Kuorma-autosta traktorin peräkärry
-
- Viestit: 2358
- Liittynyt: Ke Tammi 18, 2006 10:56 pm
- Viesti:
Kuorma-autosta traktorin peräkärry
Käytettyjä, maanajoon käypäsiä kärryjä katsellut ja todennut, että välillä näyttää saavan parempikuntoisen aihion kuorma-autona halvemmalla kuin loppuun ajetun kuorma-autosta tehdyn kärryn.
Miettinyt sitten, että pitäisikö vaan ostaa se kuorma-auto ja laittaa hytin takaa poikki.
Onko monella omakohtaista kokemusta asiasta?
Onko esimerkiksi täysin väärin kuvitella, että etupäästä saisi vielä jonkun satasen projektin hinnasta takaisin? Onko moottorilla, vaihdelaatikolla tai muilla purettavilla osilla (tankilla, säiliöillä, yms) jotain markkina-arvoa. Riippuu tietenkin, että minkälaisen auton katkaisee, mutta noin yleisesti ajateltuna.
Jos traktorissa ei ole ajo-voimanottoa, kannattaako vetolaitteisto purkaa ja vaikkapa vielä perä tyhjentää kärryn keveämmän vedon toiveissa?
Aisan asennus ilmeisen tarkka paikka. Ei paljon tarvi tulla kärry "kylkimyyryä" kun renkaat murtaa ja raskas vetää perässä.
Onhan ne veteliä ja kamalia paskoja, mutta jos käyttö on harrastuspohjalla ja budjetti pyörii alkupään ykköstonneissa, saa aika monta "tukevaa kärryä" pudottaa pois tarjonnasta. Ja ainahan voi runkopalkkia koteloida ja laittaa henkseliä.
Miettinyt sitten, että pitäisikö vaan ostaa se kuorma-auto ja laittaa hytin takaa poikki.
Onko monella omakohtaista kokemusta asiasta?
Onko esimerkiksi täysin väärin kuvitella, että etupäästä saisi vielä jonkun satasen projektin hinnasta takaisin? Onko moottorilla, vaihdelaatikolla tai muilla purettavilla osilla (tankilla, säiliöillä, yms) jotain markkina-arvoa. Riippuu tietenkin, että minkälaisen auton katkaisee, mutta noin yleisesti ajateltuna.
Jos traktorissa ei ole ajo-voimanottoa, kannattaako vetolaitteisto purkaa ja vaikkapa vielä perä tyhjentää kärryn keveämmän vedon toiveissa?
Aisan asennus ilmeisen tarkka paikka. Ei paljon tarvi tulla kärry "kylkimyyryä" kun renkaat murtaa ja raskas vetää perässä.
Onhan ne veteliä ja kamalia paskoja, mutta jos käyttö on harrastuspohjalla ja budjetti pyörii alkupään ykköstonneissa, saa aika monta "tukevaa kärryä" pudottaa pois tarjonnasta. Ja ainahan voi runkopalkkia koteloida ja laittaa henkseliä.
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
Enpä nuiden hinnoista tiedä, enkä edes millasta kärryä suunnittelit.
Mutta jos kuorma-auton romu maksaa vähemmän kuin diy-kärry,
niin tuskin sen osilla kovin paljoa tienaa. Diy-kärryn tekoon kuorma-auton
romusta menee yllättävän rahaa, jos ei ole valmiiksi piha täynnä kamaa.
Ja jestas sitä auton romun osien myymistä! Irrotella ruosteisia jumineita osia,
joita sitten ostaja ei käykkään lunastamassa matkahuollosta.
Eikä romu kuorkin kuljetus kotia ole ilmainen sekään.
Tuossa halpa uusi "aihio". Valmis vedettäväksi.
https://www.nettikone.com/muu-merkki/me ... en/1779901
Mutta jos kuorma-auton romu maksaa vähemmän kuin diy-kärry,
niin tuskin sen osilla kovin paljoa tienaa. Diy-kärryn tekoon kuorma-auton
romusta menee yllättävän rahaa, jos ei ole valmiiksi piha täynnä kamaa.
Ja jestas sitä auton romun osien myymistä! Irrotella ruosteisia jumineita osia,
joita sitten ostaja ei käykkään lunastamassa matkahuollosta.
Eikä romu kuorkin kuljetus kotia ole ilmainen sekään.
Tuossa halpa uusi "aihio". Valmis vedettäväksi.
https://www.nettikone.com/muu-merkki/me ... en/1779901
-
- Viestit: 2358
- Liittynyt: Ke Tammi 18, 2006 10:56 pm
- Viesti:
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
No tästä ilmoituksesta käy hieman selville millaisia aihioita olen katsellut:
https://www.nettikone.com/scania/t92/1848653
Ei tarvitse olla tuo tai edes tuon merkkinen, mutta vähä suuntaa antamaan.
Ja monestihan nuo autot ovat vielä hintaluokassa 3000€-5000€ ajokuntoisia, jolloin sen saa tarrakilvillä (ehkä) huomattavasti helpommin kotiin kuin valmiin kärryn. Ja elämyshän se on tuoda joku jarruton auto ajamalla kotiin No, ehkä ei, mutta melkeinpä samanlaisen kaluston sen hakeminen tarvii kuin tuollaiseta tehdyn kärryn kotiuttaminen. Jos ei sitten ole niin lähellä, että menee traktorilla hakemaan.
https://www.nettikone.com/scania/t92/1848653
Ei tarvitse olla tuo tai edes tuon merkkinen, mutta vähä suuntaa antamaan.
Ja monestihan nuo autot ovat vielä hintaluokassa 3000€-5000€ ajokuntoisia, jolloin sen saa tarrakilvillä (ehkä) huomattavasti helpommin kotiin kuin valmiin kärryn. Ja elämyshän se on tuoda joku jarruton auto ajamalla kotiin No, ehkä ei, mutta melkeinpä samanlaisen kaluston sen hakeminen tarvii kuin tuollaiseta tehdyn kärryn kotiuttaminen. Jos ei sitten ole niin lähellä, että menee traktorilla hakemaan.
-
- Viestit: 1435
- Liittynyt: Pe Joulu 28, 2018 12:00 am
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
Hylkäsin vastaavan idean ja turaan irto-osista kun ehtii. Kuorkki ehdokkaat projektiin tahtoi olla ylihintaisia tai myyjät ei vaan osanneet/halunneet toimittaa kuvia tai perustietoja kamoistaan. Jotenkin vallalla on käsitys että ostaja lähtee paskoilla kuvilla katsomaan kolmensadan kilometrin päähän jotain peltolöytöä ja hinnat sovitaan paikan päällä. Sanomattakin selvää että perät märkiä ja kiekot kaljuja ja kuvat otettu ovelasti. Paljonko tuossa sitten säästää sen jälkeen kun perät on kuivattu ja rempattu ja kiekot hankittu verrattuna irtonapoihin ja erikseen hankittuihin ok. pallorengasvanneyhdistelmiin?
Tietysti jos löytää jonkun hyvän aihion läheltä eikä tarvitse lähteä pitkälle. Kaippa niistä ylimääräisistä jotain saa. Kilohinnan kun laskee niin ei tarvi pettyä.
Mutta tämä siis peruskärryssä. Järeä maansiirto ärry voi olla eri juttu.
Tietysti jos löytää jonkun hyvän aihion läheltä eikä tarvitse lähteä pitkälle. Kaippa niistä ylimääräisistä jotain saa. Kilohinnan kun laskee niin ei tarvi pettyä.
Mutta tämä siis peruskärryssä. Järeä maansiirto ärry voi olla eri juttu.
Viimeksi muokannut manner, Ke Syys 18, 2019 7:16 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 9802
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
Vetelä, painava, raskas vetää, kaatuu jos ei ole kipatessa suorassa, halpuuskin ehkä vähän niin ja näin. Tympeääkin se on ruosteista romua pilkkoa.
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
Jos tuosta tekee yksiakselisenkärryn, voi lopusta tehdä vielä sen "tivoli-traktorin"!!!cimo kirjoitti: ↑Ke Syys 18, 2019 7:10 pm No tästä ilmoituksesta käy hieman selville millaisia aihioita olen katsellut:
https://www.nettikone.com/scania/t92/1848653
Two from one!
-
- Viestit: 2358
- Liittynyt: Ke Tammi 18, 2006 10:56 pm
- Viesti:
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
Kyllä se telikärrynä on tarkoitus pitää ja mulla on se veturi jo yhdensortin tivolitraktori ni ei tarvi toista. On siinä ainaki vilkku katolla
Tuota vetelyyttä ja kaatumisherkkyyttä en allekirjoita, ellei ahio ole sitten aivan loppu. Ja mielestäni saa sitäkin jäykkäreillä parannettua. Muutamasta tuollaisesta on kuitenkin työmailta omakohtaista käyttökokemusta ja ilman vertailukohtaa ja tietoa paremmasta, en niitä osaa moittia. Yksi oli Jyry-Sisusta tehty, yksi muistaakseni SK Sisusta (tässä oli etukippu ja se ei oikein mukavalta tuntunut) ja kolmas oli joku Volvo alustainen. Raskas vetää, jos/kun voimansiirto pyörii mukana ja varsinkin jos on veto piste vähän sivussa, jolloin teli murtaa suoraan ajettaessa. Helppo tehdä nouseva teli, jolloin edes tyhjänä veto kevenee vähän.
Tahtoo vaan nuo valmiit kaupalliset kärryt (mitkä kai ovat niitä ainoita oikeita) olla vielä viisinumeroisissa hinnoissa.
Tuota vetelyyttä ja kaatumisherkkyyttä en allekirjoita, ellei ahio ole sitten aivan loppu. Ja mielestäni saa sitäkin jäykkäreillä parannettua. Muutamasta tuollaisesta on kuitenkin työmailta omakohtaista käyttökokemusta ja ilman vertailukohtaa ja tietoa paremmasta, en niitä osaa moittia. Yksi oli Jyry-Sisusta tehty, yksi muistaakseni SK Sisusta (tässä oli etukippu ja se ei oikein mukavalta tuntunut) ja kolmas oli joku Volvo alustainen. Raskas vetää, jos/kun voimansiirto pyörii mukana ja varsinkin jos on veto piste vähän sivussa, jolloin teli murtaa suoraan ajettaessa. Helppo tehdä nouseva teli, jolloin edes tyhjänä veto kevenee vähän.
Tahtoo vaan nuo valmiit kaupalliset kärryt (mitkä kai ovat niitä ainoita oikeita) olla vielä viisinumeroisissa hinnoissa.
-
- Viestit: 7892
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
Onko jousitus tarkoitus jättää käyttöön? Tuohon kaatumisherkkyyteen mielestäni vaikuttaa paljon. Oma kärry oli tavallisen vetelärunkoinen, joku ikivanha kuorkin runko lehtijousilla. Hitsasin akselin kiinteästi runkoon ja tukevoitti paljon.
Juuri yksi isäntä kaatoi 5 akselisen auton. Miettinyt sitä, että miksei ole sellaista autoa, että jäykistäisi akselit ja rungon yhdeksi puuksi kippauksen ajaksi? Vai onko sellaisia?
Ilmajousituksella varmaan auttaa, kun tyhjentää pussit.
Juuri yksi isäntä kaatoi 5 akselisen auton. Miettinyt sitä, että miksei ole sellaista autoa, että jäykistäisi akselit ja rungon yhdeksi puuksi kippauksen ajaksi? Vai onko sellaisia?
Ilmajousituksella varmaan auttaa, kun tyhjentää pussit.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-
- Viestit: 85
- Liittynyt: Pe Heinä 05, 2019 11:15 am
- Viesti:
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
Painava tulee väkisin. Kippi tarvitsee runsaasti öljyä ja yleensä aihioiden kipit vuotaa. Lava voi olla täysin loppu varsinkin jos on lämpölava niin pehmenee sisältäpäin.
Jos löytyy asiallinen aihio niin helppo on tehdä. Poikkastavasta rungon etuosasta saa helpolla hyvän aisan. Vetosilmukka, letkuja ja 12V polttimot valoihin ostoon ja ajoon.
Ei ole kipatessa herkkä kaatumaan.
Jos vetoa ei ole mahdollista käyttää, perä tyhjäksi. Varsinkin napaperäiset on raskaita vetää kun turhaa rautaa pyörii mukana.
3 kärryt on tullut tehtyä, 2 itelle ja yhdet naapurille.
Yhteen tein vedon automaattilaatikkoa käyttäen kun ei ollut ajovoimanottoa (vastaava kun Köntys metsäkärry josta löytyy Youtube videoita). Toimii hyvin.
Jos löytyy asiallinen aihio niin helppo on tehdä. Poikkastavasta rungon etuosasta saa helpolla hyvän aisan. Vetosilmukka, letkuja ja 12V polttimot valoihin ostoon ja ajoon.
Ei ole kipatessa herkkä kaatumaan.
Jos vetoa ei ole mahdollista käyttää, perä tyhjäksi. Varsinkin napaperäiset on raskaita vetää kun turhaa rautaa pyörii mukana.
3 kärryt on tullut tehtyä, 2 itelle ja yhdet naapurille.
Yhteen tein vedon automaattilaatikkoa käyttäen kun ei ollut ajovoimanottoa (vastaava kun Köntys metsäkärry josta löytyy Youtube videoita). Toimii hyvin.
