Hondan tärylätkä

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Ranevaari
Viestit: 2
Liittynyt: La Marras 02, 2019 11:18 am
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Hondan tärylätkä

Viesti Kirjoittaja Ranevaari »

Mitä öljyä tuohon tärylätkään pitäs laittaa, täyttökorkki siellä alaosassa on, ja ilmeisesti sen verran öljyä että rupee korkinreiästä tulee yli.
Mika 82
Viestit: 7903
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Hondan tärylätkä

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Ei kait se niin nökönuukaa ole. 10W-30 varmaan passaa hyvin. Jotenkin muistelisin, että ukon hondassa olis mittatikku täyttötulpassa, saattaa olla että muistan väärin...
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Jonsson
Viestit: 302
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 6:18 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Hondan tärylätkä

Viesti Kirjoittaja Jonsson »

Juu alhaalla käytännössä niin että tulee yli. Siellä kuitenkin anturi ja monessa on ollut että kallistelee niin pätkii sytkää sitten.
Ja SAE30 on se juttu mutta siis 1030 kyllä.
Jiitek
Viestit: 5877
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Hondan tärylätkä

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Moneenkohan kertaan tätäkin on täällä jankattu mutta kerronpahan kuitenkin miten asia on.
Joku synteettinen 5w40 päihittää ominaisuuksillaan mennen tullen nuo antiikkiöljyt ja on paras valinta myös ilmajäähdytteiseen Hondaan.
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Hondan tärylätkä

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Joku synteettinen 5w40 päihittää ominaisuuksillaan mennen tullen nuo antiikkiöljyt
Miksköhän nuo "antiikkiöljyt" on ollu pitkään valmistajan suosituksissa?! Viskositeetti ei ole laadun mitta. Joku halpakaupan synteettinen ei kyllä välttämättä pese mennen eikä tullen kunnon mineraalia! Mineraalien speksit muuttuu koko ajan nyky vaatimuksien mukaa, eikä ole sitä samaa tavaraa mitä 60-luvulla.
Osmo_
Viestit: 8627
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Hondan tärylätkä

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Ai taas tää sama tappelu jatkuu. Anyways, kerrompa omakohtaisen kokemuksen.
Vaihtelin Datsuniin öljyt ja suodattimen. Öljyksi valikoitui täyssynteettinen Castrol Vecton 15W-40 API CK-4, ACEA E9. Koska sitä oli nurkissa. Täyssynteettinen raskaan kaluston moottoriöljy. Auto käyntiin ja kauheeton pölläys pakoputkesta. Käyttelin moottoria tovin ja laskin öljyt pois. Tilalle Comma Classic 20W-50 API CC -luokan mineraaliöljyä. Pienen käyttelyn jälkeen pölläytys loppui. Tein sitten puolueettoman testin epävirallisesti. Kiposta toiseen kaadossa Comma jätti kipon pohjaan kalvon ja valui hitaammin pois. Lisäksi sormien välissä Commasta jäi tahmeampi tuntu.
Ja kun mennään 70-luvun bentsiinimoottoriin, voi ajatella että sen ajan toleransseilla ja käytön tuomalla kulumalla voiteluainevalinta korostuu. Ja on relevantti referenssikohde siihen, että miksi puutarhajyrsimeen tmv.laitteeseen antiikkiöljy soveltuu.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Hondan tärylätkä

Viesti Kirjoittaja NH »

Osmo_ kirjoitti: Su Maalis 29, 2020 11:10 am Pienen käyttelyn jälkeen pölläytys loppui. Tein sitten puolueettoman testin epävirallisesti. Kiposta toiseen kaadossa Comma jätti kipon pohjaan kalvon ja valui hitaammin pois. Lisäksi sormien välissä Commasta jäi tahmeampi tuntu.
Ja öljyjen lämpötila oli testivaiheessa suurinpiirtein mikä?
Ranevaari
Viestit: 2
Liittynyt: La Marras 02, 2019 11:18 am
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Hondan tärylätkä

Viesti Kirjoittaja Ranevaari »

Kiitosta vaan, mutta miten tää liittyy tuohon tärylätkän öljykysymykseen.
Osmo_
Viestit: 8627
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Hondan tärylätkä

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Ranevaari kirjoitti: Su Maalis 29, 2020 3:57 pm Kiitosta vaan, mutta miten tää liittyy tuohon tärylätkän öljykysymykseen.
Kun nyt joku heitti kommentin eri laatujen toistensa voittamisesta niin heitin ilmoille oman havaintoni.
NH kirjoitti: Su Maalis 29, 2020 11:14 am
Osmo_ kirjoitti: Su Maalis 29, 2020 11:10 am Pienen käyttelyn jälkeen pölläytys loppui. Tein sitten puolueettoman testin epävirallisesti. Kiposta toiseen kaadossa Comma jätti kipon pohjaan kalvon ja valui hitaammin pois. Lisäksi sormien välissä Commasta jäi tahmeampi tuntu.
Ja öljyjen lämpötila oli testivaiheessa suurinpiirtein mikä?
Se onkin mikä viekin tutkimuksesta virallisen puolen. Molemmat purnukat oli huoneenlämpöisiä, joten laajempaa skaalaa ei ole antaa.
Tein tän siis WA-ryhmän keskustelun "miksi Satsuma pölläyttää ja onko öljyllä vaikutusta" aikana.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
manner
Viestit: 1435
Liittynyt: Pe Joulu 28, 2018 12:00 am

Re: Hondan tärylätkä

Viesti Kirjoittaja manner »

Tarina ei kertonut laitetaanko ööliä honuun vai johonkin lätkän epäkeskoneistoon. Eipä kai väliä. Sae 30 molempiin. Oletan että pakkasilla ei lätkäillä. Tuntuu menevän öljyt välillä vähän överiksi. Kunhan nyt jotain ja vaihtaa joskus. Nämä pienkoneet on ruisleipää ja kaurapuuroa. Ei ne mitään eksoottisia tai korkealuokkaisia petrokemian voitelutuotteita tarvi. Yleensä honun koneissa taso tarkastetaan tikku ylhäällä. Yhdessä pienen öljytilavuuden kanssa aiheuttaa että niitä kannattaa vähän tarkkailla. Varsinkin jos käyttää jotain moniasterasvoja.
jiipee
Viestit: 10744
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Hondan tärylätkä

Viesti Kirjoittaja jiipee »

manner kirjoitti: Su Maalis 29, 2020 8:59 pm Yleensä honun koneissa taso tarkastetaan tikku ylhäällä. Yhdessä pienen öljytilavuuden kanssa aiheuttaa että niitä kannattaa vähän tarkkailla. Varsinkin jos käyttää jotain moniasterasvoja.
Tarkoitatko, että öljyn käydessä koneessa vähiin on yksiasteinen öljy parempi voitelemaan kuin moniaste? Eikös SAE 30 ja 10W-30 ole käyntikuumassa koneessa suunnilleen saman paksuisia - mihin perustuu toisen paremmuus?
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
samovaari
Viestit: 1002
Liittynyt: La Syys 04, 2010 8:40 am
Paikkakunta: ylivieska
Viesti:

Re: Hondan tärylätkä

Viesti Kirjoittaja samovaari »

Hondan koneella olevia pikkulätkiä oli Lemminkäisellä kymmeniä ja öljyinä TB 10/30. kesänaikana ei jätkät tutkinut öljynmääriä ja koneet kävivät vinoissa asennoissa. Moottorit ei hajonneet mutta pohjalevyjä kului puhki kesän aikana.Remmejä piti olla mukana kokoajan. Idioottivarmoja käyntiin lähtijöitä ( moottorit,ei jätkät)
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Hondan tärylätkä

Viesti Kirjoittaja NH »

Osmo_ kirjoitti: Su Maalis 29, 2020 8:44 pm Molemmat purnukat oli huoneenlämpöisiä, joten laajempaa skaalaa ei ole antaa.
Varmasti mineraalipohjainen 20w50 on sormituntumalla huoneenlämmössä jähmeämpää ja tarttuvampaa kuin synteettinen 15W40 jo ihan viskositeettinsa puolesta.
Vaseliini ja voi olisivat vieläkin "parempia" tuossa öljytestissä.

Moottorissa, etenkin ilmajäähdytteisessä, eroja pitäsi verrata öljyn normaalissa käyttölämpötilassa, joka lienee moottorista riippuen jossain 100C tietämissä ja jopa parikymmentä astetta yläpuolella kovasti kuormittaessa.

