Vaihtovirtalaturit alkaa latailemaan n. 1000 1/min pyörimisnopeudella ja parilla - kolmellatuhannella tulee virtaa reilumminkin. Pyörimissuunta riippuu jäähdytyspuhaltimesta, voi olla vapaakin, jos on määrätty se pitäisi näkyä pyörimissuuntanuolesta tai R / L kirjaimista. Akku pitää tietysti olla muuten saattaa puolijohteita kärähtää.
HONDA F800 ulosotto eteen kytkettäville laitteille
-
- Viestit: 6683
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: HONDA F800 ulosotto eteen kytkettäville laitteille
-
- Viestit: 131
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2014 3:29 pm
- Viesti:
Re: HONDA F800 ulosotto eteen kytkettäville laitteille
Kuten mauri tuossa jo kirjoittikin, vaihtovirtalaturi pelaa hyvin kun kierrokset ovat yli 1000 r/min.
Se Hondan moottori pyörii 1500...3000 r/min kampiakselikierroksilla, etupään hihnapyörä siihen nähden puolikierroksilla. 150 mm hihnapyörällä ja laturin 75 mm pyörällä saat oikein passelit 1500...3000 r/min laturille. Toimii hyvin. Akku on oltava, samoin latauksen merkkivalo (= laturin herätevirta). Pääkytkin akun ja laturin väliin, jotta saat sen merkkivalon pimeeksi kun kone lepäilee. Jos akku on jossain kärryssä ja peruskone pitää saada erilleen, pitää laturin hihna irrottaa. Ilman akkua ei laturia saa pyörittää.
Pyörintäsuunnasta ei tarvitse välittää, se vaikuttaa vaihtovirtalaturissa vain tuuletukseen, siihenkin vain vähän. Asialla on enemmän merkitystä jossain auton kuumassa moottoritilassa ja kun laturi tekee tuntisotalla kovaa työtä.
Olen myös nähnyt yhden F800-masinan johon oli sovitettu hydraulipumppu etuhihnapyörän käytettäväksi. Kyseinen pumppu oli jostain Volvosta (700/900-srj???) napattu ohjaustehostimen pumppu, ZF-tekoa, erilliselle säiliölle tarkoitettu, kiilahihnapyöräkin valmiina. Sen pyörintäsuunta pitää tietenkin olla oikein. Pumpun asennus oli tehty moottoripedin ja moottorin väliin puristuvalle melko pitkälle levylle, se esti muiden etukiinnitteisten laitteiden käytön. Öljysäiliökin oli moottorin etupuolella, melko pahkura. Fiksummin järkkäilemällä saa varmasti pienempään tilaan. Mutta, kyllä pieni (63mm) sylkky (kärryn kippi) toimi ihan näppärästi.
Se Hondan moottori pyörii 1500...3000 r/min kampiakselikierroksilla, etupään hihnapyörä siihen nähden puolikierroksilla. 150 mm hihnapyörällä ja laturin 75 mm pyörällä saat oikein passelit 1500...3000 r/min laturille. Toimii hyvin. Akku on oltava, samoin latauksen merkkivalo (= laturin herätevirta). Pääkytkin akun ja laturin väliin, jotta saat sen merkkivalon pimeeksi kun kone lepäilee. Jos akku on jossain kärryssä ja peruskone pitää saada erilleen, pitää laturin hihna irrottaa. Ilman akkua ei laturia saa pyörittää.
Pyörintäsuunnasta ei tarvitse välittää, se vaikuttaa vaihtovirtalaturissa vain tuuletukseen, siihenkin vain vähän. Asialla on enemmän merkitystä jossain auton kuumassa moottoritilassa ja kun laturi tekee tuntisotalla kovaa työtä.
Olen myös nähnyt yhden F800-masinan johon oli sovitettu hydraulipumppu etuhihnapyörän käytettäväksi. Kyseinen pumppu oli jostain Volvosta (700/900-srj???) napattu ohjaustehostimen pumppu, ZF-tekoa, erilliselle säiliölle tarkoitettu, kiilahihnapyöräkin valmiina. Sen pyörintäsuunta pitää tietenkin olla oikein. Pumpun asennus oli tehty moottoripedin ja moottorin väliin puristuvalle melko pitkälle levylle, se esti muiden etukiinnitteisten laitteiden käytön. Öljysäiliökin oli moottorin etupuolella, melko pahkura. Fiksummin järkkäilemällä saa varmasti pienempään tilaan. Mutta, kyllä pieni (63mm) sylkky (kärryn kippi) toimi ihan näppärästi.
