Vetonivelen vaihto ei mennyt käsikirjoituksen mukaan

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

ipalosuo
Viestit: 117
Liittynyt: Ti Huhti 13, 2010 9:50 pm
Paikkakunta: Länsi Uusimaa
Viesti:

Vetonivelen vaihto ei mennyt käsikirjoituksen mukaan

Viesti Kirjoittaja ipalosuo »

Vaihdoin Toyota Avensikseen vetonivelen. Suojakumin klemmari oli pettänyt ja suojakumi irronnut jolloin suolavesi oli pilannut nivelen.

Nivel ei lähtenyt vetoakselista ruuvipenkissä vasaralla naputtelemalla eikä Bilteman ulosvetäjällä
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 000038661/

Lopulta pilkoin nivelen rälläkällä ja laitoin vetoakselin prässiin, jossa nivelen sisäkehä lopulta irtosi 10 tonnin kuormalla lukkorenkaan pettäessä.

Kuva pilkotusta nivelestä: https://goo.gl/photos/wZpaeiydnQxZgFnw6

Olisiko tämän voinut teidän mielestä hoitaa jotenkin ilman nivelen paloittelua tai vähäisemmällä rälläköinnilla? Facebookissa asiasta puhuessani ilmeni, että moni oli joutunut juuri Toyotassa pilkkomaan nivelen.

Tässä vielä kuvat vetoakselin päästä ja lukkorenkaasta sekä nivelen lukkorengasurasta.
https://goo.gl/photos/sBMCSiDidBANpeoJ7
https://goo.gl/photos/cX6MxTp1QQqgjxGv6
Ilkka
MF 35 (vm 1961)
Hervast
Viestit: 4695
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
Paikkakunta: Oku
Viesti:

Re: Vetonivelen vaihto ei mennyt käsikirjoituksen mukaan

Viesti Kirjoittaja Hervast »

Nuo yliliukuvat lukkorenkaat on joskus veikeitä purkaa. Ainakin uudemmissa vagineissa jossa vetari on kiinni pultilla, kannattaa ruuvata pultti akselin päähän kiinni, ja sitten muksautella niveltä betonia vasten. Hieman brutaali konsti, mutta aika toimiva. Saa nivelen ehjänä irti.
Nyt kun katsoin tarkemmin ensimmäisen kuvan, niin tuollainen mutterikiinnitteinen vetonivel on hieman hankalampi purkaa, juuri syystä että niveltä ei saa tönköksi. Joskus olen tuommoista purkanut antamalla vetoakselin massan tehdä työtä akselia pudottelemalla nivel vaikkapa ruuuvipenkin leukoja vasten.

Yritin muuten tilata noita lukkorenkaita varastoon koivusen kautta. Nyt on mennyt puolisen vuotta ja eivät saa noita klipsejä hankittua myytäväksi asti jälleenmyyjälle. Uskomatonta toimintaa. Kerran löbron paketista moinen puuttui ja meinasin homma mennä hankalaksi...
Kardaani
Viestit: 2188
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Re: Vetonivelen vaihto ei mennyt käsikirjoituksen mukaan

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

Jumitustilanteessa ei siihen taida mitään muuta keinoa olla, kun tuo palottelu. Ainakaan jos jättää vetarin paikoilleen autoon. Lukkorengasta kun ei pääse mitään kautta roplaamaan nivelen ollessa kiinni akselissa. Transporterissa kun mulla noita kumeja ja niiden myötä niveliä, menee kuin leipää, niin olen jättänyt nuo lukkorenkaat kylmästi pois.
cardaani
Viestit: 4036
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2009 9:05 am
Paikkakunta: Wetenpää
Viesti:

Re: Vetonivelen vaihto ei mennyt käsikirjoituksen mukaan

Viesti Kirjoittaja cardaani »

Toyotan ulompaa niveltä ei ole tehty purettavaksi. Suojakumikin vaihdetaan purkamalla sisempi nivel. Siksi alkuperäisessä suojakumisarjassa tulee molemmat suojakumitkumit yhdellä kertaa.
Tyhmyytensä voi paljastaa vain avaamalla suunsa...
sladiaattori
Viestit: 124
Liittynyt: To Syys 01, 2011 11:22 am
Viesti:

Re: Vetonivelen vaihto ei mennyt käsikirjoituksen mukaan

Viesti Kirjoittaja sladiaattori »

...
Viimeksi muokannut sladiaattori, La Touko 20, 2017 11:26 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Autot tulee Amerikasta!
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Vetonivelen vaihto ei mennyt käsikirjoituksen mukaan

