Valmet 605 - takaohjaus ja ongelma orbitrolin kanssa
-
- Viestit: 120
- Liittynyt: To Tammi 23, 2020 11:28 pm
- Viesti:
Valmet 605 - takaohjaus ja ongelma orbitrolin kanssa
Auttakees viisaammat aloittelijaa tämän homman kanssa.
Rakentelin Valmettiin taakseajolaitteet ja laitoin takaohjaukselle oman orbitrolin.
Otin takaorbitrolille painelinjan ja tankkilinjan T-haaroilla etuorbitrolin vastaavista linjosta.
Ohjaussylinterille meneville painelinjoille laitoin sähköisen 6/2-ventiilin (1/2"), jonka kytkin seuraavasti:
P1 ohjaussylinterin vasen pääty
P2 ohjaussylinterin oikea pääty
A etuorbitroli oikea-portti
B etuorbitroli vasen-portti
C takaorbitroli oikea-portti
D takaorbitroli vasen-portti
Eli kun napsautan kytkimestä 6/2-venttiilille sähköt päälle ja kela vetää, niin etuohjaujsen orbitrolin pitäisi ohjata ohjaussylinteriä kyseisen 6/2-venttiililn A- ja B-porttien kautta. Ja venttiilin ollessa sähköttömänä takaorbitroli hoitaa ohjauksen venttiilin C- ja D-porttien kautta.
Lopputulos: Normaaliohjaukselle eli etuorbitrolille kytkettäessä ohjaus on todella jäykkä. Mistä tämä voisi johtua?
Takaohjausta en ole vielä päässyt testaamaan, kun ratti puuttuu ja tulee vasta ensi viikolla.
Eikös tuollaisen tavanomaisen 6/2-venttiilin voi kytkeä kummin päin vaan? Eli sillä ei ole väliä tuleeko paine portteihin A, B, C ja D vai portteihin P1 ja P2 (joihin esim. tuplaajaventtiilikäytössä kytketään painepuoli)?
6/2-venttiilin kapasiteetti pitäisi olla 50l/min, joten se ei liene vikana. Kelalle tulee sähköt ja se
Täällä kaaviokuva kytkennästä:
https://www.dropbox.com/s/e2ejics5efljo ... a.jpg?dl=0
Rakentelin Valmettiin taakseajolaitteet ja laitoin takaohjaukselle oman orbitrolin.
Otin takaorbitrolille painelinjan ja tankkilinjan T-haaroilla etuorbitrolin vastaavista linjosta.
Ohjaussylinterille meneville painelinjoille laitoin sähköisen 6/2-ventiilin (1/2"), jonka kytkin seuraavasti:
P1 ohjaussylinterin vasen pääty
P2 ohjaussylinterin oikea pääty
A etuorbitroli oikea-portti
B etuorbitroli vasen-portti
C takaorbitroli oikea-portti
D takaorbitroli vasen-portti
Eli kun napsautan kytkimestä 6/2-venttiilille sähköt päälle ja kela vetää, niin etuohjaujsen orbitrolin pitäisi ohjata ohjaussylinteriä kyseisen 6/2-venttiililn A- ja B-porttien kautta. Ja venttiilin ollessa sähköttömänä takaorbitroli hoitaa ohjauksen venttiilin C- ja D-porttien kautta.
Lopputulos: Normaaliohjaukselle eli etuorbitrolille kytkettäessä ohjaus on todella jäykkä. Mistä tämä voisi johtua?
Takaohjausta en ole vielä päässyt testaamaan, kun ratti puuttuu ja tulee vasta ensi viikolla.
Eikös tuollaisen tavanomaisen 6/2-venttiilin voi kytkeä kummin päin vaan? Eli sillä ei ole väliä tuleeko paine portteihin A, B, C ja D vai portteihin P1 ja P2 (joihin esim. tuplaajaventtiilikäytössä kytketään painepuoli)?
6/2-venttiilin kapasiteetti pitäisi olla 50l/min, joten se ei liene vikana. Kelalle tulee sähköt ja se
Täällä kaaviokuva kytkennästä:
https://www.dropbox.com/s/e2ejics5efljo ... a.jpg?dl=0
-
- Viestit: 6366
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
- Viesti:
Re: Valmet 605 - takaohjaus ja ongelma orbitrolin kanssa
Eikö toi kuuluis olla toisin päin eli sähköttömänä etuohjaus toiminnassa?Harjoittelija kirjoitti: ↑Ke Maalis 25, 2020 7:30 pm
Eli kun napsautan kytkimestä 6/2-venttiilille sähköt päälle ja kela vetää, niin etuohjaujsen orbitrolin pitäisi ohjata ohjaussylinteriä kyseisen 6/2-venttiililn A- ja B-porttien kautta. Ja venttiilin ollessa sähköttömänä takaorbitroli hoitaa ohjauksen venttiilin C- ja D-porttien kautta.
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika!
-
- Viestit: 2142
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:49 pm
- Paikkakunta: Askola
- Viesti:
Re: Valmet 605 - takaohjaus ja ongelma orbitrolin kanssa
Orbitrooleista ei ole kokemusta, mutta veikkaan että vaatisi jonkun virranjako venttiilin väliin? Kun taitaa tuo öljy kiertää orbitroolin läpi vastaavasti kuin peruslohkoista. Eli öljy menee sieltä missä on vähiten vastapainetta. Ja ilmeisesti kiertää nyt takaorbin kautta niin etu orbi toimii itse pumppuna. Vastaava tilanne kuin ilman että moottori olisi käynnissä.Harjoittelija kirjoitti: ↑Ke Maalis 25, 2020 7:30 pm
Lopputulos: Normaaliohjaukselle eli etuorbitrolille kytkettäessä ohjaus on todella jäykkä. Mistä tämä voisi johtua?
Takaohjausta en ole vielä päässyt testaamaan, kun ratti puuttuu ja tulee vasta ensi viikolla.
Ja ehdottomasti niin että sähköttömänä on etuorbi käytössä!
vw 1300 -72:n voimalla mennään!
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: Ti Helmi 25, 2020 7:36 pm
- Viesti:
Re: Valmet 605 - takaohjaus ja ongelma orbitrolin kanssa
05 -sarjan orbitrolit ovat ympäripumppaavia malleja. Ja niiden tankkikanava ei salli kovaa vastapainetta.
05-sarjassa vastapaineena vaihteiston matalapainehydrauliikka 18 bar.
Olisiko mahdollista käyttää ulkopuolisen työhydrauliikan lohkoa taakseajoon, niikuin usein tehdään metsävarustelussa?
05-sarjassa vastapaineena vaihteiston matalapainehydrauliikka 18 bar.
Olisiko mahdollista käyttää ulkopuolisen työhydrauliikan lohkoa taakseajoon, niikuin usein tehdään metsävarustelussa?
- mike
- Viestit: 5325
- Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
- Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
- Viesti:
Re: Valmet 605 - takaohjaus ja ongelma orbitrolin kanssa
Kyllä 6/2 venttiili osaa toimia huonosti, jos porttien kytkennät pielessä.
Vaatii pientä mietiskelyä.
Vaatii pientä mietiskelyä.
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: Ti Helmi 25, 2020 7:36 pm
- Viesti:
Re: Valmet 605 - takaohjaus ja ongelma orbitrolin kanssa
05 -sarjan orbitrolit ovat ympäripumppaavia malleja. Millainen lisäämäsi takaorbit on, LS versio vai ympäripumppaavia? Niiden tankkikanava ei salli kovaa vastapainetta.
05-sarjassa vastapaineena vaihteiston matalapainehydrauliikka 18 bar.
Olisiko mahdollista käyttää ulkopuolisen työhydrauliikan lohkoa taakseajon hallintaan niikuin usein tehdään metsävarustelussa 05 kanssa ?
