No empä tiennyt että tuollainenkin laite on tehty Itse olen yleensä max.3/8 räikällä nitkutellut. Usein suurimman ongelman tekee tulppa joka kauan ollut pimeenä ja vain ajettu. Eli keväällä huomattu että ei kaikki hehkut pelaa ja ajateltu että kyllä se kesällä pelaa...ajettu kesä ja syksyllä ajatus että pitäiskö vaihtaa kun kelit kylmiää. Karsta tehnyt tehtävänsä ja muurannut tulpan kireeseen....lähinnä kokemusta vw ja fordin hlö ja pakuista...fordin hehkuja irrotellessa on joskus ärräpäitä leijunut ilmassazukka kirjoitti: ↑Ma Helmi 03, 2020 8:32 pmTässä on tuo hehkujen irroitukseen tarkoitettu kone jota tarkoitin: https://www.tooloutlet.fi/fi/Kaikki+tuo ... n+BGS/3830kaivaja kirjoitti: ↑Ma Helmi 03, 2020 8:23 pmEn kyllä pulttipyssyllä alkaisi hehkutulppia paukuttaan. Aika talkoot alkaa jos katkaiset tulpan, riippuu tietenkin onko miten tilaa sitä katkennutta porailla. Pahimmassa tatauksessa otattaa kannen irti. Käsiavaimmella hellästi herättelet tulpat liikkeelle...zukka kirjoitti: ↑Ma Helmi 03, 2020 1:19 pm Ja tuon puolipuristin kysymyksen lisäksi:
Ehdotuksia millä saisin hehkut ehjänä irti kun konetta ei saa lämpimäksi käytettyä ainakaan nyt ennen uutta akkua?
Ajattelin josko laittaisi jo tänään pari kertaa irroitusöljyä hehkuihin ja jatkaisi sitä pari kertaa päivässä kunnes hehkut saapuvat. Hehkuihin tarkoitettu pulttipyssy löytyisi kyllä ja ajattelin sillä yrittää,mutta tuo kotona oleva pikkukompura ei kyllä jaksa kauaa sitä pyörittää kerrallaan.
Yleensä tuolla on aika hyvin lähtenyt,mutta niinhän yleensä räikälläkin lähtee. Jos ei uskalla vääntää räikällä niin jättää koneen nakuttamaan ja laittaa irroitusöljyä jonka jälkeen juo kahvia ja katselee tapahtuuko mitään. Kerran ei tunnin yrityksen jälkeen lähtenyt joten aloin vaan vääntämään isolla räikällä. En ole koskaan ollut niin varma että nyt katkeaa ensimmäinen hehku omalla kohdalla,mutta lopulta se aukesi.
Mutta siis tuolla kotona olevalla pikkukompuralla ei kyllä kauaa tarvii tuota konetta pyörittää kun ilma loppuu. Siksi aloitin jo hehkujen liottelut. Vielä jos saisi koneen käytettyä lämpimänä niin voisi irrota helpommin.
