Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: To Helmi 26, 2015 1:35 pm
- Viesti:
Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
Tervehdys,
Olen juuri hankkinut 361sen ja tehnyt siihen täydellisen koneremontin. Koeajon yhteydessä huomasin että vaihdelaatikosta kuuluu kauhea ulina aina kun on korkea vaihde päällä ja kytkin ylhällä. Matala puoli toimii täysin äänettömästi.
Ulina on jopa kovempi kuin moottorin ääni jos sitä katsoo ja kuuntelee n 50m etäisyydeltä.
Onko tämä ominaisuus näissä malleissa, vai pitääkö sitä ottaa vakavasti ja ruveta avaamaan laatikkoa?
Onko korkealla puolella joku laakeri mikä voisi aiheuttaa tällaista meteliä?
//Kristian
Olen juuri hankkinut 361sen ja tehnyt siihen täydellisen koneremontin. Koeajon yhteydessä huomasin että vaihdelaatikosta kuuluu kauhea ulina aina kun on korkea vaihde päällä ja kytkin ylhällä. Matala puoli toimii täysin äänettömästi.
Ulina on jopa kovempi kuin moottorin ääni jos sitä katsoo ja kuuntelee n 50m etäisyydeltä.
Onko tämä ominaisuus näissä malleissa, vai pitääkö sitä ottaa vakavasti ja ruveta avaamaan laatikkoa?
Onko korkealla puolella joku laakeri mikä voisi aiheuttaa tällaista meteliä?
//Kristian
-
- Viestit: 3869
- Liittynyt: To Maalis 22, 2007 10:31 am
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
Kyllä tuo on ominaisuus.
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: To Helmi 26, 2015 1:35 pm
- Viesti:
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
Ok, kiitos vastauksesta.
Tarkennuksena vielä, ulina kuuluu vaikka vaihde on vapaalla ja traktori seisoo paikallaan tyhjäkäynnillä. Eli vaihde vapaalla, korkea vaihde päällä ja kytkin ylhällä. Ääni loppuu heti kun kytkin painetaan alas.
Katselin youtubesta videoita 361:sta ja niistä tuleva ulina oli mun mielestä erilainen..
Tarkennuksena vielä, ulina kuuluu vaikka vaihde on vapaalla ja traktori seisoo paikallaan tyhjäkäynnillä. Eli vaihde vapaalla, korkea vaihde päällä ja kytkin ylhällä. Ääni loppuu heti kun kytkin painetaan alas.
Katselin youtubesta videoita 361:sta ja niistä tuleva ulina oli mun mielestä erilainen..
-
- Viestit: 7659
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
- Paikkakunta: Pirkkala
- Viesti:
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
Sivuakselin laakereita on uusittu nopean puolen ulinan takia; kyllä ulinassa joku raja on tälläkin vaihteistolla.
-
- Viestit: 6379
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
- Paikkakunta: Keski-Suomi
- Viesti:
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
No ei sen pitäisi kauheasti paikalla ollessaan ulista, vauhdissa vanhat valkut vinkuvat kyllä urakalla. Omassa 565:ssä pitkä puoli pitää tyhjäkäynnillä jonkinmoista kolinaa/krahnetta, mutta on pitänyt sitä nyt 12 vuotta minulla ja 17 vuotta aiemmalla omistajalla, olen päättänyt huolestua sitten, kun ääni lakkaa. Myös tuossa 565:ssä lyhyt puoli on äänetön, paikallaan ollessa.
The idea is to die young as late as possible
-
- Viestit: 6789
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
- Paikkakunta: Paimio
- Viesti:
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
Tuo kolina ja krahina tyhjäkäynnillä isolla puolella on meilläkin kuuluntu 361:stä niin kauan kuin muistan mutta ulina yli koneen äänen ei kyllä kuulu asiaan.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
-
- Viestit: 375
- Liittynyt: La Tammi 19, 2013 9:39 am
- Viesti:
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
Laatikko täyteen XR1 ja käärii ääni eriste mattoon koko loovan ,eivät kyläläiset häiriinny valmet miehen ajoista.PS MF ei ääntele laatikosta vaikka ajelee reilua 70KM.