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Ei vetoakselin suojakumin vaihdon takia tarvi niveliä purkaa.
Vaihtoehto 1: https://www.youtube.com/watch?v=iKILIVOB99I
Vaihtoehto 2 (ns. oikea tapa): https://www.youtube.com/watch?v=ILkozx3zdqw

Mallia vetonivelen purkuun: https://youtu.be/SWdHHFXsnmo?t=106
cardaani
Viestit: 4036
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2009 9:05 am
Paikkakunta: Wetenpää
Viesti:

Re: Vetonivelen vaihto ei mennyt käsikirjoituksen mukaan

Viesti Kirjoittaja cardaani »

^ Kumpikin oli väärä tapa. Unohtui nivelen puhdistus. Se kurainen rasva pitää pestä pois ja korvata uudella rasvalla. Muuten kumin vaihto on turhaa.
Tyhmyytensä voi paljastaa vain avaamalla suunsa...
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Vetonivelen vaihto ei mennyt käsikirjoituksen mukaan

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Ei, ei. Kyllä TAPA oli oikea, mutta suoritus ei. 8)
nuhvi46063
Viestit: 2273
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Ylämaa
Viesti:

Re: Vetonivelen vaihto ei mennyt käsikirjoituksen mukaan

Viesti Kirjoittaja nuhvi46063 »

Rälläkkähommia se on, kokeiltu parissa eri Toyotassa.
Pelkkä kuminvaihtohan on helppo, sisemmästä kumista iso klemmari pois ja akseli tulee pois sieltä.
Sen jälkeen sisemmästä nivelestä sokka irti ja kumi vaihtoon. Sisempään vaan uudet klemmarit ja rasvat.
Kohtalaisen monta engelsmannia tontilla...
http://nuhvi.net
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Vetonivelen vaihto ei mennyt käsikirjoituksen mukaan

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Alkoi ihmetyttämään tuo Ilkan kuva rikotusta nivelestä. https://goo.gl/photos/wZpaeiydnQxZgFnw6
Siinä rikottu nivelen ulkokehä, mutta sisäkehä joka on sillä lukkorenkaalla lukittu akseliin on ehjä?
Koko nivelen irrottamisen ongelmahan on juuri siinä, ettei tuo sisempi kehä irtoa sen "sisällään" olevan lukkorenkaan vuoksi.
Eli, miten tuo sisempi kehä on irroitettu akselista?
Lyömälläkö? Silloinhan koko nivelen pitäisi irrota lyömällä? Vai?
Tuossakaan työssä ei olisi tarvittu ollenkaan rälläkkää.
Kardaani
Viestit: 2188
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Re: Vetonivelen vaihto ei mennyt käsikirjoituksen mukaan

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

No tuo ulompi osa nivelestä pitää rikkoa, että nuo sisällä olevat kuulat ja kehät saa näkyviin. Silloin tulee näkyviin myös se lukkorengas jonka voi kiepauttaa pois urastaan vaikka ruuvimeisselillä. Sitten loput osat irtoaakin helposti akselin päästä.

Jos toyotan akseliin ei ole tarkoitettu vaihtaa niveltä, niin miksi niitä sitten myydään erikseen? Nivel kuitenkin samantyylinen kuin muillakin valmistajilla, joitka myös käyttää lukkorengasta vetarin päässä, ja kyllä niihin on niveliä vaihdeltu.
hoosuu
Viestit: 1036
Liittynyt: Su Syys 02, 2007 9:56 pm
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re: Vetonivelen vaihto ei mennyt käsikirjoituksen mukaan

Viesti Kirjoittaja hoosuu »

Kyllä tähän asti lähteny lyömällä putkeen niin että akseli menee edellä ja massavoima irrottaa akselin nivelestä!
Ajomies
Viestit: 28109
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Vetonivelen vaihto ei mennyt käsikirjoituksen mukaan

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Onhan noita niveliä tullut purettua kohta 40 vuoden aikana jokunen, eikä vielä ole vastaan tullut sellaista jota ei olisi saanut ilman rälläkkää purettua. Viime kesänä ostin sellaisen nivelen ulosvetäjän, ja paristakin Toyotasta sain sillä nivelen ehjänä irti. Ei kyllä riittänyt vääntö pelkästään ulosvetäjällä, vaan "jänkä" päälle ja kunnon kopautus niin kyllä lakkasivat olemassa naimisissa. Sen verran sitten avitin mahdollista seuraava irti ottamista että mirkelöin sitä lukkorengasta hivenen ohuemmaksi. Talbotti on ollut sellainen auto johon en lähtenyt niveltä irrottamaan kun viisaat kertoivat ettei sitä niveltä saa irti, jätin silloin yrittämättä, tiedä sitten minkälainen tapaus lienee?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Vetonivelen vaihto ei mennyt käsikirjoituksen mukaan

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Vaikka kardaani meinaa, että lukkorengas näkyisi kun ulkokehä rikotaan, niin ei näy. Lukkorengas on sen sisemmän kehän jotakuinkin keskellä. Kuten siitä kuvasta näkee.
Vaihto SKF-tyylillä: https://www.youtube.com/watch?v=sX8jM4T ... 7E898517D6
ipalosuo
Viestit: 117
Liittynyt: Ti Huhti 13, 2010 9:50 pm
Paikkakunta: Länsi Uusimaa
Viesti:

Re: Vetonivelen vaihto ei mennyt käsikirjoituksen mukaan

Viesti Kirjoittaja ipalosuo »

PuuhaPate kirjoitti: Koko nivelen irrottamisen ongelmahan on juuri siinä, ettei tuo sisempi kehä irtoa sen "sisällään" olevan lukkorenkaan vuoksi.
Eli, miten tuo sisempi kehä on irroitettu akselista?
Lyömälläkö? Silloinhan koko nivelen pitäisi irrota lyömällä? Vai?
Tuossakaan työssä ei olisi tarvittu ollenkaan rälläkkää.
Sisempi kehä irrotettiin akselista painamalla hydraulipuristimella 10 tonnin kuormalla. Sisäkehä irtosi kovalla paukahduksella lukkorenkaan pettäessä.
Ilkka
MF 35 (vm 1961)
ipalosuo
Viestit: 117
Liittynyt: Ti Huhti 13, 2010 9:50 pm
Paikkakunta: Länsi Uusimaa
Viesti:

Re: Vetonivelen vaihto ei mennyt käsikirjoituksen mukaan

Viesti Kirjoittaja ipalosuo »

PuuhaPate kirjoitti:Vaihto SKF-tyylillä: https://www.youtube.com/watch?v=sX8jM4T ... 7E898517D6
Loistava ohje! Kiitos linkistä! Nyt tiedän miten teen homman seuraavalla kerralla.
Ilkka
MF 35 (vm 1961)
TunturiPappa
Viestit: 5780
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Vetonivelen vaihto ei mennyt käsikirjoituksen mukaan

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Toyotaan en ole niveliä vaihtanut. Volkkareissa on saman näköinen systeemi ja on kyllä tosi monessa muussakin merkissä. Ne on aina lähtenyt liukuvasaralla. Pari kertaa nappaa niin on irti.
Pajavasaralla saat takoa ja mitään ei tapahdu.
Tojossa ilmeisesti huipputiukka sovite.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
nuhvi46063
Viestit: 2273
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Ylämaa
Viesti:

Re: Vetonivelen vaihto ei mennyt käsikirjoituksen mukaan

Viesti Kirjoittaja nuhvi46063 »

ipalosuo kirjoitti:
PuuhaPate kirjoitti: Koko nivelen irrottamisen ongelmahan on juuri siinä, ettei tuo sisempi kehä irtoa sen "sisällään" olevan lukkorenkaan vuoksi.
Eli, miten tuo sisempi kehä on irroitettu akselista?
Lyömälläkö? Silloinhan koko nivelen pitäisi irrota lyömällä? Vai?
Tuossakaan työssä ei olisi tarvittu ollenkaan rälläkkää.
Sisempi kehä irrotettiin akselista painamalla hydraulipuristimella 10 tonnin kuormalla. Sisäkehä irtosi kovalla paukahduksella lukkorenkaan pettäessä.
Prässiä ei tarvi tuohonkaan, laikalla melkein halki molemmin puolin, ja talttaa väliin niin halkeaa.
Prässillä saattaa mennä akselilta boorit jos lukkosokka linttaantuu sinne väliin.
Kohtalaisen monta engelsmannia tontilla...
http://nuhvi.net
jake74
Viestit: 1736
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: Vetonivelen vaihto ei mennyt käsikirjoituksen mukaan

Viesti Kirjoittaja jake74 »

yks asentaja sai akselin päästä palasen pois lukkouran kohdalta ku koitti väkivalloin irrotaa niveltä
Ajomies
Viestit: 28109
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Vetonivelen vaihto ei mennyt käsikirjoituksen mukaan

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Miksiköhän niistä pihdeillä avattavista lukkorenkaista on luovuttu, ainakin isossa osassa autoista? Ei silti, ilmeisen hyvää tuuria ollut, kun kaikki itse irrottamani on ehjänä lähteneet. Ja kun noita muutamia korjausoppaita selailin niin kyllä jokaisessa jonkinlaiset ohjeet löytyy irrotukseen, yhdessäkään ei ole tuota rälläkkä vaihtoehtoa. ;)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Juho M-P, Pataässä, SPS1975, Tiisan seppä, valtsu864 ja 49 vierailijaa