Kubota kh60 huoltoa
-
- Viestit: 990
- Liittynyt: La Huhti 21, 2007 2:05 pm
- Paikkakunta: pirkanmaa
- Viesti:
Re: Kubota kh60 huoltoa
-
- Viestit: 7799
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Kubota kh60 huoltoa
Joo kaikkea mielenkiintoista löytyy netistä mitä vaan keksii toivoa ja siltikin löytyy kaikkea mitä ei ole osannut edes ajatellakaivaja kirjoitti: ↑Ti Helmi 04, 2020 7:52 amNo empä tiennyt että tuollainenkin laite on tehty Itse olen yleensä max.3/8 räikällä nitkutellut. Usein suurimman ongelman tekee tulppa joka kauan ollut pimeenä ja vain ajettu. Eli keväällä huomattu että ei kaikki hehkut pelaa ja ajateltu että kyllä se kesällä pelaa...ajettu kesä ja syksyllä ajatus että pitäiskö vaihtaa kun kelit kylmiää. Karsta tehnyt tehtävänsä ja muurannut tulpan kireeseen....lähinnä kokemusta vw ja fordin hlö ja pakuista...fordin hehkuja irrotellessa on joskus ärräpäitä leijunut ilmassazukka kirjoitti: ↑Ma Helmi 03, 2020 8:32 pmTässä on tuo hehkujen irroitukseen tarkoitettu kone jota tarkoitin: https://www.tooloutlet.fi/fi/Kaikki+tuo ... n+BGS/3830kaivaja kirjoitti: ↑Ma Helmi 03, 2020 8:23 pmEn kyllä pulttipyssyllä alkaisi hehkutulppia paukuttaan. Aika talkoot alkaa jos katkaiset tulpan, riippuu tietenkin onko miten tilaa sitä katkennutta porailla. Pahimmassa tatauksessa otattaa kannen irti. Käsiavaimmella hellästi herättelet tulpat liikkeelle...zukka kirjoitti: ↑Ma Helmi 03, 2020 1:19 pm Ja tuon puolipuristin kysymyksen lisäksi:
Ehdotuksia millä saisin hehkut ehjänä irti kun konetta ei saa lämpimäksi käytettyä ainakaan nyt ennen uutta akkua?
Ajattelin josko laittaisi jo tänään pari kertaa irroitusöljyä hehkuihin ja jatkaisi sitä pari kertaa päivässä kunnes hehkut saapuvat. Hehkuihin tarkoitettu pulttipyssy löytyisi kyllä ja ajattelin sillä yrittää,mutta tuo kotona oleva pikkukompura ei kyllä jaksa kauaa sitä pyörittää kerrallaan.
Yleensä tuolla on aika hyvin lähtenyt,mutta niinhän yleensä räikälläkin lähtee. Jos ei uskalla vääntää räikällä niin jättää koneen nakuttamaan ja laittaa irroitusöljyä jonka jälkeen juo kahvia ja katselee tapahtuuko mitään. Kerran ei tunnin yrityksen jälkeen lähtenyt joten aloin vaan vääntämään isolla räikällä. En ole koskaan ollut niin varma että nyt katkeaa ensimmäinen hehku omalla kohdalla,mutta lopulta se aukesi.
Mutta siis tuolla kotona olevalla pikkukompuralla ei kyllä kauaa tarvii tuota konetta pyörittää kun ilma loppuu. Siksi aloitin jo hehkujen liottelut. Vielä jos saisi koneen käytettyä lämpimänä niin voisi irrota helpommin.
Luulen että noista kolmesta kaksi olisi pimeänä,koska en osannut varmaksi sanoa lämpeneekö vai ei ja startatessa mielestäni yhdellä yrittää käyntiin enemmänkin kuin kahdella tai kolmella.
Voinko mitata hehkua paikallaan toimiiko se? Toisaalta eipä sillä ole väliä toimiiko vai ei,koska uudet on tilattu jo ja olisi tarkoitus saada ne vaihdettua. Kunhan saisi koneen kerran lämpimäksi vielä sitä ennen.
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Kubota kh60 huoltoa
Pystytkö tähtäämään infrapunalämpömittarilla kaikkia hehkuja? Mikäli pystyt, niin hehkuttaessa näkee josko joku on pimeänä.
-
- Viestit: 7799
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Kubota kh60 huoltoa
Pystyn joo ja mietinkin sitä aiemmin,mutta en viitsinyt ottaa tallilta ainutta mittaria mukaan kotiin jos sitä joku muu tarvitsee tallilla. No ehkä se voi 2-4 päivää olla kotonakin kunnes ensi kerran tulen tallille. Täytyy odotella että on uusi akku hommattu ja kelit lämpenee ja kokeilla sitten. Siihen mennessä uudet hehkutkin on jo saapuneet eli vaihtoonhan ne menee.
Ei ole vielä kuulunut tuolta ulkomailta kun laitoin kyselyä huoltokirjasta tai ohjeista.
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Kubota kh60 huoltoa
Motonetit, Lidlit ym myyvät noit lämpömittareita kympillä tai kahdella, joten sellainen kannattaa hankkia pakkiin muutoinkin.
-
- Viestit: 7799
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Kubota kh60 huoltoa
Niin kannattaisi. Yksi on jo mutta se on tallilla. Kai sitä voisi toisenkin ostaa. Alkaa käydä pikkuhiljaa kalliiksi kun kotiin alkaa kopioimaan kaikki samat työkalut joita tallilla on. Siksi koittanut tuollaista harvoin tarvittavia työkaluja olla ostamatta kun joka viikko kuitenkin käyn tallilla josta voin ottaa lainaan.
Hehkut tulivat jo postiin. Alle 24 tuntia tilauksesta. Täytyy huomenna hakea.
-
- Viestit: 7799
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Kubota kh60 huoltoa
Kysytään jo etukäteen: jos katkaisen hehkun niin kannattaako niillä porasarjoilla yrittää porailla pois jotka tuohon on tarkoitettu? Vai alkaako vaan purkamaan kantta pois?
Testaan nyt ensin kyllä mitkä hehkut toimivat ja niihin en koske ennenkun saan koneen tallille myöhemmin tänä vuonna. Siellä on sitten sisällä parempi alkaa tekemään remonttia jos tarvii. Jos kaksi hehkua kolmesta toimisi nyt,niin voi olla että en vaihda sitten vielä yhtäkään kun ei olisi tässä välissä mahdollista laittaa konetta telakalle.
Tuo 1299cc 3 pyttyinen on varmaan ketjukoneella ja jossain päin lohkoa voisi olla ajoitusmerkit? Ei ole paljon ohjekirjasta kuulunut euroopan keskuspaikalta...
Testaan nyt ensin kyllä mitkä hehkut toimivat ja niihin en koske ennenkun saan koneen tallille myöhemmin tänä vuonna. Siellä on sitten sisällä parempi alkaa tekemään remonttia jos tarvii. Jos kaksi hehkua kolmesta toimisi nyt,niin voi olla että en vaihda sitten vielä yhtäkään kun ei olisi tässä välissä mahdollista laittaa konetta telakalle.
Tuo 1299cc 3 pyttyinen on varmaan ketjukoneella ja jossain päin lohkoa voisi olla ajoitusmerkit? Ei ole paljon ohjekirjasta kuulunut euroopan keskuspaikalta...
-
- Viestit: 1062
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 6:41 pm
- Paikkakunta: Pohj.Pohjanmaa
- Viesti:
Re: Kubota kh60 huoltoa
Mitä tarkoitat "kääntömoottorin öljyntäytöllä". Ei minun Kubota KX-63 ole mitään öljyntäyttöä ole, moottorissahan kiertää hydrauliikan öljy. Kääntömoottorin kiinnityspultit kannattaa tarkistaa ettei ole löysällä. Kun ostin koneeni niin ihmettelin väljyyttä käännössä,niin moottorin pultit oli löyhällä yksi pultti melkein irti.zukka kirjoitti: ↑Su Tammi 19, 2020 11:26 pm Tuo kääntökehä varmaan menee sitten noista 2-3 nippaa jotka olivat penkin etulaidan alla,kääntömoottorin öljytäytön vieressä?
Aika ruosteisen näköset rullat ainakin,pitäisikö nostaa puomilla tela kerrallaan ylös ja kokeilla pyöriikö ne edes? Jos ei niin hankkisi uudet huonojen tilalle. Olisiko niihin järkevää tehdä rasvanipat vai onko turhaa jos nuo yleensä kestävät pitkäänkin?
-
- Viestit: 7799
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Kubota kh60 huoltoa
No ainakin tuossa omassa on öljytikku penkin alapuolella siinä etulaidalla. Näyttäisi menevän kääntömoottorille. En aluksi tiennyt yhtään mikä tuo voisi olla ja pari konekuskia sanoi että siinä kohdassa kun on niin kääntömoottorille luultavasti. Muutaman pultin pääsin kohtuudella kokeilemaan ja ne ainakin oli tiukalla.Ford 4000 kirjoitti: ↑Ke Helmi 05, 2020 1:04 pmMitä tarkoitat "kääntömoottorin öljyntäytöllä". Ei minun Kubota KX-63 ole mitään öljyntäyttöä ole, moottorissahan kiertää hydrauliikan öljy. Kääntömoottorin kiinnityspultit kannattaa tarkistaa ettei ole löysällä. Kun ostin koneeni niin ihmettelin väljyyttä käännössä,niin moottorin pultit oli löyhällä yksi pultti melkein irti.zukka kirjoitti: ↑Su Tammi 19, 2020 11:26 pm Tuo kääntökehä varmaan menee sitten noista 2-3 nippaa jotka olivat penkin etulaidan alla,kääntömoottorin öljytäytön vieressä?
Aika ruosteisen näköset rullat ainakin,pitäisikö nostaa puomilla tela kerrallaan ylös ja kokeilla pyöriikö ne edes? Jos ei niin hankkisi uudet huonojen tilalle. Olisiko niihin järkevää tehdä rasvanipat vai onko turhaa jos nuo yleensä kestävät pitkäänkin?
Tämän takia se ohjekirja olisi kiva,kun tuntuu jokaisessa kubotassa kaikki olevan erilailla.
-
- Viestit: 7799
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Kubota kh60 huoltoa
Nyt lähti käyntiin. Kaksi hehkua vaikutti lämpenevän. Kaikki oli -2 astetta ja hehkutuksen jälkeen kaksi oli noussut vähän plussan puolelle. En tehnyt hehkuille mitään tähän väliin.
Ei tuo käynnistys silti helpolla sujunut. Alkoi tuntumaan että sammutin voisi tehdä juuri tälläistä. Muutaman kerran rempasin käsikaasun ääriasennosta toiseen ja jalkapolkimelle näytin vähän kung-fua ja jätin uuden akun lataamaan. Myöhemmin menin yrittämään ja samantien käyntiin.
Voiko jotain olla ollut jumissa? Käsikaasua olin kyllä käyttänyt jo monesti eri asennoissa mutta nyt tein sen voimalla ja sama homma jalkapedaalia käytin voimalla ääriasennoissaan.
Ei tuo käynnistys silti helpolla sujunut. Alkoi tuntumaan että sammutin voisi tehdä juuri tälläistä. Muutaman kerran rempasin käsikaasun ääriasennosta toiseen ja jalkapolkimelle näytin vähän kung-fua ja jätin uuden akun lataamaan. Myöhemmin menin yrittämään ja samantien käyntiin.
Voiko jotain olla ollut jumissa? Käsikaasua olin kyllä käyttänyt jo monesti eri asennoissa mutta nyt tein sen voimalla ja sama homma jalkapedaalia käytin voimalla ääriasennoissaan.
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Kubota kh60 huoltoa
Mikäli moottorissa on oikeasti tehdasasennuksena puolipuristin, niin se on juuri tarkoitettu viileällä tapahtuviin kylmäkäynnistyksiin. Eivät moottoritehtaat tee huvikseen joihinkin moottoreihin puolipuristimia.
Mikäli puristukset ovat moottorissa muutoin vielä tallella, niin juuri puolipuristin mahdollistaa niin kovan käynnistysnopeuden viileällä, että moottori lähtee käyntiin.
Esimerkkinä 10 hevosvoimainen ykspyttynen Yanmar tarvitsee 10w30 mineraaliöljyillä puolipuristinta kylmäkäynnistyksessä jo muutaman asteen lämpötilassa. Muutoin pyöritysnopeus ei startatessa riitä.
Sama moottori pärähtää +15C ssä vain starttinappia hipaistaessa.
Mikäli puristukset ovat moottorissa muutoin vielä tallella, niin juuri puolipuristin mahdollistaa niin kovan käynnistysnopeuden viileällä, että moottori lähtee käyntiin.
Esimerkkinä 10 hevosvoimainen ykspyttynen Yanmar tarvitsee 10w30 mineraaliöljyillä puolipuristinta kylmäkäynnistyksessä jo muutaman asteen lämpötilassa. Muutoin pyöritysnopeus ei startatessa riitä.
Sama moottori pärähtää +15C ssä vain starttinappia hipaistaessa.
-
- Viestit: 7799
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Kubota kh60 huoltoa
Mites tuota käytetään sitten? Vaijeriahan siinä ei ole,mutta ei sen laittaminen pahalta hommalta näyttäisi. Pystyy käyttämään venttiilikopan päästäkin,mutta vähän vaikeampi tietty juosta ympäri konetta.NH kirjoitti: ↑To Helmi 06, 2020 8:23 am Mikäli moottorissa on oikeasti tehdasasennuksena puolipuristin, niin se on juuri tarkoitettu viileällä tapahtuviin kylmäkäynnistyksiin. Eivät moottoritehtaat tee huvikseen joihinkin moottoreihin puolipuristimia.
Mikäli puristukset ovat moottorissa muutoin vielä tallella, niin juuri puolipuristin mahdollistaa niin kovan käynnistysnopeuden viileällä, että moottori lähtee käyntiin.
Esimerkkinä 10 hevosvoimainen ykspyttynen Yanmar tarvitsee 10w30 mineraaliöljyillä puolipuristinta kylmäkäynnistyksessä jo muutaman asteen lämpötilassa. Muutoin pyöritysnopeus ei startatessa riitä.
Sama moottori pärähtää +15C ssä vain starttinappia hipaistaessa.
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Kubota kh60 huoltoa
Ko koneen rakennetta en tunne, mutta mikäli kyse on puolipuristimesta, niin mikäli se on puoliautomaattinen niin riittää kun sen saa jotenkin päälle ennen käynnistystä. Puoliautomaattinen palutuu automaattisesti koneen kiertäessä riittävän nopeasti. Tuskin manuaalinen, mutta jos on niin silloin täytyy pitää käsin päällä kunnes moottori pyörii riittävästi.
Yleensä puolipuristin on tarpeellinen yhdistelmällä kylmä keli, paksuhko mineraaliöljy, epäkuntoiset hehkut, akku jossa alakantissa oleva käynnistysvirta ja ehkä hiukan tehoton startti.
Mikä tahansa olennainen parannus noihin osatekijöihin saattaa poistaa ongelman.
Yleensä puolipuristin on tarpeellinen yhdistelmällä kylmä keli, paksuhko mineraaliöljy, epäkuntoiset hehkut, akku jossa alakantissa oleva käynnistysvirta ja ehkä hiukan tehoton startti.
Mikä tahansa olennainen parannus noihin osatekijöihin saattaa poistaa ongelman.
-
- Viestit: 7799
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Kubota kh60 huoltoa
Jos manuaalinen niin kesken pyörityksen pitäisi laittaa päälle sitten?
On se prkl kun maahantuonti ei osaa sanoa näistä mitään eikä saa ohjekirjoja hommattua. Väitti konetta liian vanhaksi. Sanoin että david brown vuodelta 1958 on vanha ja bobcat vuodelta 1979 on keski-ikäinen. Ärsyttää maahantuonnin saamattomuus,tai oikeastaan euroopan päämajastahan tuo tiedon puute johtuu. Yhtäkaikki,voi olla viimeinen kubota mitä tähän taloon tulee johtuen pelkästään edellämainituista syistä. Itse kone on ihan hyvä hintaisekseen.
