Mitä mieltä olette teboilin monitrasta?
-
- Viestit: 265
- Liittynyt: Ti Kesä 30, 2020 5:04 pm
- Viesti:
Re: Mitä mieltä olette teboilin monitrasta?
Ilman muuta. Näin toimisin itsekin käytännössä, kun kaikki pelaa muuten hienosti.
-
- Viestit: 578
- Liittynyt: Ti Elo 21, 2012 10:48 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Mitä mieltä olette teboilin monitrasta?
Oliko se teboilikin 20W30:stä? Meinaan vaan että oliko enempi viskositeetin kuin öljymerkin aiheuttama muutos. Tähän asti TB on pysynyt hyvin niin autojen kuin traktoreidenkin koneissa.Antsuko kirjoitti: ↑Pe Heinä 10, 2020 10:12 pmNesteen moottoriöljyt on tavanneet pysyä moottorissa, kunnes tyhjennystulppa avataan. Joskus kun Teboilia käytin, traktorin moottoriin sai lisätä tositöitä tehdessä vähintään puoli litraa päivässä. Kun vaihdoin Nesteen 20W-30 moottoriöljyyn, öljynkulutus väheni melkein olemattomaksi
-
- Viestit: 1413
- Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
- Viesti:
Re: Mitä mieltä olette teboilin monitrasta?
Siihen aikaan käytin kesäkaudet kolmekymppistä yksiasteöljyä, joten ei se oikein ole voinut notkeampaa ainakaan olla, pikemminkin päinvastoin. 20W-30 öljy tehdään ohuemmasta perusöljystä (20W), joten ohuemmaksi leikkautuminen olisi ollut mahdollista Nesteen öljyllä, ei Teboilin yksiasteöljyllä.SSe kirjoitti: ↑La Heinä 11, 2020 7:54 pmOliko se teboilikin 20W30:stä? Meinaan vaan että oliko enempi viskositeetin kuin öljymerkin aiheuttama muutos. Tähän asti TB on pysynyt hyvin niin autojen kuin traktoreidenkin koneissa.Antsuko kirjoitti: ↑Pe Heinä 10, 2020 10:12 pmNesteen moottoriöljyt on tavanneet pysyä moottorissa, kunnes tyhjennystulppa avataan. Joskus kun Teboilia käytin, traktorin moottoriin sai lisätä tositöitä tehdessä vähintään puoli litraa päivässä. Kun vaihdoin Nesteen 20W-30 moottoriöljyyn, öljynkulutus väheni melkein olemattomaksi
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Mitä mieltä olette teboilin monitrasta?
SAE 30 ja 20W-30 ovat yhtä juoksevia kuumana (100°C). Eihän SAE-luokalla ole
mitään tekemistä öljyn leikkaantuvuuden kanssa.
SAE kertoo öljystä vain sen viskositeetin (juoksevuuden) tietyissä lämpötiloissa.
Öljyn muut ominaisuudet on jotain aivan muuta.
mitään tekemistä öljyn leikkaantuvuuden kanssa.
SAE kertoo öljystä vain sen viskositeetin (juoksevuuden) tietyissä lämpötiloissa.
Öljyn muut ominaisuudet on jotain aivan muuta.
-
- Viestit: 7799
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Mitä mieltä olette teboilin monitrasta?
Vähän tähän liittyen,että mitenköhän vaikuttaa vaikka näiden kahden eri luokituksen kesken jos moottorin käyntilämpö ei saavuta tuota 100c,vaan pysyy vaikka 50-60 asteessa koko ajan?PuuhaPate kirjoitti: ↑La Heinä 11, 2020 9:47 pm SAE 30 ja 20W-30 ovat yhtä juoksevia kuumana (100°C). Eihän SAE-luokalla ole
mitään tekemistä öljyn leikkaantuvuuden kanssa.
SAE kertoo öljystä vain sen viskositeetin (juoksevuuden) tietyissä lämpötiloissa.
Öljyn muut ominaisuudet on jotain aivan muuta.
Tarkoitan että kärsiikö öljy siitä (varsinkin yksiaste) ettei saavuta koskaan tuota lämpötilaa jossa luokitus on annettu?
Alkaako sitten sen takia kuluttamaan moottoria enemmän tai tuleeko muita oireita?
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Mitä mieltä olette teboilin monitrasta?
Jos MOOTTORIÖLJY ei lämpene kuin 50-60°C lämpöiseksi,
on luvassa harmia öljyyn kertyvästä vedestä.
Tuolloin ei kannata käyttää raskaan kaluston öljyjä.
on luvassa harmia öljyyn kertyvästä vedestä.
Tuolloin ei kannata käyttää raskaan kaluston öljyjä.
-
- Viestit: 265
- Liittynyt: Ti Kesä 30, 2020 5:04 pm
- Viesti:
Re: Mitä mieltä olette teboilin monitrasta?
Oma havainto on, että moottoriöljy nestejäähdytteisessä dieselissä on anturidatan mukaan melkolailla vakiosti noin 10 astetta lämpimämpää kuin jäähdytysneste, normaalilla kuormituksella.
Tämä havainto lähinnä henkilöautojen parista.
-
- Viestit: 1015
- Liittynyt: To Marras 18, 2010 10:35 pm
- Viesti:
Re: Mitä mieltä olette teboilin monitrasta?
Eivät välttämättä ole yhtä juoksevia. Viskositeettiluokka ei kerro öljyn viskositeettia. Vain viskositeettiluokan ja siinä on melko suuri liukuma.PuuhaPate kirjoitti: ↑La Heinä 11, 2020 9:47 pm SAE 30 ja 20W-30 ovat yhtä juoksevia kuumana (100°C). Eihän SAE-luokalla ole
mitään tekemistä öljyn leikkaantuvuuden kanssa.
SAE kertoo öljystä vain sen viskositeetin (juoksevuuden) tietyissä lämpötiloissa.
Öljyn muut ominaisuudet on jotain aivan muuta.
-
- Viestit: 7799
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Mitä mieltä olette teboilin monitrasta?
Olikos sallittu vaihtelu 10% luokkaa?Lurkus kirjoitti: ↑Su Heinä 12, 2020 10:21 amEivät välttämättä ole yhtä juoksevia. Viskositeettiluokka ei kerro öljyn viskositeettia. Vain viskositeettiluokan ja siinä on melko suuri liukuma.PuuhaPate kirjoitti: ↑La Heinä 11, 2020 9:47 pm SAE 30 ja 20W-30 ovat yhtä juoksevia kuumana (100°C). Eihän SAE-luokalla ole
mitään tekemistä öljyn leikkaantuvuuden kanssa.
SAE kertoo öljystä vain sen viskositeetin (juoksevuuden) tietyissä lämpötiloissa.
Öljyn muut ominaisuudet on jotain aivan muuta.
-
- Viestit: 15642
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Re: Mitä mieltä olette teboilin monitrasta?
Olen samaa mieltä, Nesteen peräöljy tuntuu toimivan ihan yhtä hyvin kuin muutkin. Olen ostanut Nesteen öljyjä vain alennuskampanjoiden aikana, tynnyrissä, muuten tuntuisi kalliilta.Antsuko kirjoitti: ↑Pe Heinä 10, 2020 10:12 pmNesteen moottoriöljyt on tavanneet pysyä moottorissa, kunnes tyhjennystulppa avataan. Joskus kun Teboilia käytin, traktorin moottoriin sai lisätä tositöitä tehdessä vähintään puoli litraa päivässä. Kun vaihdoin Nesteen 20W-30 moottoriöljyyn, öljynkulutus väheni melkein olemattomaksi.
Nykyisessä ykköstraktorissa on herkästi narisevat ölljykylpyjarrut. Montaa öljymerkkiä kokeilin, mukaan lukien Fordin märkäjarruöljyn. Narinat loppuivat, kun aloin käyttää Neste Gear MJ Super öljyä. Nykyinen nimi Neste Premium Gear UTTO.
-SS-
-
- Viestit: 1015
- Liittynyt: To Marras 18, 2010 10:35 pm
- Viesti:
Re: Mitä mieltä olette teboilin monitrasta?
Melkolailla näin voi sanoa olevan.zukka kirjoitti: ↑Su Heinä 12, 2020 11:02 amOlikos sallittu vaihtelu 10% luokkaa?Lurkus kirjoitti: ↑Su Heinä 12, 2020 10:21 amEivät välttämättä ole yhtä juoksevia. Viskositeettiluokka ei kerro öljyn viskositeettia. Vain viskositeettiluokan ja siinä on melko suuri liukuma.PuuhaPate kirjoitti: ↑La Heinä 11, 2020 9:47 pm SAE 30 ja 20W-30 ovat yhtä juoksevia kuumana (100°C). Eihän SAE-luokalla ole
mitään tekemistä öljyn leikkaantuvuuden kanssa.
SAE kertoo öljystä vain sen viskositeetin (juoksevuuden) tietyissä lämpötiloissa.
Öljyn muut ominaisuudet on jotain aivan muuta.
-
- Viestit: 1413
- Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
- Viesti:
Re: Mitä mieltä olette teboilin monitrasta?
Yli 20%.Lurkus kirjoitti: ↑Su Heinä 12, 2020 2:52 pmMelkolailla näin voi sanoa olevan.zukka kirjoitti: ↑Su Heinä 12, 2020 11:02 amOlikos sallittu vaihtelu 10% luokkaa?Lurkus kirjoitti: ↑Su Heinä 12, 2020 10:21 amEivät välttämättä ole yhtä juoksevia. Viskositeettiluokka ei kerro öljyn viskositeettia. Vain viskositeettiluokan ja siinä on melko suuri liukuma.PuuhaPate kirjoitti: ↑La Heinä 11, 2020 9:47 pm SAE 30 ja 20W-30 ovat yhtä juoksevia kuumana (100°C). Eihän SAE-luokalla ole
mitään tekemistä öljyn leikkaantuvuuden kanssa.
SAE kertoo öljystä vain sen viskositeetin (juoksevuuden) tietyissä lämpötiloissa.
Öljyn muut ominaisuudet on jotain aivan muuta.
Ajoneuvojen voiteluaineet opas sivu 13.
-
- Viestit: 1015
- Liittynyt: To Marras 18, 2010 10:35 pm
- Viesti:
Re: Mitä mieltä olette teboilin monitrasta?
Kyllä. Meinasin vaan että ero on merkittävä ja tosiaan viskositeettiluokka kertoo vaan viskositeettiluokan. Ei viskositeettia. Juuri siksi kun se ero ääripäissä on kohtalaisen iso. Toki, ei nämä kovin merkityksellisiä asioita ole ehjässä koneessa, mutta voi selittää sen kun joku tuumaa että miksikäs toimii näin vaikka tämäkin öljy on 5w-40 tms.Antsuko kirjoitti: ↑Su Heinä 12, 2020 6:04 pmYli 20%.Lurkus kirjoitti: ↑Su Heinä 12, 2020 2:52 pmMelkolailla näin voi sanoa olevan.zukka kirjoitti: ↑Su Heinä 12, 2020 11:02 amOlikos sallittu vaihtelu 10% luokkaa?Lurkus kirjoitti: ↑Su Heinä 12, 2020 10:21 amEivät välttämättä ole yhtä juoksevia. Viskositeettiluokka ei kerro öljyn viskositeettia. Vain viskositeettiluokan ja siinä on melko suuri liukuma.PuuhaPate kirjoitti: ↑La Heinä 11, 2020 9:47 pm SAE 30 ja 20W-30 ovat yhtä juoksevia kuumana (100°C). Eihän SAE-luokalla ole
mitään tekemistä öljyn leikkaantuvuuden kanssa.
SAE kertoo öljystä vain sen viskositeetin (juoksevuuden) tietyissä lämpötiloissa.
Öljyn muut ominaisuudet on jotain aivan muuta.
Ajoneuvojen voiteluaineet opas sivu 13.
-
- Viestit: 100
- Liittynyt: Ke Heinä 08, 2020 12:17 pm
- Viesti:
Re: Mitä mieltä olette teboilin monitrasta?
Tuli laitettua teboilin power plus 10w-30 öljyt koneeseen. Perään ja lootaan sit laitan yleisöljyt varmaan.Jammu kirjoitti: ↑Pe Heinä 10, 2020 10:44 amSlammed kirjoitti: ↑Pe Heinä 10, 2020 1:45 am Nostetaan asia taas esille. Pahoitelut jo valmiiksi, uusi masinisti tonteilla.
