
Viestit: 571
Liittynyt: Ma Syys 17, 2018 7:54 pm
Viesti:

Re: Ruohonleikkurin öljynvaihto?

Viesti Kirjoittaja 429 »

B&S nykyinen suositus ruohonleikkureihin:

Synthetic SAE 5W-30 : Best protection at all temperatures as well as improved starting with less oil consumption.

https://www.briggsandstratton.com/na/en ... acity.html

Eli ei mitään varsinaista syytä käyttää enää sitä perinteistä yksiaste SAE30 öljyä uusissa koneissa (tuskin vanhoissakaan). Itse pistin viimeksi Monitraa. Ei tule edes joka vuosi vaihdettua, niinkun joku jo sanoi niin se motti siitä leikkurista viimeksi kulahtaa yksityiskäytössä.
korsteeni
Viestit: 2589
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Ruohonleikkurin öljynvaihto?

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

429 kirjoitti: Ke Heinä 01, 2020 7:48 pm B&S nykyinen suositus ruohonleikkureihin:

Synthetic SAE 5W-30 : Best protection at all temperatures as well as improved starting with less oil consumption.

https://www.briggsandstratton.com/na/en ... acity.html

Eli ei mitään varsinaista syytä käyttää enää sitä perinteistä yksiaste SAE30 öljyä uusissa koneissa (tuskin vanhoissakaan). Itse pistin viimeksi Monitraa. Ei tule edes joka vuosi vaihdettua, niinkun joku jo sanoi niin se motti siitä leikkurista viimeksi kulahtaa yksityiskäytössä.
No mitä tuossa nyt sitten saa enemmän tuolla synteettisellä 5W-30 öljyllä, jos ja kun SAE30 on ruohonleikkuriin täysin riittävä kaikkiin hetkiin jossa ruohoa leikataan..muuta kuin kalliimpi öljy?

Ympärivuotisessa käytössä olevat ajokoneet sitten erikseen öljyineen..ja siinä hommassa tuo ”all temperature” pätee
PuuhaPate
Viestit: 10660
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Ruohonleikkurin öljynvaihto?

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

korsteeni kirjoitti: Ke Heinä 01, 2020 7:57 pm

No mitä tuossa nyt sitten saa enemmän tuolla synteettisellä 5W-30 öljyllä, jos ja kun SAE30 on ruohonleikkuriin täysin riittävä kaikkiin hetkiin jossa ruohoa leikataan..muuta kuin kalliimpi öljy?

Ei tarvi olla joka vehkeelle omia öljyjä.
Taitaapi moniasteöljyä löytyä yksiasteista halvemmalla.
Juho M-P
Viestit: 2187
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Ruohonleikkurin öljynvaihto?

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

PuuhaPate kirjoitti: Ke Heinä 01, 2020 8:01 pm
korsteeni kirjoitti: Ke Heinä 01, 2020 7:57 pm

No mitä tuossa nyt sitten saa enemmän tuolla synteettisellä 5W-30 öljyllä, jos ja kun SAE30 on ruohonleikkuriin täysin riittävä kaikkiin hetkiin jossa ruohoa leikataan..muuta kuin kalliimpi öljy?

Ei tarvi olla joka vehkeelle omia öljyjä.
Taitaapi moniasteöljyä löytyä yksiasteista halvemmalla.
Just ja nykyaika tulee näihinkin.
Fordson Power Major
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
GAZ 53a V8 1974
Plus 60/70lukujen Opeleita
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Hakin, okie, RS ja 100 vierailijaa