Rst-sorvaus

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
solihull
Viestit: 390
Liittynyt: La Touko 09, 2009 1:51 am
Viesti:

Rst-sorvaus

Viesti Kirjoittaja solihull » Ke Joulu 04, 2019 8:19 am

Pitäisi leikata 8mm paksuisesta rst -levystä 260mm kiekkoja. Minkähänlainen terä ja nopeus ym. kikkoja tarvitaan että homma olisi kohtuullista tehdä. Erilaisilla palaterillä pitää sorvata kovin leveä railo että menee läpi asti ja katkoterissä terän kanta alkaa ottaa säteen reunoihin. Suurin murhe tietysti on se ettei aineesta saa oikein kunnolla lastua vaan sitä helvatanmoista kiljuntaa vaan lähtee liki millä kierroksilla tahansa. Ihan sama jäähdyttääkö vai ei. Paras tulos on saavutettu katkoterällä jota teroittaa vähän väliä mutta se alkaa olla vähän tympivää touhua kun kiekkoja on useampi tehtävänä. Aina tuo rst on hankalaa ollut sorvata mutta kappaleet joissa on pienempi kehä on kuitenkin menneet melko siedettävästi.
Minkälainen teränopeus katkaisuterillä yleisesti pitäisi olla? Ne kun tuntuvat palavan tai katkeavan todella helposti..
Terv. Tyhmä sorvari

Petri
Viestit: 672
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:02 pm
Paikkakunta: Oripää
Viesti:

Re: Rst-sorvaus

Viesti Kirjoittaja Petri » Ke Joulu 04, 2019 8:36 am

Onko katkaisuterä pikaterästä?

masankp
Viestit: 3403
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
Viesti:

Re: Rst-sorvaus

Viesti Kirjoittaja masankp » Ke Joulu 04, 2019 8:57 am

Laserilla tai plasmalla noita leikataan ja sorvissa viimeistely.

manner
Viestit: 1438
Liittynyt: Pe Joulu 28, 2018 12:00 am

Re: Rst-sorvaus

Viesti Kirjoittaja manner » Ke Joulu 04, 2019 10:23 am

Konekenkiä umpijöötistä tehdessä koitin ajaa katkontaterää kierroksilla ja siitä ei kyllä tullut yhtään mitään. Jonkinlaista menestystä tuli kierrokset minimiin tiputtamalla ja terän leikkuuseen ja muotoon perehtymällä mutta vaikeaa oli siltikin. Jäähdytyksellä ei ollut juuri mitään funktiota. Mun mielestä tuo kiljuminen viittaisi että terä ei syö. Eli tylsä, väärä leikkaus, tai väärä materiaali. Vai oisko syöttö pienellä ja resonoi?

hoosuu
Viestit: 796
Liittynyt: Su Syys 02, 2007 9:56 pm
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re: Rst-sorvaus

Viesti Kirjoittaja hoosuu » Ke Joulu 04, 2019 10:44 am

Rosteri on samantapaista, kuin hardokskin, kun aloittaa syöttämisen sitä ei saa keskeyttää ennen kuin on menty läpitte.
Vinkumista ehkä vois estää kärjellä ja riittävän isolla limpulla painamalla päin pakkaa.

7710Alert
Viestit: 261
Liittynyt: Ke Kesä 04, 2014 5:08 pm
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Re: Rst-sorvaus

Viesti Kirjoittaja 7710Alert » Ke Joulu 04, 2019 11:35 am

Kirkkaan leikkunopeus on noin puolet siitä mustalla käyttes. Pistoterällä ruukannu puottaa vielä vähän lisää. Jäähdytysneste olis hyvä olla, niin tulee lastut pois, eivätkä naarmuta valmista pintaa...

Minkälainen kappale/aihio on ja millanen kiinnitys tässä on käytössä?

Ja rosteri vinkuu vaikka vastaava musta ei ääntäs.
5600 2wd ~77, 7710 4wd ~81

solihull
Viestit: 390
Liittynyt: La Touko 09, 2009 1:51 am
Viesti:

Re: Rst-sorvaus

Viesti Kirjoittaja solihull » Ke Joulu 04, 2019 1:52 pm

Kierroksia on noin reilu puolet mustan raudan vauhdista. Kappale on ulkokehästä kiinni pakassa eikä resonoi. Katkoterät pikaterästä. Menee ok 2mm ja sitten vaikeutuu. Kappaleen kääntö auttaa mutta sittenkin vielä 4mm jää urakaksi. Plasmaan varmaan helpompi tehdä harppi jolla leikata. Onneksi tämä tuntuu olevan muillekin haastavaa
..

Mika 82
Viestit: 6143
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Rst-sorvaus

Viesti Kirjoittaja Mika 82 » Ke Joulu 04, 2019 1:54 pm

Kyllä maailmaan ääntä mahtuu, kuulosuojaimet päähän. Ja niinkuin hosuu sanoikin, ei sais joutavaa pyöriä terää vasten. Rosteri työstökarkenee. Oletko ajanut kone vai käsisyötöllä?

Kovametalliterästä vois olla apua.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.

W_Cub Sr.
Viestit: 971
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:20 pm
Paikkakunta: E-P maa
Viesti:

Re: Rst-sorvaus

Viesti Kirjoittaja W_Cub Sr. » Ke Joulu 04, 2019 4:12 pm

Miksi sorvilla? Plasma ainoa oikea väline harraste- ja miksei ammattikäytössäkin! Jos vähänkin useampi kappale tehtävänä kannattaa vaikka ostaa plasma itselle, ellei vielä ole!

Paalari
Viestit: 1040
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 3:36 pm
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Re: Rst-sorvaus

Viesti Kirjoittaja Paalari » Ke Joulu 04, 2019 4:18 pm

Miten tuo homma on tarkoitus käytännössä tehdä, siis miten se 8mm levy kiinnitetään sorvin pakkaan.
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%

RH 6
Viestit: 249
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 10:52 pm
Viesti:

Re: Rst-sorvaus

Viesti Kirjoittaja RH 6 » Ke Joulu 04, 2019 4:37 pm

Jos syystä tai toisesta ei ole pakko tehdä itse, niin kannattaa kysyä mitä laserleikkaus maksaa. Joskus voi yllättää edullisuudellaan. Mittatarkkuus on hyvä. Aikoinaan kun tuli muutama vuosi touhuttua haponkestävän parissa, niin M6 kierteet tehtiin laserleikattuun reikään.

Pikateräksellä jos koneista, niin 10 metriä minuutissa on hyvä leikkuunopeus kirkkaille. Hyvä leikkuuneste on paikallaan.

7710Alert
Viestit: 261
Liittynyt: Ke Kesä 04, 2014 5:08 pm
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Re: Rst-sorvaus

Viesti Kirjoittaja 7710Alert » Ke Joulu 04, 2019 6:45 pm

solihull kirjoitti:
Ke Joulu 04, 2019 1:52 pm
Kierroksia on noin reilu puolet mustan raudan vauhdista. Kappale on ulkokehästä kiinni pakassa eikä resonoi. Katkoterät pikaterästä. Menee ok 2mm ja sitten vaikeutuu. Kappaleen kääntö auttaa mutta sittenkin vielä 4mm jää urakaksi...
Jos siihen on uraa saatu milli pari, niin olisko ongelma terän muodossa?

Jos korkea ja suora lehti, niin alkaa kantamaan terän alareunasta...

Kuva

Tuossa on korostettu esimerkkikuva, että pitää hioa se terän ulkokehänpuoli kaarevaksi, että mahtuu sen leikkaamaan uraan. Sisäpuoli saa olla suora näin suuressa halk....
5600 2wd ~77, 7710 4wd ~81

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], jake55, Jape84, petsku ja 49 vierailijaa