Stanko 1M63

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Lehtokone
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Tammi 07, 2020 8:43 pm
Viesti:

Stanko 1M63

Viesti Kirjoittaja Lehtokone »

Moi! Kyselisin vähän neuvoja pariin ongelmaan.

Eli kara pyörii, vaikka laittaa vapaalle. Tämä siis melko varmasti kytkinongelma, mutta miten iso homma tuo kytkin on kaivaa pois ja mitä siinä pitää ottaa huomioon?

Ja toinen ongelma on, että huippukelkan syöttö on hävinnyt. Mitähän vaihtoehtoja tähän on tarjolla?
Petri
Viestit: 715
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:02 pm
Paikkakunta: Oripää
Viesti:

Re: Stanko 1M63

Viesti Kirjoittaja Petri »

Mulla on sama sorvi, sähkökaapin takana on pieni luukku josta pääsee säätää kytkintä, mutta toimiikos sulla se sähköjarru siinä?
Toimiiko muut syötöt kelkoissa?
Lehtokone
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Tammi 07, 2020 8:43 pm
Viesti:

Re: Stanko 1M63

Viesti Kirjoittaja Lehtokone »

Eipä toimi tuo jarrukaan tai toimii todella heikosti. Muut syötöt toimii moitteettomasti.
Varaosia kyllä tuntuu olevan tarjolla, kun vaan tietäisi mitä pitää hommata. Pitää huomenna tutkia tuota kytkimen säätöä.
Petri
Viestit: 715
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:02 pm
Paikkakunta: Oripää
Viesti:

Re: Stanko 1M63

Viesti Kirjoittaja Petri »

Se kyllä helpolla vierittää pakkaa jos ei se magneettinen jarru pelaa, mutta kytkimen säätö on helppo siellä on sellainen lukitusnappi jota painetaan sisään niin saa kiristysmutteria kierrettyä, yksikin Napsu voi vaikuttaa tosi paljon
jussi6kyt9
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Marras 04, 2014 5:25 pm
Viesti:

Re: Stanko 1M63

Viesti Kirjoittaja jussi6kyt9 »

Minkä ikäinen sorvi sulla on,mulla on samanlainen jostain seitkytluvulta ja jarrun sähköjen kans ongelmia
Petri
Viestit: 715
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:02 pm
Paikkakunta: Oripää
Viesti:

Re: Stanko 1M63

Viesti Kirjoittaja Petri »

Mun sorvi on vm. 1980
Eeti
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Kesä 14, 2021 9:28 am
Viesti:

Re: Stanko 1M63

Viesti Kirjoittaja Eeti »

Hei!. Kyselisin kyseisen mallin kytkimen säädöstä,ongelmana on pakan kuumeneminen,ilmeisesti kytkin luistaa,mitataanko pakasta jotain välystä että oikea kireys on vai mikä oikea säätö kytkimelle on?.
Voi olla että säädöt ei enää riitä että mistä kytkinlevyjä voisi ostaa jos sellainen tilanne eteen tulee?
Konepajamies

Re: Stanko 1M63

Viesti Kirjoittaja Konepajamies »

Eeti kirjoitti: Ma Marras 29, 2021 1:03 pm Hei!. Kyselisin kyseisen mallin kytkimen säädöstä,ongelmana on pakan kuumeneminen,ilmeisesti kytkin luistaa,mitataanko pakasta jotain välystä että oikea kireys on vai mikä oikea säätö kytkimelle on?.
Voi olla että säädöt ei enää riitä että mistä kytkinlevyjä voisi ostaa jos sellainen tilanne eteen tulee?
Meillä oli aikoinaan tuo malli. Ja oli myös ko. ongelma.
Purin kytkimen ja hioin levyt tasohiomakoneessa magneettipöydässä kiinni. Kun kasasin kytkimen sorvasin täytelevyt jatkeeksi sinne levypakoille,jotta säätö riittää.
Ne levyt nimittäin käpristyy kun ne kuumenee luistaessaan.
Myös se pitää huomioida että kytkimen käyttövivun kulissi on oikeassa asennossa levyjen asentoon nähden. En tarkalleen muista enää rakennetta. Se sorvi lähti meiltä jo parikymmentä vuotta sitten.
Mutta kulissin muodostaa kolme lovea joihin jousikuormitettu kuula loksahtaa . Keskimmäiseen kun kytkin on vapaalla ja ne kaksi sitten ,toinen sorvaussuuntaan ja toinen peruutukseen. Sitä kulissia voi kääntää tarvittaessa.Ne kuulat siellä lovissaan pitää kytkimen päällä.
Joillakin sorvareilla se ryssäläinen pyörii väärin päin! Niissähän on tyypillistä että käyttöpaakaa pitää nostaa kun kara pannaan pyörimään sorvaussuuntaan. Yleensähän se on toisin päin, eli paakaa survastaan alaspäin.Ja moni vanhastansa on kytkenyt moottorin pyörimään näin päin. Ei se niin vaarallista ole,mutta nyt pakin kytkinlevyt ovat vastuussa sorvaustilanteessa! Ja niitä on vähemmän kuin köyttösuunnan levyjä.
1M63:ssa on myös sähkömagneettinen jarru karalle. Eli kun käyttöpaaka siirretään keski(vapaa)asentoon kytkeytyy jarru päälle. Jos kytkimen ollessa vapaa-asennossa kara "vaeltaa" eli pyörii niin vika voi olla siinä ettei magneettijarru toimi.
Ja jos kytkinlevyt eivät irroita kunnolla ja magneettijarru toimii ,niin levyt kuumenee moottorin pyöriessä , karan olleessa seis!
Eeti
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Kesä 14, 2021 9:28 am
Viesti:

Re: Stanko 1M63

Viesti Kirjoittaja Eeti »

Kiitos👍. Näyttää että joutuisi alkamaan purkaa ja tekemään noin niinkuin mainitsit,ei tosiaan säätö enää riitä.
Tuo sorvi ei montaa vuotta ole ollut ja se pyöri tosiaan väärin päin silloin alkuun,veto oli sillä pienemmällä pakalla ja aloin ihmettelemään kun öljyä ei tule siltä pumpulta reikälautasille ollenkaan
hamsteri
Viestit: 2786
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

Re: Stanko 1M63

Viesti Kirjoittaja hamsteri »

pojat kiristi aikoinaan sorvarin konetta ja sit hetken päästä alkoi savuamaan kun tuli liian tiukalle... se oli tosin 95 mallin kone
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa