Ferguson TEA-20 nokka-akselin ajoitus

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vilz
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Tammi 22, 2020 2:53 pm
Paikkakunta: Ilmajoki
Viesti:

Ferguson TEA-20 nokka-akselin ajoitus

Viesti Kirjoittaja Vilz »

Miten tarkistetaan Ferguson TEA-20 (pelkkä bensa) nokan ajoitus? Jakoketjun ketjupyöristä löytyy jotkut merkit ja myös vauhtipyörässä on asteikko. Jos olisi niin, että ketjupyörissä ei olisi merkkejä, niin miten ajoitus tarkistetaan venttiilin nostosta?
Garde72
Viestit: 853
Liittynyt: Su Loka 04, 2015 8:27 pm
Viesti:

Re: Ferguson TEA-20 nokka-akselin ajoitus

Viesti Kirjoittaja Garde72 »

Tuo se onkin pahempi, pitäsi kipinäkin saada vielä oikealle kierrokselle. Maalaisjärjellä pähkäillen imu, ja pakotahdit saa kyllä osumaan männänliikkeisiin mutta pahus kun kipinää isketään vain joka toiselle kammenkierrokselle.
k-pyörä
Viestit: 1539
Liittynyt: Ke Helmi 21, 2007 7:32 pm
Paikkakunta: rauma
Viesti:

Re: Ferguson TEA-20 nokka-akselin ajoitus

Viesti Kirjoittaja k-pyörä »

Vaihto keskelle. Eli pako menee kkii, ja imu aukee. Arviolta ne on auki 1 mm. Mäntä tietysti ykk.ssa. ei tartte heittokelloa, joku tanko tulpareästä. Kiila kampuralla luultavasti kohtisuoraan ylös.
Viimeksi muokannut k-pyörä, Ti Maalis 17, 2020 5:14 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
seppo1
Viestit: 221
Liittynyt: Ma Helmi 19, 2018 6:29 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Ferguson TEA-20 nokka-akselin ajoitus

Viesti Kirjoittaja seppo1 »

Garde72 kirjoitti: Ma Maalis 16, 2020 2:25 pm Tuo se onkin pahempi, pitäsi kipinäkin saada vielä oikealle kierrokselle. Maalaisjärjellä pähkäillen imu, ja pakotahdit saa kyllä osumaan männänliikkeisiin mutta pahus kun kipinää isketään vain joka toiselle kammenkierrokselle.
No nelisylinterisenä saa moottori sentään pari kipinää/kierros. Niiden oikeaan sytystulppaan ohjaaminen ja oikean sytytyshetken valinta tehdään sitten virranjakajaa säätelemällä.
tapsa 86
Viestit: 2256
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 1:46 pm
Paikkakunta: Tervakoski
Viesti:

Re: Ferguson TEA-20 nokka-akselin ajoitus

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Korjausoppaan mukaan ajoitus menee erilailla riippuen mallista ja tuo TEA menee varmaan uudemmalla eli 36151 tai uudempi valmistenumero.
Lainaus 1948 vuoden korjausoppaasta, joka löytyy jostakin sivulta; There is a flywheel inspection cover on the ignition side of the engine. When the cover is removed a TDC. Mark and single degree lines on the flywheel can be lined up against a pointer exposed in the inspection hole. At this point number 4 cylinder inlet valve, whit tappet clearance set at 0.012" should just have the clearance taken up and be ready open. If this is not so then the timing gear must be exposed and either the camshaft gear taken off the camshaft and refitted using the other two holes to mounting it giving half tooth difference or the timing chain moved one tooth to obtain the desired result.

Tuon voi kääntää googlella jos haluaa.

Kipinän saa jakajalla just silloin kun haluaa siitä ei tuossa vaiheessa tarvitse välittää.
Fordson Major diesel -52
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Punkero ja 48 vierailijaa