Ferguson TEA-20 nokka-akselin ajoitus
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: Ke Tammi 22, 2020 2:53 pm
- Paikkakunta: Ilmajoki
- Viesti:
Ferguson TEA-20 nokka-akselin ajoitus
Miten tarkistetaan Ferguson TEA-20 (pelkkä bensa) nokan ajoitus? Jakoketjun ketjupyöristä löytyy jotkut merkit ja myös vauhtipyörässä on asteikko. Jos olisi niin, että ketjupyörissä ei olisi merkkejä, niin miten ajoitus tarkistetaan venttiilin nostosta?
-
- Viestit: 853
- Liittynyt: Su Loka 04, 2015 8:27 pm
- Viesti:
Re: Ferguson TEA-20 nokka-akselin ajoitus
Tuo se onkin pahempi, pitäsi kipinäkin saada vielä oikealle kierrokselle. Maalaisjärjellä pähkäillen imu, ja pakotahdit saa kyllä osumaan männänliikkeisiin mutta pahus kun kipinää isketään vain joka toiselle kammenkierrokselle.
-
- Viestit: 1539
- Liittynyt: Ke Helmi 21, 2007 7:32 pm
- Paikkakunta: rauma
- Viesti:
Re: Ferguson TEA-20 nokka-akselin ajoitus
Vaihto keskelle. Eli pako menee kkii, ja imu aukee. Arviolta ne on auki 1 mm. Mäntä tietysti ykk.ssa. ei tartte heittokelloa, joku tanko tulpareästä. Kiila kampuralla luultavasti kohtisuoraan ylös.
Viimeksi muokannut k-pyörä, Ti Maalis 17, 2020 5:14 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 221
- Liittynyt: Ma Helmi 19, 2018 6:29 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Ferguson TEA-20 nokka-akselin ajoitus
No nelisylinterisenä saa moottori sentään pari kipinää/kierros. Niiden oikeaan sytystulppaan ohjaaminen ja oikean sytytyshetken valinta tehdään sitten virranjakajaa säätelemällä.
-
- Viestit: 2256
- Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 1:46 pm
- Paikkakunta: Tervakoski
- Viesti:
Re: Ferguson TEA-20 nokka-akselin ajoitus
Korjausoppaan mukaan ajoitus menee erilailla riippuen mallista ja tuo TEA menee varmaan uudemmalla eli 36151 tai uudempi valmistenumero.
Lainaus 1948 vuoden korjausoppaasta, joka löytyy jostakin sivulta; There is a flywheel inspection cover on the ignition side of the engine. When the cover is removed a TDC. Mark and single degree lines on the flywheel can be lined up against a pointer exposed in the inspection hole. At this point number 4 cylinder inlet valve, whit tappet clearance set at 0.012" should just have the clearance taken up and be ready open. If this is not so then the timing gear must be exposed and either the camshaft gear taken off the camshaft and refitted using the other two holes to mounting it giving half tooth difference or the timing chain moved one tooth to obtain the desired result.
Tuon voi kääntää googlella jos haluaa.
Kipinän saa jakajalla just silloin kun haluaa siitä ei tuossa vaiheessa tarvitse välittää.
Lainaus 1948 vuoden korjausoppaasta, joka löytyy jostakin sivulta; There is a flywheel inspection cover on the ignition side of the engine. When the cover is removed a TDC. Mark and single degree lines on the flywheel can be lined up against a pointer exposed in the inspection hole. At this point number 4 cylinder inlet valve, whit tappet clearance set at 0.012" should just have the clearance taken up and be ready open. If this is not so then the timing gear must be exposed and either the camshaft gear taken off the camshaft and refitted using the other two holes to mounting it giving half tooth difference or the timing chain moved one tooth to obtain the desired result.
Tuon voi kääntää googlella jos haluaa.
Kipinän saa jakajalla just silloin kun haluaa siitä ei tuossa vaiheessa tarvitse välittää.
Fordson Major diesel -52
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Punkero ja 48 vierailijaa