Lasikuituveneen korjausta
-
- Viestit: 311
- Liittynyt: Ti Joulu 19, 2006 12:20 pm
- Viesti:
Lasikuituveneen korjausta
Vanhan lasikuituveneen pohjassa muutamia halkeamia joista vuotaa. Saattanut pohja antautua rantatelakan pyörien pistekuorman seurauksena.
Pohjassa on useampi kerros vanhoja pehmeitä myrkkymaaleja jotka tukkii hiomalaikan. Jos korjaa/vahvistaa koko pohjan kerralla niin mikä olisi hyvä työkalu vanhojen maalien mekaaniseen poistamiseen?
Pohjassa on useampi kerros vanhoja pehmeitä myrkkymaaleja jotka tukkii hiomalaikan. Jos korjaa/vahvistaa koko pohjan kerralla niin mikä olisi hyvä työkalu vanhojen maalien mekaaniseen poistamiseen?
-
- Viestit: 6349
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
- Paikkakunta: Keski-Suomi
- Viesti:
Re: Lasikuituveneen korjausta
Käytin Nitromorsea, kun itse putsasin 6,5 metrisen paatin myrkkymaalista, pehmentyneen maalin pystyi kaapimaan lastalla pois. Loppujäämät sen jälkeen epäkeskokoneella pois. Hengityssuojain ja gummihanskat on hyvä olla.paku74 kirjoitti: ↑Ke Heinä 03, 2019 8:20 am Vanhan lasikuituveneen pohjassa muutamia halkeamia joista vuotaa. Saattanut pohja antautua rantatelakan pyörien pistekuorman seurauksena.
Pohjassa on useampi kerros vanhoja pehmeitä myrkkymaaleja jotka tukkii hiomalaikan. Jos korjaa/vahvistaa koko pohjan kerralla niin mikä olisi hyvä työkalu vanhojen maalien mekaaniseen poistamiseen?
The idea is to die young as late as possible
-
- Viestit: 10653
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Lasikuituveneen korjausta
Pehmeä myrkkymaali lähti oman veneen pohjasta helposti tinnerillä ja rätillä hangaten. Tarkkaan kannattaa puhdistaa, koska pienikin pehmeän myrkyn jämä haittaa ainakin uudelleen maalaamista. Hion pohjan ja vedin päälle 2-komponentti epoksimaalin. Muutama sinivihreä pehmeäksi jäänyt pilkku siihen tuli niistä kohdista, joihin oli jäänyt myrkkymaalin rippeitä. Myrkkymaali esti epoksia kovettumasta kunnolla niistä kohdista ja värikin tuli läpi.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
- MF135-72
- Viestit: 191
- Liittynyt: Ma Helmi 02, 2015 2:08 am
- Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Lasikuituveneen korjausta
Kyllähän jokainen meistä haluaa osata ja oppia oman lasikuituisen vuotavan soutuveneen korjausta. Miten sitä lasikuitumattoa ja hartsia käsitellään, pitääkö hioa ja kuinka paljon, mitä maalia vesirajan yläpuolelle ja mitä alapuolelle ja mitä on se paljon puhuttu Topcoatti saatikka Gelcoatti.
Mutta täältä löytyy selkeät ohjeet, kahdeksan osaa unohtamatta veneen kastajaisia. https://www.youtube.com/watch?v=dKpMCLxs0xo
Mutta täältä löytyy selkeät ohjeet, kahdeksan osaa unohtamatta veneen kastajaisia. https://www.youtube.com/watch?v=dKpMCLxs0xo
Korjasin sen rikki
-
- Viestit: 1525
- Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
- Paikkakunta: Lappeenranta
- Viesti:
Re: Lasikuituveneen korjausta
Pikkulaikkaan laitoin karkean kuppimallisen teräsharjan.
Sillä on helppo ohentaa "seevata" lasikuitua ohuemmaks laminointia varten halkeaman kohdasta ja ympäriltä. Sotkusta puuhaa toki. Suojalasit ja hengityssuojain on tarpeen.
Kun toinen puoli on laminoitu kuntoon, sama seevaus sisäpuolelle, jos mahdollista ja laminointi sinnekin.
