Lisicki z-178 lieriöniittone, vaihdelaatikon rasva

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

JaaKuu
Viestit: 301
Liittynyt: To Tammi 02, 2014 9:57 pm
Viesti:

Lisicki z-178 lieriöniittone, vaihdelaatikon rasva

Viesti Kirjoittaja JaaKuu »

Olisiko täällä jolla kulla kokemuksia ratasvetoisten niittokoneiden voitelusta.

Tuli ostettua jo viime syksynä otsikon mukainen Puolalainen Lisicki z-178 lieriökone.
Tämä on niitä samoja tekeleitä joita markkinoidaan myös Kosiarka ja Agrow tuotemerkeillä.
Mitään kirjallisuutta ei tullut mukana kun kone oli tuotu suoraan Latviasta.
Eilen viimein laitoin suojapressut paikalleen ja pienen testiniiton perusteella toimintakin OK.

Ihmetystä herätti kuitenkin toisiopuolen ratasvedon voitelu.

Löysin Agrow:n käyttöohjekirjan netistä ja siinä on sanottu voitelusta oheisesti:

"Vaihdelaatikko:
- Tarkista öljyn pinta, joka kymmenen käyttötunnin jälkeen; öljyn pinnankorkeus pohjasta
mitattuna pitää olla 20 …30 mm; jos öljyn pinta on laskenut, selvitä ensin syy siihen ja
korjaa vika, lisää sen jälkeen öljyä; tyhjään vaihteistoon menee 2,5 … 3 litraa öljyä
- Öljy on vaihdettava joka kesän jälkeen.
HUOM ! Vaihteistossa on käytettävä korkeaviskoosista öljyä ISO 320 mukaan, kuten
esimerkiksi Neste Vaihteisto S 460 EP, Mobil Gear SHC XMP 460 tai Shell Omala HD 460.
Maahantuoja pyrkii varastoimaan alkuperäistä vaihteistoöljyä 5 litran kanistereissa.
Normaali 80W-90 vaihteistoöljy EI VOITELE laakereita ja hammaspyöriä riittävän hyvin
korkeassa käyttölämpötilassa.
On kiellettyä sekoittaa eri öljylaatuja. Öljynvaihdon yhteydessä voi tarkistaa samalla vaihteiston
kannen ja sen tiivisteen kunnon."

Tarkastin rasvan ja nyt palkin sisällä on tehtaan jäljiltä jonkinlaista vaseliinä, pinnan korkeus ja ilmeisesti määräkin oikea.
Ilmeisesti nuo ohjeessa luetellut vaihteistoöljyt ovat kuitenkin enemmän öljymäisiä liemiä ?
Ilmeisesti noilla tehdasvaseliineilla voi niittää ainakin tämän kesän, mutta miten vaseliinin saa vaihteistosta pois jos rasvan vaihtaa kauden jälkeen ?
Mkin
Viestit: 680
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 9:14 pm
Viesti:

Re: Lisicki z-178 lieriöniittone, vaihdelaatikon rasva

Viesti Kirjoittaja Mkin »

Samanmoinen niitin täälläkin. En oo ees vielä kurkannu vaihteistoon kertaakaan. Pitäis varmaan.

Kuvittelisin, että öljytilaan voisi käytön ulkopuolella eli seisontakaikaan pistää pussillisen silicaa imemään kosteuden. Johonkin rasiaan tietty. Ja jotenkin tiivistää kotelo vaikka elmukelmulla, ettei hori kaikkea ympäristön kosteutta. Kerran kesässä öljynvaihto tuntuu hätävarjelun liiottelulta. Kai sieltä enimmät kaapii pois ja uutta tilalle. Oikein tarkka pesee vaikka bräkleenillä ja nuukempi löpöllä jos kokee tarpeelliseksi. Reikä pohjaan ja pultti tiivisteellä siihen jos ei tehtaalla ole muistettu tehdä. Noin jämy öljy ei tod. näk. herkästi karkaa, mutta pikku hiljaa saattaa alkaa sotkemaan paikkoja mikäli ei tiivistä.
-SS-
Viestit: 15654
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Lisicki z-178 lieriöniittone, vaihdelaatikon rasva

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Jossakin ulkomaankielisessä opuksessa saattoi lukea myös keskusvoitelurasva 000 paksuus.

Onninen myynee MOBIL SHC GEAR 460 - öljyä 20 l tonkassa.
Nesteen tuoteluettelossa mainitaan Neste Vaihteisto S 460 EP, mutta
Nesteen nettikaupassa ei haulla löytynyt.

Amerikassa myydyn koneen (Belco, osaluettelo on identtinen Wiraxin / Agrowin kanssa) öljytilaan jostakin syystä sanotaan laitettavan SAE 140 GL5 vaihteistoöljyä.

-SS-
trattori
Viestit: 544
Liittynyt: Pe Joulu 12, 2008 5:05 pm
Paikkakunta: E-P
Viesti:

Re: Lisicki z-178 lieriöniittone, vaihdelaatikon rasva

Viesti Kirjoittaja trattori »

Onkos tuokin kone liian hienoksi mennyt ?
Minä en katsonut moniin vuosiin lieriöniittokoneiden kantaäidin, ZTR:n öljyjä. Sitten kun kone oli avattava pohjalautasen laakerin vaihdon takia, sisällä oli jäljellä pelkkää jäykkää vaseliinia. Syksyn kylminä aamuina käyntiinlähdössä tuntuikin rattaiden tökkäävän johonkin. 90 voimansiirtoöljyä sinne sitten laitettiin. Yli kolmekymmentä vuotta sillä niitettiin. Nyt on käytössä veljen työpalkkana saama ja korjaama JF. EP 90 gearin sekaan laitettiin vaseliinia.
-SS-
Viestit: 15654
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Lisicki z-178 lieriöniittone, vaihdelaatikon rasva

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Samaa mieltä minäkin olisin: kuumaan 80w-140 vaihteistoöljyyn vatkaa EP vaseliinia pari tuubillista ?

Semmosta vaseliinimönjää oli rattailla omassakin uutena.

-SS-
-SS-
Viestit: 15654
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Lisicki z-178 lieriöniittone, vaihdelaatikon rasva

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Mitenpä tuo Agrowin laukaisulaite pitäisi kiristää, on siinä muutama kierre kiinni päin laitettu, mutta kun jyrkässä ylämäessä tuntuu naksahtavan auki itsestään ? Uskaltaneeko ruuvailla puoleen väliin sen jousen kiristysmutterin.

Selvisi myös, että kivisiä rajapyykkejä ei leikkaa se kone. Lisäksi kynnökseen perustettu nurmi on vaikea niitettävä muutenkin. Muuten kyllä hydraulinosto on hieno lisävaruste. Pystyy kaikenlaiset penkatkin niittämään, ja pystyssä leikkelemään pensasaidan sivuakin.

Tienreunaakin sain niitetyksi muutaman km:n . Tämä kone on suoratuontina tuotu, vanhan hiluksin lavalla. Aikas urheilija se kauppias.

-SS-
harwester
Viestit: 1
Liittynyt: Su Heinä 05, 2020 10:49 am
Viesti:

Re: Lisicki z-178 lieriöniittone, vaihdelaatikon rasva

Viesti Kirjoittaja harwester »

Aiheen vierestä, aiheeseen liittyen:
Onko näistä rasvanippoja löydetty? Luulis että nivelaksilan päässäkin kaivattais vähän voitelua...
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: jjracing, Natikka 453, Rh-, SPS1975 ja 81 vierailijaa