Neuvoja oikeinkirjoitukseen

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Ajomies
Viestit: 28155
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Neuvoja oikeinkirjoitukseen

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Tampereelta löytyy Ristinarkku lähiö. Mutta kuinka se lausutaan oikein? Onko risti narkku vai ristin arkku ?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Neuvoja oikeinkirjoitukseen

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

opastaja. kirjoitti: Su Huhti 05, 2020 7:54 pm tätä vitjaa lukiessa olen melkein tuntenut piikkejä minunkin suuntaani
jos tuntemukseni miettimisen pohjaksi
mutta ei lörpötä niinkun esimerkiksi minä tässä nyt
Koetappa joskus lukea kirjoittamasi teksti ääneen siten kuin sen kirjoitatkin.
Höpötyksen katkeamatta ja henkeä vetämättä.
Jos laittaisit pisteen niihin kohtiin missä puhuessasikin tulee tauko, olisi tekstisi jopa ymmärrettävää.
Mutta jotkut ovat niin suuria taiteilijoita, että he uskovat olevansa kaiken joutavan säännön yläpuolella.
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Neuvoja oikeinkirjoitukseen

Viesti Kirjoittaja 8400 »

PuuhaPate kirjoitti: Su Huhti 19, 2020 11:50 am
opastaja. kirjoitti: Su Huhti 05, 2020 7:54 pm tätä vitjaa lukiessa olen melkein tuntenut piikkejä minunkin suuntaani
jos tuntemukseni miettimisen pohjaksi
mutta ei lörpötä niinkun esimerkiksi minä tässä nyt
Koetappa joskus lukea kirjoittamasi teksti ääneen siten kuin sen kirjoitatkin.
Höpötyksen katkeamatta ja henkeä vetämättä.
Jos laittaisit pisteen niihin kohtiin missä puhuessasikin tulee tauko, olisi tekstisi jopa ymmärrettävää.
Mutta jotkut ovat niin suuria taiteilijoita, että he uskovat olevansa kaiken joutavan säännön yläpuolella.
Ja miks ne tekstit pitää olla tuossa ihme runomitassa?
Lemmy
Viestit: 2082
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
Paikkakunta: Lounais-Suomi
Viesti:

Re: Neuvoja oikeinkirjoitukseen

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

PuuhaPate kirjoitti: Su Huhti 19, 2020 11:50 am Koetappa joskus lukea kirjoittamasi teksti ääneen siten kuin sen kirjoitatkin.
Lausutko ääneen joka pisteen, minkä olet kirjoittanut?
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Neuvoja oikeinkirjoitukseen

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Lemmy kirjoitti: Su Huhti 19, 2020 11:55 am
PuuhaPate kirjoitti: Su Huhti 19, 2020 11:50 am Koetappa joskus lukea kirjoittamasi teksti ääneen siten kuin sen kirjoitatkin.
Lausutko ääneen joka pisteen, minkä olet kirjoittanut?
Jaha, siltä löytyi "luetun ymmärtämätön" lukija.
Mutteriuuno
Viestit: 2778
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
Viesti:

Re: Neuvoja oikeinkirjoitukseen

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno »

opastaja. kirjoitti: Su Huhti 05, 2020 7:54 pm
joku taas yrittää säästää sanoja ja antaa kuulijalle eväitä oman miettimisen pohjaksi
Tämä ilmeisesti on ajatuksenasi kun tekstiä tänne tuotat.

Valitettavasti ei ainakaan minun kohdallani lankea otolliseen maaperään, koska koen kaavasta poikkeavaan ilmaisun lukemisen niin hankalaksi että yleensä jätän lukematta.
tumes
Viestit: 3130
Liittynyt: To Helmi 01, 2018 5:04 am
Viesti:

Re: Neuvoja oikeinkirjoitukseen

Viesti Kirjoittaja tumes »

"kaavasta poikkeavaan ilmaisun"?

Jos tällä tarkoitetaan sitä ettei omaa persoonaa saisi tuoda kirjoituksiinsa niin kovin köyhäksi menisi ilmaisu. Mielelläni säilyttäisin murteet, omaperäiset kielikuvat ja virheetkin. Se on rikkautta.
Kalle Päätalo, niin tykätty ja luettu kuin onkin, ei ole minulle auennut. En tosin ole patologi. Jäin ihmisenä alatelineelle. Tarkassa yksityiskohtaisessa kuvauksessa ei ole tilaa omalle mielikuvitukselle joskin oma arvonsa lienee vaikkapa historiallisena kuvauksena.
MITÄ PIENEMPI VIKA SITÄ SUUREMPI LEKA
korsteeni
Viestit: 3591
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Neuvoja oikeinkirjoitukseen

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

:shock: Ei liity nyt mitenkään yllä oleviin kirjoituksiin, mutta tuli vastaan ao. järkeilyt

Piilevät piilevät piilevät piilevissä piilevissä

Ja

Etsivät etsivät aitoja aitoja kepeillä kepeillä
Mikko Tuominen

Re: Neuvoja oikeinkirjoitukseen

Viesti Kirjoittaja Mikko Tuominen »

tumes kirjoitti: Su Huhti 19, 2020 2:01 pm "kaavasta poikkeavaan ilmaisun"?

Jos tällä tarkoitetaan sitä ettei omaa persoonaa saisi tuoda kirjoituksiinsa niin kovin köyhäksi menisi ilmaisu. Mielelläni säilyttäisin murteet, omaperäiset kielikuvat ja virheetkin. Se on rikkautta.
Kalle Päätalo, niin tykätty ja luettu kuin onkin, ei ole minulle auennut. En tosin ole patologi. Jäin ihmisenä alatelineelle. Tarkassa yksityiskohtaisessa kuvauksessa ei ole tilaa omalle mielikuvitukselle joskin oma arvonsa lienee vaikkapa historiallisena kuvauksena.
"Hirvee debis ku handeli on boses, eikä saa brenkkuu"

Itse pidän Stadin slangista ja on miellyttävä kuunnella henkilön puhetta, joka taitaa vanhan slangin, mutta olisiko se rikkautta, jos esim. tälle palstalle kirjoittaisi esimerkin mukaisella kielellä, jolloin iso osa lukijoista ei ymmärtäisi mistä on kyse?

Itseni on ainakin ajoittain vaikea ymmärtää näitä "rikkautta" ilmentävillä murteilla kirjoitettuja viestejä. Suomen kielen maistereita täällä on varmaan aika harva, mutta eiköhän se ole kaikkien etu, jos edes yritämme ilmaista itseämme ymmärrettävästi.

Olen usein ihmetellyt agressiivista tarvetta puolustaa oikeutta kirjoittaa väärin, jos miettii että vastaavalla tavalla vaadittaisiin oikeutta laskea väärin, siis ikäänkuin luoda oma algebransa, niin olisihan se aika outoa. Jostain syystä äidinkielen kohdalla pitää ehdottomasti saada olla väärässä niin halutessaan.
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Neuvoja oikeinkirjoitukseen

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Murteet kirjoitettuna on aika sama kuin kuva alastomasta naisesta verrattuna oikeaan tavaraan. Niinku se ep murteella tehty aku-ankka, sen lukeminen on raskasta eteläpohjalaisellekkin eikä siitä käy ilmi kuunka komiaa se torellisuures on :mrgreen:
Mutteriuuno
Viestit: 2778
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
Viesti:

Re: Neuvoja oikeinkirjoitukseen

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno »

tumes kirjoitti: Su Huhti 19, 2020 2:01 pm "kaavasta poikkeavaan ilmaisun"?

Jos tällä tarkoitetaan sitä ettei omaa persoonaa saisi tuoda kirjoituksiinsa niin kovin köyhäksi menisi ilmaisu. Mielelläni säilyttäisin murteet, omaperäiset kielikuvat ja virheetkin. Se on rikkautta.
Kalle Päätalo, niin tykätty ja luettu kuin onkin, ei ole minulle auennut. En tosin ole patologi. Jäin ihmisenä alatelineelle. Tarkassa yksityiskohtaisessa kuvauksessa ei ole tilaa omalle mielikuvitukselle joskin oma arvonsa lienee vaikkapa historiallisena kuvauksena.
Tarkoitin siis kirjoitetun tekstin ulkoasua, kuten rivi- tai kappalejakoa sekä pilkkujen ja pisteiden puuttumista ym. Työlästä lukea niin että ymmärtää mikä on ajatus tekstin takana. Nuo muut rikkauksina mainitsemasi ominaisuudet eivät häiritse.
opastaja.
Viestit: 4021
Liittynyt: Ma Maalis 03, 2014 4:31 pm
Viesti:

Re: Neuvoja oikeinkirjoitukseen

Viesti Kirjoittaja opastaja. »

..
Viimeksi muokannut opastaja., Ke Huhti 22, 2020 2:04 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
no tämä on nyt tätä tämmöstä aikaa
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Neuvoja oikeinkirjoitukseen

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Ihan hyvin noista opastajan kirjoituksista saa selvän, tuo runollisuus vähän huvittaa
ylioyja
Viestit: 7660
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Re: Neuvoja oikeinkirjoitukseen

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

mää kyllä tykkkään opastajan tyylistä. Pisteitä ei oo, mutta oon tulkinnu rivivaihdon katkoks asiassa.
tumes
Viestit: 3130
Liittynyt: To Helmi 01, 2018 5:04 am
Viesti:

Re: Neuvoja oikeinkirjoitukseen

Viesti Kirjoittaja tumes »