- Kontio
- Viestit: 1661
- Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 8:48 pm
- Paikkakunta: Pietarsaari
- Viesti:
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
Ulina vaihteistosta, vaihde vapaalla ei kuulu asiaan. Krohina/kolina nopealla puolella sitä vastoin on "normaalimpaa" ääntä vaihteistosta vapaalla käytettäessä, kolina saattaa tulla yllättäen ja yhtä yllättäen se taas menee pois tyhjäkäynnillä...
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: To Helmi 26, 2015 1:35 pm
- Viesti:
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
Ok, taitaa olla joku oikea vika sitten.
Katsotaan saanko loppuviikosta otettu videopätkän äänestä.
Kiitoksia nopeista vastauksista, täältä löytyy näköjään paljon tietoa!
Katsotaan saanko loppuviikosta otettu videopätkän äänestä.
Kiitoksia nopeista vastauksista, täältä löytyy näköjään paljon tietoa!
-
- Viestit: 566
- Liittynyt: Su Tammi 30, 2011 6:50 pm
- Viesti:
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
Ajoin muutaman kerran naapurin 361: llä ja loota ulisi kyllä ärsyttävästi. Ei se ihme kyllä levinnyt siihen volinaan vaikka vinkui yli 20 vuotta. Kyllä se on ominaisuus. Ei kai laatikossa ole suorahampaisia rattaita, niillä kun on taipumus volista?
-
- Viestit: 7659
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
- Paikkakunta: Pirkkala
- Viesti:
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
Ei siellä muita olekaan, suoria ovat. V565 ja siitä eteenpäin on vinojakin.dexta special kirjoitti:Ajoin muutaman kerran naapurin 361: llä ja loota ulisi kyllä ärsyttävästi. Ei se ihme kyllä levinnyt siihen volinaan vaikka vinkui yli 20 vuotta. Kyllä se on ominaisuus. Ei kai laatikossa ole suorahampaisia rattaita, niillä kun on taipumus volista?
-
- Viestit: 3869
- Liittynyt: To Maalis 22, 2007 10:31 am
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
Sehän siinä vähän kummastuttaakin kun pieni puoli on suhteellisen hiljainen.ylioyja kirjoitti:Ei siellä muita olekaan, suoria ovat. V565 ja siitä eteenpäin on vinojakin.
-
- Viestit: 489
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:42 pm
- Paikkakunta: Säkylä
- Viesti:
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
Zetori meni mäkeen ja sanoi tostako,tostako,tostako,tostako,valmetti tuli perässä ja sanoi niiii,niiiii,niiiiii,niiiii,niiiiii. Sitä vaan ,että eikö jonkinlainen ulina ole aina kuulunut valmettien suorahampaiseen vaihteistoon.
-
- Viestit: 8619
- Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
Siasta otetaan teurastamolla ääni talteen ja se myydään Valmetin vaihdelaatikkotehtaalle.
-Ozmo da Discovibrator-
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
-
- Viestit: 6379
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
- Paikkakunta: Keski-Suomi
- Viesti:
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
Aloittajalle vaan selvennyksenä: Ei se Vallun laatikon kuulu paikallaan ollessa vinkua.
Ja SUURI kunnioitus näitä vanhoja Valdemaria kohtaan: Oma täyttää juuri 50 vuotta ja jos vaikka nyt menis talliin ja koettas, nii ihan kaikki toimii kuten tehdas on tarkoittanu, eikä härveliä ole koskaan isommin korjattu. Laatikon vihellys kertoo vaan hyvää: Mulla oli joskus pärränä Yammun XJ900 ja niiden ensiövedon suorat rattaat vinkuu yhtä armottomasti, mut laite on silti maailman lujin ja luotettavin .
Ja SUURI kunnioitus näitä vanhoja Valdemaria kohtaan: Oma täyttää juuri 50 vuotta ja jos vaikka nyt menis talliin ja koettas, nii ihan kaikki toimii kuten tehdas on tarkoittanu, eikä härveliä ole koskaan isommin korjattu. Laatikon vihellys kertoo vaan hyvää: Mulla oli joskus pärränä Yammun XJ900 ja niiden ensiövedon suorat rattaat vinkuu yhtä armottomasti, mut laite on silti maailman lujin ja luotettavin .