05-sarjassa vastapaineena vaihteiston matalapainehydrauliikka 18 bar.
Olisiko mahdollista käyttää ulkopuolisen työhydrauliikan lohkoa taakseajon hallintaan niikuin usein tehdään metsävarustelussa 05 kanssa ?
-
- Viestit: 8194
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Valmet 605 - takaohjaus ja ongelma orbitrolin kanssa
Kuten tono jo mainitsi, niin paineen otto T-haaralla tekee sen että sitä painetta ei ole missään, kun öljy menee esteettä sen toisen orbin läpi, jolloin painetta on koko järjestelmässä senverran mitä virtausvastuksista tulee!
-
- Viestit: 6366
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
- Viesti:
Re: Valmet 605 - takaohjaus ja ongelma orbitrolin kanssa
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika!
-
- Viestit: 472
- Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 6:16 pm
- Paikkakunta: Ylä-Savo
- Viesti:
Re: Valmet 605 - takaohjaus ja ongelma orbitrolin kanssa
Eikö tuo yksinkertaisimmillaan toteutus sähköisellä kolmitie venttiilillä jolla valitaan kummalle orbille paine annetaan?
Edit: ja orbien paluut t-haaroilla vaan yhteen niin öljy palaa minne alunperinkin.
Samaten sylinterille menevät ohjauksen letku yhteen molemmista orbeista t-liittimillä.. 3-tie venttiili vaan niin päin että jännitteettömänä antaa etu orbille öljyn.
Aattelenko minä liian yksinkertaisesti?
Edit: ja orbien paluut t-haaroilla vaan yhteen niin öljy palaa minne alunperinkin.
Samaten sylinterille menevät ohjauksen letku yhteen molemmista orbeista t-liittimillä.. 3-tie venttiili vaan niin päin että jännitteettömänä antaa etu orbille öljyn.
Aattelenko minä liian yksinkertaisesti?
Viimeksi muokannut Aki, Ke Maalis 25, 2020 10:33 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 1546
- Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
- Paikkakunta: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Valmet 605 - takaohjaus ja ongelma orbitrolin kanssa
Just näin. Orbitin ja ohjaussylinterin väliin voi syöttää painetta t-haaralla, ni pyörät kääntyy. Orbitroolissahan molemmat työpainelähdöt on ummessa, jos rattiin ei kosketa.
-
- Viestit: 120
- Liittynyt: To Tammi 23, 2020 11:28 pm
- Viesti:
Re: Valmet 605 - takaohjaus ja ongelma orbitrolin kanssa
Kiitoksie suuresti kaikille vastauksista
Tässä omat aatokset. Aloitellaan helpoimmasta:
Työhydrauliikkaa on toki myös käytettävissä, mutta jostain syystä päädyin virittelemään tätä nykyratkaisua... Muutellaan sinne työhyrd. puolelle, jos muu ei auta.
Tässä omat aatokset. Aloitellaan helpoimmasta:
Nuinhan sen pitäskin mennä, hyvä neuvo Arvaamalla mentiin ekalla kertaa noiden porttien kanssa. Oli fifty-sisty-mahdollisuus onnistua ja väärinpäinhän se tietty meni. Korjataan, kun saadaan kaupasta lisää liitosvärkkejä...Talumees kirjoitti: ↑Ke Maalis 25, 2020 8:21 pmEikö toi kuuluis olla toisin päin eli sähköttömänä etuohjaus toiminnassa?Harjoittelija kirjoitti: ↑Ke Maalis 25, 2020 7:30 pm
Eli kun napsautan kytkimestä 6/2-venttiilille sähköt päälle ja kela vetää, niin etuohjaujsen orbitrolin pitäisi ohjata ohjaussylinteriä kyseisen 6/2-venttiililn A- ja B-porttien kautta. Ja venttiilin ollessa sähköttömänä takaorbitroli hoitaa ohjauksen venttiilin C- ja D-porttien kautta.
