Valmet 605 - takaohjaus ja ongelma orbitrolin kanssa

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Harjoittelija
Viestit: 120
Liittynyt: To Tammi 23, 2020 11:28 pm
Viesti:

Valmet 605 - takaohjaus ja ongelma orbitrolin kanssa

Viesti Kirjoittaja Harjoittelija »

Auttakees viisaammat aloittelijaa tämän homman kanssa.

Rakentelin Valmettiin taakseajolaitteet ja laitoin takaohjaukselle oman orbitrolin.

Otin takaorbitrolille painelinjan ja tankkilinjan T-haaroilla etuorbitrolin vastaavista linjosta.

Ohjaussylinterille meneville painelinjoille laitoin sähköisen 6/2-ventiilin (1/2"), jonka kytkin seuraavasti:

P1 ohjaussylinterin vasen pääty
P2 ohjaussylinterin oikea pääty
A etuorbitroli oikea-portti
B etuorbitroli vasen-portti
C takaorbitroli oikea-portti
D takaorbitroli vasen-portti

Eli kun napsautan kytkimestä 6/2-venttiilille sähköt päälle ja kela vetää, niin etuohjaujsen orbitrolin pitäisi ohjata ohjaussylinteriä kyseisen 6/2-venttiililn A- ja B-porttien kautta. Ja venttiilin ollessa sähköttömänä takaorbitroli hoitaa ohjauksen venttiilin C- ja D-porttien kautta.

Lopputulos: Normaaliohjaukselle eli etuorbitrolille kytkettäessä ohjaus on todella jäykkä. Mistä tämä voisi johtua?
Takaohjausta en ole vielä päässyt testaamaan, kun ratti puuttuu ja tulee vasta ensi viikolla.

Eikös tuollaisen tavanomaisen 6/2-venttiilin voi kytkeä kummin päin vaan? Eli sillä ei ole väliä tuleeko paine portteihin A, B, C ja D vai portteihin P1 ja P2 (joihin esim. tuplaajaventtiilikäytössä kytketään painepuoli)?

6/2-venttiilin kapasiteetti pitäisi olla 50l/min, joten se ei liene vikana. Kelalle tulee sähköt ja se

Täällä kaaviokuva kytkennästä:
https://www.dropbox.com/s/e2ejics5efljo ... a.jpg?dl=0
Talumees
Viestit: 6366
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Valmet 605 - takaohjaus ja ongelma orbitrolin kanssa

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Harjoittelija kirjoitti: Ke Maalis 25, 2020 7:30 pm
Eli kun napsautan kytkimestä 6/2-venttiilille sähköt päälle ja kela vetää, niin etuohjaujsen orbitrolin pitäisi ohjata ohjaussylinteriä kyseisen 6/2-venttiililn A- ja B-porttien kautta. Ja venttiilin ollessa sähköttömänä takaorbitroli hoitaa ohjauksen venttiilin C- ja D-porttien kautta.
Eikö toi kuuluis olla toisin päin eli sähköttömänä etuohjaus toiminnassa? :shock:
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
tono
Viestit: 2142
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:49 pm
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Re: Valmet 605 - takaohjaus ja ongelma orbitrolin kanssa

Viesti Kirjoittaja tono »

Harjoittelija kirjoitti: Ke Maalis 25, 2020 7:30 pm
Lopputulos: Normaaliohjaukselle eli etuorbitrolille kytkettäessä ohjaus on todella jäykkä. Mistä tämä voisi johtua?
Takaohjausta en ole vielä päässyt testaamaan, kun ratti puuttuu ja tulee vasta ensi viikolla.
Orbitrooleista ei ole kokemusta, mutta veikkaan että vaatisi jonkun virranjako venttiilin väliin? Kun taitaa tuo öljy kiertää orbitroolin läpi vastaavasti kuin peruslohkoista. Eli öljy menee sieltä missä on vähiten vastapainetta. Ja ilmeisesti kiertää nyt takaorbin kautta niin etu orbi toimii itse pumppuna. Vastaava tilanne kuin ilman että moottori olisi käynnissä.

Ja ehdottomasti niin että sähköttömänä on etuorbi käytössä!
vw 1300 -72:n voimalla mennään!
Manx850
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Helmi 25, 2020 7:36 pm
Viesti:

Re: Valmet 605 - takaohjaus ja ongelma orbitrolin kanssa

Viesti Kirjoittaja Manx850 »

05 -sarjan orbitrolit ovat ympäripumppaavia malleja. Ja niiden tankkikanava ei salli kovaa vastapainetta.
05-sarjassa vastapaineena vaihteiston matalapainehydrauliikka 18 bar.
Olisiko mahdollista käyttää ulkopuolisen työhydrauliikan lohkoa taakseajoon, niikuin usein tehdään metsävarustelussa?
Avatar
mike
Viestit: 5325
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Re: Valmet 605 - takaohjaus ja ongelma orbitrolin kanssa

Viesti Kirjoittaja mike »

Kyllä 6/2 venttiili osaa toimia huonosti, jos porttien kytkennät pielessä.
Vaatii pientä mietiskelyä.
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
Manx850
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Helmi 25, 2020 7:36 pm
Viesti:

Re: Valmet 605 - takaohjaus ja ongelma orbitrolin kanssa

Viesti Kirjoittaja Manx850 »

05 -sarjan orbitrolit ovat ympäripumppaavia malleja. Millainen lisäämäsi takaorbit on, LS versio vai ympäripumppaavia? Niiden tankkikanava ei salli kovaa vastapainetta.
05-sarjassa vastapaineena vaihteiston matalapainehydrauliikka 18 bar.
Olisiko mahdollista käyttää ulkopuolisen työhydrauliikan lohkoa taakseajon hallintaan niikuin usein tehdään metsävarustelussa 05 kanssa ?
Tumppi 865
Viestit: 8194
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Valmet 605 - takaohjaus ja ongelma orbitrolin kanssa

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Kuten tono jo mainitsi, niin paineen otto T-haaralla tekee sen että sitä painetta ei ole missään, kun öljy menee esteettä sen toisen orbin läpi, jolloin painetta on koko järjestelmässä senverran mitä virtausvastuksista tulee!
Talumees
Viestit: 6366
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Valmet 605 - takaohjaus ja ongelma orbitrolin kanssa

Viesti Kirjoittaja Talumees »

M-sarjan ohjauksen kaavio.
Kuva
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
Aki
Viestit: 472
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 6:16 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Valmet 605 - takaohjaus ja ongelma orbitrolin kanssa

Viesti Kirjoittaja Aki »

Eikö tuo yksinkertaisimmillaan toteutus sähköisellä kolmitie venttiilillä jolla valitaan kummalle orbille paine annetaan?
Edit: ja orbien paluut t-haaroilla vaan yhteen niin öljy palaa minne alunperinkin.
Samaten sylinterille menevät ohjauksen letku yhteen molemmista orbeista t-liittimillä.. 3-tie venttiili vaan niin päin että jännitteettömänä antaa etu orbille öljyn.
Aattelenko minä liian yksinkertaisesti? :lol:
Viimeksi muokannut Aki, Ke Maalis 25, 2020 10:33 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Arpe
Viestit: 1546
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Valmet 605 - takaohjaus ja ongelma orbitrolin kanssa

Viesti Kirjoittaja Arpe »

Aki kirjoitti: Ke Maalis 25, 2020 10:23 pm Eikö tuo yksinkertaisimmillaan toteutus sähköisellä kolmitie venttiilillä jolla valitaan kummalle orbille paine annetaan?
Just näin. Orbitin ja ohjaussylinterin väliin voi syöttää painetta t-haaralla, ni pyörät kääntyy. Orbitroolissahan molemmat työpainelähdöt on ummessa, jos rattiin ei kosketa.
Harjoittelija
Viestit: 120
Liittynyt: To Tammi 23, 2020 11:28 pm
Viesti:

Re: Valmet 605 - takaohjaus ja ongelma orbitrolin kanssa

Viesti Kirjoittaja Harjoittelija »