-
- Viestit: 2027
- Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 3:36 pm
- Paikkakunta: Satakunta, Köyliö
- Viesti:
Re: HONDA F800 ulosotto eteen kytkettäville laitteille
Sovitepalat isommille pyörille. Pitää saada säkättimeen lisää maavaraa.
Sattumalta rengasliikkeen romukasasta löytyi hyväkuntoiset tr kuvioiset 8x16" kummit, jotka muljaavat dusterin vanteille jahka kerkiävät.
Sattumalta rengasliikkeen romukasasta löytyi hyväkuntoiset tr kuvioiset 8x16" kummit, jotka muljaavat dusterin vanteille jahka kerkiävät.
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
-
- Viestit: 131
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2014 3:29 pm
- Viesti:
Re: HONDA F800 ulosotto eteen kytkettäville laitteille
Moro paalari. Kun Sinulla nyt sattuu olemaan justiin tuo paikka pukilla ja lampun valossa, niin oliko tuo F800-Hondan emäakseli (6-kulma-akseli) avainväliltään 27 mm? Ei muista, dementiaa pukkailee...
-
- Viestit: 2027
- Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 3:36 pm
- Paikkakunta: Satakunta, Köyliö
- Viesti:
Re: HONDA F800 ulosotto eteen kytkettäville laitteille
On isompi. Avainväli 35mm+risat. Reijän avainväli 26mm.
Tuohon ulkoputkeen meni melko napakasti 40mm reiällä oleva ainesputki.
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
-
- Viestit: 2027
- Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 3:36 pm
- Paikkakunta: Satakunta, Köyliö
- Viesti:
Re: HONDA F800 ulosotto eteen kytkettäville laitteille
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
-
- Viestit: 617
- Liittynyt: Pe Heinä 18, 2014 10:45 pm
- Viesti:
Re: HONDA F800 ulosotto eteen kytkettäville laitteille
Mikä ihme se tuo laite Hondan perässä on?
Ja on kyllä riisinviljelyyn sopiva rengastus.
Ja on kyllä riisinviljelyyn sopiva rengastus.
Volvo BM 230, Volvo BM 2204 + Pikavik 3030; Bernard Loisirs + B&S 22 hv V2; 2 kpl Honda F800 lingolla ja auroilla; Suzuki SJ413&Samurai; Bolinder 1052-maamoottoriprojekti
Kaikki ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
Kaikki ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
-
- Viestit: 2027
- Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 3:36 pm
- Paikkakunta: Satakunta, Köyliö
- Viesti:
Re: HONDA F800 ulosotto eteen kytkettäville laitteille
Siitä on tulossa hara jolla siivotaan jaskaruohoja valkosipulipenkeistä.
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
-
- Viestit: 2027
- Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 3:36 pm
- Paikkakunta: Satakunta, Köyliö
- Viesti:
Re: HONDA F800 ulosotto eteen kytkettäville laitteille
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
- Rh-
- Viestit: 1056
- Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
- Paikkakunta: Siilinjärvi
- Viesti:
Re: HONDA F800 ulosotto eteen kytkettäville laitteille
Komee on, en mää sarvitraktoria oikein mihinkään ite tarviis, mutta kivahan se olis, emännälleekkiin pitäs taas uusia hankintoja perustella..
Ei ole onneksi sarvitraktori kuumetta, ainakaan pahaa sellaista
Ei ole onneksi sarvitraktori kuumetta, ainakaan pahaa sellaista
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
-
- Viestit: 2027
- Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 3:36 pm
- Paikkakunta: Satakunta, Köyliö
- Viesti:
Re: HONDA F800 ulosotto eteen kytkettäville laitteille
Äkkiäkös sitä emännälle perusteluja keksii. Mainitsee vaikka että voi hän tuolla tehdä vaikka kauppareissuja.
Jos ei vieläkään lämpene, niin perustelee että hälläkin kaikenlaisia laittteita esim hella, imuri ja voi vatkainkin löytyä.
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
- Rh-
- Viestit: 1056
- Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
- Paikkakunta: Siilinjärvi
- Viesti:
Re: HONDA F800 ulosotto eteen kytkettäville laitteille
Mutta kun mää joudun pääasiassa hellaa ja imuria ajamaan
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: Ke Loka 20, 2021 2:53 pm
- Viesti:
Re: HONDA F800 ulosotto eteen kytkettäville laitteille
Todellakin, olet oikeassa.herby kirjoitti: ↑La Loka 23, 2021 6:04 pm KOVA-lumilingon ulosotto kylläkin pitäisi olla suoraan moottorin akselilta, 3:lla M6-ruuvilla kiinni pistettävällä lisähihnapyörällä (tulee kytkinhihnan rattaan ulkopuolelle). Sitä ei valmiina taida saada enää mistään, mutta sopiva peltipyörä vaikka puimurin raadosta ja siitä sovitellen, ei ole mahdoton rasti. KOVAn oman pyörän halkaisija oli noin 125 mm ja hihnaprofiili A.
Joku täällä jossain toisessa ketjussa kertoi hankkineensa tuplauraisen hihnapyörän Etralta. Kävin näyttämässä osaa ja vaikiaa on saada sieltäkään. Brandtilta ei saa enää mitään.
Tuohon omaan alkuperäiseen hihnapyörään ei kyllä saa kiinni mitään, tarvitsisi jostain löytää suoraan tuplaurilla oleva.
Miksiköhän just nämä vehkeet ovat tällaista salatiedettä
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: Ke Loka 20, 2021 2:53 pm
- Viesti:
Re: HONDA F800 ulosotto eteen kytkettäville laitteille
Tuohon ja tuollainen. Tuplana. Vaan mistä ihmeestä voisi löytää.
-
- Viestit: 617
- Liittynyt: Pe Heinä 18, 2014 10:45 pm
- Viesti:
Re: HONDA F800 ulosotto eteen kytkettäville laitteille
Ostat hihnapyörän, sorvaat ylimääräiset irti ja hitsaat tuon jatkoksi.
Volvo BM 230, Volvo BM 2204 + Pikavik 3030; Bernard Loisirs + B&S 22 hv V2; 2 kpl Honda F800 lingolla ja auroilla; Suzuki SJ413&Samurai; Bolinder 1052-maamoottoriprojekti
Kaikki ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
Kaikki ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
-
- Viestit: 2027
- Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 3:36 pm
- Paikkakunta: Satakunta, Köyliö
- Viesti:
Re: HONDA F800 ulosotto eteen kytkettäville laitteille
Jos hitsaa tuon navan ympärille renkaan jossa esim 3kpl 8mm kierrettä ja pulttaa siihen lisähihnapyörän.
Tuon näköinen kasisatasen siivapaketti.
Tuon näköinen kasisatasen siivapaketti.
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: Ke Loka 20, 2021 2:53 pm
- Viesti:
Re: HONDA F800 ulosotto eteen kytkettäville laitteille
Hyviä vinkkejä! Noinhan tuo on fiksua tehdä. Nyt vaan pitää teettää jollain tai hankkia hitsivehkeet.
-
- Viestit: 131
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2014 3:29 pm
- Viesti:
Re: HONDA F800 ulosotto eteen kytkettäville laitteille
Mauski moro! Tuo Sinun Hondasi moottorin hihnapyörä ei taida olla alkuperäinen, näyttää kovasti ajoleikkurin leikkuulaitteen käyttöpyörältä (akselille 3/4"). Joku lienee joskus vaihtanut. Onkohan koko moottorikin vaihdettu, kun näyttäisi olevan kampiakselin pää tuossa kuvassa? Alunperin kun voima lähtee G300-moottorissa nokka-akselin päästä = puolinopeudella (mutta vastapäivään, kuten täyskierrosmoottorissakin). Silloin alkuperäinen (isompi) pyörä antoi sopivia työnopeuksia myös isommalla kehällä. Normaalinopealla moottorilla sillä tulisi turhan isot nopeudet, menee kovasti juoksuksi...
Yksinkertaisin korjaus tuohon olisi kaksiurainen (valurautainen) hihnapyörä Taper-Lock-kartionavalla. Etrasta esimerkiksi löytyy, pari päivää menee. Jos koneen nopeus oli työhön passeli, niin samalla halkaisijalla. Akseli (= kartioholkki) moottorin akselin mukaan tietysti. 19,05 löytyy hyllytavarana ja siinä on myös kiilaura valmiina. Mutta kannattaa mitata paikat, myös ajohihnan leveys.
Ajohihna tulee sisemmälle uralle ja voa-hihna ulommalle. Kesy sorvari voi helposti lievästi leventää valurautapyörän uraa, jos haluat käyttää alkuperäistä (15 mm = 5/8") ajohihnaa. Lähtöaihio olisi silloin A-profiilin pyörä, jossa ajohihnalle levennetty ura (noin 15 mm) ja etulaitteelle normaali 13 mm ura.
Yksinkertaisin korjaus tuohon olisi kaksiurainen (valurautainen) hihnapyörä Taper-Lock-kartionavalla. Etrasta esimerkiksi löytyy, pari päivää menee. Jos koneen nopeus oli työhön passeli, niin samalla halkaisijalla. Akseli (= kartioholkki) moottorin akselin mukaan tietysti. 19,05 löytyy hyllytavarana ja siinä on myös kiilaura valmiina. Mutta kannattaa mitata paikat, myös ajohihnan leveys.
Ajohihna tulee sisemmälle uralle ja voa-hihna ulommalle. Kesy sorvari voi helposti lievästi leventää valurautapyörän uraa, jos haluat käyttää alkuperäistä (15 mm = 5/8") ajohihnaa. Lähtöaihio olisi silloin A-profiilin pyörä, jossa ajohihnalle levennetty ura (noin 15 mm) ja etulaitteelle normaali 13 mm ura.
-
- Viestit: 2027
- Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 3:36 pm
- Paikkakunta: Satakunta, Köyliö
- Viesti:
Re: HONDA F800 ulosotto eteen kytkettäville laitteille
Eikös tuo Mauskin kone ollut Honda 560, eli ei G300 motilla Joissain pienemmissä taitaa olla veto suoraan kammesta.herby kirjoitti: ↑Ti Tammi 18, 2022 9:42 pm Mauski moro! Tuo Sinun Hondasi moottorin hihnapyörä ei taida olla alkuperäinen, näyttää kovasti ajoleikkurin leikkuulaitteen käyttöpyörältä (akselille 3/4"). Joku lienee joskus vaihtanut. Onkohan koko moottorikin vaihdettu, kun näyttäisi olevan kampiakselin pää tuossa kuvassa? Alunperin kun voima lähtee G300-moottorissa nokka-akselin päästä = puolinopeudella (mutta vastapäivään, kuten täyskierrosmoottorissakin). Silloin alkuperäinen (isompi) pyörä antoi sopivia työnopeuksia myös isommalla kehällä. Normaalinopealla moottorilla sillä tulisi turhan isot nopeudet, menee kovasti juoksuksi...
Yksinkertaisin korjaus tuohon olisi kaksiurainen (valurautainen) hihnapyörä Taper-Lock-kartionavalla. Etrasta esimerkiksi löytyy, pari päivää menee. Jos koneen nopeus oli työhön passeli, niin samalla halkaisijalla. Akseli (= kartioholkki) moottorin akselin mukaan tietysti. 19,05 löytyy hyllytavarana ja siinä on myös kiilaura valmiina. Mutta kannattaa mitata paikat, myös ajohihnan leveys.
Ajohihna tulee sisemmälle uralle ja voa-hihna ulommalle. Kesy sorvari voi helposti lievästi leventää valurautapyörän uraa, jos haluat käyttää alkuperäistä (15 mm = 5/8") ajohihnaa. Lähtöaihio olisi silloin A-profiilin pyörä, jossa ajohihnalle levennetty ura (noin 15 mm) ja etulaitteelle normaali 13 mm ura.
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: Ke Loka 20, 2021 2:53 pm
- Viesti:
Re: HONDA F800 ulosotto eteen kytkettäville laitteille
Oli F560 joo. Hyvää tietoa, kiitos! Sehän onkin ollut jo varma, että Etrasta löytyy, mutta se ei olekaan niin helppoa kuin voisi äkkiseltään ajatella.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Juontokouramies, karir, teemu272, Viil@ri ja 46 vierailijaa