Hymas 8000 -88 moottori (411 ds) jumissa + muuta tekniikan ihmettelyä

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

häkkyrä
Viestit: 773
Liittynyt: Ma Elo 30, 2010 11:19 am
Paikkakunta: saarijärvi
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Viesti Kirjoittaja häkkyrä »

Smirkelimies kirjoitti: Ti Marras 10, 2020 8:25 am Jenkkiauton nysvääjät kuuluu liottelevan mäntiä irti asetonin ja atf:n seoksella, en ole ite kokeillut.
Tuo cocktail toimii muuten hyvin myös ruostuneissa jumittuneissa pulteissa ja muttereissa :shock: On tullut testattua ja yksi hurja se aikanaan selosti että sitä parempi seos tulee jos olisi vielä käytettyä ATF:ää mihin tekee tuon,itse tein kanssa käytettyyn atf öljyyn ja tuntui irtoavan jumissa olleet pultit,ainoa vaan aika vaikea saada kierteisiin jos ei ole läpi pultteja :lol:
Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 -98
Mb ML280CDI -07
tapza_s
Viestit: 42
Liittynyt: La Touko 09, 2020 8:53 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Viesti Kirjoittaja tapza_s »

Täytyypä tuota kokeilla seuraavaksi. Kansi on ollut nyt pois reilun viikon ja kahdesta sylinteristä löpöt valuneet kokonaan pois ja yhdestä sylinteristäkin oli pinta vajonnut (se pahemmin ruostunut). Toiseksi lähempänä koppia (2 vai 3 pytty?) olevasta ei pinta ollut vajonnut mihinkään. Täällä on siis selkeästi nyt kaksi jumittavaa pyttyä. :roll:

uppdate edelliseen

Kaksi viikkoa ollu löpöt pytyisssä ja nyt reunimmaisestakin valunut aineet läpi. Otin loput dieselit pois pytyistä ja täytin kaksi huonointa atf/asetoni seoksella. Seuraillaan tilannetta.
tapza_s
Viestit: 42
Liittynyt: La Touko 09, 2020 8:53 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Viesti Kirjoittaja tapza_s »

Ei ollut atf/asetoni seos hävinnyt mitenkään erityisen hyvin pyttyjen päältä. No annetaan aikaa.
Voiko konetta yrittää pyörittää startilla nyt kun kansi on pois? Onko muuta vaaraa, kuin se että öljyt ja vedet työntyy koneesta pihalle?
HAlosseppä
Viestit: 360
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:41 pm
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Viesti Kirjoittaja HAlosseppä »

ON. Putkissa jumissa olevat männät työntävät putket ylös lohkosta.
Elä hättäele. Vouhan se kone niiden muiden pyttyjen osalta olla niin tivi ettei löpöt valu läpi.
Ongelma on vain tuo nelonen. Lämpöä järjen kanssa vaikka kosanilla männän päähän, jähytystä, lämpöä liotusta. Voihan tuossa kokeilla vielä laittaa iskua männänpäähän. Eli tiukkasyinen puupölkky männänpäälle ja iskua lekalla. Samalla kun osais vääntää kampiakselin mutterista oikeaan suuntaan tulis lisävoimaa. Sitten kansi päälle ja kiinni parilla kolmella pultilka että kestää nitkuttaa. Nitkuttamalla se lähtee niinku mielensä pahottajassa. Kun mäntä alhaalla, putken puhistus ja mäntä ylös.
Konerempoa vaikuttaa niin isolta että kannattaa yrittää. Sielon paikat vähä ruosteessa mutta kun saa käyntiin niin kyllä se maantie neovoo sen nelosenki käyntikuntoseksi.
IH E8-41
Viestit: 89
Liittynyt: Ma Marras 22, 2010 7:12 pm
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Viesti Kirjoittaja IH E8-41 »

Öljypohja pois, uusi sylinteriputki ja mäntä. On kuitenki työkone niin on turhaa homma ruosteessa oleva edes kokeilla. Putken vaihto on pieni työ kaikkeen tähän sisältyvään. A.P
tapza_s
Viestit: 42
Liittynyt: La Touko 09, 2020 8:53 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Viesti Kirjoittaja tapza_s »

Tuotapa en ajatellutkaan, että putki voi työntyä lohkosta pois, ihan vaan startillakin. Kävin paikallisessa valtra huollossa kyselemässä tyhmiä ja sielläkin oli vaan yksi suositus, männät ja putket vaihtoon. Lupasivat vielä tulla kenttäolosuhteisiin putket vaihtamaan jos ei omat taidot riitä.

Tänään kävin konetta taas kurkkaamassa ja tutkin alustan rakennetta tarkemmin. Olen vahvasti sitä mieltä, että öljypohja ei kannattele konetta, vaan lohkon ja koneen rungon välissä on tuet. Eli periaatteessa riittää kun, saan rungon tuettua ja etuakselin pois tieltä niin pääsen öljypohjaan käsiksi. Haastavaksi öp:n irrotuksen tekee se, että runkoa yhdistää koneen alla hitsatut tuet joihin kardaanin tukilaakeri ja etuakseli kiinnittyy. Jännityksellä odotan miten öp mahtuu pois paikoiltaan, kun sitä ei pysty alaspäin suoraan tiputtamaan. Jos kelit sallii niin joulun pyhinä täytyy irrotella akselia pois paikoiltaan.

Onko hyväksi havaittuja keinoja tulpata hydrauli putkien/letkujen päitä. Ihanko vaan pää minigrippussiin ja kuminauha ympärille?
zukka
Viestit: 7794
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Viesti Kirjoittaja zukka »

Tulppia saa ostettuakin.
Itsellä on muutamat omaan kaivuriin käyvät hytissä mukana varalta,jos hajoaa letku niin saa tulpattua ja ehkä ajettua pois parempaan paikkaan. On kyllä muutama vanha letkukin varalla.

Pihalla seisoviin olen laittanut filtteripusseja päällekkäin 2kpl/letku ja parit nippusiteet.
Juho M-P
Viestit: 4367
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Yelloc tulppia pari pakettia niin pärjää. Fits all sizes. Ei tarvi miettiä kierteitä ja nippatyylä
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Valmetilla...
Viestit: 795
Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Viesti Kirjoittaja Valmetilla... »

tapza_s kirjoitti: La Joulu 05, 2020 4:33 pm Tuotapa en ajatellutkaan, että putki voi työntyä lohkosta pois, ihan vaan startillakin. Kävin paikallisessa valtra huollossa kyselemässä tyhmiä ja sielläkin oli vaan yksi suositus, männät ja putket vaihtoon. Lupasivat vielä tulla kenttäolosuhteisiin putket vaihtamaan jos ei omat taidot riitä.

Tänään kävin konetta taas kurkkaamassa ja tutkin alustan rakennetta tarkemmin. Olen vahvasti sitä mieltä, että öljypohja ei kannattele konetta, vaan lohkon ja koneen rungon välissä on tuet. Eli periaatteessa riittää kun, saan rungon tuettua ja etuakselin pois tieltä niin pääsen öljypohjaan käsiksi. Haastavaksi öp:n irrotuksen tekee se, että runkoa yhdistää koneen alla hitsatut tuet joihin kardaanin tukilaakeri ja etuakseli kiinnittyy. Jännityksellä odotan miten öp mahtuu pois paikoiltaan, kun sitä ei pysty alaspäin suoraan tiputtamaan. Jos kelit sallii niin joulun pyhinä täytyy irrotella akselia pois paikoiltaan.

Onko hyväksi havaittuja keinoja tulpata hydrauli putkien/letkujen päitä. Ihanko vaan pää minigrippussiin ja kuminauha ympärille?
Ehkä olisi syytä selvittää asiaa perusteellisemmin ettei turhaan ala purkamaan akselia pois jos joutuu kumminkin koko moottorin nostaa pois?
tapza_s
Viestit: 42
Liittynyt: La Touko 09, 2020 8:53 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Viesti Kirjoittaja tapza_s »

Ehkä olisi syytä selvittää asiaa perusteellisemmin ettei turhaan ala purkamaan akselia pois jos joutuu kumminkin koko moottorin nostaa pois?
Moottorin irroitus olisi ollut varmaan muutenkin se helpoin ratkaisu, mutta ilman toista konetta jolla nostaa tai taljarakennelmia koneen irroitus kentällä on kohtuu haastava operaatio. Kokeilen siis ensin kaikki helpoimmat vaihtoehdot.
tapza_s
Viestit: 42
Liittynyt: La Touko 09, 2020 8:53 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Viesti Kirjoittaja tapza_s »

Pyhät ja lomat vietelty ja konetta purettu välillä vesi- välillä lumisateessa :lol: . Etuakseli tiputettu irti ja siirretty koneen alta pois. (painaa aivan törkeesti) Akselia purkaessa totesin, ettei öljypohja mahdu tulemaan alakautta pois paikoiltaan ja purin siis myös syylärin, öljyn nestejäähdyttimen ja niiden kannatinraudan pois keulalta. Tilaa tulikin keulaan nyt sen verran mukavasti, että pikkasen konetta ylöspäin nostaen sain öp:n ujutettua moottorin alta pois.

Nyt odotellaan vähän vähemmän sateisia keleja, että viitsii mennä koneen alle möyrimään ja ottamaan kankien pultteja auki, sitten vain varosvasti "koputtelemaan" mäntiä ja putkia pois moottorista. Jumissa oleva mäntä varmaan tulee putkineen pois, muut täytyy yrittää ottaa erikseen irti.

Mikä on tuo kuvassa näkyvä oranssin ruskea möykky mikä öljypohajsta löytyy...?
https://drive.google.com/file/d/1HxBBnF ... sp=sharing
tapza_s
Viestit: 42
Liittynyt: La Touko 09, 2020 8:53 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Viesti Kirjoittaja tapza_s »

Lumet on sulanu ja pääsee taas tutkailemaan tilannetta. Ei ole selvinnyt tuon punertavan hässäkän tarkoitus tuolla öljypohjassa, mutta varmaankin on irroitettava, jotta pääsee putkia koputtelemaan pois. Sen verran purin, että kiertokangen alaosan otin laakereineen irti. Puisella varrella koitin varovasti naputella mäntää putkessa ylöspäin, mutta stoppaa putken yläosaan missä mäntä ei ole aiemmin liikkunut. Eli hieman jumittaa. Uskaltaako mäntää ja kankea lyödä alapuolelta ihan kunnolla vaikka hylsyn jatkolla vai osaako tuo kiertokanki ottaa itseensä jos huonoon kohtaan lyö?
Talumees
Viestit: 6361
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Viesti Kirjoittaja Talumees »

tapza_s kirjoitti: La Tammi 02, 2021 4:52 pm Mikä on tuo kuvassa näkyvä oranssin ruskea möykky mikä öljypohajsta löytyy...?
https://drive.google.com/file/d/1HxBBnF ... sp=sharing
Eikös toi ole tasapainokoneisto. Kannattaa laittaa kohdalleen ajoitus. :wink:
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
Aparts
Viestit: 77
Liittynyt: Su Syys 20, 2009 9:08 am
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Viesti Kirjoittaja Aparts »

https://aijaa.com/VS2Byc


Tuommonen se lisävastapaino koneisto
asentaja

.
-Kajaani-
tapza_s
Viestit: 42
Liittynyt: La Touko 09, 2020 8:53 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Viesti Kirjoittaja tapza_s »

Talumees kirjoitti: Su Huhti 18, 2021 5:45 pm
tapza_s kirjoitti: La Tammi 02, 2021 4:52 pm Mikä on tuo kuvassa näkyvä oranssin ruskea möykky mikä öljypohajsta löytyy...?
https://drive.google.com/file/d/1HxBBnF ... sp=sharing
Eikös toi ole tasapainokoneisto. Kannattaa laittaa kohdalleen ajoitus. :wink:
Hyvä että löyty selitys. Mitä tarkoitat tuolla oikealla ajotuksella...? Eli jos tuon irrottaa pitää se mennä just samassa asennossa takasin vai kuinka?
SamiT
Viestit: 6789
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Viesti Kirjoittaja SamiT »

tapza_s kirjoitti: Su Huhti 18, 2021 9:06 pm
Talumees kirjoitti: Su Huhti 18, 2021 5:45 pm
tapza_s kirjoitti: La Tammi 02, 2021 4:52 pm Mikä on tuo kuvassa näkyvä oranssin ruskea möykky mikä öljypohajsta löytyy...?
https://drive.google.com/file/d/1HxBBnF ... sp=sharing
Eikös toi ole tasapainokoneisto. Kannattaa laittaa kohdalleen ajoitus. :wink:
Hyvä että löyty selitys. Mitä tarkoitat tuolla oikealla ajotuksella...? Eli jos tuon irrottaa pitää se mennä just samassa asennossa takasin vai kuinka?
Juuri niin, mutta kampiakselin rattaassa ja tasapainokoneiston rattaassa pitäisi olla kohdistusmerkit helpottamassa osumista kohdalleen, en osaa kertoa että millaiset juuri tuossa moottoriversiossa ne merkit ovat kun ei löydy korjausmanuaalia tähän versioon.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
tapza_s
Viestit: 42
Liittynyt: La Touko 09, 2020 8:53 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Viesti Kirjoittaja tapza_s »

Täytyypi tutkia millasia merkkejä siellä on kun saan otettua irti. Pakkohan se on pois ottaa tieltä että mahtuu tekemään. Löytyy 411 käsikirja ja sieltä maininta kohdistusmerkeistä löytyi.
Suuttimet käytin myös huollossa ja tänään kävin hakemassa pois. Puhuin mäntien irrotuksesta niin tuli kommentti, että puukalikka kangen alapäähän kiinni ja siitä vaan lyö. Ääneen kysyvästi totesin että täytyy varmaan koittaa putkesta hioa yläpään olaketta vähän pienemmäksi niin mahtuu mäntä vähemmällä voimalla tulemaan ylös, siihen korjaamon pitäjä että ootas saat tosta vähän työkaluja mukaan.... Antoi vanhan porakoneeseen käyvän hoonaus "härvelin" hiontaan ja itsetehdyn ulosvetimen putken irrotukseen. Pidin suuttimien huoltoa vähän kalliina (kärjet oli kiven alla ja kalliit, 62€/kpl) mutta näillä neuvoilla ja työkaluilla ei tosiaan jäänyt karvasta makua suuhun. Kertoi ettei enää tee noita hommia ja palautuksella ei ole kiire :D
tapza_s
Viestit: 42
Liittynyt: La Touko 09, 2020 8:53 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Viesti Kirjoittaja tapza_s »

Näin lomalla koitetaan tässäkin edistyä.

Irrottelin kanget vanhoista männistä ja kasailin uudet männät ja renkaat kankiin kiinni. Koesovittelin uusia putkia lohkoon ja huomasin että uudet putket ovat kolmella vierekkäisellä o-rengas uralla. (vanhat vain kahdella) Tiivistesarjassa on 12kpl mustia ja 4kpl violettia tiivistettä.
Mihinkäs järjestykseen nuo nyt kuuluu asentaa?
Putken tiivisteet on varmaankin öljyttävä kunnolla ennen kuin yrittääkään painaa paikoilleen?
Kuuluuko kiertokangen laakerit rasvata molemmin puolin asennusvaiheessa vai vain liukupinta?
Valmetilla...
Viestit: 795
Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Viesti Kirjoittaja Valmetilla... »

Erivärinen tulee öljyä vasten eli alimmaiseksi. Ne putken tiivisteet voidellaan mäntysuovalla. Putket pitäisi mennä ilman suurempaa väkivaltaa paikoilleen esimerkiksi puun palalla painaen, kämmenen nahkaa ei ainakaan minun kokemuksien mukaan kannata jättää väliin. Kaulaa vasten olevat pinnat öljytään. Sinne alakertaan öljy pumpun putken liitokseen antoivat Valtralla ruskean O-renkaan, edellinen remppamies oli sinne mustan laittanu ja se oli kyllä aika kovettunut.

Etsippä sellainen keskustelu kuin Valmet 602 sylinteriputket niin siinä on asiaa aiheeseen liittyen.
tapza_s
Viestit: 42
Liittynyt: La Touko 09, 2020 8:53 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Viesti Kirjoittaja tapza_s »

Kiitoksia vastauksesta. Empä ole tuollaisesta tiivisteiden "rasvauksesta" ikinä kuullutkaan. :D Ensi viikolla ruvetaan konetta kasailemaan josko vaikka vielä tänä suvena se pörähtäisi käyntiin.

Linkki edellämainittuun keskusteluun.

viewtopic.php?f=4&t=99578&start=20
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], farmeri, Google [Bot], Jorde, jumalvilho, Majestic-12 [Bot], Semrush [Bot], Tjsal ja 56 vierailijaa