Kiitoksie suuresti kaikille vastauksista :D

Tässä omat aatokset. Aloitellaan helpoimmasta:
Talumees kirjoitti: Ke Maalis 25, 2020 8:21 pm
Harjoittelija kirjoitti: Ke Maalis 25, 2020 7:30 pm
Eli kun napsautan kytkimestä 6/2-venttiilille sähköt päälle ja kela vetää, niin etuohjaujsen orbitrolin pitäisi ohjata ohjaussylinteriä kyseisen 6/2-venttiililn A- ja B-porttien kautta. Ja venttiilin ollessa sähköttömänä takaorbitroli hoitaa ohjauksen venttiilin C- ja D-porttien kautta.
Eikö toi kuuluis olla toisin päin eli sähköttömänä etuohjaus toiminnassa? :shock:
Nuinhan sen pitäskin mennä, hyvä neuvo :D Arvaamalla mentiin ekalla kertaa noiden porttien kanssa. Oli fifty-sisty-mahdollisuus onnistua ja väärinpäinhän se tietty meni. Korjataan, kun saadaan kaupasta lisää liitosvärkkejä...
tono kirjoitti: Ke Maalis 25, 2020 8:42 pm
Harjoittelija kirjoitti: Ke Maalis 25, 2020 7:30 pm
Lopputulos: Normaaliohjaukselle eli etuorbitrolille kytkettäessä ohjaus on todella jäykkä. Mistä tämä voisi johtua?
Takaohjausta en ole vielä päässyt testaamaan, kun ratti puuttuu ja tulee vasta ensi viikolla.
Orbitrooleista ei ole kokemusta, mutta veikkaan että vaatisi jonkun virranjako venttiilin väliin? Kun taitaa tuo öljy kiertää orbitroolin läpi vastaavasti kuin peruslohkoista. Eli öljy menee sieltä missä on vähiten vastapainetta. Ja ilmeisesti kiertää nyt takaorbin kautta niin etu orbi toimii itse pumppuna. Vastaava tilanne kuin ilman että moottori olisi käynnissä.

Ja ehdottomasti niin että sähköttömänä on etuorbi käytössä!
Tumppi 865 kirjoitti: Ke Maalis 25, 2020 9:43 pm Kuten tono jo mainitsi, niin paineen otto T-haaralla tekee sen että sitä painetta ei ole missään, kun öljy menee esteettä sen toisen orbin läpi, jolloin painetta on koko järjestelmässä senverran mitä virtausvastuksista tulee!
Kiitoksia arvoisat herrat! :D Äkkiseltään ajateltuna tässähän saattaapi piileä ratkaisu ongelmaan. Eli jos homma hoidetaan 6/2-venttiilin avulla, niin pitää laittaa 3/2-venttiili painelinjaan? Mutta kirjoittajien Arpe ja Aki (kts viestin viimeinen lainaus) mukaan riittäisi pelkkä em. 3/2-venttiili painepuolelle. Olisko yksinkertaisempi ja toimiva myös näin?
Manx850 kirjoitti: Ke Maalis 25, 2020 8:58 pm 05 -sarjan orbitrolit ovat ympäripumppaavia malleja. Millainen lisäämäsi takaorbit on, LS versio vai ympäripumppaavia? Niiden tankkikanava ei salli kovaa vastapainetta.
05-sarjassa vastapaineena vaihteiston matalapainehydrauliikka 18 bar.
Olisiko mahdollista käyttää ulkopuolisen työhydrauliikan lohkoa taakseajon hallintaan niikuin usein tehdään metsävarustelussa 05 kanssa ?
Kiitos sinnekin :D Molemmat orbitrolit ovat ympäripumppaavia malleja. Vastapainehomma ei ihan täysin auennut minulle, mutta ajattelin, että paluuhan tässä tapahtuu molemmissa orbitoleissa samaan linjaan. Siis sehän ei muutu mihinkään oli kyseessä kumpi tahansa orbitti.

