Renkaiden merkinnät muuttuu

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Avatar
Aakku
Viestit: 8296
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Renkaiden merkinnät muuttuu

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Eu on suuressa viisaudessaan määrännyt renkaisiin merkittäväksi erinäisiä tietoja.

"Renkaiden merkintöjen ja tuoteselosteen tarkoituksena on antaa kuluttajalle keskeistä tietoa renkaiden polttoainetaloudellisuudesta, märkäpidosta ja vierintämelusta. Merkintöihin lisätään myös jää- ja lumipitoa koskevat tiedot."

Itse olisin kaivannut myös pakolliseksi tiedoksi kulutuskestävyyttä (Treadwear-indeksi). Se vaikuttaisi ympäristöystävällisyyteen kenties enemmän, kun renkaita ei tarvitsisi alvariinsa vaihtaa uusiin.

https://www.turkulainen.fi/artikkeli/82 ... imerkinnat
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Tureq
Viestit: 2390
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
Paikkakunta: Oulun seutu
Viesti:

Re: Renkaiden merkinnät muuttuu

Viesti Kirjoittaja Tureq »

Sen mitä olen noita seuraillut, niin matala vierinvastus ja kohtuuhyvä kulutuskestävyys yleensä kohtaavat?

Halparenkaissa on yleensä aika heikko vierinvastus, eikä ne monesti tahdo oikeen kestääkkään.
manner
Viestit: 1435
Liittynyt: Pe Joulu 28, 2018 12:00 am

Re: Renkaiden merkinnät muuttuu

Viesti Kirjoittaja manner »

Oli joskus pinnatut halpikset. Hyvin vieri ja luisti kesät talvet. Loppuaikoina kun kumi kovettui ei oikein kuluneetkaan enää.
Ois mennyt pidempäänkin mutta pinta irtosi kappaleina rungosta.
Vexi
Viestit: 798
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:32 pm
Viesti:

Re: Renkaiden merkinnät muuttuu

Viesti Kirjoittaja Vexi »

Renkaiden kulutuskestävyys löytyy tästä USAn raportista.
https://www.nhtsa.gov/sites/nhtsa.dot.g ... uide_0.pdf

Lisätietoa Treadwear indeksistä ja vanhemmat raportit ovat täällä:
https://www.nhtsa.gov/equipment/tires

Jotkut väittävät että Treadwear indeksi olisi valmistajakohtainen. Se ei pidä paikkaansa.
Jos vaikkapa autossa on kestänyt 20kk renkaat joiden TW on 200, niin vahtamalla alle TW400 renkaat voi olettaa että ne kestäisivät 40kk. Tämä siis jos mikään ei muutu. Kulumiseen vaikuttaa tietysti mm. ajotavat, tiet, auto ym.
Allekirjoituspaikka myynnissä 5,99€/kk (ei määräaikaisuutta)
Ajomies
Viestit: 28155
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Renkaiden merkinnät muuttuu

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Kuinka monelle tämä on tuttu juttu? En kyllä muista että tästä olisi kovin julkisuudessa huudeltu?


Hakkapeliitta 4 talvirenkaat


Viikolla 48 vuonna 2003 havaitsimme yhdessä nasta-alihankkijamme nastatoimituserässä laatupoikkeaman, joka aiheutti kyseisessä nastassa sen katkeamisen lyhyen käytön jälkeen Nokian Hakkapeliitta 4 renkaassa.