Pelkästä sormeilusta ei suurta iloa irtoa. :wink:
poweri
Viestit: 3121
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Hondan tärylätkä

Viesti Kirjoittaja poweri »

Aina kun jossain lukee Honda on se hyvä asia. Tuo Lemminkäis tarina kertoo siitäkin ettei pahemmin polta ööliä kun olis leiponu ennen pohjalevyä.
manner
Viestit: 1435
Liittynyt: Pe Joulu 28, 2018 12:00 am

Re: Hondan tärylätkä

Viesti Kirjoittaja manner »

jiipee kirjoitti: Ma Maalis 30, 2020 7:28 am Tarkoitatko, että öljyn käydessä koneessa vähiin on yksiasteinen öljy parempi voitelemaan kuin moniaste? Eikös SAE 30 ja 10W-30 ole käyntikuumassa koneessa suunnilleen saman paksuisia - mihin perustuu toisen paremmuus?
Tarkoitan etten aina ymmärrä miksi pienkoneisiin pitäisi kaataa nykyautoihin ja painevoitelu koneisiin kehitettyjä korkealuokkaisia voitelutuotteita. Miten kesä räksytin hyötyy esim. Laajoista kylmäkäynnistys ominaisuuksista? Talvella ei leikkailla nurmea eikä lätkäillä hiekkaa. Nuo kiertää alle neljä donaa, eikä ole turpoja eikä urpoja. Pienkonekura toimii oikein hyvin. Ei savuta eikä kuluta. Eikä ole kallista. Eli tosiaan mihin perustuu toisen paremmuus? Noissa on alulohko. Niillä on laskettu käyttöikä. En usko että öljylaatu valinnoilla niihin voi paljon vaikuttaa. Turhaan taistelee synteettisillä tms. Vähänkuin runkkaisi kortsun kanssa. Niin voi tehdä jos hyvältä tuntuu, ei se välttämättä väärin ole mutta ei siitä paljoa hyötyä oo..
poweri
Viestit: 3121
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Hondan tärylätkä

Viesti Kirjoittaja poweri »

manner kirjoitti: Ma Maalis 30, 2020 11:18 am En usko että öljylaatu valinnoilla niihin voi paljon vaikuttaa. Turhaan taistelee synteettisillä tms. Vähänkuin runkkaisi kortsun kanssa. Niin voi tehdä jos hyvältä tuntuu, ei se välttämättä väärin ole mutta ei siitä paljoa hyötyä oo..
:lol:
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Hondan tärylätkä

Viesti Kirjoittaja NH »

Ellei vibat ja vibrat mene täysin sekaisin, niin pakkasyön jälkeen on mukavampaa laittaa täry käyntiin aamulla mikäli on käyttänyt 10w30 tai 10w40 öljyä eikä sae30:tä. Rahansäästöstä ei varmaankaan voi olla kyse ja jos on, niin monia-asteöljy voi olla sitä halvempaa, kuin pikkupurkin sae30 erikoisöljy.
jiba

Re: Hondan tärylätkä

Viesti Kirjoittaja jiba »

auttaisko pakkas aamukännistyksiin jos siirtyis .mannapuurosta ihan oikeeseen ruispuuroon voi silmällä.
manner
Viestit: 1435
Liittynyt: Pe Joulu 28, 2018 12:00 am

Re: Hondan tärylätkä

Viesti Kirjoittaja manner »

Höh.. erikoisöljy. Moniaste öljy on perusteltu valinta pakkasilla. Yleensä ei oo ollut tapana leikkailla ruohoa pakkasella, enkä kyllä täryttäiskään. Tämä auton ja pienkoneen voitelunapanuoran katkaiseminen menttaalitasolla tuntuu olevan vaikea prosessi.
Kesäkoneilla on ollut tapana polttaa moniasteöljyjä. En osaa kuvailla kaaviota miksi ja varmaan jollakin on kaavio joka todistaa havainnon vääräksi. Siitä huolimatta en käyttäisi koska ihmisellä on taipumusta laiskuuteen ja kuivaksi unohtunut kone hajoaa korjauskelvottomaksi.
Osmo_
Viestit: 8627
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Hondan tärylätkä

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

poweri kirjoitti: Ma Maalis 30, 2020 11:46 am
manner kirjoitti: Ma Maalis 30, 2020 11:18 am En usko että öljylaatu valinnoilla niihin voi paljon vaikuttaa. Turhaan taistelee synteettisillä tms. Vähänkuin runkkaisi kortsun kanssa. Niin voi tehdä jos hyvältä tuntuu, ei se välttämättä väärin ole mutta ei siitä paljoa hyötyä oo..
:lol:
😂😂😂😂😂😂😂😂
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: aarne, Google [Bot], Saapiska ja 56 vierailijaa