-
- Viestit: 424
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 2:57 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
Traktori saa olla vähän reippaampi tuommoisen kiskomiseen. Kaupan maakärryt eivät ole kaikki hirmu isoja ja painavia tai korkeita, ja niihin saa monelle traktorille ihan riittävän lastin. Paljonkohan tuommoisesta tehty kärry painaa tyhjänä? 3-4000kg?
Fiat 640 DT3
Ford 17m 1969
Kaikenlaista rakentelua
Ford 17m 1969
Kaikenlaista rakentelua
-
- Viestit: 298
- Liittynyt: Ma Maalis 05, 2007 8:21 pm
- Viesti:
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
Osta vaan tuo scania niin lunastan hytin jos ei ole läpimätä. Ja voithan tulla testaamaan kuorkista tehtyä kärryä jos pirkanmaa on sopivan lähellä.
Antti
Antti
-
- Viestit: 9802
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
Jos siinä jouset on niin kaatuu se siinä missä oikeilla maakärryillä ei vielä mitään hätää.
-
- Viestit: 506
- Liittynyt: Pe Joulu 23, 2011 7:01 am
- Viesti:
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
Oli pakko laittaa kuva lähes 40-vuoden takaa, jossa tuleva masinisti joutui apukuskin paikalle.
Tilanteessa Nuffi vetää melko raskasta kuorma-autosta tehtyä kärriä. Jopa 10 m3 viljakuormastakin selviytyi tuo yhdistelmä. Kipissä on neljä putkea ja nostaa lavan suoraankulmaan. Ikinä ei ole ollut kärrin kaatuminen lähellä vaikka on lehtijouset alla.
Miksei uudemmat traktorit pärjäisi vähän isommankin lavan ja rungon kanssa.
- mike
- Viestit: 5324
- Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
- Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
- Viesti:
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
tuplamutteri kirjoitti
Tuon verran painaa jo isompi varsinainen maakärry, kuorkista tehty tuplasti.Paljonkohan tuommoisesta tehty kärry painaa tyhjänä? 3-4000kg?
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
-
- Viestit: 8190
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
Taitaa olla joku muu vinossa, jos aisan pieni sivuheitto saa telin murtamaa?! Oisko vaikka akselit vinossa toisiinsa nähden, jolloin kärri haluais kulkea isoa ympyrää!?Raskas vetää, jos/kun voimansiirto pyörii mukana ja varsinkin jos on veto piste vähän sivussa, jolloin teli murtaa suoraan ajettaessa.
-
- Viestit: 2358
- Liittynyt: Ke Tammi 18, 2006 10:56 pm
- Viesti:
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
Tuleeko se sitten suoraan, mutta eri renkaan jälkeä, jos on aisa vinossa?
-
- Viestit: 6364
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
- Viesti:
-
- Viestit: 6364
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
- Viesti:
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
Lavan pituus 4-4,5m ja perä ylitys metrin? Eli lavan etupää ei korkealle nouse.Masseyman kirjoitti: ↑Ke Syys 18, 2019 9:03 pm
Oli pakko laittaa kuva lähes 40-vuoden takaa, jossa tuleva masinisti joutui apukuskin paikalle.
Tilanteessa Nuffi vetää melko raskasta kuorma-autosta tehtyä kärriä. Jopa 10 m3 viljakuormastakin selviytyi tuo yhdistelmä. Kipissä on neljä putkea ja nostaa lavan suoraankulmaan. Ikinä ei ole ollut kärrin kaatuminen lähellä vaikka on lehtijouset alla.
Miksei uudemmat traktorit pärjäisi vähän isommankin lavan ja rungon kanssa.
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika!
- Matsikka
- Viestit: 16219
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
903 vallulla ajoin Volvon perästä tehryllä 6 tonnin kärryllä lämpölavakärryllä klopaa..oli tosi raskas kärry tyhjänäkin.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 2358
- Liittynyt: Ke Tammi 18, 2006 10:56 pm
- Viesti:
Re: Kuorma-autosta traktorin peräkärry
Jyry-Sisusta tehdyssä kärryssä, jolla ajoin töikseni, oli eturunkopalkkien ylijäämäpaloista nikkaroitu V mallinen aisa. Aisat lähtivät kuorma-auton katkaisukohdasta ylhäältä ja kaarsivat alas ja yhteen vetosilmukan kiinnityskohtaan. Tämä kärry oli jokseenkin "kankea" verrattuna muihin ajamiini, joissa oli putki- tai palkkiaisa, joka oli saman levyinen koko matkalta. Käännöksissä tuo V aisa otti takarenkaaseen kiinni hyvin varhain verrattuna kapeaan aisaan.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 45 vierailijaa