On se prkl kun maahantuonti ei osaa sanoa näistä mitään eikä saa ohjekirjoja hommattua. Väitti konetta liian vanhaksi. Sanoin että david brown vuodelta 1958 on vanha ja bobcat vuodelta 1979 on keski-ikäinen. Ärsyttää maahantuonnin saamattomuus,tai oikeastaan euroopan päämajastahan tuo tiedon puute johtuu. Yhtäkaikki,voi olla viimeinen kubota mitä tähän taloon tulee johtuen pelkästään edellämainituista syistä. Itse kone on ihan hyvä hintaisekseen.
-
- Viestit: 7799
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Kubota kh60 huoltoa
Onkohan tälläisessä hydrauliöljyllä jonkunlainen imusihti ja missäköhän päin se voisi olla?
Nollakelillä ainakin vaatii noin 10-15 min kevyttä kauhan liikuttelua ennen kun alkaa liikkeet toimimaan nykimättä. Jos koittaa käynnistyksen jälkeen ajaa niin silloinkin pientä nytkytystä koko ajan ja vauhti ehkä puolet siitä mitä hetken päästä kun öljyt ovat lämmenneet.
Hydrauliöljynsuodatin ja öljyt on vaihdettu viime vuonna.
Nollakelillä ainakin vaatii noin 10-15 min kevyttä kauhan liikuttelua ennen kun alkaa liikkeet toimimaan nykimättä. Jos koittaa käynnistyksen jälkeen ajaa niin silloinkin pientä nytkytystä koko ajan ja vauhti ehkä puolet siitä mitä hetken päästä kun öljyt ovat lämmenneet.
Hydrauliöljynsuodatin ja öljyt on vaihdettu viime vuonna.
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Kubota kh60 huoltoa
Imusihti on aika usein hydesäiliössä, kohdassa josta öljy lähtee pumpulle.
Mikäli syystä tai toisesta on käytetty hyvin paksua öljyä esim SAE68, on kylmällä kelillä tiedossa kohtalaisen pitkä lämmitysaika ennen öljyn muuttumista riittävän juoksevaksi.
Hydeöljysuositukset ovat yleensä lämpötilakohtaisia ja sitä tärkeämpiä mitä vähäväkisemmästä voimanlähteestä on kysymys.
Mikäli syystä tai toisesta on käytetty hyvin paksua öljyä esim SAE68, on kylmällä kelillä tiedossa kohtalaisen pitkä lämmitysaika ennen öljyn muuttumista riittävän juoksevaksi.
Hydeöljysuositukset ovat yleensä lämpötilakohtaisia ja sitä tärkeämpiä mitä vähäväkisemmästä voimanlähteestä on kysymys.
-
- Viestit: 1545
- Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
- Paikkakunta: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Kubota kh60 huoltoa
Ei se tikku varsinaisesti kääntömoottorille mene, vaan käännön vaihteistolle, joka on kääntömoottorin alla.
Eli siellä on yleensä planeettamallinen alentava vaihteisto, joka pudottaa käännönmoottorin nopeutta varsinaiselle käännön rattaalle joka pyörii kääntökehää vasten. Kääntövaihteessa on vaihdettavat öljyt, monesti 80w90. Tarvittaessa vielä LS lisäaineistettu, jos kääntövaihteessa on pakkatyyppinen käännön jarru.
Käännön laakerille on usein rasvanipat, jotka tuossa edellä jo mainittiin.
Varsinaisen kääntökehän hammastus voidellaan monessa isommassakin koneessa ihan irtovaseliinilla avattavasta huoltoluukusta käsin, vaikkapa pensselillä tai sopivalla puulastalla tms..
Yleensä Japsimoottorien hehkujen vaihtoa ei kannata liika stressata. Monesti noista ne lähtee auki ilman sen suurempaa kikkailua.
Mersut on paljon hankalampia hehkujen vaihdon kanssa..
-
- Viestit: 7799
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Kubota kh60 huoltoa
Muistaakseni tuonne on 46 hydrauliöljyt laitettu. Täytyy varmaan koittaa selviytyä syksyyn asti tuollaisena ja sitten tutkia tuota sihtiä kun saa koneen tallille. Kesällä vasta enemmän konetta tarvitaan,joten tuskin silloin tarvitsee juurikaan lämmitellä.NH kirjoitti: ↑Su Helmi 09, 2020 11:44 am Imusihti on aika usein hydesäiliössä, kohdassa josta öljy lähtee pumpulle.
Mikäli syystä tai toisesta on käytetty hyvin paksua öljyä esim SAE68, on kylmällä kelillä tiedossa kohtalaisen pitkä lämmitysaika ennen öljyn muuttumista riittävän juoksevaksi.
Hydeöljysuositukset ovat yleensä lämpötilakohtaisia ja sitä tärkeämpiä mitä vähäväkisemmästä voimanlähteestä on kysymys.
-
- Viestit: 7799
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Kubota kh60 huoltoa
Okei. Sitten olen käsittänyt väärin,mutta joo 80w-90 LS öljyä sinne kerran olen lisännyt kun oli alle alarajan. Koneen alta en nähnyt rasvanippoja kääntölaakerille,mutta tuon öljytikun vieressä on muistaakseni 3 rasvanippaa niin ne voisi mennä varmaankin käännölle?Arpe kirjoitti: ↑Su Helmi 09, 2020 12:46 pmEi se tikku varsinaisesti kääntömoottorille mene, vaan käännön vaihteistolle, joka on kääntömoottorin alla.
Eli siellä on yleensä planeettamallinen alentava vaihteisto, joka pudottaa käännönmoottorin nopeutta varsinaiselle käännön rattaalle joka pyörii kääntökehää vasten. Kääntövaihteessa on vaihdettavat öljyt, monesti 80w90. Tarvittaessa vielä LS lisäaineistettu, jos kääntövaihteessa on pakkatyyppinen käännön jarru.
Käännön laakerille on usein rasvanipat, jotka tuossa edellä jo mainittiin.
Varsinaisen kääntökehän hammastus voidellaan monessa isommassakin koneessa ihan irtovaseliinilla avattavasta huoltoluukusta käsin, vaikkapa pensselillä tai sopivalla puulastalla tms..
Yleensä Japsimoottorien hehkujen vaihtoa ei kannata liika stressata. Monesti noista ne lähtee auki ilman sen suurempaa kikkailua.
Mersut on paljon hankalampia hehkujen vaihdon kanssa..
Täytyy tutkia löydänkö huoltoluukkua mistään josta näkisin tuon hammaskehän.
-
- Viestit: 7799
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Kubota kh60 huoltoa
Mitkäköhän nuo kaarevat kiinnikkeet ovat tuolla kauhan päädyssä? Kun on myynnissä s30,s40 ja s45 malleja? Vai onko ne mitään noista? Jonkinverran on jo kulumaa,niin voisi olla parempi tehdä niillä töitä kesällä jos olisi vähemmän klappia.
Hitto kun saisi sen huoltokirjan mutta tuntuu olevan mahdotonta maahantuojalta tai euroopan päämajasta saada tähän mitään tietoja kun kaikki paperisena eikä niitä olen tämän ikäisissä kuulemma päivitetty sähköiseen muotoon.
Hitto kun saisi sen huoltokirjan mutta tuntuu olevan mahdotonta maahantuojalta tai euroopan päämajasta saada tähän mitään tietoja kun kaikki paperisena eikä niitä olen tämän ikäisissä kuulemma päivitetty sähköiseen muotoon.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Dombba, Google [Bot] ja 46 vierailijaa