Työhydrauliikkaa on toki myös käytettävissä, mutta jostain syystä päädyin virittelemään tätä nykyratkaisua... :shock: Muutellaan sinne työhyrd. puolelle, jos muu ei auta.
Aki kirjoitti: Ke Maalis 25, 2020 10:23 pm Eikö tuo yksinkertaisimmillaan toteutus sähköisellä kolmitie venttiilillä jolla valitaan kummalle orbille paine annetaan?
Edit: ja orbien paluut t-haaroilla vaan yhteen niin öljy palaa minne alunperinkin.
Samaten sylinterille menevät ohjauksen letku yhteen molemmista orbeista t-liittimillä.. 3-tie venttiili vaan niin päin että jännitteettömänä antaa etu orbille öljyn.
Aattelenko minä liian yksinkertaisesti? :lol:
Arpe kirjoitti: Ke Maalis 25, 2020 10:30 pm
Aki kirjoitti: Ke Maalis 25, 2020 10:23 pm Eikö tuo yksinkertaisimmillaan toteutus sähköisellä kolmitie venttiilillä jolla valitaan kummalle orbille paine annetaan?
Just näin. Orbitin ja ohjaussylinterin väliin voi syöttää painetta t-haaralla, ni pyörät kääntyy. Orbitroolissahan molemmat työpainelähdöt on ummessa, jos rattiin ei kosketa.
Kiitos ja kumarrus tähänkin suuntaan :D Elikkä 6/2-venttiili on turha, jos laittaa 3/2-hanan orbitrolien syöttöön? Alkuperäinen ajatus oli, että, 6/2-venttiili tarvitaan estämään ohjaussylinteriltä tuleva paluupuolen paine "ei käytössä" olevan orbitrolin puolelle. Jos ja kun "ei käytössä" olevan orbitrolin työpainelähdöt ovat ummessa, niin ko. venttiilä siis ei tarvita?
Viimeksi muokannut Harjoittelija, To Maalis 26, 2020 2:06 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Harjoittelija
Viestit: 120
Liittynyt: To Tammi 23, 2020 11:28 pm
Viesti:

Re: Valmet 605 - takaohjaus ja ongelma orbitrolin kanssa

Viesti Kirjoittaja Harjoittelija »

.
Harjoittelija
Viestit: 120
Liittynyt: To Tammi 23, 2020 11:28 pm
Viesti:

Re: Valmet 605 - takaohjaus ja ongelma orbitrolin kanssa

Viesti Kirjoittaja Harjoittelija »

.
Viimeksi muokannut Harjoittelija, To Maalis 26, 2020 2:03 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Harjoittelija
Viestit: 120
Liittynyt: To Tammi 23, 2020 11:28 pm
Viesti:

Re: Valmet 605 - takaohjaus ja ongelma orbitrolin kanssa

Viesti Kirjoittaja Harjoittelija »

Virhepostaus toisensa perään. Varmaan korona sekoittanut tämänkin toiminnan.
Vallumaister
Viestit: 611
Liittynyt: Su Marras 06, 2011 7:22 pm
Paikkakunta: Etelä-Savo
Viesti:

Re: Valmet 605 - takaohjaus ja ongelma orbitrolin kanssa

Viesti Kirjoittaja Vallumaister »

Minä kun laitoin nappiohjauksen taakse, niin laitoin orbin painelinjaan sähköisen kolmitie venttiilin ja ohjauksen suuntaventtiilin asensin. Jos haluaisi hifistellä,niin laittaisi penkin rajan ohjaamaan. T-haaralla öljy kulkee vaan orpin läpi tankkiin. Tarkoituksena on laittaa vielä toinen 3 tie venttiili millä nopeutetaan kuormaajaa ohjauksen tuotolla.
Ford 5000 Um
Sisu r-142 koneenkuljetusauto
Valmet 605
Susi SM Hiab 650 ja multilift 16t
Valmet 602
Zetor 7745+Ek
scania vabis vm.74 "Vajokki" matkailuauto projekti

http://www.konekansa.net
http://zetormiehet.munfoorumi.com
www.sisua.net
Talumees
Viestit: 6366
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Valmet 605 - takaohjaus ja ongelma orbitrolin kanssa

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Aki kirjoitti: Ke Maalis 25, 2020 10:23 pm Eikö tuo yksinkertaisimmillaan toteutus sähköisellä kolmitie venttiilillä jolla valitaan kummalle orbille paine annetaan?
Edit: ja orbien paluut t-haaroilla vaan yhteen niin öljy palaa minne alunperinkin.
Samaten sylinterille menevät ohjauksen letku yhteen molemmista orbeista t-liittimillä.. 3-tie venttiili vaan niin päin että jännitteettömänä antaa etu orbille öljyn.
Aattelenko minä liian yksinkertaisesti? :lol:
Taka orbitin ohjauslinjoihin vielä venttiili sulkemaan kun ei käytössä. Kuvassa osa 39.
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
Aki
Viestit: 472
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 6:16 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Valmet 605 - takaohjaus ja ongelma orbitrolin kanssa

Viesti Kirjoittaja Aki »

En oikeastaan ymmärä mikä tarkotus tuolla 6/2 venttiilillä on ja jättäsinkin sen muuhun käyttöön.
Voi sen kolmitien venttiilin toteuttaa ihan mekaanisella versiollakin jos sen pystyy asentamaan hyttiin helposti käytettävälle paikalle. Monessa koneessa on ohjaushydrauliikassa matalammat paineet vrt työ hydr että sekin kannattaaa huomioida.
Talumees
Viestit: 6366
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Valmet 605 - takaohjaus ja ongelma orbitrolin kanssa

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Aki kirjoitti: To Maalis 26, 2020 7:19 am En oikeastaan ymmärä mikä tarkotus tuolla 6/2 venttiilillä on ja jättäsinkin sen muuhun käyttöön.
Voi sen kolmitien venttiilin toteuttaa ihan mekaanisella versiollakin jos sen pystyy asentamaan hyttiin helposti käytettävälle paikalle. Monessa koneessa on ohjaushydrauliikassa matalammat paineet vrt työ hydr että sekin kannattaaa huomioida.
6/2:lla saa noi linjat erilleen ettei tule omituisia ohjausliikkeitä.
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
Arpe
Viestit: 1546
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Valmet 605 - takaohjaus ja ongelma orbitrolin kanssa

Viesti Kirjoittaja Arpe »

Harjoittelija kirjoitti: To Maalis 26, 2020 1:57 am Kiitos ja kumarrus tähänkin suuntaan :D Elikkä 6/2-venttiili on turha, jos laittaa 3/2-hanan orbitrolien syöttöön? Alkuperäinen ajatus oli, että, 6/2-venttiili tarvitaan estämään ohjaussylinteriltä tuleva paluupuolen paine "ei käytössä" olevan orbitrolin puolelle. Jos ja kun "ei käytössä" olevan orbitrolin työpainelähdöt ovat ummessa, niin ko. venttiilä siis ei tarvita?
Ei tarvita. Kun rattiin ei kosketa työpainelähdöt on ummessa. Kun traktorilla ajetaan, vaikkapa kivikossa, tulee etupyörille kaikenmoisia iskuja ja vääntöjä, jotka ohjaussylinteri muuttaa paineeksi ja letku välittää orbitroolille. Jos orbitroolilla ei olisi "seinä" vastassa pyörät kääntyilisi miten sattuu. Tätä "seinää" voi siis hyödyntää myös orbittien rinnankytkennässä.
Kerran on tullu vastaan tapaus, jossa pelkillä t-haaroilla ohjaukseen tehty lisäventtiili (joystickkiohjaus) sai aikaan sen että tikusta kenkaita käännettäessä ratti alkoi pyöriä hiljaa, eli orbitrooli muuttui moottoriksi?? Oli ehkä viallinen, tai muuten erikoista mallia.
Jos tämänmoista ilmenee, on kumminkin helpompi korvata t-haarat ennemmin vaihtovastaventtiileillä, kun 6/2 vaihtoventtiilillä.
Tumppi 865
Viestit: 8194
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Valmet 605 - takaohjaus ja ongelma orbitrolin kanssa

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Kerran on tullu vastaan tapaus, jossa pelkillä t-haaroilla ohjaukseen tehty lisäventtiili (joystickkiohjaus) sai aikaan sen että tikusta kenkaita käännettäessä ratti alkoi pyöriä hiljaa, eli orbitrooli muuttui moottoriksi?? Oli ehkä viallinen, tai muuten erikoista mallia.
On myös orbeja joissa on ohjaus tunto, eli ne takaiskut puuttuu, ja pyörä ajettaessa vaikka kiveä vasten antaa ratin pyöriä ja pyörien kääntyä niikun auton ohjauksessa.
Case lusikkahaarukassa oli tuommonen ohjaus, ja muuten hyvä, mut kaivuasennossa kuokalla konetta siirellessä siitä oli haittaa kun pyörät ei kestäny siinä suunnassa mihin oli jätetty.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa