Dacia

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

VD5
Viestit: 1857
Liittynyt: Su Joulu 13, 2009 11:58 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Dacia

Viesti Kirjoittaja VD5 »

Paalari kirjoitti: Ma Syys 27, 2021 7:51 pm Taitaa kaikissa olla sama tekniikka.
Aika pitkälti on sama. Kadjarissa ja Qashqaissa taitaa diesel-moottori olla Dusteriin verrattuna 0,1 l suurempi tilavuudeltaan ja vaihteistossa ykkösen välitys on dusterissa lyhempi, mutta muuten voimalinja on ymmärtääkseni täysin sama.
VD5
Viestit: 1857
Liittynyt: Su Joulu 13, 2009 11:58 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Dacia

Viesti Kirjoittaja VD5 »

Paalari kirjoitti: Ma Syys 27, 2021 7:12 pm
avensi kirjoitti: Ma Syys 27, 2021 6:32 pm Mikkäs on dasia duster tyyppiviat ?
Paljonko kone kestää ajoa ?
Samat kuin muissakin renuissa, niveliä saa vaihdella. Osat kyllä pirun halpoja.
Tuo Renault K9K 1,5 dci hyvässä maineessa, käytetään myös muissa länsiautoissa.
Nelikoissa kardaani on jonkunlainen tyyppivika. Ristinivel väljistyy usein 150-200 tuhannen kohdilla ja jos merkkiliikkeestä kysyy, niin myyvät uuden kardaanin reilun 800€:n hintaan. Niveltä ei sieltä saa eikä sitä ole tehty vaihdettavaksi. Kardaanipajat sen nivelen kuitenkin vaihtavat n. puoleen hintaan uuden kardaanin hinnasta. Velipojalla on jo toinen ykköskopan nelikko-diesel menossa, ja noista molemmat ovat pompanneet leimalla väljästä kardaanista suunnilleen samoilla kilomereillä.
avensi
Viestit: 2525
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 7:21 pm
Viesti:

Re: Dacia

Viesti Kirjoittaja avensi »

Kuulin että kardaani maksaa vaihtoineen noin 1000e ja ihmettelin ?
Mutta halpaa ranskalaista paskaa vai missä nää tehdään ?
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Dacia

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

avensi kirjoitti: Ma Syys 27, 2021 9:35 pm Kuulin että kardaani maksaa vaihtoineen noin 1000e ja ihmettelin ?
Mutta halpaa ranskalaista paskaa vai missä nää tehdään ?
MB Vito ja Sprinter kardaanit 2000-4000€ ja ristikoita ei muka voi vaihtaa.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
korsteeni
Viestit: 3569
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Dacia

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

-08 pitkän viton kardaani oli 1200€ kun keväällä kaveri vaihtoi.

Omaan ässä mersuun vaihtoi lapuan hiomopalvelu ristikot vuosia takaperin (yhtä monta ristikkoa mitä vitossakin) eikä niitäkään pitänyt muka pystyä vaihtamaan (prässätty neljällä pisteellä kupit paikoilleen), mutta niin vain onnistui ja tasapainoitus vielä lisäksi. Maksoi muistaakseni noin 500€ (uusi olisi ollut jotain +1000€)
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Dacia

Viesti Kirjoittaja zukka »

Juho M-P kirjoitti: Ma Syys 27, 2021 10:56 pm
avensi kirjoitti: Ma Syys 27, 2021 9:35 pm Kuulin että kardaani maksaa vaihtoineen noin 1000e ja ihmettelin ?
Mutta halpaa ranskalaista paskaa vai missä nää tehdään ?
MB Vito ja Sprinter kardaanit 2000-4000€ ja ristikoita ei muka voi vaihtaa.
800-1000€ ollut meillä uudet vitojen kardaanit suomessa.
Ei tosin veholla.
Ristikoita vaihdettu viimeksi viime vuonna.
Viimeksi muokannut zukka, Ti Syys 28, 2021 4:13 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Dacia

Viesti Kirjoittaja zukka »

VD5 kirjoitti: Ma Syys 27, 2021 8:28 pm
zukka kirjoitti: Ma Syys 27, 2021 7:36 pm Onko tuo 2017-2018 tullut facelift vaan ulkoinen vai onko sisustassakin eroa tai tekniikassa?
Ja siis onko se pelkkä facelift vai kokonaan uusi malli,kun eikös uusi korimalli tullut kai tänä vuonna?
Ei ole facelift vaan kokonaan uusi malli. Tuli siis 2017. Tekniikka taitaa olla pitkälti sama hieman pienemmin päästöin, mutta muuten ei ole mitään samaa.
Okei.
Sekoitin sitten tuohon sanderoon josta taisi nyt tulla uusi malli
Trasseli
Viestit: 217
Liittynyt: Ti Helmi 12, 2019 5:46 pm
Viesti:

Re: Dacia

Viesti Kirjoittaja Trasseli »

Mites tuollainen Sandero Stepway, onko kokemuksia sisätiloista. Mahtuuko 190cm pitkä kuski miten ajelemaan?
ratikkakuski
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Kesä 16, 2020 2:36 pm
Viesti:

Re: Dacia

Viesti Kirjoittaja ratikkakuski »

Trasseli kirjoitti: Ti Syys 28, 2021 9:58 pm Mites tuollainen Sandero Stepway, onko kokemuksia sisätiloista. Mahtuuko 190cm pitkä kuski miten ajelemaan?
Ihan kelpo menopeli. Ainakin yli 185 cm kuski mahtuu mainiosti
Trasseli
Viestit: 217
Liittynyt: Ti Helmi 12, 2019 5:46 pm
Viesti:

Re: Dacia

Viesti Kirjoittaja Trasseli »

ratikkakuski kirjoitti: Ke Syys 29, 2021 6:05 pm
Trasseli kirjoitti: Ti Syys 28, 2021 9:58 pm Mites tuollainen Sandero Stepway, onko kokemuksia sisätiloista. Mahtuuko 190cm pitkä kuski miten ajelemaan?
Ihan kelpo menopeli. Ainakin yli 185 cm kuski mahtuu mainiosti
Kiitokset tiedosta, pidetäänpä mielessä jos moinen tulee lähistölle myyntiin niin voisi käydä koeajamassa. Nyt lähin näyttäisi olevan useamman sadan kilometrin päässä...
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Dacia

Viesti Kirjoittaja NH »

Väittivät tv-uutisissa, että Ranskassa on menossa joukkohaaste Renaultin valmistaman 1.2 TCE moottorin v. 2012-2016 osalta.
Moottoria on käytetty konsernin eri merkeissä ja ongelmana on ollut yletön öljynsyönti/moottoririkko.
Jopa Ranskassa asiakkaille, joita ongelma on koskenut, on merkkihuollossa annettu jopa lähes 5000 euron korjauslaskuja.

Tämä lähinnä tiedoksi ko moottorilla olevien mallien hankintaa suunnitteleville.

Tuossa yksi linkki ongelmasta:

https://www.largus.fr/actualite-automob ... 04390.html
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Dacia

Viesti Kirjoittaja Aakku »

NH kirjoitti: Ke Tammi 12, 2022 9:10 am Väittivät tv-uutisissa, että Ranskassa on menossa joukkohaaste Renaultin valmistaman 1.2 TCE moottorin v. 2012-2016 osalta.
Moottoria on käytetty konsernin eri merkeissä ja ongelmana on ollut yletön öljynsyönti/moottoririkko.
Jopa Ranskassa asiakkaille, joita ongelma on koskenut, on merkkihuollossa annettu jopa lähes 5000 euron korjauslaskuja.

Tämä lähinnä tiedoksi ko moottorilla olevien mallien hankintaa suunnitteleville.

Tuossa yksi linkki ongelmasta:

https://www.largus.fr/actualite-automob ... 04390.html
Hyvä tietää. Olisiko 2016 jälkeen saatu 1,3 litraisella korjattua ongelma?
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Dacia

Viesti Kirjoittaja NH »

Tuo kyseinen ongelma on mitä ilmeisimmin korjattu tuotannossa toukokuun 2016 11. päivä tai heinäkuun 2016 20. päivä. Tarkasta tuotannosmuutospäivämäärästä ranskiksilla on epäselvyyttä, yllätys yllätys.

Arguksen artikkelin mukaan 1.2 olisi ollut tuotannossa 2018 loppuun ja sen jälkeen korvattu 1.3 TCe moottorilla.

Jutussa kerrotaan myös, että myös PSA:n 1.2 Puretechiä on vaivannut yletön öljynsyöntiongelma helmikuuhun 2016- 2018 välisellä ajalla, mutta sehän on toisten merkkien riesa.
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Dacia

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ranskalainen ja bensakone on kyllä paha.

Hyvä että solidaarisuuden maassa on pantu isopyörä pyörimään. Pistää tehtaat EHKÄ parantamaan laatua.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
kalvaana
Viestit: 7330
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: Dacia

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Vähän kaikilla eurooppalaisilla valmistajilla on / on ollut öljyn syöntiä ja jakoketjuongelmia sekä laakerionglemia. Syynä päästöjen vähentämisen tarve, jonka yhtenä osa-alueena on moottorin sisäisen kitkan vähentäminen. Se taas tehdään niin, että kavennetaan laakereita, vähennetään männänrenkaiden määrää ja tehdään niistä kapeampia sekä tekemällä jakopää kapealla yksirivisellä ketjulla. MNää kaikki yhdessä ylipitkien öljynvaihtovälien kanssa ja höystettynä pätkäajolla tekee sen, että männänrenkaat ei toimi ja tulee voitelun puuttesta johtuvia laakeriongelmia. Vielä kun autossa on start-stop-toiminto, niin jokaisen pysäytys/käynnistys-sykilin aiheuttama edestakainen rytkäsy rasittaa onnetonta jakoketjua. Nää kaikki yhdessä takaa sen, että moottoriin tule aika pienillä kilsoilla kallista korjattavaa tai täystuho.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Hannu08
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2006 9:54 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Dacia

Viesti Kirjoittaja Hannu08 »

Tuon 1.2 litraisen turbokoneen öljynsyönti saatiin lukemani perusteella joissain tapauksissa korjattua ajoissa tehdyllä ohjelmistopäivityksellä. :shock:

Kun moottorissa on ohjelmallisesti säätyvä turbo, imu- ja pakoventtiilit (?), niin joissain ajotilanteissa sylintereissä oli imutahdin aikana melkoinen alipaine. Se imi öljyä öljyrenkaiden ohitse männänrenkaisiin, seurauksena jumi ja lisäntyneet vuodot ja tiukempi jumitus renkaissa.

Oliko sitten (ainakin briteissä ja Nissaneissa) samassa yhteydessä huonosti toimivia öljymäärän antureita. Lopputulos oli sillä selvä.
Asiaa tuntematta on helppo laukoa varmoja mielipiteitä.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Dacia

Viesti Kirjoittaja NH »

Sokerina pohjalla on ollut vielä nokkaketjun venyminen, joka jutun mukaan on aiheutunut mahdollisesta öljynpuutteesta ja siitä seuranneista värinöistä nokka-akselin ja ventiilikoneiston alueella.

Oliko samaa moottoria myös joissain MB:n tuotannossa?
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Dacia

Viesti Kirjoittaja zukka »

Eikös 1,3 litraisia taida nykyään olla?
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Dacia

Viesti Kirjoittaja NH »

Arguksen jutun mukaan alkaen 2019.
dextsoni
Viestit: 93
Liittynyt: Pe Huhti 13, 2018 1:35 pm
Viesti:

Re: Dacia

Viesti Kirjoittaja dextsoni »

Juho M-P kirjoitti: Ke Tammi 12, 2022 10:56 am Ranskalainen ja bensakone on kyllä paha.

Hyvä että solidaarisuuden maassa on pantu isopyörä pyörimään. Pistää tehtaat EHKÄ parantamaan laatua.
Kauhutarinoita noista nykyajan vw konsernin pensakoneistakin kuulee jatkuvasti.. :roll:
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Mauri Tähkä ja 49 vierailijaa