Turvakenkä

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Eepee
Viestit: 6382
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Turvakenkä

Viesti Kirjoittaja Eepee »

Ollu Sieviä ja Jalasta, kaikki ovat hajonneet, niinkö ihan kaikki muutkin kengät.

Kerran ostin realisoinnista halvat italialaiset turvamaiharit. Alkuun eivät ihan osuneet jalkaan, mutta kun muutaman marssin niillä sitkeesti teki, tekeytyivät loistaviksi ja olivat käsittämättömän lujat! Ainakin kymmenen vuotta pyörivät erilaisissa puuhissa, metsänraivuusta rakennuspuuhiin ja oli ne motskarilenkeilläkin joskus. Että ei kannata halveksua italiaanojakaan aina. Lopulta niistä hajos joka ainoa sauma yhtäaikaa, suurinpiirtein.

Tuttu kaivurikuski muuten piti suolla crockseja. Oli ruuvaannu ja teipannu niiden pohjiin isot palat routalevyä, ei uponnu sitte. Joten kyl crocksit työkengät o :mrgreen: .
The idea is to die young as late as possible
epe2
Viestit: 1798
Liittynyt: Pe Syys 06, 2013 7:45 pm
Viesti:

Re: Turvakenkä

Viesti Kirjoittaja epe2 »

ku vielä olis pitäviä kenkiä kattohommiin,huvittavaa noissa sievin kengissä et,ostin eräät ja eka katolla meinasin liukastella,ja otin sieviin yhteyttä,laittivat sieltä a4 lanketin,no loppu tulema oli et kenkien pohjat pitää karhentaa ennen käyttöä,ni miksihän sievi ei sit laittanu hiomapaperia ja ohjeita jo kenkien matkaan.Aika lyhyt ikäiset on noi sievin polyure pohjat,murtuvat,tuossa kiinnosti nu pelastuslaitosten,poliisien ym.käyttämät oliko ne jokku haix tms,laiton tarkennus kyselyä maahantuojalle/myyjäle,laitoin toisenkin kerran,no ei sieltä koskaan vastattu :roll:
Mika 82
Viestit: 7903
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Turvakenkä

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Jalasta tainnut kohta 10 vuotta käytetty. Paremmin passaa omaan räpylään, kuin sievi. Äkkiä ne pohjat kyllä sileäksi menee, vuosi max. Tai sitten alkaa kestämään paremmin, kun kuvio hävinnyt.

Tuosta koon muutoksesta. Itselläkin oli reilu 10 vuotta sitten 43. Nyt 44 tai 45. Ja oli sellaiset lenkkitossut, jotka oli 10 vuotta kaapissa. Ei mahtuneet enää. Minun päätelmä on, että jalka kasvaa/muuttaa muotoaan vielä aikuisiälläkin.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
imppu
Viestit: 8703
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Re: Turvakenkä

Viesti Kirjoittaja imppu »

Lihoo...
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
tane II
Viestit: 5331
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Turvakenkä

Viesti Kirjoittaja tane II »

Mika 82 kirjoitti: To Huhti 16, 2020 9:18 pm Tuosta koon muutoksesta. Itselläkin oli reilu 10 vuotta sitten 43. Nyt 44 tai 45. Ja oli sellaiset lenkkitossut, jotka oli 10 vuotta kaapissa. Ei mahtuneet enää. Minun päätelmä on, että jalka kasvaa/muuttaa muotoaan vielä aikuisiälläkin.
Voi tuossakin olla perää, mutta kun on kahdet 43:n turvakengät, toiset muutaman vuoden ikäiset ja toiset uudet: ne vanhat on edelleen sopivan väljät ja uudet taas niin ahtaat, että siinä ja siinä, voiko niitä käyttää.
TunturiPappa kirjoitti: Ke Huhti 15, 2020 9:53 pm Parhaimmillaan 16 tuntia päivässä kengät jalassa, jos ylipitkiä päiviä ei lasketa.
Oma kokemus ainakin naulaanastumissuojalla varustetuista kengistä on kyllä sellainen, ettei niitä ainakaan lämpimällä ilmalla kovin montaa tuntia voi yhtäjaksoisesti pitää, pakko otta välillä pois, kun jalkapohjiin suorastaan sattuu. Lieneekö se peltipohja sitten liian jäykkä vai liian tiivis? Muilla vastaavia kokemuksia?
Mika 82
Viestit: 7903
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Turvakenkä

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Iso osa naulaanastumissuojista on tehty nykyään jollain punotulla tekstiilillä, kevlar tms.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
U140
Viestit: 540
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 10:16 am
Viesti:

Re: Turvakenkä

Viesti Kirjoittaja U140 »

Metallinen naulaanastumissuoja on kylmä jalassa, on havaittu.

Ex työn takia piti hommata metallittomat turvakengät, ja niissä on se naulaanastumissuoja komposiittiä.
jagr
Viestit: 1396
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:40 pm
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Re: Turvakenkä

Viesti Kirjoittaja jagr »

Ihmisen jalka suurenee iän myötä. Se johtuu siitä että jalassa on todella paljon niveliä joita koossa pitävät nivelsiteet venyvät iän myötä, luut ei juuri kasva mutta niiden väliin tulee sidekudosta ja rasvaa joka täyttää välin kun nivelsiteiden löystyessä jalan tilavuus kasvaa. Koon kasvu riippuu yksilöstä ja siitä miten jalkoja käytetään, paljon paikallaan seisokelua isontaa jalkaa eniten, liikkuminen (voimakas) hidastaa jonkun verran mutta ei estä. Lisäksi jaloissa on lihasten ympärillä sidekalvoja eli faskioita jotka venyy iän mukan myös ja aiheittaa mm. jalkaholvin laskeutumista ja jalan leviämistä iän mukana. Muutos on ihmisestä riippuen ½-3 numeroa kengässä.

Näin selitti minulle ortopedi kun asiaa kysyin. On nimittäin jalka läsähtänyt viimeisen 10 vuoden aikana ja aiheuttaa vaivaa.
--JaGr
Ford 4610
rokkimatti
Viestit: 1632
Liittynyt: La Maalis 10, 2012 8:04 pm
Paikkakunta: kitee
Viesti:

Re: Turvakenkä

Viesti Kirjoittaja rokkimatti »

Näin on.
Miula on kyllä teetätetyt pohjalliset,3 kpl kaikki erilaisia ja eri paikassa teetätettyjä.tuntuu että pitää vatkata pohjallisia kesken päivän jos jotain tekee tahi on seisovinaan.
Tekee tuo rikki menny selkä ilmeisesti sen efektin.
hyvin suunniteltu on täysin alottamatta
mauri
Viestit: 6695
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Turvakenkä

Viesti Kirjoittaja mauri »

Turvakenkiä tuli aikoinaan pidettyä niin töissä kuin vapaallakin. Eräässä työkohteessa piti useampikin kerta päivässä ottaa kengät jalasta turvatarkastuksissa, olisi pitänyt hankkia metallittomat mutta eipä tullut.
Jalat kyllä suurenee kun ikää tulee lisää. Eräs käyttäjäryhmä on täällä vielä mainitsematta. Ne naiset jotka hankkiutuvat raskaaksi voivat varautua siihen että kengännumero kasvaa noin 0,5/raskaus. Tämä on kuultu gynekologilta ja johtuu kasvuhormoonista jota välittyy myös äitiin. Tiedä sitten pitääkö paikkansa jos on vaikka yli 10 synnytystä.
Universal Four
Viestit: 1202
Liittynyt: To Maalis 20, 2014 6:14 pm
Viesti:

Re: Turvakenkä

Viesti Kirjoittaja Universal Four »

Eepee kirjoitti: To Huhti 16, 2020 5:14 pm Tuttu kaivurikuski muuten piti suolla crockseja. Oli ruuvaannu ja teipannu niiden pohjiin isot palat routalevyä, ei uponnu sitte. Joten kyl crocksit työkengät o :mrgreen: .