tono kirjoitti: ↑Ke Maalis 25, 2020 8:42 pmOrbitrooleista ei ole kokemusta, mutta veikkaan että vaatisi jonkun virranjako venttiilin väliin? Kun taitaa tuo öljy kiertää orbitroolin läpi vastaavasti kuin peruslohkoista. Eli öljy menee sieltä missä on vähiten vastapainetta. Ja ilmeisesti kiertää nyt takaorbin kautta niin etu orbi toimii itse pumppuna. Vastaava tilanne kuin ilman että moottori olisi käynnissä.Harjoittelija kirjoitti: ↑Ke Maalis 25, 2020 7:30 pm
Lopputulos: Normaaliohjaukselle eli etuorbitrolille kytkettäessä ohjaus on todella jäykkä. Mistä tämä voisi johtua?
Takaohjausta en ole vielä päässyt testaamaan, kun ratti puuttuu ja tulee vasta ensi viikolla.
Ja ehdottomasti niin että sähköttömänä on etuorbi käytössä!
Kiitoksia arvoisat herrat! Äkkiseltään ajateltuna tässähän saattaapi piileä ratkaisu ongelmaan. Eli jos homma hoidetaan 6/2-venttiilin avulla, niin pitää laittaa 3/2-venttiili painelinjaan? Mutta kirjoittajien Arpe ja Aki (kts viestin viimeinen lainaus) mukaan riittäisi pelkkä em. 3/2-venttiili painepuolelle. Olisko yksinkertaisempi ja toimiva myös näin?Tumppi 865 kirjoitti: ↑Ke Maalis 25, 2020 9:43 pm Kuten tono jo mainitsi, niin paineen otto T-haaralla tekee sen että sitä painetta ei ole missään, kun öljy menee esteettä sen toisen orbin läpi, jolloin painetta on koko järjestelmässä senverran mitä virtausvastuksista tulee!
Kiitos sinnekin Molemmat orbitrolit ovat ympäripumppaavia malleja. Vastapainehomma ei ihan täysin auennut minulle, mutta ajattelin, että paluuhan tässä tapahtuu molemmissa orbitoleissa samaan linjaan. Siis sehän ei muutu mihinkään oli kyseessä kumpi tahansa orbitti.Manx850 kirjoitti: ↑Ke Maalis 25, 2020 8:58 pm 05 -sarjan orbitrolit ovat ympäripumppaavia malleja. Millainen lisäämäsi takaorbit on, LS versio vai ympäripumppaavia? Niiden tankkikanava ei salli kovaa vastapainetta.
05-sarjassa vastapaineena vaihteiston matalapainehydrauliikka 18 bar.
Olisiko mahdollista käyttää ulkopuolisen työhydrauliikan lohkoa taakseajon hallintaan niikuin usein tehdään metsävarustelussa 05 kanssa ?
Työhydrauliikkaa on toki myös käytettävissä, mutta jostain syystä päädyin virittelemään tätä nykyratkaisua... Muutellaan sinne työhyrd. puolelle, jos muu ei auta.
Aki kirjoitti: ↑Ke Maalis 25, 2020 10:23 pm Eikö tuo yksinkertaisimmillaan toteutus sähköisellä kolmitie venttiilillä jolla valitaan kummalle orbille paine annetaan?
Edit: ja orbien paluut t-haaroilla vaan yhteen niin öljy palaa minne alunperinkin.
Samaten sylinterille menevät ohjauksen letku yhteen molemmista orbeista t-liittimillä.. 3-tie venttiili vaan niin päin että jännitteettömänä antaa etu orbille öljyn.
Aattelenko minä liian yksinkertaisesti?
Kiitos ja kumarrus tähänkin suuntaan Elikkä 6/2-venttiili on turha, jos laittaa 3/2-hanan orbitrolien syöttöön? Alkuperäinen ajatus oli, että, 6/2-venttiili tarvitaan estämään ohjaussylinteriltä tuleva paluupuolen paine "ei käytössä" olevan orbitrolin puolelle. Jos ja kun "ei käytössä" olevan orbitrolin työpainelähdöt ovat ummessa, niin ko. venttiilä siis ei tarvita?
Viimeksi muokannut Harjoittelija, To Maalis 26, 2020 2:06 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Viestit: 120
- Liittynyt: To Tammi 23, 2020 11:28 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 120
- Liittynyt: To Tammi 23, 2020 11:28 pm
- Viesti:
Re: Valmet 605 - takaohjaus ja ongelma orbitrolin kanssa
.
Viimeksi muokannut Harjoittelija, To Maalis 26, 2020 2:03 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 120
- Liittynyt: To Tammi 23, 2020 11:28 pm
- Viesti:
Re: Valmet 605 - takaohjaus ja ongelma orbitrolin kanssa
Virhepostaus toisensa perään. Varmaan korona sekoittanut tämänkin toiminnan.
-
- Viestit: 611
- Liittynyt: Su Marras 06, 2011 7:22 pm
- Paikkakunta: Etelä-Savo
- Viesti:
Re: Valmet 605 - takaohjaus ja ongelma orbitrolin kanssa
Minä kun laitoin nappiohjauksen taakse, niin laitoin orbin painelinjaan sähköisen kolmitie venttiilin ja ohjauksen suuntaventtiilin asensin. Jos haluaisi hifistellä,niin laittaisi penkin rajan ohjaamaan. T-haaralla öljy kulkee vaan orpin läpi tankkiin. Tarkoituksena on laittaa vielä toinen 3 tie venttiili millä nopeutetaan kuormaajaa ohjauksen tuotolla.
Ford 5000 Um
Sisu r-142 koneenkuljetusauto
Valmet 605
Susi SM Hiab 650 ja multilift 16t
Valmet 602
Zetor 7745+Ek
scania vabis vm.74 "Vajokki" matkailuauto projekti
http://www.konekansa.net
http://zetormiehet.munfoorumi.com
www.sisua.net
Sisu r-142 koneenkuljetusauto
Valmet 605
Susi SM Hiab 650 ja multilift 16t
Valmet 602
Zetor 7745+Ek
scania vabis vm.74 "Vajokki" matkailuauto projekti
http://www.konekansa.net
http://zetormiehet.munfoorumi.com
www.sisua.net
-
- Viestit: 6366
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
- Viesti:
Re: Valmet 605 - takaohjaus ja ongelma orbitrolin kanssa
Taka orbitin ohjauslinjoihin vielä venttiili sulkemaan kun ei käytössä. Kuvassa osa 39.Aki kirjoitti: ↑Ke Maalis 25, 2020 10:23 pm Eikö tuo yksinkertaisimmillaan toteutus sähköisellä kolmitie venttiilillä jolla valitaan kummalle orbille paine annetaan?
Edit: ja orbien paluut t-haaroilla vaan yhteen niin öljy palaa minne alunperinkin.
Samaten sylinterille menevät ohjauksen letku yhteen molemmista orbeista t-liittimillä.. 3-tie venttiili vaan niin päin että jännitteettömänä antaa etu orbille öljyn.
Aattelenko minä liian yksinkertaisesti?
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika!
-
- Viestit: 472
- Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 6:16 pm
- Paikkakunta: Ylä-Savo
- Viesti:
Re: Valmet 605 - takaohjaus ja ongelma orbitrolin kanssa
En oikeastaan ymmärä mikä tarkotus tuolla 6/2 venttiilillä on ja jättäsinkin sen muuhun käyttöön.
Voi sen kolmitien venttiilin toteuttaa ihan mekaanisella versiollakin jos sen pystyy asentamaan hyttiin helposti käytettävälle paikalle. Monessa koneessa on ohjaushydrauliikassa matalammat paineet vrt työ hydr että sekin kannattaaa huomioida.