The idea is to die young as late as possible
-
- Viestit: 55
- Liittynyt: Pe Tammi 06, 2017 12:35 pm
- Viesti:
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
Suosittelisin ottamaan nostolaitekannen(kokonaan,ei siitä ylemmästä saumasta)ylös,siitä näkee tilanteen,on aika helppo korjata,Onko koneen historiasta tietoa?ulosotolla pyöritettäessä kertoja(se painettava pikkukeppi)pitää paikalliskäytössä olla pienemmällä puolella(Huoltomiehen neuvo)Meillä oli 6o-lLuvulla ensimmäisenä traktorina 8-vuotta tuollainen kyllä sitä korjatakkin piti (varmaan oli ajotavallakin osuutta asiaan)Mutta aika kultaa muistot [/i]
Klöntti se on joka pitää, jonsei hitsathan klimppi niin jo pysyy
-
- Viestit: 391
- Liittynyt: Su Kesä 13, 2010 12:46 pm
- Viesti:
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
Tuli sanottua kahden vanhana että valmetti on paras rattori. Ukot kysyivät sitten, että mikäs sen niin hyväksi tekee ? Vastasin niille että toi ääni . Ja kannassani olen pysynyt ja tulen pysymään. Vois sanoa että siinä aina "sisimpäni ripsi värähtää" kun kuulee valmetin äänen. Tosin jotkut on kyllä epäillyt tuota henkisenpuolen tasapainoa .
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
Valmetin laatikko ei kyllä ole lujin malli,sama mikä vallu on.huollos ku käy aina 5-6 hytttiä katos tuulettumas. ei muilla merkeillä ole.
-
- Viestit: 97
- Liittynyt: To Syys 06, 2007 10:02 pm
- Paikkakunta: KIURUVESI
- Viesti:
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
Valmetin vaihteiston ulinasta vielä.
Ensin kysyn, oletko vaihtanut vaihteistoon laakerit? Jos olet, älä jatka enää lukemista, menee aika hukkaan.
Oma kokemus:
Minulla on Valmet 359, - sama laatikko kuin 361:ssä - jonka vaihteisto piti HIRVEÄÄ ulinaa.
Vaihteisto oli niin pahaääninen, tuntui korvat särkyvän, epäilen että sinun Vallussa sama vaiva.
Kokeile näin:
Ota po.tankin päällä oleva peltisuojus pois, laita vaihde vapaalle ja kertojavipu keskiasentoon. (vapaalle)
Pane kone käyntiin, katso hyppiikö pääakseli ylös/alas,kokeile eri kierroksilla, jos pitää meteliä, silloin pääakselin laakerit on väljät ja ruostuneet. Se on sellaista kolisevaa ulinaa, häviää kun painaa kytkimen pohjaan.
Varmista vielä näin, sammuta kone, ota kytkinakselin booriholkki irti (siirrä eteenpäin) kokeile vaihteiston pääakselista pyöritellä käsin, vaihde vapaalla.
Tuntuuko sellaista epätasaista rahisevaa pyörintää, kokeile myös ylös/alas suuntaan liikutella sitä akselia, tuntuuko väljyyttä.
Jos näin on, silloin laakerit ovat sököt, tämä on myös Valmetin "ominaisuus".
Ne yläakselin laakerit eivät saa kunnon voitelua ja pitkään seisoneissa koneissa kondessivesi ruostuttaa laakerikoolit epätasaiseksi.
Siinä vaihteistossa on ihan tavan kuulalaakerit, joita saa joka "maitokaupasta".
Minulle maksoi kaikki 5kpl, pää,sivu,Pto akselin SKF laakerit noin satasen. Murikan laakereita ei tarvinnut vaihtaa. (ovat aina öljyssä)
Vaihdoin laakerit, laitoin 140 EP öljyn sisään, huomattavasti hiljeni, eikä ole vaikea homma tehdä.
Nyt ei sentään melu mene moottorin äänen yli.
Normaali ulina siihen jäi, mutta sen on saanut samaan rahaan Valmetin tehtaalta "kaupantekijäisinä".
Se vaihteiston nopeanpuolen ulina johtuu sen rakenteesta, suorahampaiset rattaat ja kertojan kytkentäholkin rakenne.
Siinä on sellainen irtotappihässäkkä, joka vielä tehostaa suorien hampaiden kanssa rattaiden resonointia.
Tai sitten ne on ottaneet siitä siasta sen äänen talteen ja myyneet Valametille.
Äänettömäksi sitä laatikkoa ei tule koskaan saamaan, mutta eihän se sitten Valametti olisikaan, mutta meluahan maailmaan sopii.
Ensin kysyn, oletko vaihtanut vaihteistoon laakerit? Jos olet, älä jatka enää lukemista, menee aika hukkaan.
Oma kokemus:
Minulla on Valmet 359, - sama laatikko kuin 361:ssä - jonka vaihteisto piti HIRVEÄÄ ulinaa.
Vaihteisto oli niin pahaääninen, tuntui korvat särkyvän, epäilen että sinun Vallussa sama vaiva.
Kokeile näin:
Ota po.tankin päällä oleva peltisuojus pois, laita vaihde vapaalle ja kertojavipu keskiasentoon. (vapaalle)
Pane kone käyntiin, katso hyppiikö pääakseli ylös/alas,kokeile eri kierroksilla, jos pitää meteliä, silloin pääakselin laakerit on väljät ja ruostuneet. Se on sellaista kolisevaa ulinaa, häviää kun painaa kytkimen pohjaan.
Varmista vielä näin, sammuta kone, ota kytkinakselin booriholkki irti (siirrä eteenpäin) kokeile vaihteiston pääakselista pyöritellä käsin, vaihde vapaalla.
Tuntuuko sellaista epätasaista rahisevaa pyörintää, kokeile myös ylös/alas suuntaan liikutella sitä akselia, tuntuuko väljyyttä.
Jos näin on, silloin laakerit ovat sököt, tämä on myös Valmetin "ominaisuus".
Ne yläakselin laakerit eivät saa kunnon voitelua ja pitkään seisoneissa koneissa kondessivesi ruostuttaa laakerikoolit epätasaiseksi.
Siinä vaihteistossa on ihan tavan kuulalaakerit, joita saa joka "maitokaupasta".
Minulle maksoi kaikki 5kpl, pää,sivu,Pto akselin SKF laakerit noin satasen. Murikan laakereita ei tarvinnut vaihtaa. (ovat aina öljyssä)
Vaihdoin laakerit, laitoin 140 EP öljyn sisään, huomattavasti hiljeni, eikä ole vaikea homma tehdä.
Nyt ei sentään melu mene moottorin äänen yli.
Normaali ulina siihen jäi, mutta sen on saanut samaan rahaan Valmetin tehtaalta "kaupantekijäisinä".
Se vaihteiston nopeanpuolen ulina johtuu sen rakenteesta, suorahampaiset rattaat ja kertojan kytkentäholkin rakenne.
Siinä on sellainen irtotappihässäkkä, joka vielä tehostaa suorien hampaiden kanssa rattaiden resonointia.
Tai sitten ne on ottaneet siitä siasta sen äänen talteen ja myyneet Valametille.
Äänettömäksi sitä laatikkoa ei tule koskaan saamaan, mutta eihän se sitten Valametti olisikaan, mutta meluahan maailmaan sopii.
E1A Petrooli Major vm:53
Super Major vm:63
Valmet 359 vm:59
Super Major vm:63
Valmet 359 vm:59
-
- Viestit: 375
- Liittynyt: La Tammi 19, 2013 9:39 am
- Viesti:
Re: Valmet 361 vaihdelaatikon ulina
Teetätä adapteri väliin ja MASSIKAN LAATIKKO PERÄÄN:
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], retsi ja 44 vierailijaa