Sivu 1/6

Hymas 8000 -88 moottori (411 ds) jumissa + muuta tekniikan ihmettelyä

Lähetetty: Su Touko 10, 2020 8:51 pm
Kirjoittaja tapza_s
Nyt olis harmina tuollainen otsikon mukainen laite. Traktorikaivuri on perikunnan laite ja pitäisi nyt ensialkuun saada liikkeelle ja sen jälkeen katsotaan onko siitä edes omaan käyttöön. Kone on jäänyt taivasalle seisomaan noin 5v sitten, sitä ennen ollut luotettava käyntiin lähdössä joskin muuten on huollot laiminlöyty ja ollut vähällä käytöllä. Kyseessä siis 4 cyl turbo moottori ja automaatti vaihteisto.

En tosiaan ole mikään expertti näiden "isojen" koneiden kanssa, mutta autoja on tullut rassattua, joten perus tekniikka ehkä hallussa, korjatkaa jos tulee sammakoita suusta.

Ongelma on siis seuraava:

Kone ei lähde käyntiin. Ei siis pyöritä. Virrat päällä pääkytkimestä ja virta-avaimesta vain naksahtaa startin suunnalta. Muutaman starttauskerran jälkeen vaalea haiku nousee startin ja solenoiden välisestä kupari liuskasta ja siis kuumenee hitokseen.

- Ensihätään vaihdettu uusi 100ah akku, kun kuvittelin ettei virta riitä. Ei vaikutusta, sama naksahdus.
- Startti käytetty irti ja pyöritetty irrallaan. Pyörittää ja solenoidi toimii.
- Koitettu pyörittää varovasti vauhtipyörän hammasrattaalta sorkkaraudalla, mutta ei hievahdakaan. Startin kanssa yrittäessä flekti
koneen päässä nytkähtää ihan aavistuksen.
- Epäilys vedestä moottorissa, kun pakoputkesta puuttuu läppä (toisaalta turbo on välissä ja ilmanotto niin etten pidä vettä
sylinterissä kovin todennäköisenä vaihtoehtona). Suuttimet irrotettu, eikä ylimääräisiä löytöjä mäntien päältä. Sylinterissä lähinnä
ohjaamoa karstaa kyllä huomattavasti enemmän kuin muissa. wd40 suuttimien reistä ja viikon vaikutus. Yritetty pyörittää ilman
suuttimia, ei pyöri edelleenkään.
- Paisari ja syyläri tyhjiä eli nesteet kadonneet jonnekin, mut en ole pitänyt ihan ykkösongelmana, koska jos koneessa ei ole nestettä
ei se myösjkään ole päässyt jäätymään.

Mitä yritetään seuraavaksi?

Kampuran isosta pultista pyörittely piiiitkällä varrella (40mm vai vielä isompi?)

Pohdintaa:
Vaihdekeppi pitää ilmeisimmin olla N-asennossa (merkkivalo syttyy) ennekuin kone edes yrittää startata. Tyhmänä pitää varmistaa että kumpaanko suuntaan moottori pyörii. Oletan fektin siipien asennosta, että koneen edestä katsottuna myötäpäivään, tätä kun en starttia pyöritellessä muistanut varmistaa. Mitenkä tuo hydrauliikka ja vaihteisto voivatko estää perusmoottorin pyörimisen?

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Lähetetty: Su Touko 10, 2020 11:07 pm
Kirjoittaja Kardaani
Minkähänlainen tuossa on rakenne heti moottorin jälkeen? Tuntuu jotenkin ettei se itse moottori ole jumissa, vaan sen perässä oleva kytkin turbiini pumppu tms mikä siellä sitten onkaan. Perustan mielipiteeni sille että jos kone on ajosta jätetty seisomaan, niin moottorin alakerta ei lyö jumiin vaikka sinne olisi valunut kaikki jäähdytinnesteet. öljypohjaan ne valuu kuitenkin alimaiseksi kerrokseksi. Ja jos mäntien päälle olisi mennyt vettä, olisi se ruostuttanut männänrenkaat niin pahasti ja tukkoon että siellä olisi sitä vettä vieläkin.

Kurkkaa koneen öljytikku. Tietty jos se motti on täynnä vettä niin sitten on voinut alakertakin jumia.

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Lähetetty: Ma Touko 11, 2020 5:57 am
Kirjoittaja jamppi
Kyllä siitä pakoputkesta on suora linja sylintereihin.

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Lähetetty: Ma Touko 11, 2020 7:34 am
Kirjoittaja Jiitek
Itellä seisoi yhdessä elämänvaiheessa 411CS viitisen vuotta ja jumi sillai semisti, että lähti vielä kampuran päästä voimalla houkuttelemalla pyörimään ja on toiminut sen jälkeen.

Toki järki päässä sen houkuttelunkin kanssa.

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Lähetetty: Ma Touko 11, 2020 4:15 pm
Kirjoittaja savinen
Saattaa nyt olla tuo pirun vesi päässeen sinne koneeseen. Ota ventiilikoppa auki ja niistä väläyksen säätöruuveista vääntelet kaikki venat auki. Vesi kun on siitä kurjaa että on painavampaa kuin Noi öljyt. Kannattaisi suurella määrällä ilmaa yrittää nuo sylinterit yrittää puhaltaa mahdollisimman tyhjäksi. Sitten sitä vd 4 kymppistä sinne mäntien päälle. Lisäksi jos koneessa on toimiva jokin ulkopuoleinen lämmitin, esim lohkolämppäri niin nesteet sisään ja lämppäri vaikka useammaksikin vuorokaudeksi päälle. Kampi mutterin vääntöä pitkällä varrella missä reilu paino päässä. Välillä lopetat lämmityksen päiväksi ja aloitat taas uudelleen. Hermot vaan kurissa ja jos nyt aloitat niin juhannukseen kannattaa vielä yrittää.

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Lähetetty: Ma Touko 11, 2020 6:13 pm
Kirjoittaja Mika 82
Minusta sieltä starttikehältä saa isomman momentin, kuin pultin päästä. Tai itse ainakin sain sieltä sorkkaraudalla liikkeelle, mutta pultin päästä en saanut/uskaltanut.

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Lähetetty: Ma Touko 11, 2020 8:02 pm
Kirjoittaja savinen
sinne pultin päähän on helpompi saada jatkuva pänni kun jollain raudalla hammaskehästä vääntämällä. Toki siitä tarttikehästä jollain metrin varrella saa enemmän voimaa.

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Lähetetty: Ma Touko 11, 2020 8:46 pm
Kirjoittaja komuri
Niin onkos siellä lohkossa yhtään nestettä? Siinä öljynsuodattimen jalassa on selllainen pieni neliökanta proppu josta voi laskea jäähdytinnesteet pois sieltä lohkosta, niin siitä näkis mitä sieltä tulee. Niin eikö siellä mäntien päällä vaikuttanut olevan yhtään vettä, millä yrititte sitä selvittää ? Tuli semmonenkin mieleen noin kauan seisoneessa voisko olla vesipumppu mennyt niin jumiin jotta ei saa moottoria pyöritettyä jos hihna ei luista yhtään pyörillä.. siinä koneessa kuuluisi olla kaksi 105 ah akkua, niin sitten ainakin jaksaa käynnistyä kylmästäkin. Kyllä se N-valo pitää palaa muuten ei starttaa.

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Lähetetty: Ma Touko 11, 2020 10:39 pm
Kirjoittaja 2xford4000
hammaskehältä nitkuttelua. kampiakselin pään pultti joustaa ja voi vaikka jotain hajota. hammaskehältä saa helposti voimaa ja voi molempiin suuntiin nitkutella. mitäs öljytikussa näyttää? ettei oo nesteet siellä ja moottori niin täys ettei siks pyöri.

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Lähetetty: Ti Touko 12, 2020 7:54 am
Kirjoittaja jouto
Tulikos potilaan moottorin öljyproppua jo raotettua äsken mainitun tikun lisäksi? Keitäs sieltä valuu?

t. Kauko Ollila

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Lähetetty: Ti Touko 12, 2020 12:45 pm
Kirjoittaja jiba
jumissa seon suuttimet pois ja perinteiset irrotus toimet.maitoo tai automaatti ölppää pyttyyn.viikon päästä jo päpättää.

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Lähetetty: Ti Touko 12, 2020 12:50 pm
Kirjoittaja zukka
Maitoa?
Atf ja diesel on olleet omat keinot yleensä.

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Lähetetty: Ma Heinä 06, 2020 7:46 pm
Kirjoittaja tapza_s
Noniin...

Kesä kerkes jo pitkälle ennenkö pääsin konetta uudelleen tutkailemaan. Kurkkasin uudelleen suuttimen rei'istä pyttyjen päälle. No nyt näkyi selvästi, että ainakin yhdessä pytyssä on nestettä. Tikkua pytyn päälle ja vettähän siellä oli. Olisi varmaan kannattanut laittaa sinne pakoputken päähän hattu jo aiemmin :roll: . No nyt siellä on.

Tästä jo melkein arvasinkin mitä öljyroppua avaamalla tulee, kun tikussa näytti, että öljyä olisi koneessa muka liikaa. Roppu auki ja vettähän sieltä rupesi valumaan. Ehkä vajaa litra vettä ja sitten öljyä.
-Onkohan tuossa monta roppua öljyille? Tämä jota raotin on suodattimen alapuolella vasemman renkaat raidetangon "vieressä" öljypohjan kyljessä. Toinen roppu minkä löysin on koneen alla kardaanin ja runkopalkin päällä (olisko laatikon proppu).

Löysin tallista vanhaa shellin ATF öljyä ja kaadoin jokaisen pytyn päälle kunnon lorauksen. Tutkitaan loppuviikosta onko öljy valunut läpi vai jäänyt männän päälle ja kokeillaan vauhtipyörältä varovasti nitkutellä.

Lisähuomio tuohon automaattilaatikkoon liittyen, eli hytistä oli sammutus vaijeri poikki, joten kone on todennäköisesti sammutettu "stumppaamalla" kauhat maassa paikoilleen. Voiko aiheuttaa ongelmia tuon starttauksen kanssa?

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Lähetetty: Ma Heinä 06, 2020 9:09 pm
Kirjoittaja VD5
tapza_s kirjoitti: Ma Heinä 06, 2020 7:46 pm Noniin...

Kesä kerkes jo pitkälle ennenkö pääsin konetta uudelleen tutkailemaan. Kurkkasin uudelleen suuttimen rei'istä pyttyjen päälle. No nyt näkyi selvästi, että ainakin yhdessä pytyssä on nestettä. Tikkua pytyn päälle ja vettähän siellä oli. Olisi varmaan kannattanut laittaa sinne pakoputken päähän hattu jo aiemmin :roll: . No nyt siellä on.

Tästä jo melkein arvasinkin mitä öljyroppua avaamalla tulee, kun tikussa näytti, että öljyä olisi koneessa muka liikaa. Roppu auki ja vettähän sieltä rupesi valumaan. Ehkä vajaa litra vettä ja sitten öljyä.
Jos on useamman vuoden ollut vettä pytyssä, niin eiköhän kannata heti lähteä kannen irrotuksella liikkeelle. Kunnon kaluahan tuosta ei muuten tule eikä varmaan muuten saa konetta pyörimäänkään.

Öljypohjassa varmaan kondenssia, joka pidemmän aikaa seisoneessa on ihan normaalia.

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Lähetetty: Ke Heinä 08, 2020 9:55 am
Kirjoittaja tapza_s
Koitan nyt kuitenkin ensin tuota liuotus hoitoa, kun jumin syy ei ole mitenkään varma niin en viitsi ruveta kantta ihan huvikseni ottamaan irti. Kaivuri tosiaan on hieman kyseenalaisessa kunnossa muutenkin eli niin pienellä pitäisi saada edes käymään kuin on mahdollista.
Jos kannen irrotukseen pitää ruveta niin mimmonen on homma? Miten näissä on "jakohihna" toteutettu?

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Lähetetty: Ke Heinä 08, 2020 10:12 am
Kirjoittaja trahata
Jakopää on hammaspyörillä ja työntötankokone niin ei vaikuta kannen irrotukseen

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Lähetetty: Ti Heinä 21, 2020 9:29 pm
Kirjoittaja tapza_s
trahata kirjoitti: Ke Heinä 08, 2020 10:12 am Jakopää on hammaspyörillä ja työntötankokone niin ei vaikuta kannen irrotukseen
Kiitos.

Näiden sielunelämään enempää tuntematta, mistä tunnistaa mikä moottori tuossa on? Moottori on tosiaan 4cyl turbo ja oletan että litratilavuus on 4,4l mutta millä koodilla tuo tunnetaan? Interwebbi tuntee vähän huonosti tuota valmet 8000, hymas yhdistelmää.

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Lähetetty: Ke Heinä 22, 2020 11:04 pm
Kirjoittaja komuri
Siinä on Valmet 411DS kone, samaa peruskonetta on vaikkapa Valmetin 705 ja 805 traktoreissa. Toki eroja on esim. pakosarja, tuuletin ym.

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Lähetetty: La Loka 24, 2020 8:01 pm
Kirjoittaja tapza_s
Tätäkin projektia nyt kerennyt hieman ihmettelemään. Kesälomilla kävin jo kaatamassa suuttimien rei'istä löpöä pyttyihin ja tein havainnon, että kolmesta sylinteristä löpö häviää ja yhdestä (lähimpänä ohjaamoa olevasta) ei. Keulaan tehty nyt sen verran tilaa, että pääsin kampuran pulttiin käsiksi. Pultti kokoa 50mm ja piiiitkällä varrella kokeiltu pyöritellä konetta. Ilmeisesti kone ainakin yrittää pyöriä, kun sylinterissä oleva nesteen pinta muuttuu suuttimen rei'ästä seuraamalla. Ei paljon mutta aavistuksen. Ei tosiaan pyöri helposti vaan vaatii pitkää vartta ja hitokseen voimaa.
Onhan nyt niin, että tuo kyseinen moottori pyörii tuulettimen suunnasta (edestä) katsottuna myötäpäivään? Ja kuinka vaarallista tuota on pyöritellä vastapäivään. Entä tuo kampuran pultti, kuinka paljon sitä uskaltaa kääntää ennnenkö rupeaa aukeamaan/kiristyy liikaa?

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Lähetetty: La Loka 24, 2020 8:38 pm
Kirjoittaja 2xford4000
ei kyl pultista kauheasti kannata.. startti irti ja hammas kehältä nitkuttelee vaik sorkkaraudal. saa enempi voimaakin..