Lopetimme välittömästi ko. nastan käytön, mutta erä renkaita pääsi markki- noille nastoitettuna viallisella nastalla. Saimme suurimman osan renkaista vaihdettua markkinoille ja nastanvalmistajan vakuutusyhtiö korvasi Nokian Renkaille vahingon. Suomen lain mukaan kuitenkin korvatut tuotteet ovat vakuutusyhtiön omaisuutta. Nokian Renkaiden intresseissä luonnollisesti oli viallisella nastalla varustettujen renkaiden romutus, koska mielestämme tuotteet eivät olleet turvallisia. Nastojen katkeaminen saattaa mielestämme johtaa tilanteeseen, jossa tuotteet eivät jäisellä pinnalla toimi suunnitellulla tavalla. Vakuutusyhtiö kuitenkin halusi meidän suositustamme vastaan myydä renkaat kuluttajille Vahinkopalvelu Oy:n kautta. Varmistaaksemme, että viallisia renkaita ei uudelleen vaadittaisi korvattavaksi Nokian Renkailta, vaadimme molemmille sivupinnoille poltettavaksi SCRAP merkinnän. Vakuutusyhtiö myy edelleen renkaita Vahinkopalvelun myymälöiden kautta kuluttajille. Turvallisuuden kannalta on syytä renkaita tarkastettaessa huomioida,
`SCRAP `merkittyjen renkaiden ollessa kyseessä, että merkittyjen renkaiden nastamäärät hyvin herkästi poikkeavat toisistaan enemmän kuin laki sallii (25%) ja tällaisissa tapauksissa on kyse laittomasta asennuksesta. Rakenteellisesti renkaat ovat turvallisia, eikä renkaisiin ole tehty jälkeenpäin muuta normaalista poikkeavaa toimenpidettä kuin polttomerkintä. Viallisten nastojen katkeaminen luonnollisesti luonnollisesti heikentää renkaiden jääpitoa. Muihin renkaan ominaisuuksiin ei nastojen katkeaminen vaikuta. Turvallisin talviterveisin : Matti Morri Päällikkö Tekninen Asiakaspalvelu Nokian Renkaat Oyj
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Superdextaaja
Viestit: 12986
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Renkaiden merkinnät muuttuu

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 8c676a0ab4
Taas rengasmerkinnöistä perustietoa. Ei tuossa kaikkia merkintöjä kerrota edes esimerkkirenkaasta. Miksi profiilikorkeutta ei voi ilmoittaa milleissä kuten leveys? Mikä hyöty on vain prosentti-/suhdeluvusta eli esim. 265 x 70 eli 26,5 cm leveä ja korkeus 70 prosenttia siitä? Ja eikun laskemaan.. Eikö korkeus ole sama ilmoittaa milleinä sekin eli miksi ilmoitetaan näin monimutkaisesti? Onko sillä joku tarkoitus?
Tekemällä virheistä oppii.
Avatar
Aakku
Viestit: 8296
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Renkaiden merkinnät muuttuu

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Superdextaaja kirjoitti: Ti Maalis 26, 2024 10:26 am https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 8c676a0ab4
Taas rengasmerkinnöistä perustietoa. Ei tuossa kaikkia merkintöjä kerrota edes esimerkkirenkaasta. Miksi profiilikorkeutta ei voi ilmoittaa milleissä kuten leveys? Mikä hyöty on vain prosentti-/suhdeluvusta eli esim. 265 x 70 eli 26,5 cm leveä ja korkeus 70 prosenttia siitä? Ja eikun laskemaan.. Eikö korkeus ole sama ilmoittaa milleinä sekin eli miksi ilmoitetaan näin monimutkaisesti? Onko sillä joku tarkoitus?
Minusta tuo suhdeluku on kuvaavampi. Laskea saa milleiksi kuka tahtoo.
Nyt "kitkoissa" on syytä unohtaa M+S ja tarkistaa, että on se kolme vuorenhuippua, niin saa sitten talvellakin mennä kelillä, kuin kelillä.
Justiin vaihdoin pakuun 4-season renkaat ja varmistin jo ostaessa, että löytyy "3PMSF" merkintä. Lähemmin tarkasteltuani renkaista löytyi joku sähköauton renkaan merkintäkin. Jonkinlainen töpselin kuva.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Kumpulan tila
Viestit: 358
Liittynyt: Ke Syys 02, 2020 6:34 pm
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Re: Renkaiden merkinnät muuttuu

Viesti Kirjoittaja Kumpulan tila »

Edelleen uupuu treadwear indeksi suomalaisesta rengas(kaupan) keskustelusta. No sehän ei ole kaupan haluama julkituotava kohta, jolla olisi myös ilmastollinen näkökulma... ei vaan saa kauppaa aikaan jos kansalle myytäisi parempia renkaita.
Kumpulan tila Ilomantsi. Maanviljelyä vuodesta 2010. Kuuksenvaaran Konepalvelun ja Kumpulan tilan sivut
Kuuskakkone
Viestit: 750
Liittynyt: To Helmi 12, 2015 11:48 pm
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Renkaiden merkinnät muuttuu

Viesti Kirjoittaja Kuuskakkone »

Mönkijän renkaissa tuo kokojärjestelmä on hieman kuvaavampi, joskin tuumamitoissa. Esimerkiksi 25x10-12 on renkaan ulkohalkaisija, vanteen leveys, vanteen halkaisija tuumina.
MF 4355 -02
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
Talumees
Viestit: 6378
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Renkaiden merkinnät muuttuu

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Kumpulan tila kirjoitti: Ti Maalis 26, 2024 10:44 am Edelleen uupuu treadwear indeksi suomalaisesta rengas(kaupan) keskustelusta. No sehän ei ole kaupan haluama julkituotava kohta, jolla olisi myös ilmastollinen näkökulma... ei vaan saa kauppaa aikaan jos kansalle myytäisi parempia renkaita.
Valmistajan omaa testiä joten ei merkitystä eikä pakollinen EU:ssa.

https://www.grip500.fi/opas/mika-on-ren ... skestavyys
TREADWEAR-LUKEMAN MÄÄRITELMÄ RENKAASSA
Treadwear tarkoittaa renkaan kulutuspinnan kestävyyttä. Vaikka onkin vaikeaa vastata tarkasti kysymykseen "kuinka monta kilometriä voin ajaa renkaillani?", voidaan renkaat kuitenkin testata yhteisen ja standardoidun menettelytavan mukaisesti niiden arvioimiseksi ja mahdollisesti vertailemiseksi tämän lukeman perusteella.

Näiden testien tulos ilmoitetaan kolmella luvulla. Mitä korkeampi renkaan kulutus-lukema, sitä paremmin renkaat kestävät ajassa ja ajetuissa kilometreissä. Sitä vastoin mitä matalampi lukema, sitä nopeammin rengas kuluu.

Näin ollen rengas, jonka treadwear-lukema on 600, kestää teoriassa 3 kertaa pidempään kuin rengas, jonka lukema on 200.

SUURUUSJÄRJESTYS RENKAIDEN TREADWEAR-LUKUJEN VERTAILUUN
Treadwear-luokitus alkaa alle 100 ja voi nousta yli 700:an.

On hyvä huomata 2 tärkeää tekijää:

Testi koostuu noin 11 500 km:n pituisesta standardoidusta matkasta Yhdysvalloissa, jonka jälkeen käyttöiän loppu ennakoidaan saatujen tulosten perusteella.
Vain valmistaja suorittaa nämä rengastestit eikä niitä valvo riippumaton elin.
Näistä syistä eri renkaiden eri kulutuspintojen vertaamisesta voi tulla nopeasti epätarkkoja tai jopa hämmentäviä.

Jotkut huomauttavat, että renkaan kulutuspinnan lukema on asiantuntijainsinöörien ja markkinointitiimien määrittelemä täydellinen sekoitus, joiden avulla yritetään parantaa myyntiä.
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
jiipee
Viestit: 10749
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Renkaiden merkinnät muuttuu

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Kuuskakkone kirjoitti: Ti Maalis 26, 2024 10:45 am Mönkijän renkaissa tuo kokojärjestelmä on hieman kuvaavampi, joskin tuumamitoissa. Esimerkiksi 25x10-12 on renkaan ulkohalkaisija, vanteen leveys, vanteen halkaisija tuumina.
Onko tosiaan vanteen leveys? Samaa merkintätapaa käyttävissä auton renkaissa se on renkaan leveys. Parhaillaan on autossa renkaat 31x10,5-15 vanteilla 15x8".
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Hsippe
Viestit: 961
Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
Paikkakunta: Raasepori
Viesti:

Re: Renkaiden merkinnät muuttuu

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Mönkkärin ja monen muunkin renkaissa se leveys on just renkaan leveys ei vanteen.
Omassa Arctic Catissa:
Edessä 25x8x12 renkaat 12x6.0 vanteilla
Takana 25x10x12 renkaat 12x7.5 vanteilla
Kuuskakkone
Viestit: 750
Liittynyt: To Helmi 12, 2015 11:48 pm
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Renkaiden merkinnät muuttuu

Viesti Kirjoittaja Kuuskakkone »

jiipee kirjoitti: Ti Maalis 26, 2024 1:02 pm
Kuuskakkone kirjoitti: Ti Maalis 26, 2024 10:45 am Mönkijän renkaissa tuo kokojärjestelmä on hieman kuvaavampi, joskin tuumamitoissa. Esimerkiksi 25x10-12 on renkaan ulkohalkaisija, vanteen leveys, vanteen halkaisija tuumina.
Onko tosiaan vanteen leveys? Samaa merkintätapaa käyttävissä auton renkaissa se on renkaan leveys. Parhaillaan on autossa renkaat 31x10,5-15 vanteilla 15x8".
Nojuu totta, puhuin patskaa. Oon jotenkin ollut siinä uskossa, että tuo toinen luku olisi vanteen leveys, mutta tosiaa itse renkaan leveyshän se on.
MF 4355 -02
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
Avatar
Aakku
Viestit: 8296
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Renkaiden merkinnät muuttuu

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Mulla on Misukat 135x400 renkaat.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
rautakasa
Viestit: 2113
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Renkaiden merkinnät muuttuu

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

Superdextaaja kirjoitti: Ti Maalis 26, 2024 10:26 am https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 8c676a0ab4
Taas rengasmerkinnöistä perustietoa. Ei tuossa kaikkia merkintöjä kerrota edes esimerkkirenkaasta. Miksi profiilikorkeutta ei voi ilmoittaa milleissä kuten leveys? Mikä hyöty on vain prosentti-/suhdeluvusta eli esim. 265 x 70 eli 26,5 cm leveä ja korkeus 70 prosenttia siitä? Ja eikun laskemaan.. Eikö korkeus ole sama ilmoittaa milleinä sekin eli miksi ilmoitetaan näin monimutkaisesti? Onko sillä joku tarkoitus?
Ja miksi vannekoko on vielä tuumina? Mitä lie sieniä syöneet noidenkin keksijät..
-Masa-
Viestit: 1375
Liittynyt: Su Maalis 13, 2016 8:48 pm
Paikkakunta: Ulvila
Viesti:

Re: Renkaiden merkinnät muuttuu

Viesti Kirjoittaja -Masa- »

Aakku kirjoitti: La Marras 23, 2019 10:00 pm "Renkaiden merkintöjen ja tuoteselosteen tarkoituksena on antaa kuluttajalle keskeistä tietoa renkaiden polttoainetaloudellisuudesta, märkäpidosta ja vierintämelusta. Merkintöihin lisätään myös jää- ja lumipitoa koskevat tiedot."
Nuo tiedot on olleet rengasvalmistajalla saatavilla jo monta vuotta. Unkariin Hankookin tehtaalle kymmenkunta vuotta sitten rengaiden välivarastoa väsätessä testikoneelta tuli jokaisen renkaaan mukana nuo tiedot. En enää muista, montako noita tietoja oli kaiken kaikkiaan. Halusivat ensin, että samat arvot omaavat menee samaan pinoon. No, neljällä arvolla tuo jo tarkoittaa 16 pinoa/rengaskoko. Ja TBM koneet voi helposti tuottaa 5-10 eri kokoa kerrallaan. Loppui aika äkkiä varastopaikat lattiavarastosta. Huhun mukaan oli halu, että hiljaisimmat renkaat menis ensiasennusrenkaiksi uusiin autoihin. Silloin Hankook sai pään auki muistaakseni BMW:n ja volkkarin ensiasennnusrenkaaksi. Ja että saadaan vähän skaalaa tuohon valmistusmäärään, niin tuollainen yksi iso rengastehdas tekee sen n. 60 000 rengasta/24h.

EDIT: Siinä hieman insinööripornoa :lol: Tuo VMI:n valmistama Maxx TBM renkaan rakennuskone on kyllä hieno. Mutta tuo video on kyllä paljon nopeutettu https://youtu.be/eEKkgf4-WdQ?t=191
Näyttää siellä satakuntalaisen firman vehkeitäkin liikkuvan....
MF 4245 -98
Mika 82
Viestit: 7903
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Renkaiden merkinnät muuttuu

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Piti käydä oikein tarkistamassa, kun ei muistanut. Mönkkärissä vanne 9x9" ja rengas 25x12-9.
Autosta tuli sellainen mieleen, kun nyt alla olevat on 185 leveät, mutta kulutuspinta on 155mm. Kun ennen olen ollut siinä käsityksessä, että meinaa kulutuspinnan leveyttä, mutta meinaakin jotain muuta, rungon leveyttä ilmeisesti.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
SauliA
Viestit: 346
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:00 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Renkaiden merkinnät muuttuu

Viesti Kirjoittaja SauliA »

Ajomies edellä kirjoitti Hakkapeliitta renkaista ja nastojen katkeamisesta. Ostin silloin vitos-Golfin ja siihen kotimaiset nastarenkaat.
Ekan kolmen kuukauden jälkeen huomasin myös takarenkaista katkenneen nastoja. Seuraavan koko talven ajon jälkeen oli paljon nastoja poikki mutta ei kokonaan irronneita.
Lehdestä luin että ottavat takuuasiana renkaat takaisin. Oman tarkkaavaisuuden varassa oli.
Sain muistaakseni renkaiden hinnan ilman asennuskuluja takaisin käytettäväksi uusiin kummeihin.
Meni melkein 20 vuotta ennenkuin ostin seuraavat hakkapeliitat, nyt on venäläiset.
Masinisti järjestysnumero 194
jiipee
Viestit: 10749
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Renkaiden merkinnät muuttuu

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Mika 82 kirjoitti: Ti Maalis 26, 2024 7:54 pm Autosta tuli sellainen mieleen, kun nyt alla olevat on 185 leveät, mutta kulutuspinta on 155mm. Kun ennen olen ollut siinä käsityksessä, että meinaa kulutuspinnan leveyttä, mutta meinaakin jotain muuta, rungon leveyttä ilmeisesti.
Kokomerkinnän leveys näyttää olevan renkaan rungon leveys mitattuna jollakin normivanteella ja tietyissä olosuhteissa, siis "kyljestä kylkeen". Kulutuspinta on yleensä aina renkaan runkoa kapeampi. Kun viimeksi ostin autoon talvirenkaat, niin ostamani 245/75R16:t näyttivät kulutuspinnan osalta lähinnä 225/75R16:lta, eli pulleat kyljet, mutta kapea kulutuspinta. Katsastusmies totesi niistä, että on nastoilla paremmin pistovoimaa, kun on kapeampi kulutuspinta.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
ylioyja
Viestit: 7660
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Re: Renkaiden merkinnät muuttuu

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

-Masa- kirjoitti: Ti Maalis 26, 2024 7:05 pm EDIT: Siinä hieman insinööripornoa :lol: Tuo VMI:n valmistama Maxx TBM renkaan rakennuskone on kyllä hieno. Mutta tuo video on kyllä paljon nopeutettu https://youtu.be/eEKkgf4-WdQ?t=191
Näyttää siellä satakuntalaisen firman vehkeitäkin liikkuvan....
Kuljettimiako?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Jäärä, rautakasa, Tureq ja 37 vierailijaa