2 nopeus ajomoottori
Valvojat: Jammu, valmet_500
-
- Viestit: 1034
- Liittynyt: 12.12.2011, 04:51
- Paikkakunta: pohojammaa
- Viesti:
2 nopeus ajomoottori
Osaako joku kertoa miten tuon moottorin nopeus saadaan hitaalle?
Kaivuri on 5 tonninen peljob ja toinen moottori on hitaalla, toinen nopealla. Moottoriin menee 2 kpl isoa n.3/4" letkua, 1 kpl n.1/2" ja 1 kpl n.1/4"
Nopea puoli varmaankin meni päälle kun uusin kaikki sulakkeet ja jäi nyt sitten päälle toiseen moottoriin.
Moottoreissa lukee: Kyb kayaba mag-33-vb-500
Kaivuri on 5 tonninen peljob ja toinen moottori on hitaalla, toinen nopealla. Moottoriin menee 2 kpl isoa n.3/4" letkua, 1 kpl n.1/2" ja 1 kpl n.1/4"
Nopea puoli varmaankin meni päälle kun uusin kaikki sulakkeet ja jäi nyt sitten päälle toiseen moottoriin.
Moottoreissa lukee: Kyb kayaba mag-33-vb-500
- Osmo_
- Viestit: 6459
- Liittynyt: 26.01.2013, 16:10
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: 2 nopeus ajomoottori
Olisko 1/2 hitaan puolen letku, 3/4 toinen nopee puoli ja toinen paluu ja 1/4 jotain tekemistä LS-linjan kans?
-Ozmo da Discovibrator-
Kyllä Ozmo huoltaa, kyllä Ozmo korjaa
Kun juoksen tai kävelen, perse määrää sävelen
https://www.facebook.com/riponiementalo/
Kyllä Ozmo huoltaa, kyllä Ozmo korjaa
Kun juoksen tai kävelen, perse määrää sävelen
https://www.facebook.com/riponiementalo/
-
- Viestit: 447
- Liittynyt: 09.06.2014, 22:35
- Paikkakunta: Lappeenranta
- Viesti:
Re: 2 nopeus ajomoottori
Isot letkut on ajolle, paine/paluu riippuen kumpaan suuntaan ajetaan. 1/2 letku on ajomoottorin tankkilinja/vuotolinja.
Ohuin letku on ohjauspaine, jolla muutetaan moottorin kierrostilavuutta. Eli osa männistä saadaan pois pelistä, moottorin kierrostilavuus pienenee, jolloin pyörimisnopeus samalla öljymäärällä kasvaa. Toki väännön kustannuksella.
Nyt pitäis selvittää kumminpäin tuo toimii. Onko moottori hitaalla vai nopeella, kun pikkuletkuun tulee ohjauspaine.
Veikkaisin että paineellisena moottorit on nopeamman ajon tilassa ja paineettomana hitaalla.
Periaatteessa pikkuletkut lähtee samasta pisteestä, tai letku haarautuu matkalla molemmille moottoreille, eli nopeuden vaihto pitäis aina tapahtua samanaikaisesti molemmissa moottoreissa.
Toisesta vois olla letku lutussa jossain raossa, eli eli ohjauspaine olis päässy moottoriin päin, mutta ei enää takaisin.
Jos näin, ni saattaa muutamassa päivässä palautua takas hitaalle.
Ohuin letku on ohjauspaine, jolla muutetaan moottorin kierrostilavuutta. Eli osa männistä saadaan pois pelistä, moottorin kierrostilavuus pienenee, jolloin pyörimisnopeus samalla öljymäärällä kasvaa. Toki väännön kustannuksella.
Nyt pitäis selvittää kumminpäin tuo toimii. Onko moottori hitaalla vai nopeella, kun pikkuletkuun tulee ohjauspaine.
Veikkaisin että paineellisena moottorit on nopeamman ajon tilassa ja paineettomana hitaalla.
Periaatteessa pikkuletkut lähtee samasta pisteestä, tai letku haarautuu matkalla molemmille moottoreille, eli nopeuden vaihto pitäis aina tapahtua samanaikaisesti molemmissa moottoreissa.
Toisesta vois olla letku lutussa jossain raossa, eli eli ohjauspaine olis päässy moottoriin päin, mutta ei enää takaisin.
Jos näin, ni saattaa muutamassa päivässä palautua takas hitaalle.
-
- Viestit: 268
- Liittynyt: 20.05.2019, 23:42
- Viesti:
Re: 2 nopeus ajomoottori
Nopealla ajolla osa männistä pois pelistä?
Mä oon aina ollu siinä käsittksessä että ohjauspaineella käännetään kulmalevyä eli moottorin kierrostilavuutta muutetaan.
Mä oon aina ollu siinä käsittksessä että ohjauspaineella käännetään kulmalevyä eli moottorin kierrostilavuutta muutetaan.
-
- Viestit: 1131
- Liittynyt: 30.11.2008, 15:21
- Paikkakunta: Nokia
- Viesti:
Re: 2 nopeus ajomoottori
Riippuen moottorista voidaan ajonopeuden(kierrostilavuuden) muutos tehdä eri tavoin, konstruktiolle ominaisella ratkaisulla.
Esim Radiaalimäntämoottoreissa tuo saadaan tehtyä ottamalla osa männistä kokonaan pois käytöstä.
Kyb + mag ja numerosarja viittaa mielestäni vinolevy moottoriin, jossa ohjauspaineen tuonti pienestä letkusta pakottaa vinolevyn suurimmalle kierrostilavuudelle, painetta ei tarvi montaa kymmentäkään baria olla, että kulma muuttuu. Melkein vois koittaa varovasti irtottaa pienen letkun ajomoottorilta,tulpata letku ja laittaa öljyastiaan tuo hitaan/nopean ajon liittimeltä tuleva öljy ( jos jotain tulee)ja katsoa onko nopea puoli edelleen päällä. Hydraulikaaviosta voisi tutkia miten tuo on tehty.
Toki on olemassa automaattisesti hitaalta nopealle vaihtaviakin.
Esim Radiaalimäntämoottoreissa tuo saadaan tehtyä ottamalla osa männistä kokonaan pois käytöstä.
Kyb + mag ja numerosarja viittaa mielestäni vinolevy moottoriin, jossa ohjauspaineen tuonti pienestä letkusta pakottaa vinolevyn suurimmalle kierrostilavuudelle, painetta ei tarvi montaa kymmentäkään baria olla, että kulma muuttuu. Melkein vois koittaa varovasti irtottaa pienen letkun ajomoottorilta,tulpata letku ja laittaa öljyastiaan tuo hitaan/nopean ajon liittimeltä tuleva öljy ( jos jotain tulee)ja katsoa onko nopea puoli edelleen päällä. Hydraulikaaviosta voisi tutkia miten tuo on tehty.
Toki on olemassa automaattisesti hitaalta nopealle vaihtaviakin.
-
- Viestit: 447
- Liittynyt: 09.06.2014, 22:35
- Paikkakunta: Lappeenranta
- Viesti:
Re: 2 nopeus ajomoottori
Todennäköisesti olet oikeassa, en kattonu sen tarkemmin tuota moottorin tyyppiä.korpirampa kirjoitti: ↑05.12.2019, 21:31Kyb + mag ja numerosarja viittaa mielestäni vinolevy moottoriin, jossa ohjauspaineen tuonti pienestä letkusta pakottaa vinolevyn suurimmalle kierrostilavuudelle.
Vikatila on kumminkin tavallaan sama, oli käytössä kumman tyyppinen tahansa. Samalla diagnoosilla mennään.
Käytettävyyden kannalta olis parempi, että moottori olis ohjauspaineettomana hitaalla positiolla ja paine vaihtais nopeammalle.
Kaivuri jäis vikatilanteessa paremmin käytettäväksi, jos hidas ja paremmin vääntävä ajotila jäis päälle.
Täähän taas riippuu täysin siitä, miten koneen suunnittelija on asian miettiny ja minkälaiset komponentit on koneeseensa valinnu.
Tapoja on yhtämonta, kuin tekijöitä.