Kaikki vettynyt ja irronnut kuitu on hyvä saada pois, eli reilusti ohentaen vauriokohdan ympäriltä. Helpompi kuiduttaakin hieman suurempi alue, kun pieni kapea railo.
Sillä on helppo ohentaa "seevata" lasikuitua ohuemmaks laminointia varten halkeaman kohdasta ja ympäriltä. Sotkusta puuhaa toki. Suojalasit ja hengityssuojain on tarpeen.
Kun toinen puoli on laminoitu kuntoon, sama seevaus sisäpuolelle, jos mahdollista ja laminointi sinnekin.
Kaikki vettynyt ja irronnut kuitu on hyvä saada pois, eli reilusti ohentaen vauriokohdan ympäriltä. Helpompi kuiduttaakin hieman suurempi alue, kun pieni kapea railo.
-
- Viestit: 762
- Liittynyt: Pe Elo 22, 2014 3:13 pm
- Viesti:
Re: Lasikuituveneen korjausta
Itse tein paikkaukset epoksihartsilla ja lasikuitumatolla. Epoksi on kalliimpaa mutta ei se paikassa paljoa merkitse.
-
- Viestit: 6349
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
- Paikkakunta: Keski-Suomi
- Viesti:
Re: Lasikuituveneen korjausta
Lasikuidun päälle ruton estoon 2k-epoksimaalia mieluusti ainakin kolme kerrosta. ite olen laittanut vielä kiiltävän uretaanipintamaalin sisävesillä, helpompi putsata.
The idea is to die young as late as possible
Re: Lasikuituveneen korjausta
Onko vaarallista? Minulla hytillinen lasikuituvene 30 hp:n Yamaha -perämoottorilla. Vene ollut kolme vuotta käyttämättömänä katoksessa. Nyt huomasin, että perälautaan, (johon moottori kiinnitetty), on ilmaantunut moottorin molemmille puolille halkeamat.
Siinä on moottorin kohdalla paksunnos, jonka saumoihin halkeamat on syntyneet. Ajattelen, että siellä lasikuidun alla on jotain, esim. vesivaneria, joka kastunut ja jäätyessään on synnyttänyt halkeamat.
En uskalla enää laskea venettä vesille. Saattaahan olla, että perälauta repeää ajon aikana irti ja moottori putoaa perästä vieden koko veneen mukanaan syvyyksiin....
Onko mitään tehtävissä?
Siinä on moottorin kohdalla paksunnos, jonka saumoihin halkeamat on syntyneet. Ajattelen, että siellä lasikuidun alla on jotain, esim. vesivaneria, joka kastunut ja jäätyessään on synnyttänyt halkeamat.
En uskalla enää laskea venettä vesille. Saattaahan olla, että perälauta repeää ajon aikana irti ja moottori putoaa perästä vieden koko veneen mukanaan syvyyksiin....
Onko mitään tehtävissä?
- MF135-72
- Viestit: 191
- Liittynyt: Ma Helmi 02, 2015 2:08 am
- Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Lasikuituveneen korjausta
Epoksi lasikuidun päälle ei vissiin tartu topcoat tai muutkaan polyesteri pohjaiset tuotteet esim. lasikuitukitti?
Korjasin sen rikki
- ETS
- Viestit: 719
- Liittynyt: Ke Maalis 06, 2013 3:39 pm
- Paikkakunta: L-virta
- Viesti:
Re: Lasikuituveneen korjausta
Paksunnos perälaudan sisäpuolella? Luulisin kuitenkin, että se varsinainen perälauta on ehjä ja tuo paksunnos on tehty jakamaan sitä koneen kiinnityspulttien kuormaa tasaisemmin perään ja kaiketi siellä on juurikin joku vesi/filmivaneri, joka ohuelti päällystetty kuidulla ja topcoatilla. Saanut hiukan kosteutta sisäänsä ja pakkasessa hiukan laajentunut ja tehnyt nuo halkeamat.
Tietty jos halkeamat on isommat tai pelottaa, niin avatahan sitä perää pitäis ja laittaa rakenne kuntoon.
Tietty jos halkeamat on isommat tai pelottaa, niin avatahan sitä perää pitäis ja laittaa rakenne kuntoon.
- MF135-72
- Viestit: 191
- Liittynyt: Ma Helmi 02, 2015 2:08 am
- Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Lasikuituveneen korjausta
Saisko esim. rasiaporalla muutamasra paikasta lujitemuovin pois fanerin päältä niin pääsis näkemään fanerin kunnon pistokoe luontoisesti. Tai sitten vaan kuiduttaa haljenneet kohdat ja kovaa ajoasteami kirjoitti: ↑Ke Helmi 01, 2023 7:57 pm Onko vaarallista? Minulla hytillinen lasikuituvene 30 hp:n Yamaha -perämoottorilla. Vene ollut kolme vuotta käyttämättömänä katoksessa. Nyt huomasin, että perälautaan, (johon moottori kiinnitetty), on ilmaantunut moottorin molemmille puolille halkeamat.
Siinä on moottorin kohdalla paksunnos, jonka saumoihin halkeamat on syntyneet. Ajattelen, että siellä lasikuidun alla on jotain, esim. vesivaneria, joka kastunut ja jäätyessään on synnyttänyt halkeamat.
En uskalla enää laskea venettä vesille. Saattaahan olla, että perälauta repeää ajon aikana irti ja moottori putoaa perästä vieden koko veneen mukanaan syvyyksiin....
Onko mitään tehtävissä?
Korjasin sen rikki
-
- Viestit: 812
- Liittynyt: La Helmi 03, 2018 9:18 pm
- Viesti:
Re: Lasikuituveneen korjausta
Tällä kanavalla https://m.youtube.com/@BCB-Boats-Finland/videos
On hyvää settiä laminoinnista ja perälaudankorjauksesta ja vahvistamisesta
On hyvää settiä laminoinnista ja perälaudankorjauksesta ja vahvistamisesta
-
- Viestit: 7867
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: Lasikuituveneen korjausta
Ei se nyt ihan heti sieltä tipu, jos muutama hiushalkeama on. Jos nostaa koneen ylös ja tuljuttaa konetta, siitäkin saa hieman osviittaa vahvuudesta. Toki jos perälauta ihan kukkamultaa, olisi hyvä vaihtaa. Muuten tuollaiset halkeamat voi kuiduttaa tai sikakitillä tilkitä, ettei enempää vettä menisi rakenteisiin.steami kirjoitti: ↑Ke Helmi 01, 2023 7:57 pm Onko vaarallista? Minulla hytillinen lasikuituvene 30 hp:n Yamaha -perämoottorilla. Vene ollut kolme vuotta käyttämättömänä katoksessa. Nyt huomasin, että perälautaan, (johon moottori kiinnitetty), on ilmaantunut moottorin molemmille puolille halkeamat.
Siinä on moottorin kohdalla paksunnos, jonka saumoihin halkeamat on syntyneet. Ajattelen, että siellä lasikuidun alla on jotain, esim. vesivaneria, joka kastunut ja jäätyessään on synnyttänyt halkeamat.
En uskalla enää laskea venettä vesille. Saattaahan olla, että perälauta repeää ajon aikana irti ja moottori putoaa perästä vieden koko veneen mukanaan syvyyksiin....
Onko mitään tehtävissä?
Piti edelliskesänä koeajaa 20hp suzuki ja tämä oli ainoa koneeton veneenraato nurkissa. Sen verta jännitti, että liivit pistin päälle, mutta kesti. Kiihdytysvaiheessa kyllä taipui aika reilusti.
https://photos.app.goo.gl/C63me4jeY84Ph9Ui6
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-
- Viestit: 4415
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Lasikuituveneen korjausta
Saatiin takaisin mökin alkuperäinen vene. Oli kovin kärsinyt ja noutohetkellä se oli maalla ja sisällä kasvoi puu. Märäksi se tiedettiinkin.
Tuplapohja ja kaikki puuosat koteloissa oli multaa. Isä sen avasi ja rakenteli kaikki uutta. Oli nätti laittaa perään aivan uusi 20 heppanen kun ei tartte miettiä kestääkö vai ei. Elämänsä ensimmäiset lasikuituhommat teki tuon parissa ja hyvähän siitä tuli. Ihan perus reilu nelimetrinen avovene.
