Fordson Majurin mystiikkaa

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Åkerman H9
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Helmi 04, 2020 1:42 pm
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Fordson Majurin mystiikkaa

Viesti Kirjoittaja Åkerman H9 » To Helmi 06, 2020 8:01 pm

Tuli hommattua hiukan erikoisempi Majuri jokunen aika sitten, ja siitä myöhemmin. Mutta muutama juttu johon kaipaisin apua. Taloon tullessa Majuri oli kyllä ajokunnossa mutta jarrut oli sellaiset "on /off"- mallia, paukutti tasauspyörästöä aivan mielettömästi. Nappasin jarrut auki ja hokasin että jarrukenkien ankkuritapit olivat löysällä kummallakin puolella. Purin kengät ym. että sain puhdistettua kaikki kunnolla, jonka jälkeen kasasin palikat, kiristin ankkuritapit ja säädin ne ja jarrukengät ohjekirjan mukaisesti. Oikeanpuoleinen jarru toimii nyt niinkuin pitääkin, mutta vasen puoli haukka edelleen samalla lailla kuin ennen remonttia. Purin vasemman puolen ja hioin jarrupinnoista ulkoreunoja loivemmaksi, mutta nappaa kiinni edelleen. Vinkkejä kaivaten kiitos.

grani
Viestit: 3645
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Re: Fordson Majurin mystiikkaa

Viesti Kirjoittaja grani » To Helmi 06, 2020 8:52 pm

Tuo on enemmän ominaisuus kuin vika. Minulla on sama ongelma vaikka kaikki on kunnossa. Minä ajan ensimmäiser 10 metriä niin että jarrutan samalla voimakkaasti jotta jarrut lämpiää, sen jälkeen ne toimii moitteetta koko päivän. Oikea jarru toimii hyvin koska se saa vähän voitelua lukkoperän tapin o-renkaan öljyvuodosta. (Tämä koskee siis levyjarruja).
Viimeksi muokannut grani, To Helmi 06, 2020 9:09 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Flathead V8 moottorityökone
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.

tapaniv
Viestit: 485
Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Fordson Majurin mystiikkaa

Viesti Kirjoittaja tapaniv » To Helmi 06, 2020 9:02 pm

Taannoin liimautin uudet pinnat fordsonin jarrukenkiin, kerroin tästä lukkiutumisesta liimaajalle, niinpä hän valitsi kovemman jarrumateriaalin käyttöön ja jarrut toimivat paljon miellyttävämmin, mutta vähän tehottomammin. Levyjarrut oli melkoinen parannus fordsonin uudistuessa.

Åkerman H9
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Helmi 04, 2020 1:42 pm
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Re: Fordson Majurin mystiikkaa

Viesti Kirjoittaja Åkerman H9 » To Helmi 06, 2020 9:50 pm

Ajatuksena ollut hankkia uudet jarrukengät ja jousisatsit, koska vanhoissa kengissä on aikamoiset skraadit ja kulumat johtuen varmaankin niistä löysänä olleista ankkuritapeista. Onko kokemuksia uusien kenkien pintojen kovuuksista/miten jarrut käyttäytyvät niillä? Ja vielä siihen alkuviestiin, jarrurummuista hioin kulumisen aiheuttamat sisäpuolen olkapäät (2-3mm) pois.

hamsteri
Viestit: 1869
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

Re: Fordson Majurin mystiikkaa

Viesti Kirjoittaja hamsteri » To Helmi 06, 2020 10:32 pm

missäpäin ne jarrupinnat liimailtiin onko firmalla nimeä

Mika 82
Viestit: 6120
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Fordson Majurin mystiikkaa

Viesti Kirjoittaja Mika 82 » Pe Helmi 07, 2020 5:33 am

Itellä teki tuollaista, kun vaihdoin kenkiin pinnat. Nyt avasin uudestaan ja vaihdoin jouset (ehkä turhaan), mutta nyt tajusin säätää löysät pois vaijereista. Eli mekanismit oli niin kuluneet, että vaikka poljin liikkui, tapahtui kengissä liikettä vasta aivan lopussa. Asentajan moka.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.

Åkerman H9
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Helmi 04, 2020 1:42 pm
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Re: Fordson Majurin mystiikkaa

Viesti Kirjoittaja Åkerman H9 » Pe Helmi 07, 2020 4:42 pm

Ulosottomurikan tiivisteremppakin on edessä kun vaihteiston öljyt karkaa perän puolelle. Mitä ongelmia syntyy vai syntyykö, jos lisää peräöljyn samalle tasolle kun vaihteistossa?

Tumppi 865
Viestit: 4876
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Fordson Majurin mystiikkaa

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 » Pe Helmi 07, 2020 6:25 pm

Mitä ongelmia syntyy vai syntyykö, jos lisää peräöljyn samalle tasolle kun vaihteistossa?
Voipi tulla reviirin merkkausta, ja jarruista öljykylpyset, jos perän tiivisteet alkuperäsiä :roll:
Muuten ylimääränen öljy ei haittaa.

Åkerman H9
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Helmi 04, 2020 1:42 pm
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Re: Fordson Majurin mystiikkaa

Viesti Kirjoittaja Åkerman H9 » Pe Helmi 07, 2020 6:44 pm

Onko jarru- ja vetoakseleissa stefat myös peräkopan puolella vai pelkästään rumpujen ja napojen päissä?

kainikander
Viestit: 57
Liittynyt: Ke Loka 23, 2019 7:05 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Fordson Majurin mystiikkaa

Viesti Kirjoittaja kainikander » Pe Helmi 07, 2020 8:14 pm

Åkermanille tiedoksi, että on stefat sillä muutenhan sieltä tulisi öljyt pihalle. Kyse siis rumpujarrullisesta majurista

TunturiPappa
Viestit: 3664
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Fordson Majurin mystiikkaa

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa » Pe Helmi 07, 2020 10:37 pm

kainikander kirjoitti:
Pe Helmi 07, 2020 8:14 pm
Åkermanille tiedoksi, että on stefat sillä muutenhan sieltä tulisi öljyt pihalle. Kyse siis rumpujarrullisesta majurista
Kainikanderille tiedoksi että kysyttiin onko molemmissa päissä.
On vain ulkopäässä.

Peräöljyn ylitäytöllä perä lämpenee varmaan vieläkin kuumemmaksi mitä se tekee nyt.
Nurkka-ajossa olevassa koneessa ei sitä vaivaa kyllä ole. Ennemminkin että tunkee stefoista ulos.
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Ford 5000 Riuku-Vammas (projekti) -65
Volvo 740 GLE -84

Major58
Viestit: 1991
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm

Re: Fordson Majurin mystiikkaa

Viesti Kirjoittaja Major58 » La Helmi 08, 2020 9:41 am

En ole havainnut mitään ongelmaa ylitäytöstä. Suurempi ongelma on veden kondensoituminen perään ja jäätyminen, sieltä kannattaa sulan aikana lirutella nestettä ulos niin ei pakkasella jumitu nostolaite.
On muuten mystinen tuo perämurikan stefa, metsäpelastuksen jälkeen tuo majori suorastaan imi lootaöljyn perän puolelle, mutta muutaman vuoden käytön jälkeen ja öljynvaihdon jälkeen tuo ilmiö on lähes loppunu, tänä talvena en ole lisännyt laatikkoon yhtään öljyä ja peräöljyt on pysyny samalla tasolla.
Editti vielä, tarkennuksena vielä että peräöljyn taso on mittatikun yläviivassa, sitten kun se loota vuotaa niin öljyntaso on reilusti yli asteikon.
Viimeksi muokannut Major58, La Helmi 08, 2020 10:14 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Åkerman H9
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Helmi 04, 2020 1:42 pm
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Re: Fordson Majurin mystiikkaa

Viesti Kirjoittaja Åkerman H9 » La Helmi 08, 2020 9:58 am

Kiitokset vastauksista tähän mennessä. Majuri on meikäläisellä tällainen harrastuspeli, enimmäkseen rassailua ja sen mystiikan opettelua, ja sitten tietysti muutama kierros navetan ympäri silloin tällöin. Siitä jarruprobleemasta vielä, ne ankkuripultit oli saaneet aika lailla kipeetä (kolot ja kulumat jarrukengistä). Netistä kaivelin josko löytyisi uudet, mutta heikoin tuloksin. Eräästä tr-purkaamosta löytyi käytetyt, mutta niissäkin oli vastaavat kolot. En ole niitä vielä sovitellut kun odottelen uusia jarrukenkiä. Jarrusysteemien nivelet, vaijerit ja vipstaakit liikkuvat niinkuin pitääkin.

Major58
Viestit: 1991
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm

Re: Fordson Majurin mystiikkaa

Viesti Kirjoittaja Major58 » La Helmi 08, 2020 10:28 am

En muista enää ulkoa noita jarruhommia, mutta konekorjaamo marjakankaalta ja ulkomailtakin olen osia tilannut, minulle ainakin kaikki tarpeellinen on löytyny.

Tumppi 865
Viestit: 4876
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Fordson Majurin mystiikkaa

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 » La Helmi 08, 2020 12:09 pm

Eikös ne jarrupalikat ole ihan tavallista rautaa, niin täyttöhitsaa ja muotoilee osat paremmin yhteen sopiviks!?

Åkerman H9
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Helmi 04, 2020 1:42 pm
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Re: Fordson Majurin mystiikkaa

Viesti Kirjoittaja Åkerman H9 » Ke Helmi 19, 2020 3:02 pm

Naapurikylän seppä teki sorvaten uudet, vanhan mallin mukaan, katotaan miten sitten pelittää kunhan saan ne uudet jarrukengät. Sitten hydrauliikasta: taloon tullessa ja viimeaikoihin asti eivät nostovarret ole pysyneet ylhäällä kun niissä on joku rakkine ollut kiinni, mutta muutama viikko sitten kun sohjolunta lingolla siirtelin, niin kas kummaa, pysyi "ylhäällä" ainakin puoli tuntia, hiljalleen laskien alas (kippilinjassa on painemittari joka näytti n. 60 bar paineen). Hmmm?? Ennen tätä "oikkua" oletin että nostosylinterin tiivistehän se on loppu, mutta nyt?? Voiko se lyödä kuperkeikkaa sylinterissä ja tiivistää satunnaisesti??? Olisko tähän hyväksyttäviä selityksiä?

Mika 82
Viestit: 6120
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Fordson Majurin mystiikkaa

Viesti Kirjoittaja Mika 82 » Ke Helmi 19, 2020 8:05 pm

Onkos pakkasia sielläpäin? Itsellä pysyi kovalla pakkasella lana ylhäällä. Kolmessa päivässä ei silminhavaittavaa muutosta. Lämpimänä varmaan tunnissa alhaalla. Männäntiivisteen vaihdoin tuossa samalla kun tuli nokkapumppu. Ei se vanha nyt pahalta näyttänyt. Voi olla, että venttiileissä sitten sen verran välystä, että sieltä vuotaa.

Enää ei edes viitti koittaa pysyykö ylhäällä, kun mukuloita nurkissa.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.

Åkerman H9
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Helmi 04, 2020 1:42 pm
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Re: Fordson Majurin mystiikkaa

Viesti Kirjoittaja Åkerman H9 » Ke Helmi 19, 2020 8:45 pm

Ei ollut pakkasia muutamaan päivään. Sohjolumien siirtelyn alkumetreillä toimi niinkuin ennenkin, eli laski lingon alas noin 15 sekunnissa. Linkoon jäi sitä sohjolunta sinne siivikkoon niin, että majorin etuset oli välillä ilmassa kun nosti lingon ylös (ei etukuormaajaa eikä keulapainoja). Voisiko olla että kunnon rasitus sai hydrauliikassa ihmeitä aikaan? Seuraavana päivänä palattiin taas "normaalitilaan". Tarkennuksena että kyseessä on Power- tai perusMajorin peräkoppa (rumpujarrut).

puavo 85
Viestit: 75
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 3:07 pm
Viesti:

Re: Fordson Majurin mystiikkaa

Viesti Kirjoittaja puavo 85 » Ke Helmi 19, 2020 9:34 pm

Ite vasta tein tiiviste remontin majorin nostolaitekanteen ja nyt on ylhällä pysyny ja heti kun varret tulee ylös nii kuulee kun ylipaineventtiili napsahtaa auki täytyy viellä mitata paineet että onko lian alhaset
Nii ja mulla teki samaa aikasemmin että välillä pysy varret ylhällä ja välillä ei
Sylinterin tiivistessä oli murtunu paloja pois

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Cadillac, fordmies55, karir, stoker, v602 ja 52 vierailijaa