Crocsit ja etenkin niitten kopiot on myös ensiluokkaiset moottoripyöräilijän ajokengät ja maastovaelluskengät.
Sateella ottaa sukat pois ja meno jatkuu. Viima kuivaa.
Olen useita kertoja kävässyt moottoripyörällä 800 kilsan päässä Kilpisjärvellä ja kipassut samoilla tossuilla Saanalla ja sitten raapassu takasin.
Siis halvat, hyvät, kevyet ja kastumattomat ajo- ja vaelluskengät sekä tietysti työkengät....ettei tyystin aiheesta poiketa.
Sattuma on aina valmiina murskaamaan hienoimmatkin suunnitelmat.
jussi77
Viestit: 4475
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Turvakenkä

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Toe guard alaska-varsikengät hain tarjouslaarista. Oli yllätys miten joustava nahka oli uudessa kengässä. Yleensä uusi kenkä on kaameen jäykkä ja vasta käytössä pehmenee. Vetoketju on, saa nähdä miten kestää. Tulee käytettyä talvimaihareita ympäri vuoden. Varsi jää mukavasti lahkeen alle niin ei mene roskat kenkään. Toki ihan lyhytvartisiakin käytän toisinaan.

Edelliset oli monta vuotta vanhat melko edulliset maiharityyppiset. Pohjista alkoi irtoamaan pintakerros ja tuumasin hakevani varoiksi uudet. Pohjat ei siis murentuneet kuten joskus tapahtuu vaan pohjassa oli kulutuskerros ja se alkoi irtoamaan itse pohjasta. Olivat aluksi tosi jäykät ja ne oli huilaamassa monta vuotta kun tallasin yhdet jalakset rikki. Nyt ne palveli jokusen vuoden ihan menestyksellä ja istuivat pehmettyään jalkaankin ihan kivasti.
rotez
Viestit: 420
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 8:22 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Turvakenkä

Viesti Kirjoittaja rotez »

Sievin "monomallinen" kenkä parhaiten sopinut minulle. On ollut myös varrellisia ja jalaksen kenkiä. 5 vuotta maksimi aika minkä kenkä kestää varastossa, murtuu tai alkaa pohja vuotamaan.
kaitsur
Viestit: 2366
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 8:30 am
Paikkakunta: Oulun eteläinen
Viesti:

Re: Turvakenkä

Viesti Kirjoittaja kaitsur »

Onko mitään kestämis edellytyksiä nuilla Dunlop turvasaappailla metsäkäytössä? https://www.uittokalusto.fi/dunlop-acif ... p4284.html
Repiikö oksat riekaleiksi ens reissulla, meinaa olla talvet niin märkiä nykyään, ettei oikeen nahkakengillä pärjää.
________________________________________________
Same Explorer 65 -86
Tuusari
Viestit: 955
Liittynyt: Pe Huhti 17, 2015 7:19 pm
Viesti:

Re: Turvakenkä

Viesti Kirjoittaja Tuusari »

Ite oon kuluttanut enimmäkseen sieviläisiä. Välillä on menny hermo syystä tai toisesta sievin kenkiin niin oon vaihtanut merkkiä ja palannu sieviin. Lesti on vaan niin hyvä, ja pito on ollu omasta mielestä paras.

Oon tykästyny tuohon talvimaiharimalliin naulaanastumis suojalla ja turvakärellä. Ennen kesti kengät vuoden ja ostin aina kevättalven liukkaille uudet kengät. Mut nyt on tahti hidastunut ja kengät kestää sen pari vuotta. Ongelmana on se että näillä keleillä alkaa sukka kastumaan ulkohommissa. Vaikka miten rasvaa ja lankkaa, vissiin pohja alkaa laskemaan läpi.

Ennen käytin erikseen kesäkenkiä mut nykysin maihari ja villasukka parilla mennään ympärivuoden.
kokastelija
Viestit: 1219
Liittynyt: Ma Loka 09, 2017 11:10 am
Viesti:

Re: Turvakenkä

Viesti Kirjoittaja kokastelija »

Universal Four kirjoitti: Pe Huhti 17, 2020 7:04 pm
Eepee kirjoitti: To Huhti 16, 2020 5:14 pm Tuttu kaivurikuski muuten piti suolla crockseja. Oli ruuvaannu ja teipannu niiden pohjiin isot palat routalevyä, ei uponnu sitte. Joten kyl crocksit työkengät o :mrgreen: .


Crocsit ja etenkin niitten kopiot on myös ensiluokkaiset moottoripyöräilijän ajokengät ja maastovaelluskengät.
Sateella ottaa sukat pois ja meno jatkuu. Viima kuivaa.
Olen useita kertoja kävässyt moottoripyörällä 800 kilsan päässä Kilpisjärvellä ja kipassut samoilla tossuilla Saanalla ja sitten raapassu takasin.
Siis halvat, hyvät, kevyet ja kastumattomat ajo- ja vaelluskengät sekä tietysti työkengät....ettei tyystin aiheesta poiketa.
Minkähänlaiseen kuntoon mahtaa jalkateräs mennä jos (kun) satut kaatuun sen moottoripyöräs kans crocsit jalas????
takana loistava tulevaisuus
jussi77
Viestit: 4475
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Turvakenkä

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Toe Guard vetoketjulliset varsikengät ollu vuoden käytössä. Huomiota herätti melko joustava nahka uutena. Aiemmat Jalakset ollu paljon jäykemmät.
jussi77
Viestit: 4475
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Turvakenkä

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

motonetissa jalaksen 1808 maiharit tarjouksessa. tuotekuvauksessa ei kerrota onko vetoketjullinen vai ei. kuvia on paljon mutta kaikki samanlaisia eli ilmeisesti kullekin koolle oma kuva, mutta missään kuvassa ei näy sisäsyrjä. melko syvältä. no löytyy se tieto sentään muualta. siinä vois olla tulevat jalkineet. alkaa olla nykyisten pohjat liukkaat ja taitaapi mennä jo kosteuskin väärään paikkaan kun pitää astuessa sihinää. jaaha, edellisen postauksen perusteella ne onkin palvellu jo hyvän aikaa. tais maksaa 7X egee ja suutari niitä elvytti jo 50 arvosta, joten ei ne nyt ihan huonot oo ollu.
Pikkuvalmet
Viestit: 606
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:38 pm
Paikkakunta: Oulunlääni
Viesti:

Re: Turvakenkä

Viesti Kirjoittaja Pikkuvalmet »

jussi77 kirjoitti: Ti Maalis 05, 2024 11:56 am motonetissa jalaksen 1808 maiharit tarjouksessa. tuotekuvauksessa ei kerrota onko vetoketjullinen vai ei.
"Kengät ovat vettähylkivät ja lenkki varressa takana sekä vetoketju sivussa helpottaa pukemista"
https://www.motonet.fi/tuote/jalas-1808 ... t=70-09475
Avatar
Matsikka
Viestit: 16234
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Turvakenkä

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Mulla on Jalaksen 1868W turvasaappaat
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... urvasaapas
Tosi mieluisat, keväällä laitoin töissä jalkahan ja oli kesähelteet ja käpi talvenkin on niillä samoilla menty. Tosi hyvät, on suojausta jakuulemma sopii hyvin hitsareille ja valimohommiinkin. Kesähelteelläkin pidin niitä.
Ehdoton edellytys valinnalle oli jottei saa olla mitään sidottavia nauhoja eikä vetoketjuja, kestävyys siten hyvä.
Jalaksen talviturvasaappaatkin on, jonkun kerran niitä talvella pidin.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Ilmiö, rautakasa ja 37 vierailijaa