-
- Viestit: 1131
- Liittynyt: 30.11.2008, 15:21
- Paikkakunta: Nokia
- Viesti:
Re: 2 nopeus ajomoottori
Ja siis virhe... Nimenomaan paineettomana hidas ajonopeus, suurin kierrostilavuus. Näin yleensä. Paineella pakotetaan pienemmälle kierrostilavuudelle, suuremmalle ajonopeudelle.
-
- Viestit: 1034
- Liittynyt: 12.12.2011, 04:51
- Paikkakunta: pohojammaa
- Viesti:
Re: 2 nopeus ajomoottori
Otin pikkuletkun irti ja kyllähän sieltä öljy lensi kun laittoi käyntiin vaikkei ajomoottoria pyörittänytkään , pitää kattella tulppa letkuun ja kokeilla pyörittää.
-
- Viestit: 1034
- Liittynyt: 12.12.2011, 04:51
- Paikkakunta: pohojammaa
- Viesti:
Re: 2 nopeus ajomoottori
Tulppasin ja kokeilin mutta ei se sen hitaammaksi muuttunut. Myös hitaammalla telalla näytti olevan paine pikkuletkussa. Pikku naputtelukaan ei auttanut, 2 kpl 27mm ja 2 kpl 36mm tulppaa tuossa moottorissa on josko niiden alla olisi kara joka jumittaa?
-
- Viestit: 447
- Liittynyt: 09.06.2014, 22:35
- Paikkakunta: Lappeenranta
- Viesti:
Re: 2 nopeus ajomoottori
Eli nopea puoli ei ollu aikaisemmin toiminu? Onko koneessa kytkin jolla vaihdetaan ajonopeus jäniksen ja kilpikonnan välillä?
Jos on, muuttuuko telan nopeus, jos pyörittää teloja ilmassa vaikka puoli kerrallaan ja vaihtelee kytkimestä hitaan ja nopean ajon välillä?
-
- Viestit: 1034
- Liittynyt: 12.12.2011, 04:51
- Paikkakunta: pohojammaa
- Viesti:
Re: 2 nopeus ajomoottori
Ei ollu toiminu, jaksoi hyvin nousta lavetille tyhjäkäynnilläkin, nyt ei toinen tela jaksa vetää kunnolla ja pyörii ehkä tuplavauhtia toiseen verrattuna.Arpe kirjoitti: ↑06.12.2019, 22:07Eli nopea puoli ei ollu aikaisemmin toiminu? Onko koneessa kytkin jolla vaihdetaan ajonopeus jäniksen ja kilpikonnan välillä?
Jos on, muuttuuko telan nopeus, jos pyörittää teloja ilmassa vaikka puoli kerrallaan ja vaihtelee kytkimestä hitaan ja nopean ajon välillä?
Kytkin löytyy mutta siitä ei tapahdu mitään.
-
- Viestit: 1131
- Liittynyt: 30.11.2008, 15:21
- Paikkakunta: Nokia
- Viesti:
Re: 2 nopeus ajomoottori
Eli;
Pienin letku (oletamme hitaan-nopean ajon valinta. Paineellisena nopea ajo - oletus) ollut irti moottorilta,ja letku tulpattuna, ettei anna ohjauspainetta (saattaa olla ihan tankkipaine, ja öljyä tulee silläkin aika paljon silla yhdellä tai parilla barilla mitä tankkipaine on) Tällöin ajomoottoreiden liittimet olivat auki? ja tällöinkinkö toinen moottori pyöri nopeampaa, ja toinen hitaanpaa?
No eihän tuossasitten paljon vaihtoehtoja ole. Joko moottori on jämähtänyt ohjauspaineesta riippumatta- kiinteästä (kuraa välissä tms) nopealle ajolle. TAI voiko olla, että venttiili kara ei pääse tekemään täyttä liikettä, ja oikeasti tuolta loppuukin vain litrat kesken? Toisen puolen ajomoottori ei vain saa öljyä?
Onko mahdollista vaihtaa letkut ristiin, kytkeä vasen ajomoottori oikean telan venttiiliin ja toisinpäin?
https://www.kyb.co.jp/media/hydraulics_ ... ide_en.pdf, sivun 25/27 mukaan hidas ajo tulee ilman painetta ja nopea ajo paineen kanssa. Ja pilottiletku nimenomaan se pienin. 33cc moottori max käyttöpaine ajon paineelle 275bar.
Vai voiko olla moottori tai pumppu niin sökö, ettei litrat riitä.
Pääsetkö mittaamaan ajon paineita?
Pienin letku (oletamme hitaan-nopean ajon valinta. Paineellisena nopea ajo - oletus) ollut irti moottorilta,ja letku tulpattuna, ettei anna ohjauspainetta (saattaa olla ihan tankkipaine, ja öljyä tulee silläkin aika paljon silla yhdellä tai parilla barilla mitä tankkipaine on) Tällöin ajomoottoreiden liittimet olivat auki? ja tällöinkinkö toinen moottori pyöri nopeampaa, ja toinen hitaanpaa?
No eihän tuossasitten paljon vaihtoehtoja ole. Joko moottori on jämähtänyt ohjauspaineesta riippumatta- kiinteästä (kuraa välissä tms) nopealle ajolle. TAI voiko olla, että venttiili kara ei pääse tekemään täyttä liikettä, ja oikeasti tuolta loppuukin vain litrat kesken? Toisen puolen ajomoottori ei vain saa öljyä?
Onko mahdollista vaihtaa letkut ristiin, kytkeä vasen ajomoottori oikean telan venttiiliin ja toisinpäin?
https://www.kyb.co.jp/media/hydraulics_ ... ide_en.pdf, sivun 25/27 mukaan hidas ajo tulee ilman painetta ja nopea ajo paineen kanssa. Ja pilottiletku nimenomaan se pienin. 33cc moottori max käyttöpaine ajon paineelle 275bar.
Vai voiko olla moottori tai pumppu niin sökö, ettei litrat riitä.
Pääsetkö mittaamaan ajon paineita?
-
- Viestit: 1034
- Liittynyt: 12.12.2011, 04:51
- Paikkakunta: pohojammaa
- Viesti:
Re: 2 nopeus ajomoottori
korpirampa kirjoitti: ↑06.12.2019, 23:20Eli;
Pienin letku (oletamme hitaan-nopean ajon valinta. Paineellisena nopea ajo - oletus) ollut irti moottorilta,ja letku tulpattuna, ettei anna ohjauspainetta (saattaa olla ihan tankkipaine, ja öljyä tulee silläkin aika paljon silla yhdellä tai parilla barilla mitä tankkipaine on) Tällöin ajomoottoreiden liittimet olivat auki? ja tällöinkinkö toinen moottori pyöri nopeampaa, ja toinen hitaanpaa?
-Kyllä, tosin vain nopeammin pyörivän ajomoottorin pikkuletku oli tulpattuna ja kyllä siellä aikalailla painetta oli kun öljy suihkusi viiden metrin päähän
No eihän tuossasitten paljon vaihtoehtoja ole. Joko moottori on jämähtänyt ohjauspaineesta riippumatta- kiinteästä (kuraa välissä tms) nopealle ajolle. TAI voiko olla, että venttiili kara ei pääse tekemään täyttä liikettä, ja oikeasti tuolta loppuukin vain litrat kesken? Toisen puolen ajomoottori ei vain saa öljyä?
-Pyörisikö kuitenkaan tuplavauhtia jos ei saa öljyä.
Onko mahdollista vaihtaa letkut ristiin, kytkeä vasen ajomoottori oikean telan venttiiliin ja toisinpäin?
https://www.kyb.co.jp/media/hydraulics_ ... ide_en.pdf, sivun 25/27 mukaan hidas ajo tulee ilman painetta ja nopea ajo paineen kanssa. Ja pilottiletku nimenomaan se pienin. 33cc moottori max käyttöpaine ajon paineelle 275bar.
Vai voiko olla moottori tai pumppu niin sökö, ettei litrat riitä.
-Onhan se mahdollista mutta en oikein usko 15 min. Ajon jälkeen menneen niin harvaksi.
Pääsetkö mittaamaan ajon paineita?
-Pitää tutkia löytyykö paineenmittausnippoja. Ja ehkä huomenna kokeilen tulpata toisenkin.
-
- Viestit: 447
- Liittynyt: 09.06.2014, 22:35
- Paikkakunta: Lappeenranta
- Viesti:
Re: 2 nopeus ajomoottori
Nimen omaan auki. jos moottorin ohjausletkulinja on myös moottorin puolelta tulpattu, ei välttämättä saa täyttä varmuutta toiminnasta. Moottorin sisäiset vuodot voi nostaa tulppaa vasten paineen ja vaikuttaa tällöin säätöön. Oletuksena, että ohjauspainelinja on hitaalla ajolla paineeton ja ohjausventtiilin kautta avoinna tankkiin.korpirampa kirjoitti: ↑06.12.2019, 23:20Eli; Tällöin ajomoottoreiden liittimet olivat auki? ja tällöinkinkö toinen moottori pyöri nopeampaa, ja toinen hitaanpaa?
-
- Viestit: 1034
- Liittynyt: 12.12.2011, 04:51
- Paikkakunta: pohojammaa
- Viesti:
Re: 2 nopeus ajomoottori
Nopeammin pyörivän ajomoottorin ohjausletku on irti ja tulpattu, liitin moottorin päässä on auki.Arpe kirjoitti: ↑07.12.2019, 10:24Nimen omaan auki. jos moottorin ohjausletkulinja on myös moottorin puolelta tulpattu, ei välttämättä saa täyttä varmuutta toiminnasta. Moottorin sisäiset vuodot voi nostaa tulppaa vasten paineen ja vaikuttaa tällöin säätöön. Oletuksena, että ohjauspainelinja on hitaalla ajolla paineeton ja ohjausventtiilin kautta avoinna tankkiin.korpirampa kirjoitti: ↑06.12.2019, 23:20Eli; Tällöin ajomoottoreiden liittimet olivat auki? ja tällöinkinkö toinen moottori pyöri nopeampaa, ja toinen hitaanpaa?
Hitaammin pyörivän ajomoottorin ohjausletkua kokeilin löysätä moottorin käydessä ja sieltä suihkusi öljy joten pistin takaisin kiinni.
-
- Viestit: 447
- Liittynyt: 09.06.2014, 22:35
- Paikkakunta: Lappeenranta
- Viesti:
Re: 2 nopeus ajomoottori
Mystinen juttu. jos nää oletukset nyt yhtään pitää kutiaan, ni näyttäis siltä että, että toinen napamoottori ei ohjauspaineesta huolimatta vaihda nopeammalle ajolle ja toinen ei taasen ohjauspaineen puuttuessa vaihda takaisin hitaalle??
Olikos se sulake, millä toinen moottori muuttui nopeaksi palanut, vai puuttuiko kokonaan. Meinaan, jos joku on jo aikoinaan poistanu sulakkeen, ettei nopeampaa ajoa vois kukaan vahingossa kytkeä päälle. Jos vastaava ongelma on kummitellu jo koneen edellisissä elämissä.
Ohjausletkujen väliin, tai päihin vois kumminkin laittaa painemittarit kiinni ja testata toimiiko ohjausjärjestelmä ja kummin päin se toimii. Tuleeko paine jäniksellä, kuten on uumoiltu, vai kilpikonnalla.
Niitten ohuitten letkujen toisesta päästä pitäis löytyä magneettiventiili, jolla toiminto vaihdetaan. Kelalta pääsis mittaamaan tuleeko voltti, tai magneettitesterillä suoraan kokeilla magnetoiko kela. Näkis muuttuuko tila, kun kytkimestä vaihtelee ajoaluetta.

Olikos se sulake, millä toinen moottori muuttui nopeaksi palanut, vai puuttuiko kokonaan. Meinaan, jos joku on jo aikoinaan poistanu sulakkeen, ettei nopeampaa ajoa vois kukaan vahingossa kytkeä päälle. Jos vastaava ongelma on kummitellu jo koneen edellisissä elämissä.
Ohjausletkujen väliin, tai päihin vois kumminkin laittaa painemittarit kiinni ja testata toimiiko ohjausjärjestelmä ja kummin päin se toimii. Tuleeko paine jäniksellä, kuten on uumoiltu, vai kilpikonnalla.
Niitten ohuitten letkujen toisesta päästä pitäis löytyä magneettiventiili, jolla toiminto vaihdetaan. Kelalta pääsis mittaamaan tuleeko voltti, tai magneettitesterillä suoraan kokeilla magnetoiko kela. Näkis muuttuuko tila, kun kytkimestä vaihtelee ajoaluetta.
-
- Viestit: 1034
- Liittynyt: 12.12.2011, 04:51
- Paikkakunta: pohojammaa
- Viesti:
Re: 2 nopeus ajomoottori
Oma veikkaus on ettei nopeaa ajoa ole käytetty vuosiin tai vuosikymmeniin ja kun ohjausletkussa ei öljy kierrä on pohjalle valunut kosteus jumittanut vinolevyt ja nyt toinen meni paineella päälle eikä jousivoima? jaksa sitä palauttaa ja toinen on niin jumissa ettei mene paineellakaan päälle.
-
- Viestit: 268
- Liittynyt: 20.05.2019, 23:42
- Viesti:
Re: 2 nopeus ajomoottori
Toi jumiutuninen on toki mahdollista. Tässä muutama muu vikapaikka:
Läpivienti vuotaa
Jos kahdella pumpulla, toinen ei nosta tuottoa(pikkukoneesa ei yleensä tee näin)
Läpivienti vuotaa
Jos kahdella pumpulla, toinen ei nosta tuottoa(pikkukoneesa ei yleensä tee näin)
-
- Viestit: 1034
- Liittynyt: 12.12.2011, 04:51
- Paikkakunta: pohojammaa
- Viesti:
Re: 2 nopeus ajomoottori
Siinä on yksi iso pumppu ja yksi pieni joka lienee esiohjauspumpou ja en muista mainitsinko mutta tosiaan hitaassa telassa on hyvin voimaa ja nopeassa telassa ei.
-
- Viestit: 44
- Liittynyt: 06.01.2017, 12:35
- Viesti:
Re: 2 nopeus ajomoottori
kyllä vika todennäköisesti on siellä käyttöpäässä so.mistä tätä toimintoa ohjataan katkaisija rele mangneettiventtiilit ym?moottorissahan kaikki kalut on öljykylvyssä nimenomaan siksihän se ylivuotoletku on ettei se pullauta stefaa akselilta tai halkaise koko pumppua !Arpe kirjoitti: ↑07.12.2019, 11:42Mystinen juttu. jos nää oletukset nyt yhtään pitää kutiaan, ni näyttäis siltä että, että toinen napamoottori ei ohjauspaineesta huolimatta vaihda nopeammalle ajolle ja toinen ei taasen ohjauspaineen puuttuessa vaihda takaisin hitaalle??![]()
Olikos se sulake, millä toinen moottori muuttui nopeaksi palanut, vai puuttuiko kokonaan. Meinaan, jos joku on jo aikoinaan poistanu sulakkeen, ettei nopeampaa ajoa vois kukaan vahingossa kytkeä päälle. Jos vastaava ongelma on kummitellu jo koneen edellisissä elämissä.
Ohjausletkujen väliin, tai päihin vois kumminkin laittaa painemittarit kiinni ja testata toimiiko ohjausjärjestelmä ja kummin päin se toimii. Tuleeko paine jäniksellä, kuten on uumoiltu, vai kilpikonnalla.
Niitten ohuitten letkujen toisesta päästä pitäis löytyä magneettiventiili, jolla toiminto vaihdetaan. Kelalta pääsis mittaamaan tuleeko voltti, tai magneettitesterillä suoraan kokeilla magnetoiko kela. Näkis muuttuuko tila, kun kytkimestä vaihtelee ajoaluetta.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Broadspeed, Google [Bot], mek, severi2 ja 33 vierailijaa