Tuli ostettua vanha maatila, ja traktori uupui pihasta. Hyvään tottunena ihmisenä hommasin 3000:sen fordin. Ei ihan 4630 fordin kaltainen peli millä enemmän ajellut, mutta välttää omiin hommiin.
Ja itse asiaan. Meinasin öljyt vaihtaa ensiksi. Minkään näköstä historia tietoa ei ole, tuntimittarissa 5700h ja liekkö pyörii edes enää(vuosimallia -74).
Joten meinasin universaalilla mennä läpi vehkeen. Onko monitra soivaa tähän peliin?
Käyttö on aika kevyttä(suht olematonta), eli kesät talvet tien lanaamista 300m pätkää.
Varmasti monitrakin käy. Itse en laita moottoriin.
Yleensä tuppaa tonteilla olemaan useita moottoreillavarustettuja laitteita joten itse näen perusteltuna siksi ostaa oikeaa moottoriöljyä. Sitä löytyy mm raskaaseen kalustoon Mobililta, Teboililta, Nesteeltä yms. Tätä öljyä kun on nurkissa niin sillä hyvässä lykyssä mennään sitten ne jyrsimen ja ruohonleikkurien moottorit, autot, traktorit.
Perään ja hydrauliikkaan sitten myös laajasti kalustoon yhteensopivaa tai oikeaa hydrauli tai peräöljyä.
20 litran päniköissä katselee hintoja ja vertaa ominaisuuksia...
Ja purkkeja tulee olemaan nurkissa kuitenkin monia niin kai se yks purkki menee lisää tallin nurkassa. Ei kehtaa kuitenkaan monitraa laittaa transportteriin tai 1 ja 5 korisiin fiestoihin saatikka hondan moottoripyörään
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Mitä mieltä olette teboilin monitrasta?
Kyllä SAE- luokat viskositeetteineen riittää normi masinistille ja kuluttajalle. Pakkohan se on, kun autonvalmistajakin määrittelee käytettävän öljyn niillä.
Luokathan on jotain vanhoja "ameriikanautososialisti"-kerhon aikoinaan määrittelemiä tai jotain.
ACEA tai API systeeminkin piti lisätä " luokkia" kun vanhat loppui kesken öljyjen ominaisuuksien parantuessa.
Monitraa moottoripyörään? No, kehuuhan jotkut Delvacinkin olevan hyvä moottoripyörään.
Varsinkin kytkimen/vaihteiston toiminnan kehuvat paranevan.
Varmaan johonkin johonkin matalaviritteiseen päkyttäjään voisivat kumpiki sopia.
Luokathan on jotain vanhoja "ameriikanautososialisti"-kerhon aikoinaan määrittelemiä tai jotain.
ACEA tai API systeeminkin piti lisätä " luokkia" kun vanhat loppui kesken öljyjen ominaisuuksien parantuessa.
Monitraa moottoripyörään? No, kehuuhan jotkut Delvacinkin olevan hyvä moottoripyörään.
Varsinkin kytkimen/vaihteiston toiminnan kehuvat paranevan.
Varmaan johonkin johonkin matalaviritteiseen päkyttäjään voisivat kumpiki sopia.
-
- Viestit: 4373
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Mitä mieltä olette teboilin monitrasta?
Taas huudellaan eikä tiedetä.
15W-40 Delvac/Neste Diesel/Teboil HPD on erittöin yleistä moottoripyörissä ja varsinkin kilpakäytössä.
Samoin kilpa-autoissa suositaan tuota. Sinkkipitoisuus, lämpötilastabiilius ja pintapaineen kesto on omaa luokkaansa. Lisäksi edulliset köyttökustannukset laitteissa joissa öljyt saatetaan vaihtaa jopa lähtöjen välillä.
15W-40 Delvac/Neste Diesel/Teboil HPD on erittöin yleistä moottoripyörissä ja varsinkin kilpakäytössä.
Samoin kilpa-autoissa suositaan tuota. Sinkkipitoisuus, lämpötilastabiilius ja pintapaineen kesto on omaa luokkaansa. Lisäksi edulliset köyttökustannukset laitteissa joissa öljyt saatetaan vaihtaa jopa lähtöjen välillä.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Mitä mieltä olette teboilin monitrasta?
Onko näin? Pitääpä pistää juniori asialle kysymään Nikiltä ajavatko diesel-moottorin öljyillä.
Noiden raskaan kaluston öljyjen heikkous tuppaa olemaan korkeiden lämpötilojen kestossa.
Kuulostaa omituiselta että öljyn halpuus vaikuttaisi kilvanajossa mitään.
Prätkään kun menee niin vähän öljyä ja rengaskulutkin satoja euroja/lähtö.
-
- Viestit: 4373
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Mitä mieltä olette teboilin monitrasta?
Seniiliys sotkee sisälukutaitoa?
Kilpa-autoissa on usein kuivasumppujärjestelmät. Niissä öljytilavuudet on tavallisesti 10-20litraa. Mietippä jos joka kisan jälkeen vaihdat 20 litraa öljyä jonka litrahinta on 20€ hujakoilla? Jos Delvac(yms) ajaa saman asian ja maksaa 3€/Litra? Kyllä se alkaa vaikuttaa.
Moottoripyörien öljynvaihdosta en puhunut mitään tuollaista. Niissä kytkimet toimii paremmin ja vaihteet myös. Onko se mielestäsi väärä syy käyttää sitä? Eikö ohjekirja suosittele niin pelkotilasi estää?
Onko vaikeaa hyväksyä että joku tekee toisin kuin sinä kuvittelet?
Kilpa-autoissa on usein kuivasumppujärjestelmät. Niissä öljytilavuudet on tavallisesti 10-20litraa. Mietippä jos joka kisan jälkeen vaihdat 20 litraa öljyä jonka litrahinta on 20€ hujakoilla? Jos Delvac(yms) ajaa saman asian ja maksaa 3€/Litra? Kyllä se alkaa vaikuttaa.
Moottoripyörien öljynvaihdosta en puhunut mitään tuollaista. Niissä kytkimet toimii paremmin ja vaihteet myös. Onko se mielestäsi väärä syy käyttää sitä? Eikö ohjekirja suosittele niin pelkotilasi estää?
Onko vaikeaa hyväksyä että joku tekee toisin kuin sinä kuvittelet?
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Mitä mieltä olette teboilin monitrasta?
Delvac 15w40 on melkoisen laajasti käytetty öljy mp-puolella, vaikka kyseisen öljyn markkinointi on suunnattu lähinnä raskaaseen käyttöön.
He, joiden mielestä Delvac 15w40 on traktoriöljy, voivat tarkistaa kyseisen öljyn luokituksista, mikä öljy se todella on.
Lähes ainoa mp-luokitus, joka öljyltä puuttuu ( verrattuna yleisimpiin mp-luokitusvaatimuksiin ) on JASO märkäkytkin hyväksyntä.
Syystä tai toisesta kyseinen Delvac on osoittautunut poikkeuksellisen hyväksi juuri märkäkytkimen toiminnan kohdalla useissa mp-malleissa, ei kuitenkaan kaikissa.
Joissain märkäkytkimissä kyseinen Delvac aiheuttaa luistamista.
Vain kokeilemalla selviää.
He, joiden mielestä Delvac 15w40 on traktoriöljy, voivat tarkistaa kyseisen öljyn luokituksista, mikä öljy se todella on.
Lähes ainoa mp-luokitus, joka öljyltä puuttuu ( verrattuna yleisimpiin mp-luokitusvaatimuksiin ) on JASO märkäkytkin hyväksyntä.
Syystä tai toisesta kyseinen Delvac on osoittautunut poikkeuksellisen hyväksi juuri märkäkytkimen toiminnan kohdalla useissa mp-malleissa, ei kuitenkaan kaikissa.
Joissain märkäkytkimissä kyseinen Delvac aiheuttaa luistamista.
Vain kokeilemalla selviää.
-
- Viestit: 10729
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Mitä mieltä olette teboilin monitrasta?
Pojan krossipyörässä (Husqvarna 125 cr) käytettiin laatikossa Neste Turbo LXE 10W-40:ä. Silloin LXE:n luokituksissa oli mukana vielä Allison C4 ja Caterpillar TO-2, mutta enää ei näytä olevan. Hyvin toimi huskin kytkinkin silloin LXE:llä, jota oli 20 litran tonkissa hankittu lähinnä autoa ja työkoneita varten.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], Google [Bot] ja 37 vierailijaa