Fiat 580 DT - Katkaisu

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
xedson
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Marras 10, 2015 5:27 pm
Viesti:

Fiat 580 DT - Katkaisu

Viesti Kirjoittaja xedson »

Elikkä mahdollisesti olisi edessä kyseisen Fiat 580 DT traktorin katkaisuhoito vai onko. Kulkee kyllä hyvin mutta luistaa pitkällä puolella peruuttaessa ja metsäkäytössä peruttaesssa. Ja muutekin ei jaksa oikein isommalla pykälällä kulkea? Oliskohan kytkin tiensä päässä?

Mitä kaikkea täytyy näin ensikertalaisen purkaa, jos jollain olisi kunnon kokemus että ja tieto että mitä kaikkea ottaa pois niin helpottaisi että ei tarvi purkaa kaikkea mikä moottoritilassa ja sen läheisyydessä on.

-Xedson
trahata
Viestit: 818
Liittynyt: Su Joulu 30, 2012 11:20 am
Viesti:

Re: Fiat 580 DT - Katkaisu

Viesti Kirjoittaja trahata »

Ensikertalaisena muista lukita moottori etuakseliin nähden ennenkuin irrotat sen kytkinkopasta ,muuten moottori "kaatuu" kun traktorissa on se keikkuva etuakseli.
Paalari
Viestit: 2032
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 3:36 pm
Paikkakunta: Satakunta, Köyliö
Viesti:

Re: Fiat 580 DT - Katkaisu

Viesti Kirjoittaja Paalari »

Joo puukiilat pitää juntata etuakselin keinusaranan molemmin puolin. Joku rullapukki/pumppukärry tarvitaan alle että voi lykätä etupään irti.
Ei kai siinä muuta purkua ole kuin kaikki katkaisukohdan läpi kulkevat putket/piuhat/vaijerit irti. Joitain pultteja voi joutua ruuvailemaan hytin puolelta auki.
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
forssu
Viestit: 2019
Liittynyt: Pe Marras 17, 2006 8:23 pm
Paikkakunta: Teuva
Viesti:

Re: Fiat 580 DT - Katkaisu

Viesti Kirjoittaja forssu »

Eipä tuossa juuri kummempaa ole, kuin hydrauli putket, lämppärin letkut ja sähköjohdot irti.

Tuleeko kytkinkopasta öljyä juorureiästä?
Fordson Major -56
Fordson Major -52 ex bensa-petroli, ex 4-Custom, Nyt Trader 6
NH TM135, Fiatagri 110-90
kaivaja
Viestit: 990
Liittynyt: La Huhti 21, 2007 2:05 pm
Paikkakunta: pirkanmaa
Viesti:

Re: Fiat 580 DT - Katkaisu

Viesti Kirjoittaja kaivaja »

forssu kirjoitti: Ke Kesä 26, 2019 11:16 am Eipä tuossa juuri kummempaa ole, kuin hydrauli putket, lämppärin letkut ja sähköjohdot irti.

Tuleeko kytkinkopasta öljyä juorureiästä?
Tuo juorureikä kannattaa kyllä tarkistaa....nimimerkillä yhden turhan kytkinrempan tehneenä.
680 fiiun kytkin aina ajoittain luisti etenkin kun metsäajon jälkeen lähti maantielle, välillä piti täysin. No traktori poikki....kytkinkopassa ainakin litra öljyä. Puun oksa oli sopivasti tukkinut juorureijän ja ei stefoista valskannut öljy päässyt ulos. :) :)
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Fiat 580 DT - Katkaisu

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Jos vaihdelaatikosta vuotaa öljyä kytkimelle, niin se voi luistaa vaikka öljy pääsis poiskin. No ehkei 580 väännöillä mutta 110-90 kyllä. Kaks pulttia on vähän ahtaasti sielä kopin alla, oon 110 irrottanu etummaiset kopin kiinnityspultit ja nostanu koppia etureunasta varovasti. Kytkinlevy pitää sitten olla keskellä kun traktoria ruvetaan yhdistämään, ja traktorin puolikkaat pitää mennä yhteen ihan itsestään eikä missään tapauksessa pulteilla vedättämällä. Huomaa kyllä kun boori osuu kohdalleen ja rako menee kiinni.
RH 6
Viestit: 459
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 10:52 pm
Viesti:

Re: Fiat 580 DT - Katkaisu

Viesti Kirjoittaja RH 6 »

Jos on tarpeeksi jatkoja hylsyavaimeen, niin nuo hankalimmatkin pultit yltää kyllä aukaisemaan ilman kopin nostamista, joskaan sekään ei ole vättämättä huono vaihtoehto. Itse olen sörkännyt jatkojen kanssa.

Koska pumpun imuputken joutuu irroittamaan, niin peräöljyt on sama vaihtaa yhdellä kertaa, elleivät nyt aivan uudet ole.

Mutta ei tuo muuten niin paha ole tehdä eteenkään jos kuormaaja uupuu.

Helpoin ja viisain on vaihtaa koko asetelma, mutta jos nuukailemaan alat ja vaihdat pelkän levyn, niin on hyvä muistaa että asetelmatoimittajia on ollut ainakin 2 (LUK ja VALEO muistaakseni). Levy käy kyllä paikoilleen ristiin ainakin toiseen suuntaan, mutta toisessa näistä se on paksumpi. Omassani päätin tapojen vastaisesti nuukailla (säästäminen on tietysti hyvästä, mutta en henkilökohtaisesti tykkää remontoinnista niin paljoa, että viitsisin tehdä niitä yleensä kahteen kertaan) ja ostin pelkän levyn asetelman näyttäessä hyvältä. Remontin jälkeen ihmettelin miksi kytkin irroittaa niin vähällä. Mietin jo, että teinkö virheen pintojen oikaisussa. No kun vuoden päästä remontti piti tehdä uusiksi, ostin koko asetelman, niin sepä ei käynytkään paikoilleen. Menin sitten takaisin liikkeeseen ja siellä todettiin että sinulla onkin se harvinaisempi kytkin (ja samalla tietysti kalliimpi). Tässä yhteydessä tuli ilmi tuo paksuusero levyjen välillä.
forssu
Viestit: 2019
Liittynyt: Pe Marras 17, 2006 8:23 pm
Paikkakunta: Teuva
Viesti:

Re: Fiat 580 DT - Katkaisu

Viesti Kirjoittaja forssu »

Ja sitten kun kone poikki niin poraat reiän tai teet rälläkällä saumaan uran josta mahdollinen kampiakselin stefan vuoto öljy pääsee pois. Ainakin 90 sarjassa kytkinkopassa on olake ennen juorureikää moottorista päin.
Fordson Major -56
Fordson Major -52 ex bensa-petroli, ex 4-Custom, Nyt Trader 6
NH TM135, Fiatagri 110-90
xedson
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Marras 10, 2015 5:27 pm
Viesti:

Re: Fiat 580 DT - Katkaisu

Viesti Kirjoittaja xedson »

Tänään kävin taas hieman kömpimässä koneen alla.

Yritin kyseistä "juorureikää" etsiä mutta mistään ei oikein näyttänyt pisaroita näkyvän eikä muutenkaan että joku paikka valskaisi ollut jälkiä. Mistähän kyseinen juorureikä pitäisi löytää? Yritin tutkia varaosakirjat ja korjausoppaat läpi enkä oikeastaan löytänyt sitä.

Nähtävästi tässä joutuu nöyrymään tyhmyyteensä, mutta mihinkä saumaan teen rälläkällä viillon jotta vuoto tulee näkymään.

Öljyjen vaihdosta alkaa olemaan jo vajaa vuosikymmen jotta eiköhän nyt vaihdeta kaikki kerralla kerran remonttiin aletaan.

Ainut mikä tulee nyt taas mieleen on talvella tullut omituinen nesteiden lasku vasemman eturenkaan puoleen, ihankun olisi tullut navasta mutta etunavan öljyt oli ok, ja asia jäi siksi vähän pimentoon. Olisi tietysti voinut tuoda etukeinua pitkin öljyn renkaalle, mutta olisko päätynyt kytkinkopalta asti?
forssu
Viestit: 2019
Liittynyt: Pe Marras 17, 2006 8:23 pm
Paikkakunta: Teuva
Viesti:

Re: Fiat 580 DT - Katkaisu

Viesti Kirjoittaja forssu »

Reikä nelivedon kardaanin kannatinlaakerin päällä ja siinä saattaa olla haarasokka.

Sen pienen viillon teet siihen saumaan josta katkaiset koneen. Tällöin kampiakselilta tuleva öljy valuu siitä ulos. Jos rakenne on samanlainen kuin esim 110-90 niin ilman tätä muutosta vuotoöljyn pitää nousta yli 20mm olakkeen yli ennen ulospääsyä.

Öljy voi tulla akselistaputkesta vetarin stefalta.
Fordson Major -56
Fordson Major -52 ex bensa-petroli, ex 4-Custom, Nyt Trader 6
NH TM135, Fiatagri 110-90
xedson
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Marras 10, 2015 5:27 pm
Viesti:

Re: Fiat 580 DT - Katkaisu

Viesti Kirjoittaja xedson »

Nonni, nyt katkaistiin Fiiatti viikonloppuna ja lopputulemana siellä oli koko pohja täynnä öljyä, tullut vaihteiston puolelta. Eli menee sekä eteen että taakse kaikki stefat ja o-renkaat vaihtoon, sekä tietysti kytkin joka näytti olevan Valeon käsialaa. Koko kytkinpaketti menee vaihtoon.

Samalla vaihdetaan kaikki mahdolliset nesteet ja siirretään hyde-öljyn suodatin konetilaan metsähommia ajatellen.
Reiästä löytyi sokka, joka näkyi räjäytyskuvistakin. Ja sen korjasimme poraamalla reiän pohjalle, niin ensikerralla tulee ehkä ilmi ennen täystuhoa. Tuota rälläkkä viiltoa on turha tehdä kun muuten öljyä kelluu jo monta senttiä pohjalla ennenkuin alkaa viillosta vuotamaan.

Mistähän nuo pultit mahtaa pystyä edes jatkoilla avaamaan, kun koko pultteja ei edes nää mistään saatika sitten että niihin pääsisi käsiksi. Tehtiin kojetauluun kytkimien alapulelle peltiin isompi reikä että päästiin käsiksi niihin kolmeen pulttiin.
hamsteri
Viestit: 2798
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

Re: Fiat 580 DT - Katkaisu

Viesti Kirjoittaja hamsteri »

veditkö siis etupäätä eteenpäin perän jäädessä pukille? sattuiko kuvia olemaan hommasta
xedson
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Marras 10, 2015 5:27 pm
Viesti:

Re: Fiat 580 DT - Katkaisu

Viesti Kirjoittaja xedson »

Juu etupää vedettiin taljaavusteisesti ulos. Takapää jäi tuettuna paikoilleen.. Onhan urakasta kuvia vaikka kuinka, https://photos.app.goo.gl/VZRoYkXnPHT9yxrx9 tuolta löytyy muutamia yleisluontoisia.

Hydraulisuodattimen siirto ei mennyt ihan nappii, oli hiukan hankakuuksia pulttien kanssa kun on tuumakierteillä ja putkien kanssa kun vaihdettiin koko imuletku vanhalta suodattimelta uudelle suodattimelle kumiletkuun. Sitä hommaa jatketaan vielä tulevana viikonloppuna... Saa nähä alkaako ilma katoamaan putkistosta, toivotaan.
forssu
Viestit: 2019
Liittynyt: Pe Marras 17, 2006 8:23 pm
Paikkakunta: Teuva
Viesti:

Re: Fiat 580 DT - Katkaisu

Viesti Kirjoittaja forssu »

On näemmä erilainen tuo koppa kuin isommissa, mutta fiksumpi tuo on rakenteeltaan.
Fordson Major -56
Fordson Major -52 ex bensa-petroli, ex 4-Custom, Nyt Trader 6
NH TM135, Fiatagri 110-90
Jukesi
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2017 2:13 pm
Viesti:

Re: Fiat 580 DT - Katkaisu

Viesti Kirjoittaja Jukesi »

xedson kirjoitti: To Loka 17, 2019 6:48 pm Hydraulisuodattimen siirto ei mennyt ihan nappii, oli hiukan hankakuuksia pulttien kanssa kun on tuumakierteillä ja putkien kanssa kun vaihdettiin koko imuletku vanhalta suodattimelta uudelle suodattimelle kumiletkuun. Sitä hommaa jatketaan vielä tulevana viikonloppuna... Saa nähä alkaako ilma katoamaan putkistosta, toivotaan.
Sama operaatio takana 780ssä. Ihmettelin noida 1/2 UNC pultteja, nimittäin minusta kierteet pumpussa, ainakin ne mitkä oli käyttämättä alkuperäisessä asennuksessa, olisi olleet normaalit M8:t. En kyllä enää mene vannomaan. Arvelin, että joku on ne joissain vaiheessa vaihtanut.
Pumppu alkuperäinen, tai ainakin lukee FIAT päädyssä.
Putsasin tavallisella M8 tapilla kierteet ja käytin M8 pultteja, ei ongelmaa. Sopivien kuusiokolo- UNC pulttien löytäminen tuntui nimittäin äkkiseltään vaikealta.
MInä katkaisin putken ennen suodatinta, ja pumpun läheltä, ja korvasin 32mm Hytar Posiolla. Hieman hankala oli saada putken/ suodattimen jalan karan päälle menemään.
Tuo ylämutka imuputkessa estänee öljyn valumisen suodattimen vaihdon yhteydessä, minulla jäi ehkä sittenkin matalaksi, ja jonkun verran liruttaa kun suodatin on irti. Silti huomattavasti mukavampi operaatio, kuin vanhalla suodattimella.
hamsteri
Viestit: 2798
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

Re: Fiat 580 DT - Katkaisu

Viesti Kirjoittaja hamsteri »

katsellaan mielellään muitakin kuvia remansista. :D
OM
Viestit: 333
Liittynyt: Ti Maalis 21, 2006 1:54 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Fiat 580 DT - Katkaisu

Viesti Kirjoittaja OM »

Kiinnostaisi nähdä kuvia tuosta suodattimen sijainnin vaihtoon liittyvästä hydrauliputkien muutoksesta. Itsellä oliis tarkoitus tehdä sama operaatio ensi kesänä 780:een.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: -kimmoi, beetu, Google [Bot], Rami ja 35 vierailijaa