Tuplapohja ja kaikki puuosat koteloissa oli multaa. Isä sen avasi ja rakenteli kaikki uutta. Oli nätti laittaa perään aivan uusi 20 heppanen kun ei tartte miettiä kestääkö vai ei. Elämänsä ensimmäiset lasikuituhommat teki tuon parissa ja hyvähän siitä tuli. Ihan perus reilu nelimetrinen avovene.
-
- Viestit: 1466
- Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
- Viesti:
Re: Lasikuituveneen korjausta
Kunnostettiin appiukon kanssa Timola 490 pulpettivene aikoinaan. Kaikki vanerit lasikuituseinämien sisällä oli turvetta. Vaneria oli ainakin välipohjassa, istuinrakenteissa, perälaudassa. Eipä tartte ihmeellistä halkeamaa kuituun niin vaneri kostuu pikkuhiljaa eikä kuivu. Onneksi kuidutushommat on melko helppoja. Tärkeintä näytti olevan riittävä lämpö, viileällä kevätkellilä voipi laminointi jäädä purukumimaiseksi. Reunan kuminen törmäyslista oli varsin kettumainen venytellä paikoilleen. Ei kai siinä muuta kuin purkua ja korjausta. Me nostettiin kansirakenteet erilleen. Sitte kun työ on tehty huolella, onkin venettä pitkäksi aikaa. Hyvät rattiveneet on aika arvokkaita, kyl korjaaminen kannattaa.
Re: Lasikuituveneen korjausta
Tuo reikäporalla reijän teko perälautaan selventää varmasti asiaa. Tosin aika todennäköistä, että perälauta on kukkamultaa.
Tässä kuva: https://aijaa.com/9xLEBe
Itse en ala korjaamaan luultavasti... En tarvitse venettä, eikä ole oikein aikaa ja haluja korjata. Myyn luultavasti jollekkin innokkaammalle veneen.
Tässä kuva: https://aijaa.com/9xLEBe
Itse en ala korjaamaan luultavasti... En tarvitse venettä, eikä ole oikein aikaa ja haluja korjata. Myyn luultavasti jollekkin innokkaammalle veneen.
-
- Viestit: 1466
- Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
- Viesti:
Re: Lasikuituveneen korjausta
Kuva selvensi. Oiskohan niin että perälaudan sisäinen vaneri on lahonnut. Siksi siihen on leivottu päälle tommonen lisävaneri kuiduttaen. Korjaus on sitten alkanut purkautua, liekö karhennettu liian vähän. Lisätty vaneri voi olla ehjäkin, liitoskuidutus ja maalaus vaan irtoaa, kai. Vai pelkka maaliko siinä halkeilee?
Jos perälautaa koputtelisi vaikka kumivasaralla tuon lisätyn vanerin vierestä, kuuluuko onttoa kuminaa vai onko kova vastassa?
Voi se perälauta olla tietysti ihan ok:kin
Muok: vai oiskohan peralautaa sittenkin korotettu pitkärikistä konetta varten ja siksi tuo rakenne tehty??
Jos perälautaa koputtelisi vaikka kumivasaralla tuon lisätyn vanerin vierestä, kuuluuko onttoa kuminaa vai onko kova vastassa?
Voi se perälauta olla tietysti ihan ok:kin
Muok: vai oiskohan peralautaa sittenkin korotettu pitkärikistä konetta varten ja siksi tuo rakenne tehty??
-
- Viestit: 762
- Liittynyt: Pe Elo 22, 2014 3:13 pm
- Viesti:
Re: Lasikuituveneen korjausta
Lasikuitukitistä en tiedä mutta esimerkiksi maali pysyy kun ensin pesee spriillä sen nahkeuden pois. Suoraan ei epoksia kannata ruveta käsittelemään kun siihen kuivuessa muodostuu sellainen 'rasvainen' kalvo.
-
- Viestit: 10653
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Lasikuituveneen korjausta
Onko peräpeili kuvan mukaan alempaakin halki - päässyt vettä kuituun?steami kirjoitti: ↑To Helmi 02, 2023 1:48 pm Tuo reikäporalla reijän teko perälautaan selventää varmasti asiaa. Tosin aika todennäköistä, että perälauta on kukkamultaa.
Tässä kuva: https://aijaa.com/9xLEBe
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 8400 ja 44 vierailijaa