Voi sen kolmitien venttiilin toteuttaa ihan mekaanisella versiollakin jos sen pystyy asentamaan hyttiin helposti käytettävälle paikalle. Monessa koneessa on ohjaushydrauliikassa matalammat paineet vrt työ hydr että sekin kannattaaa huomioida.
-
- Viestit: 6366
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
- Viesti:
Re: Valmet 605 - takaohjaus ja ongelma orbitrolin kanssa
6/2:lla saa noi linjat erilleen ettei tule omituisia ohjausliikkeitä.Aki kirjoitti: ↑To Maalis 26, 2020 7:19 am En oikeastaan ymmärä mikä tarkotus tuolla 6/2 venttiilillä on ja jättäsinkin sen muuhun käyttöön.
Voi sen kolmitien venttiilin toteuttaa ihan mekaanisella versiollakin jos sen pystyy asentamaan hyttiin helposti käytettävälle paikalle. Monessa koneessa on ohjaushydrauliikassa matalammat paineet vrt työ hydr että sekin kannattaaa huomioida.
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika!
-
- Viestit: 1546
- Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
- Paikkakunta: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Valmet 605 - takaohjaus ja ongelma orbitrolin kanssa
Ei tarvita. Kun rattiin ei kosketa työpainelähdöt on ummessa. Kun traktorilla ajetaan, vaikkapa kivikossa, tulee etupyörille kaikenmoisia iskuja ja vääntöjä, jotka ohjaussylinteri muuttaa paineeksi ja letku välittää orbitroolille. Jos orbitroolilla ei olisi "seinä" vastassa pyörät kääntyilisi miten sattuu. Tätä "seinää" voi siis hyödyntää myös orbittien rinnankytkennässä.Harjoittelija kirjoitti: ↑To Maalis 26, 2020 1:57 am Kiitos ja kumarrus tähänkin suuntaan Elikkä 6/2-venttiili on turha, jos laittaa 3/2-hanan orbitrolien syöttöön? Alkuperäinen ajatus oli, että, 6/2-venttiili tarvitaan estämään ohjaussylinteriltä tuleva paluupuolen paine "ei käytössä" olevan orbitrolin puolelle. Jos ja kun "ei käytössä" olevan orbitrolin työpainelähdöt ovat ummessa, niin ko. venttiilä siis ei tarvita?
Kerran on tullu vastaan tapaus, jossa pelkillä t-haaroilla ohjaukseen tehty lisäventtiili (joystickkiohjaus) sai aikaan sen että tikusta kenkaita käännettäessä ratti alkoi pyöriä hiljaa, eli orbitrooli muuttui moottoriksi?? Oli ehkä viallinen, tai muuten erikoista mallia.
Jos tämänmoista ilmenee, on kumminkin helpompi korvata t-haarat ennemmin vaihtovastaventtiileillä, kun 6/2 vaihtoventtiilillä.
-
- Viestit: 8194
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Valmet 605 - takaohjaus ja ongelma orbitrolin kanssa
On myös orbeja joissa on ohjaus tunto, eli ne takaiskut puuttuu, ja pyörä ajettaessa vaikka kiveä vasten antaa ratin pyöriä ja pyörien kääntyä niikun auton ohjauksessa.Kerran on tullu vastaan tapaus, jossa pelkillä t-haaroilla ohjaukseen tehty lisäventtiili (joystickkiohjaus) sai aikaan sen että tikusta kenkaita käännettäessä ratti alkoi pyöriä hiljaa, eli orbitrooli muuttui moottoriksi?? Oli ehkä viallinen, tai muuten erikoista mallia.
Case lusikkahaarukassa oli tuommonen ohjaus, ja muuten hyvä, mut kaivuasennossa kuokalla konetta siirellessä siitä oli haittaa kun pyörät ei kestäny siinä suunnassa mihin oli jätetty.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa