Hitachi EX8-2B - Minikaivurin huolto & korjaus
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: Ti Touko 12, 2020 12:31 pm
- Viesti:
Hitachi EX8-2B - Minikaivurin huolto & korjaus
Minikaivurin hankinta on kutkuttanut mieltä jo pidempään ja kuukausi sitten sellaisen ostoon tarjoutui mahdollisuus. Tontille päätyi vuosituhannen taitteessa (?) valmistettu Hitachin EX8-2B.
Naapurin kanssa suoritettiin koetonginnat täyttöhiekkakasoilla, kun oma piha oli vielä roudassa. Voimat tallella, mutta välyksiä vähän turhan paljon puomistossa, etenkin kauhan päässä.
Ostovaiheessa kokemusta kaivureista oli melkolailla pyöreä nolla. Vaan hiljalleen tuohon koneeseen on päässyt tutustumaan ja naapurin vinkkien, Youtube-videoiden sekä tämänkin foorumin lueskelun kautta on oppinut jo monia asioita. Ensimmäisiä huoltokohteita oli ajomoottoreiden napaöljyjen vaihto.
Kaikki muut öljyt ja nesteet oli entisen omistajan historian aikana vaihdettu, mutta napaöljyjen olemassaolo oli jäänyt huomioimatta. Melko mustaa evästä sieltä tuli pihalle, mutta pääasia että kuitenkin jotain tuli, sopiva määrä ja ilman metallihileitä. Piti tehdä ihan kustomoitu öljyastia, kun navan ja telan väli ei ole mikään valtava.
Seuraavaksi vuorossa työläämpi osuus. Puomiston nokan kääntölinkussa havaittavissa jo silmämääräisesti runsaat välykset.
Tappi päästään kulunut ja reikä venynyt soikeaksi.
Ei muuta kun puomisto purkaen ja kone leikkimään puskutraktoria.
Purkamisen jälkeen tein vielä pienen kuivakasauksen puomistolle, jonka yhteydessä merkkasin ylös tappien mitat ja paikat.
Raapustelin mitoista luonnokset räjäytyskuvan yhteyteen, josta eteenpäin veli piirteli niistä mallinnukset. Kuvaa klikkaamalla pääsee kuvakansioon, johon tappien piirrokset on laitettu talteen. Tiedä vaikka joku muukin kyseisen koneen omistaja eksyy tänne lueskelemaan, niin on tappien piirokset valmiina koneistajalle annettavaksi. Tyvitaiton sylinterin puoleista tappia en alkanut irrottelemaan ollenkaan, koska sieltä ei välystä löytynyt. Sen vuoksi tapille 13 ei ole mittoja.
Luonnostelin samalla myös suunnitelmaa miten tulevaisuudessa rasvaus hoidetaan, jotta paikkojen ennenaikainen väljistyminen remontin jälkeen vältetään mahdollisimman tehokkaasti.
Naapurin kanssa suoritettiin koetonginnat täyttöhiekkakasoilla, kun oma piha oli vielä roudassa. Voimat tallella, mutta välyksiä vähän turhan paljon puomistossa, etenkin kauhan päässä.
Ostovaiheessa kokemusta kaivureista oli melkolailla pyöreä nolla. Vaan hiljalleen tuohon koneeseen on päässyt tutustumaan ja naapurin vinkkien, Youtube-videoiden sekä tämänkin foorumin lueskelun kautta on oppinut jo monia asioita. Ensimmäisiä huoltokohteita oli ajomoottoreiden napaöljyjen vaihto.
Kaikki muut öljyt ja nesteet oli entisen omistajan historian aikana vaihdettu, mutta napaöljyjen olemassaolo oli jäänyt huomioimatta. Melko mustaa evästä sieltä tuli pihalle, mutta pääasia että kuitenkin jotain tuli, sopiva määrä ja ilman metallihileitä. Piti tehdä ihan kustomoitu öljyastia, kun navan ja telan väli ei ole mikään valtava.
Seuraavaksi vuorossa työläämpi osuus. Puomiston nokan kääntölinkussa havaittavissa jo silmämääräisesti runsaat välykset.
Tappi päästään kulunut ja reikä venynyt soikeaksi.
Ei muuta kun puomisto purkaen ja kone leikkimään puskutraktoria.
Purkamisen jälkeen tein vielä pienen kuivakasauksen puomistolle, jonka yhteydessä merkkasin ylös tappien mitat ja paikat.
Raapustelin mitoista luonnokset räjäytyskuvan yhteyteen, josta eteenpäin veli piirteli niistä mallinnukset. Kuvaa klikkaamalla pääsee kuvakansioon, johon tappien piirrokset on laitettu talteen. Tiedä vaikka joku muukin kyseisen koneen omistaja eksyy tänne lueskelemaan, niin on tappien piirokset valmiina koneistajalle annettavaksi. Tyvitaiton sylinterin puoleista tappia en alkanut irrottelemaan ollenkaan, koska sieltä ei välystä löytynyt. Sen vuoksi tapille 13 ei ole mittoja.
Luonnostelin samalla myös suunnitelmaa miten tulevaisuudessa rasvaus hoidetaan, jotta paikkojen ennenaikainen väljistyminen remontin jälkeen vältetään mahdollisimman tehokkaasti.
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: Ti Touko 12, 2020 12:31 pm
- Viesti:
Re: Hitachi EX8-2B - Minikaivurin huolto & korjaus
Kone on ilmeisesti jossain vaiheessa kaadettu, jolloin vivuston vasen puoli on ottanut kipeää. Samassa rytäkässä vivuston muovikate on mennyt palasiksi, mutta onneksi palaset olivat kuitenkin kaikki vielä tallella. Korjauksen tein autojen puskurihommissa hyväksi todetulla tavalla, eli nippusiteillä "ompelemalla". Reikiä sopiviin paikkoihin ja nippusiteet ristiin kiristellen. Möhlin tosin sen verran, että yritin liimata koppaa kasaan ennen nippusiteillä ompelua, joten se meni hiukan harakoille. Paras tulos tulee kun jättää nippusiteet aavistuksen löysälle, liimat joka väliin ja sitten nippusiteiden kiristely.
Kopan alta löytyi myös syy miksi vasen vipu oli hieman hassussa asennossa ja vasemmalle kääntäessä hankasi runkokatteeseen. Ilmeisesti suoraa M6 palloniveltä ei kaatumisen jälkeen ole löytynyt, joten kone on parsittu työkuntoon hitsaamalla jatkomutteri poikittain vivun pohjaan ja siihen puolestaan ruuvattu paikalleen kulmallinen M6 pallonivel.
Mitat vanhoista kokoon parsituista tapeista ylös ja viestiä veljelle. Jonkin ajan päästä käsissä olikin korvaavat ohjauksen välittäjätapit sekä yllättävänkin nopeasti Kiinasta saapuneet suorat pallonivelet. Tapin alapäässä on vasenkätinen kierre ja sain vielä niistä vanhat mutterit siirrettyä uusiin tappeihin.
Samalla kertaa kun vivusto oli purettuna, rasvasin paikat ja otin mitat erinäisistä vivuston hieman kuluneista kupariholkeista. Myös toiselle puolelle vaihdoin välittäjätappien ylänivelet, kun niissäkin oli pieni välys eivätkä ne Kiinasta muutamaa euroa enempää maksaneet. Kummasti tiukkeni ohjauksen tuntuma, eikä vipu enää heilu viittä senttiä jokaiseen ilmansuuntaan ennen kun jotain alkaa tapahtua.
Kopan alta löytyi myös syy miksi vasen vipu oli hieman hassussa asennossa ja vasemmalle kääntäessä hankasi runkokatteeseen. Ilmeisesti suoraa M6 palloniveltä ei kaatumisen jälkeen ole löytynyt, joten kone on parsittu työkuntoon hitsaamalla jatkomutteri poikittain vivun pohjaan ja siihen puolestaan ruuvattu paikalleen kulmallinen M6 pallonivel.
Mitat vanhoista kokoon parsituista tapeista ylös ja viestiä veljelle. Jonkin ajan päästä käsissä olikin korvaavat ohjauksen välittäjätapit sekä yllättävänkin nopeasti Kiinasta saapuneet suorat pallonivelet. Tapin alapäässä on vasenkätinen kierre ja sain vielä niistä vanhat mutterit siirrettyä uusiin tappeihin.
Samalla kertaa kun vivusto oli purettuna, rasvasin paikat ja otin mitat erinäisistä vivuston hieman kuluneista kupariholkeista. Myös toiselle puolelle vaihdoin välittäjätappien ylänivelet, kun niissäkin oli pieni välys eivätkä ne Kiinasta muutamaa euroa enempää maksaneet. Kummasti tiukkeni ohjauksen tuntuma, eikä vipu enää heilu viittä senttiä jokaiseen ilmansuuntaan ennen kun jotain alkaa tapahtua.
-
- Viestit: 7808
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Hitachi EX8-2B - Minikaivurin huolto & korjaus
Tulee varmaan hyvä laite kun tuolleen tekee.
Valmiita holkkeja ja tappeja saa ebaysta järkevään hintaan kun tietää mitat joilla tilata. Myös h-linkin ja banaaniraudat löytyvät moneen koneeseen vaikka niitä ei suoraan ebayssa ilmoitetakkaan. Pitää myyjältä kysyä jos ei haulla löydä.
Valmiita holkkeja ja tappeja saa ebaysta järkevään hintaan kun tietää mitat joilla tilata. Myös h-linkin ja banaaniraudat löytyvät moneen koneeseen vaikka niitä ei suoraan ebayssa ilmoitetakkaan. Pitää myyjältä kysyä jos ei haulla löydä.
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: Ti Touko 12, 2020 12:31 pm
- Viesti:
Re: Hitachi EX8-2B - Minikaivurin huolto & korjaus
Vivuston jälkeen purin koneen ympäriltä myös loputkin peltikatteet ja vastapainon pois.
Sivuposkia vääntelin hiukan lähemmäs alkuperäistä muotoaan ja suihkin uudet maalit niskaan.
Painepesurilla sai aika kivasti moskaa irti, jonka jälkeen koneen kanssa on taas mukavempi turata.
Moskan alta löytyi myös hämmennystä aiheuttava OIL-korkki. Tuo on räjäytyskuvien mukaan ilmeisesti ihan alkuperäinen, joskin viivapiirros ei ole niin tarkka että siihen olisi eritelty OIL-tekstiä. Korkin alta näkyy kääntökehän hammastusta, joka on vaseliinin peitossa. Korkista katsottuna kello yhdeksässä ja viidessä on ilmeisesti kääntökehän ja laakerin rasvauksen putket, joilla nipat on tuotu koneen etureunaan lisähydrauliikkaliittimien viereen. Onko tällä foorumilla tietoa mikä öljy tuon korkin alta tulisi löytyä?
Tässä kuvassa näkyy nuo etureunan rasvanipat
Penkin alta löytyi metallin väsymistä.
Korjasin hitsaamalla ja samalla kertaa sipaisin myös maalipintaa vähän karheammaksi maalausta varten.
Maalia niskaan ja jopa taas kelpaa
Vastapainon ruosteetkin hieroin teräsharjalaikalla vähemmäksi ja pintaan uutta maalia.
Puomiston osat kiikkumassa
Lisäsin moottorin kuupan reunaan puuttuvan reunanauhan, niin jää taas yksi räminän aiheuttaja pois. Alkaa näyttää jo varsin somalle.
Sivuposkia vääntelin hiukan lähemmäs alkuperäistä muotoaan ja suihkin uudet maalit niskaan.
Painepesurilla sai aika kivasti moskaa irti, jonka jälkeen koneen kanssa on taas mukavempi turata.
Moskan alta löytyi myös hämmennystä aiheuttava OIL-korkki. Tuo on räjäytyskuvien mukaan ilmeisesti ihan alkuperäinen, joskin viivapiirros ei ole niin tarkka että siihen olisi eritelty OIL-tekstiä. Korkin alta näkyy kääntökehän hammastusta, joka on vaseliinin peitossa. Korkista katsottuna kello yhdeksässä ja viidessä on ilmeisesti kääntökehän ja laakerin rasvauksen putket, joilla nipat on tuotu koneen etureunaan lisähydrauliikkaliittimien viereen. Onko tällä foorumilla tietoa mikä öljy tuon korkin alta tulisi löytyä?
Tässä kuvassa näkyy nuo etureunan rasvanipat
Penkin alta löytyi metallin väsymistä.
Korjasin hitsaamalla ja samalla kertaa sipaisin myös maalipintaa vähän karheammaksi maalausta varten.
Maalia niskaan ja jopa taas kelpaa
Vastapainon ruosteetkin hieroin teräsharjalaikalla vähemmäksi ja pintaan uutta maalia.
Puomiston osat kiikkumassa
Lisäsin moottorin kuupan reunaan puuttuvan reunanauhan, niin jää taas yksi räminän aiheuttaja pois. Alkaa näyttää jo varsin somalle.
-
- Viestit: 7808
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Hitachi EX8-2B - Minikaivurin huolto & korjaus
Voiko tuo olla kehää pyörittävien rattaiden kotelo?
Tai siis sieltä menisi yksi ratas kehälle ja se pyörittäisi koppia. Kai tuohon pääsee käsiksi hyvin vaikka kone on kasassa?
Tai siis sieltä menisi yksi ratas kehälle ja se pyörittäisi koppia. Kai tuohon pääsee käsiksi hyvin vaikka kone on kasassa?
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: Ti Touko 12, 2020 12:31 pm
- Viesti:
Re: Hitachi EX8-2B - Minikaivurin huolto & korjaus
Veli teki nuorrutusteräksestä uudet tapit puomistoon. Kaikkiin tuli samalla vaivalla paikka rasvanipalle, lukuunottamatta tyvitaiton paksua akselia.
Kääntölinkun poskiin holkit hitsaten, posket päällekäin kiinni toisiinsa ja jyrsimeen kiinni.
Vähemmän soikeat reiät asennettuna
Tyvitaittomurikan puomin tapin reiän huomasin vasta myöhemmin tapin kanssa olevan hieman soikea.
Tein hieman spurgumallisen "holkituksen" muotoilemalla pellistä väliin sopivat lisut, jotka muotoilin paikalleen tapin kanssa. Lopuksi pikaliimaa väliin ja tapin kanssa puristuksiin paikalleen. Saa nähdä minkä aikaa moinen korjaus kestää.
Puomin sylinterillä oli taipumusta valua itsekseen alaspäin. Sylinterin sisältä löytyi hieman kärsinyt mäntä
Vaan todellinen hämmästyksen aihe löytyi itse tiivistepakan alta. Keksiikö joku miten tällaiset jäljet on mäntään saatu? Liekkö noissa jäljissä myös syy miksi puomi laskee itsekseen.
Taas viestiä veljelle ja uutta palikkaa odotellaan.
Kääntölinkun poskiin holkit hitsaten, posket päällekäin kiinni toisiinsa ja jyrsimeen kiinni.
Vähemmän soikeat reiät asennettuna
Tyvitaittomurikan puomin tapin reiän huomasin vasta myöhemmin tapin kanssa olevan hieman soikea.
Tein hieman spurgumallisen "holkituksen" muotoilemalla pellistä väliin sopivat lisut, jotka muotoilin paikalleen tapin kanssa. Lopuksi pikaliimaa väliin ja tapin kanssa puristuksiin paikalleen. Saa nähdä minkä aikaa moinen korjaus kestää.
Puomin sylinterillä oli taipumusta valua itsekseen alaspäin. Sylinterin sisältä löytyi hieman kärsinyt mäntä
Vaan todellinen hämmästyksen aihe löytyi itse tiivistepakan alta. Keksiikö joku miten tällaiset jäljet on mäntään saatu? Liekkö noissa jäljissä myös syy miksi puomi laskee itsekseen.
Taas viestiä veljelle ja uutta palikkaa odotellaan.
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: Ti Touko 12, 2020 12:31 pm
- Viesti:
Re: Hitachi EX8-2B - Minikaivurin huolto & korjaus
Puomiston 25x35x25 holkkeja kysyin ensin ihan Hitachin varaosana. Olikohan hinta marmorilta jotain 38e/kpl ja 14kpl tarve -> ei kiitos. Ebayssakin tuo koko tuntui olevan hiukan kiven alla ja holkkeja löytyi tuossa koossa kohtuuhinnalla käytännössä vain sintrattuna tai umpimessinkisenä olakkeen kanssa. Tilasin lopulta Aliexpress:n kautta 25kpl messinkiholkkeja grafiitti-inserteilläzukka kirjoitti: ↑Ti Touko 12, 2020 11:00 pm Tulee varmaan hyvä laite kun tuolleen tekee.
Valmiita holkkeja ja tappeja saa ebaysta järkevään hintaan kun tietää mitat joilla tilata. Myös h-linkin ja banaaniraudat löytyvät moneen koneeseen vaikka niitä ei suoraan ebayssa ilmoitetakkaan. Pitää myyjältä kysyä jos ei haulla löydä.
https://www.aliexpress.com/item/33029849248.html
H-link tässä olikin vielä ihan kunnossa pientä shimmattavissa olevaa sivusuunnan kulumista lukuunottamatta ja banaanitkin on jo holkitettu sekä jyrsitty.
Käsiksi tuohon pääsee ihan hyvin. Pitää viikonloppuna tutkia tarkemmin mitä tuolta näkyy.
-
- Viestit: 880
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:57 pm
- Paikkakunta: Humppila
- Viesti:
Re: Hitachi EX8-2B - Minikaivurin huolto & korjaus
Hienoa työtä
Itsellä ollut hieman isompi hytillinen minikaivuri haaveissa (n.1,5t), muttei sopivaa hinta/laatusuhteen omaavaa loytynyt tai on niitä ollut, mutta ne menevät välittömästi kaupaksi, eikä koko päivää pysty nettiä kyttäämään vuokrakoneilla on hieman tullut kaivettua.
Isoin kuopankaivuu nälkä tyydytetty HAL-KA maatilakaivurilla, muttei se pientä ympäripyörivää korvaa puutarhahommissa.
Itsellä ollut hieman isompi hytillinen minikaivuri haaveissa (n.1,5t), muttei sopivaa hinta/laatusuhteen omaavaa loytynyt tai on niitä ollut, mutta ne menevät välittömästi kaupaksi, eikä koko päivää pysty nettiä kyttäämään vuokrakoneilla on hieman tullut kaivettua.
Isoin kuopankaivuu nälkä tyydytetty HAL-KA maatilakaivurilla, muttei se pientä ympäripyörivää korvaa puutarhahommissa.
Ferguson TED -52
Ursus 385 -76
Ursus 385 -76
-
- Viestit: 4378
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Hitachi EX8-2B - Minikaivurin huolto & korjaus
Voi ku söpö kone. Tuollasia puhutellaan Esson vaareissa sitte ”kasisatasiks” eikä ”kaseiks”.
Oispa ollu kiva tehä tollasiin tappiremontteja aikanaan. Kolmisatasiin oli vähä työläämpää.
On muuten marmorilla noi Hitachin(ja muidenki) sintratut puslat kullan kilohinnassa. Joskus hain nuukille asiakkaille Entrakilta tarvikemallit. Oli huomattavan edullisia.
Oispa ollu kiva tehä tollasiin tappiremontteja aikanaan. Kolmisatasiin oli vähä työläämpää.
On muuten marmorilla noi Hitachin(ja muidenki) sintratut puslat kullan kilohinnassa. Joskus hain nuukille asiakkaille Entrakilta tarvikemallit. Oli huomattavan edullisia.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: Ti Marras 07, 2006 6:37 pm
- Paikkakunta: Etelä lappi
- Viesti:
Re: Hitachi EX8-2B - Minikaivurin huolto & korjaus
Oliskohan ollut häggblomi josta otin tappeja ja holkkeja omaan ex-60:seen maksoi alle puolet rotatorin hintoihin.
Viimeksi muokannut zetor3011, Ke Touko 13, 2020 8:19 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 4378
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Hitachi EX8-2B - Minikaivurin huolto & korjaus
Joo Häggblom Kokkolassa
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Hitachi EX8-2B - Minikaivurin huolto & korjaus
Kaato saattaa tapahtua vinossa työskennellessä kapeahkolla koneelle puomi sivulla helpostikin, joten jonkilaisen suojakaaren asentaminen kuskin turvaksi ei ehkä olisi pahitteeksi.
Turvakaari on kai ollut EU-alueella uusissa koneissa pakollinen turvavaruste?
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: Ti Touko 12, 2020 12:31 pm
- Viesti:
Re: Hitachi EX8-2B - Minikaivurin huolto & korjaus
Ekana tuli mieleen tämmönen "kolmesatanen"Juho M-P kirjoitti: ↑Ke Touko 13, 2020 7:04 am Voi ku söpö kone. Tuollasia puhutellaan Esson vaareissa sitte ”kasisatasiks” eikä ”kaseiks”.
Oispa ollu kiva tehä tollasiin tappiremontteja aikanaan. Kolmisatasiin oli vähä työläämpää.
On muuten marmorilla noi Hitachin(ja muidenki) sintratut puslat kullan kilohinnassa. Joskus hain nuukille asiakkaille Entrakilta tarvikemallit. Oli huomattavan edullisia.
https://www.nettikone.com/komatsu/pc01/1908517
Entrackilla 25x35x25 puslat 20e/kpl alv.0%
Tämmöiset puslat tuolta useammasta paikkaa irrottelin. Liekköhän nämä alkuperäisiä? Kovin ovat ainakin tappeja syöneet.
Tämä on vissiin ihan oikea JDM, kun kaikki varoitustarrat ja tyyppikilvet on japaniksi. Sen verran moni on turvakaaresta sanonut, että pitää sellainen tosiaan vielä rakentaa.
-
- Viestit: 7808
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Hitachi EX8-2B - Minikaivurin huolto & korjaus
Nykyään tuntuu tulevan tuolta suunnalta käytettyjä pienempiä koneita jonkin verran. Macea myy huutokaupoilla jatkuvasti ja saa niistä yllättävän hyviä hintoja
-
- Viestit: 4378
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Hitachi EX8-2B - Minikaivurin huolto & korjaus
Macea myykin laatukamaa
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 4378
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Hitachi EX8-2B - Minikaivurin huolto & korjaus
On orkkispuslan näköisiä ainakin ja varmasti ovatkin. Ne on pirun kovaa värkkiä.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 7808
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Hitachi EX8-2B - Minikaivurin huolto & korjaus
Varmasti osittain voi tuuri käydä.
Moni myynnissä oleva laite on kyllä elämää nähnyt. Tunnit usein aika pieniä,silti väljiä niveliä ympäri konetta,aurinko polttanut maalit,silloin tällöin moottori vikaisia, hydrauliikka yllättävän monessa tehoton,vuosimalleista ei useinkaan ole tietoa.... Ostettu halvalla kun ei enää ole alkuperämaassa kelvannut työntekoon ja nyt tuotu suomeen jossa yritetään myydä.
Toki noista koneista osa on työkuntoisia ja varmaan kaikista saa tekemällä hyviäkin,mutta monesti tehtävään remonttiin nähden liian kalliita ovat. Nettikoneesta tai torista saa samoja/vastaavia koneita samaan hintaan tai halvemmalla pienemmillä ongelmilla.
Macealta olen käynyt ostamassa tavaraa noin öö...4-6krt?
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: Ti Touko 12, 2020 12:31 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 3445
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Hitachi EX8-2B - Minikaivurin huolto & korjaus
Tuosta luiskakauhasta kommentoisin kun osto/myyntipalstalle ei saa.Semmoinen leveä ja matala kauha on varmaan hyvä kun tasoittaa tai täyttää esim ojaa mutta jos kaivaa kuiskaa niin siinä ei paljon maata pysy. Nyt mulla on Volvossa 80cm leveä samalla kaavalla tehty kuin tuo 55cm jota tarjosin ja se tuntuu sopivalta 1,5t koneeseen vaikka on puomit suoran ja kauha täynnä maata niin ei keikkaa kun on tilat levällään. Suosittelisin laittamaan Hitachiin turvakaare tai vaikka kaksi ja samalla katto päälle tuo on kuitenkin aika kiikkerä kone.
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: Ti Touko 12, 2020 12:31 pm
- Viesti:
Re: Hitachi EX8-2B - Minikaivurin huolto & korjaus
Voi olla että väärällä nimellä kyselin tuota kauhaa. Tosiaan enempi tuollaiseen tasoitteluhommaan käypäisen kauhan tarvetta, kun ei tämän kokoluokan koneella mahdottomia luiskia kaivella.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Kimmo1, Petrilei ja 31 vierailijaa