Totta. Painotukset puuttuvat kirjoitetussa muodossa murteista. Ja nuotti. Esimerkiksi se kun eräs tuntemani isäntä itsensä esitteli hyvin jämerästi :
"Moon ollu navetaas ja metääs."
Se hartaus ja painotus mutta kirjoitettuna kuin kumin kanssa tuhraaminen.
Meitä on moneksi. Jotkut ovat lukeneet maistereiksi, toiset käyneet elämänkoulua.
Toiset oppivat helpommin, ovat kielellisesti lahjakkaampia. Toisille taas itsensä ilmaiseminen ja sisällön tuottaminen on vaikeampaa. Vaan tarve on ilmaista itseään. Minä en torppaisi sitä tarvetta. Aatteleppa ite omalle kohdalle.
Nämä ympyrät ovat täällä huomattavasti isommat. Miettikääs nyt. Parikymmentä vuotta sitten pyöritte jokseenkin omissa nurkissanne kun ei ollut nettiä. Eiks tää oo aika helkutin iso askel siihen verrattuna ja voihan se olla ärsyttävääkin mutta samalla melkoinen rikkaus. Yritetään suvaita.
MITÄ PIENEMPI VIKA SITÄ SUUREMPI LEKA
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Neuvoja oikeinkirjoitukseen

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

ylioyja kirjoitti: Su Huhti 19, 2020 4:11 pm mää kyllä tykkkään opastajan tyylistä. Pisteitä ei oo, mutta oon tulkinnu rivivaihdon katkoks asiassa.
harmi vain kun rivinvaihdot eivät ole kaikilla laitteilla lukiessa samat
tietokoneen näytölle mahtuu pitkiäkin rivejä mutta puhelimen näytöllä rivien pituus on enemmänkuin rajallinen johtuen näytön pienuudesta mutta kait se piste on niin hirvittävän vaikea laittaa kohdilleen että on sitten parempi jättää kokonaan laittamatta ettei mene väärään kohtaan ja saa näin jättää tekstin ymmärtämisen lukijan omalle vastuulle niin ei kukaan voi syyttää väärästä ohjeesta kyllä olisi ajoneuvon korjaamokäsikirjaakin ärsyttävä sekä vaikea tulkita ilman välimerkkejä
ylioyja
Viestit: 7660
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Re: Neuvoja oikeinkirjoitukseen

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Ei ehkä ihan oikeinkirjoitusasia, mutta:
Epätäsmällisyys on surkee juttu.
Lainaus:

"Mangelssin Modular C:tä kauniimpaa autonrengasta ei ole vielä keksitty 8)"

Kysyin, onko se kesä- vai talvirengas, mutta mulle ei vastattu.
korsteeni
Viestit: 3591
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Neuvoja oikeinkirjoitukseen

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

ylioyja kirjoitti: Ke Huhti 29, 2020 4:55 pm Ei ehkä ihan oikeinkirjoitusasia, mutta:
Epätäsmällisyys on surkee juttu.
Lainaus:

"Mangelssin Modular C:tä kauniimpaa autonrengasta ei ole vielä keksitty 8)"

Kysyin, onko se kesä- vai talvirengas, mutta mulle ei vastattu.
:lol: Jep...samoin kuin ne hemmetin rattaat. Mangelssin rattaat :mrgreen:
rokkimatti
Viestit: 1632
Liittynyt: La Maalis 10, 2012 8:04 pm
Paikkakunta: kitee
Viesti:

Re: Neuvoja oikeinkirjoitukseen

Viesti Kirjoittaja rokkimatti »

Opastajan kirjotukset on menny kyllä miulla jakeluun,oikein hyvin.
hyvin suunniteltu on täysin alottamatta
VD5
Viestit: 1875
Liittynyt: Su Joulu 13, 2009 11:58 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Neuvoja oikeinkirjoitukseen

Viesti Kirjoittaja VD5 »

Laitetaanpa tähän jatkoksi ihmettelyä autojen ja koneiden nimissä esiintyvistä kirjoitusvirheistä. Näitä näkee useimmin yksityisten myynti-ilmoituksissa, liikkeiden ilmoituksissa harvemmin. Ihmetyttää kovasti, eikö muka omistaja tosiaankaan tiedä laitteensa nimen oikeaa kirjoitusasua, vai mistä oikein kiikastaa? Huoletonta hutilointia vai silkkaa vajautta jossakin? Mobiililaitteiden ennustava tekstinsyöttö tekee joskus tepposia, mutta harvemmin se erisnimiä väärin korjaa. Useimmiten taitaa pikemminkin korjata yleisesti tunnettujen nimien virheitä. Valmet, Lada ja Audi on yleensä oikein, mutta heti kun on enemmän vaikeita kirjaimia, niin metsään mennään: Dugato, Volswagen, Cummings, Perkings, Porche, Catepillar, Chervolet...
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Aakku ja 57 vierailijaa