Hymas 8000 -88 moottori (411 ds) jumissa + muuta tekniikan ihmettelyä

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Valmetilla...
Viestit: 794
Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Viesti Kirjoittaja Valmetilla... »

Sulla kun tuo kone on kuitenkin jonkin verran arvokas ja vielä töitäkin tekemään joutuva ja vähän hankalasti korjattava niin ottaisin kyllä jonkun remonttimiehen jolla on mittavälineet ja kaapimet sekä taitoa käyttää niitä avuksi tuohon putkien laittamiseen. On kuitenkin nopea ja edullinen varmistus onnistuneelle remontille, samalla vilkaisee vähän yleisemminkin tilannetta.

Meikäläisen Valmetin kanssa ei maailma kaadu vaikka remontissa vähän itseään opettajakin kantapään kautta mutta tuossa sinun koneessa tuo työn määrä jo aiheuttaa vähän tuskan hikeä. Tuo putkien asennus kun oikeastaan se vaativin paikka tuossa koneremontissa ainakin meikäläisen mielestä.

Sylinteriputki asennus hakusanoiksi niin paljun tulee kyllä tietoa haullakin.
aarne
Viestit: 1839
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Viesti Kirjoittaja aarne »

Mukava projekti kyllä seurailla tämä.
tapza_s
Viestit: 42
Liittynyt: La Touko 09, 2020 8:53 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Viesti Kirjoittaja tapza_s »

Valmetilla... kirjoitti: Pe Heinä 23, 2021 10:33 am Sulla kun tuo kone on kuitenkin jonkin verran arvokas ja vielä töitäkin tekemään joutuva ja vähän hankalasti korjattava niin ottaisin kyllä jonkun remonttimiehen jolla on mittavälineet ja kaapimet sekä taitoa käyttää niitä avuksi tuohon putkien laittamiseen. On kuitenkin nopea ja edullinen varmistus onnistuneelle remontille, samalla vilkaisee vähän yleisemminkin tilannetta.

Meikäläisen Valmetin kanssa ei maailma kaadu vaikka remontissa vähän itseään opettajakin kantapään kautta mutta tuossa sinun koneessa tuo työn määrä jo aiheuttaa vähän tuskan hikeä. Tuo putkien asennus kun oikeastaan se vaativin paikka tuossa koneremontissa ainakin meikäläisen mielestä.

Sylinteriputki asennus hakusanoiksi niin paljun tulee kyllä tietoa haullakin.
Arvokkaasta nyt en tiedä, mutta koittanut tehdä tätä ressittömästi ja pienellä pudjetilla. Ei tuo ammattimiehen käyttäminenkään nyt poissuljettu ajatus ole.

Putkien korkoja tarkistelin metalli viivaimen ja rakotulkin avaulla. Kaikki putket ovat nyt 0,05-0,10mm (0,10 liuska ei mene viivaimen alle) lohkopinnan yläpuolella. Saisin kaverilta lainaksi heittokellonkin, jos noita vielä koittaisi tarkemmin mittailla. Putkien asennuksessa haasteeksi varmaan meinaat juuri tuota, että saa tiivisteet lupsahtamaan paikoilleen, eivätkä pullahda painettaessa pois paikoiltaan.
Valmetilla...
Viestit: 794
Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Viesti Kirjoittaja Valmetilla... »

Kyllä mää noita putkien korkoja ja suoruuksia tarkoitin.
tapza_s
Viestit: 42
Liittynyt: La Touko 09, 2020 8:53 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Viesti Kirjoittaja tapza_s »

Mittailin vielä putkien korkoja suhteessa lohkoon mittakellolla ja sain arvoiksi 0,06-0,08mm. Kahdessa eri putkessa, yhdessä kohdassa arvo on 0,04mm mikä ei ohjeen mukaan ole ok, kun saman kannen alla max ero saisi olla 0,02mm. Muuten mitat ovat ohjearvojen sisällä (0,03mm -0,08mm).

Tästä huolimatta uskaltauduin painamaan putket kiinni lohkoon. Aamulla kävin paikallisesta Valtra huollosta vielä kysymässä mitä suosivat liukasteeksi putkien tiivisteille. Sieltäkin tuli kommentti, että mäntysuopaa kannattaa käyttää ja värillinen (violetti) tiiviste öljyä vasten alimmaiseksi. Juuri kuten "Valmetilla..." kirjoitti. Putket paikoilleen ihan asentajan painoa apuna käyttäen eli kovinkin helposti.

Seuraavaksi sitten putsataan vähän alakertaa ja työnnetään männät paikoilleen. Männänrenkaiden välykset tarkistettu ja ilmeisesti asennusvaiheessa vaan katsottava että, renkaiden katkos kohdat tulevat eri puolille mäntää.
tapza_s
Viestit: 42
Liittynyt: La Touko 09, 2020 8:53 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Viesti Kirjoittaja tapza_s »

Noniin...

Kansi ja etuakseli kötöstelty paikoileen. Pakosarjaa vähän kempillä paikkailtu ja osia muutenkin putsailtu ja entrailtu. Loput osat koneeseen kiinni ja pääsee kokeilemaan starttia.

-Kuinkahan paljon noin suunnilleen menee öljyä moiseen koneeseen? (10w30)
-kuinka paljon pitää varata hydrauliöljyä ja onko laadulla väliä?


Ennen varsinaista starttia varmaan hetki pyöritystä ennne suuttimien asennusta, jotta öljypumppu alkaa syöttää öljyä? ja varmaan kannattaa vaihtaa polttoaine suodatin ihan heti ensitöikseen?

Onko muita tärkeitä muistettavia ennenkuin tuollaista pitkään seisonutta rupeaa starttailemaan?
tapza_s
Viestit: 42
Liittynyt: La Touko 09, 2020 8:53 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Viesti Kirjoittaja tapza_s »

Ensimmäiset savut otettu koneesta ulos.

Ensin startilla pyöritystä, jotta öljy nousisi moottoriin, sammutin vedettynä päälle ja ilman suuttimia. Sammutin pois päältä ja suuttimet paikoilleen. Avainta kääntäen ja yhden yskäsyn jälkeen kone käyntiin. Muutaman sekunnin käyttö ja hieman tarkastelua.

Huomio yläkerran öljyn saannista. Ymmärtääkseni öljy tulee kanteen noiden venttiilivivustojen kiinnitys pulttien kautta (4kpl). Nyt kun konetta käytti hetken, tuli pultin ja venttiilikoneiston jalan väliin öljy"palko", mutta öljyä ei vielä tuolla käytöllä tullut noista keinuvipujen pienistä rei'istä.

Kaadoin öljyt koneeseen tuon venttiilikopan kautta ja jäin miettimään onko merkitystä etten käyttänyt tuota öljyntäyttö putkea? Täyttääkö se öljypumpun ns valmiiksi...? Öljyä koneessa noin 8-9l
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Kaadoin öljyt koneeseen tuon venttiilikopan kautta ja jäin miettimään onko merkitystä etten käyttänyt tuota öljyntäyttö putkea? Täyttääkö se öljypumpun ns valmiiksi...?
En tiiä missä ja millane täyttöputki tuossa on, mut ei sillä täyttöputkella ole yleensä mitää merkitystä, ainakaa öljypumppuun se ei vaikuta!? Jos putki jakopäässä, niin jakorattaita se öljy voitelee, mut koneen käynnistyttyä ne saa roiskevoitelun muutenkin.
Paras paikka mielestäni kuivaan koneesee on keinuvivuston päälle öljyn kaato, kun sillon öljy alaspäin valuessaa antaa voitelua noille keinuvivuille ja nokka-akselille. :roll:
tapza_s
Viestit: 42
Liittynyt: La Touko 09, 2020 8:53 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottoriko jumissa + muuta turinaa.

Viesti Kirjoittaja tapza_s »

tapza_s kirjoitti: Ke Syys 08, 2021 8:59 am
Huomio yläkerran öljyn saannista. Ymmärtääkseni öljy tulee kanteen noiden venttiilivivustojen kiinnitys pulttien kautta (4kpl). Nyt kun konetta käytti hetken, tuli pultin ja venttiilikoneiston jalan väliin öljy"palko", mutta öljyä ei vielä tuolla käytöllä tullut noista keinuvipujen pienistä rei'istä.
Tämähän johtui siitä, että olin kasatessa pyöräyttänyt tuon keinuvipujen akseliputken ylösalaisin ja putkessa olevat öljyreiät ososittivat alaspäin. Putki oikein päin ja kyllä puskee komeasti öljyä keinuvivuille.

Lämmityskäyttö tehty ja kansi jälkikiristetty. Venttiilinvälykset säädetty ja imuputket ja suodattimet asenneltu paikoilleen. Seuraavaksi ruvetaan tutkimaan öljyvuotoja, kun niitä perimätiedon mukaan on olemassa. Ainakin puomin pääsylinteri vuotaa ja jokin muukin letku mutta putsataan nyt paikkoja ensin. Kone seisonut useamman vuoden niin rupeaa puominpääliset lähes kasvamaan sammalta:D
tapza_s
Viestit: 42
Liittynyt: La Touko 09, 2020 8:53 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottori jumissa + muuta tekniikan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja tapza_s »

Konetta siirretty pihassa paikasta toiseen ja todettu että jarruissa häikkää. Jarrut kyllä löytyy, kun polkimen survoo lattiaan mutta kauhean metelin ( mekaanisen rahinan) saattelemana. Olen jostain lukenut että näissä olisi öljykylpyjarrut. Miten toimivat ja miten selvitellä ongelmaa?

Toinen ongelma koskee tuota puomin pääsylinteriä joka siis vuotaa öljyä männän varresta, johtuuko puomin itsestään laskeutuminen samasta vuodosta? Muutenhan pieni vuoto ei välttämättä edes haittaisi, mutta ajaessa puomin laskeutuminen vähän harmittaa :D Kannattaako itse alkaa tiivisteitä vaihtamaan tai kuka näitä korjaa?

Puomin taittokaan ei toimi vaan on aivan hervoton ja kääntyy ikäänkuin sylinterissä ei olisi painetta. Pitääköhän kabiinista ohjata öljynpaine jotenkin erikseen tuonne puomin venttiiliblokille...
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottori jumissa + muuta tekniikan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Tarkoitatko kääntöä vai kaivupuomia?
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
nuc-64
Viestit: 2954
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottori jumissa + muuta tekniikan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Aika työ tuo pääpuomin sylinterikin irroittaa. Aikanaan työnantajallani oli useampia 9000 Valmetteja, jotka kaivuulaitteiltaan samoja 8000:n kanssa ja pudottihan nuo puomit. Siirtoajossa aina välillä niissä piti kädellä kopasta kaivuvivusta puomia ylöspäin. Kulmakaivuun pitäisi kyllä pysyä linjassaan eikä liikkua hervottomana. En vaan millään enää muista millä tuota kulmakaivuuta ohjattiin. Olikohan lisähydrauliikan poljinta ja nappia kaivuvivun päästä... voi olla kyllä, että muistan väärinkin.
sahra
Viestit: 31
Liittynyt: Ke Marras 14, 2018 9:02 am
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottori jumissa + muuta tekniikan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja sahra »

Kulmakaivulle on ysitonnissa poljin vasemalla, sellainen pyörötankohaarukka. Oikea haara oikealle jne.Oikean puolen kahvanapilla saa kauhan kallistumaan samalla polkimella.
Arpe
Viestit: 1526
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottori jumissa + muuta tekniikan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Arpe »

tapza_s kirjoitti: Ti Syys 28, 2021 8:53 pm Konetta siirretty pihassa paikasta toiseen ja todettu että jarruissa häikkää. Jarrut kyllä löytyy, kun polkimen survoo lattiaan mutta kauhean metelin ( mekaanisen rahinan) saattelemana. Olen jostain lukenut että näissä olisi öljykylpyjarrut. Miten toimivat ja miten selvitellä ongelmaa?
Tässähän on oikeestaan kaks vaihtoehtoa. joko jarrulevyt on loppu, jarrutettaessa on rauta rautaa vasten ja kuuluu ( mekaanista rahinaa) Toinen vaihtoehto on vääränlaiset peräöljyt. Jos öljy ei ole märkäjarrulisäaineistettua, pitää öljykylpyiset jarrut melkoista narinaa jarrua painettaessa. Tämä korjaantuu öljyn vaihdolla oikean laatuiseksi.
Jos vanhoissa öljyissä on pois laskettaessa huomattavan paljon metallia seassa, on melkoisella varmuudella jarrut finaalissa.
tapza_s kirjoitti: Ti Syys 28, 2021 8:53 pm Toinen ongelma koskee tuota puomin pääsylinteriä joka siis vuotaa öljyä männän varresta, johtuuko puomin itsestään laskeutuminen samasta vuodosta? Muutenhan pieni vuoto ei välttämättä edes haittaisi, mutta ajaessa puomin laskeutuminen vähän harmittaa :D Kannattaako itse alkaa tiivisteitä vaihtamaan tai kuka näitä korjaa?
Tiivisteiden vaihto sylinteriin olis ajankohtaista. Osittain laskeutuminen johtuu tuosta varren välistä vuotavasta öljystä, mutta todennäköisesti myös männän tiiviste on kulunut ja ohivuotoa on myös siellä.
Tuohan kannattaa purkaa siten, että itse sylinteriputki jää alapäästään kiinni, paikoilleen ja mäntä varsineen vedetään ulos.

Sylinterin "turpa" on noissa kiinni isolla rengassokalla, eli purku seuraavasti: Pulteilla kiinni oleva laippa irti. Letkut irti sylinteristä, jotta öljy pääsee ulos ja ilma sisään. Sit painetaan = hakataan laipan alta löytyvää turpaholkkia sisään. Holkin ja sylinteriputken välistä paljastuu sokkarengas, joka poistetaan, jahka turpaholkki on painettu niin syvälle, jotta sokka mahtuu irtoamaan.
Kun sokka on pois, on periaatteessa mahdollista vetää sylinterin varsi mäntineen, sekä turpaholkkeineen ulos.
Varren puoleinen tappi pitää olla toki nujuttu irti, jotta varsi voidaan irroittaa.
Kuitenkin, ennen varren vetämistä ulos sylinteriputkesta kannattaa tarkistaa sylinteriputken sisäpintaan sokalle sorvatun uran reuna. Ajanmittaan sokka hakkaa uran reunaan purseen, joka kannattaa hioa pois, ennen kuin alkaa vetää vartta ulos.
Puree muuten se turpaholkki aika pirun tiukkaan siihen purseeseen.. koemusta on.
tapza_s kirjoitti: Ti Syys 28, 2021 8:53 pm Puomin taittokaan ei toimi vaan on aivan hervoton ja kääntyy ikäänkuin sylinterissä ei olisi painetta. Pitääköhän kabiinista ohjata öljynpaine jotenkin erikseen tuonne puomin venttiiliblokille...
Jos on pitkään seissy käyttämättä, kannattaa kääntää kulmakaivu pari kertaa laidasta laitaan ni saattais alkaa toimimaan normaalisti.
Kuten tuolla edellä oli mainittu, polkimesta pitäis kääntyä suuntaan ja toiseen.
Kaivukepin päästä katkaisija toisessa asennossa sit kauhan kallistus samasta polkimesta.
havi
Viestit: 823
Liittynyt: To Syys 01, 2011 9:51 pm
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottori jumissa + muuta tekniikan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja havi »

Ainakin omassa 8000 oli nosto sylinterin varren tappi niin tiukka että helpompi oli jättää varsi puomiin kiinni ja sylinteri irrottaa.
Puomin kun käänsi sivulle ja toisen koneen etukuormaajalla kannatti sylinteristä kun sitä veti pois.
Tyyppi vika tuo puomin hidas lasku. Sylinterin männän tiivisteet falskaa.
Peräöljyt kannattaa vaihtaa. Saattaa tulla pois laskiessa paljon enemmän kuin täyttömäärä on.
Jarrumännän tiiviste o-rengas jos vuotaa menee hydrauliöljyä perään ja siitä ei jarrulevyt tykkää.
tapza_s
Viestit: 42
Liittynyt: La Touko 09, 2020 8:53 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottori jumissa + muuta tekniikan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja tapza_s »

Kiitos asiallisista vastauksista.

Tällaisen asiasisällön ansiosta foorumit edelleen porskuttaa! Etenkin Arpe:n vastauksesta voisi moni fb kirjoittelija ottaa mallia :wink:

Tuo kulmakaivuu rupesi pelaamaan, kun ensin ymmärsi, että toimii jalka vivulla eikä kahvoista... :idea: Kääntö puolelta toiselle niin hävisi tuo edellä mainittu velttoilu ja nyt pystyy jo vähän kaivelemaankin.

Tuota mäntää en tässä kohtaa rupea vielä remontoimaan, kaivellaan nyt pihassa ensin vähän ja tarkastellaan paljonko vuotaa. Mutta hyvät ohjeet sylkän purkuun kyllä tuli!

Jarrut pitää koneeseen löytää ja täytyy ensin tarkastaa/vaihdella nuo nesteet. Taitaakin olla sitten isohko projekti vaihdella osia tuonne jarruihin, kun taitavat olla heti siellä perän kyljessä tuo jarrumekanismi. Eihän tähän olisi kellään linkkiä/ohjetta jotta näkis millanen työmaa on mahdollisesti tiedossa?
Kuopija
Viestit: 13
Liittynyt: Su Touko 24, 2020 10:49 pm
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottori (411 ds) jumissa + muuta tekniikan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Kuopija »

Morjens.
Itellä kans harrastepelinä vm.-88 hymas 8000:nen. Jarru remppaa pitäs tehä myös,jalkajarru pelaa mutta käsijarru ei toppaa ollenkaan (vivut liikkuu akselin päällä). Moottori/vaihelaatikko kompleksin pois nostoa olen myös harkinnu koska taitaa kampuran stefat vuotaa jonni verran.Kaikkien sylintereiden tiivisteet oon vaihtanu ja väljyydet puslista ja mullinsilmistä alkaa olla poistettu.Tällä hetkellä menossa tukitassun korjaushitsaus ja nivelkohan väljyyven poisto expander tapilla,tapin sorvaus meneillään. Omatekoisilla expandereilla poistin väljyyven myös käännön sylintereiden takapäistä.Viime talvena korjasin pääpuomin räpöstelyt vaihtamalla puomin selkään 1.5 metriä pitkästi levyä ja muuttamalla kaivusylinterin takapään holkit parempaan kiinnityskohtaan. Muutakin pientä on tullu rempattua ja kallistuvaa kauhaa sekä kantoharaa tehtyä. Reilu 2 vuotta ollu käytössä ja näiden pikku fiksailujen ohessa tehny aika paljon kaivu,lastaus ja lumi hommia.
Arpe
Viestit: 1526
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottori (411 ds) jumissa + muuta tekniikan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Arpe »

Kuopija kirjoitti: Pe Joulu 17, 2021 5:48 pm Morjens.
Itellä kans harrastepelinä vm.-88 hymas 8000:nen. Jarru remppaa pitäs tehä myös,jalkajarru pelaa mutta käsijarru ei toppaa ollenkaan (vivut liikkuu akselin päällä)
Vivut akselin päällä? Onkos tuossa jonkinlaiset mekaaniset paisuttajat akselissa?
Tuon isoveikassa, eli 9000 mallissa on mekaaninen käsijarru takakardaanilla ja hydrauliset öljykylpyjarrut akselistoissa heti pyörännapojen alla.
Kuopija
Viestit: 13
Liittynyt: Su Touko 24, 2020 10:49 pm
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottori (411 ds) jumissa + muuta tekniikan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Kuopija »

Mekaaninen käsijarru on,vaijeri menee taka akselin päällä olevaan vipuun.
traktori754
Viestit: 1802
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Re: Hymas 8000 -88 moottori (411 ds) jumissa + muuta tekniikan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

Aloittajalla kyllä sisua tehä, tiedetään missä moottori on aisojen välissä jne.

Ne öljyt, hydrauliikassa, vaihda ne.

Itellä projekti kone ulkona ollutta, ja sen veden määrä ei moni vanhempi kokeeneemat uskonneet ennekun kävi pällistelee, ja paikat auki.

Pahin oli se kun viime talvena ei nosturi noussut. Pakkasta oli, ja hydrauli säiliö vaihdettu pariin kertaan jo, mutta sylinteri jäässä.

Ventiili paketin vuodot veden takia kun ruostuttaa ja jää rikkoo tiivisteitä.

Tää mun projekti oli ulkona sammutettu käytöstä 3 talvee ja edellinen omistaja kuulema tarkka ja tuttu huoltomies vierali useesti sen luo.
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], hiksi, JURO ja 53 vierailijaa