Sähköinen käsijarru ei aukea

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

565-69
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 12:17 pm
Paikkakunta: Kaakkoissuomi ja Keskisuomi
Viesti:

Sähköinen käsijarru ei aukea

Viesti Kirjoittaja 565-69 »

Passatin käsijarru ei auennut toiselta puolelta. Jarrumoottorissa ei sillä puolelle tunnu olevan mitään eloa. Saako jarrua jotenkin ruuvattua auki, jos ottaa moottorin pois. Pitäisi päästä korjaamolle.
Valmet 565-69 + Ahma, Valmet 700 -69, Ford 4100 -80, Terri 1000 -82 + telikärry kuormaajalla
sampo10
Viestit: 824
Liittynyt: La Heinä 15, 2006 11:18 am
Paikkakunta: Kanta Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sampo10 »

Oletko kokeillu syöttää moottoriin virtaa?
msv1700
Viestit: 57
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Kouvostoliitto
Viesti:

Viesti Kirjoittaja msv1700 »

Elätettävänä Honda

"...it's always a compromise between safety, which is boring and enjoyment, which is dangerous"
Keke Rosberg at Brands Hatch 1985
565-69
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 12:17 pm
Paikkakunta: Kaakkoissuomi ja Keskisuomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 565-69 »

Enpä ole kokeillut. Auto on tuolla pihalla sateessa. Kai sitä voisi akkujännitteellä kokeilla. Ohjekirja vaan varoittelee jopa koskemasta napoihin käsin. Jos ottaa moottorin irti, niin voiko sieltä jollain käsin ruuvata jarrun auki?
Valmet 565-69 + Ahma, Valmet 700 -69, Ford 4100 -80, Terri 1000 -82 + telikärry kuormaajalla
Skaleton
Viestit: 798
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2010 1:56 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Skaleton »

On kumminkin hyvä, että joku autonvalmistaja yrittää tehdä käsijarrun toimintaa fiksummaksi vaijerikäyttöisestä.

Saksalaisen premiumauton suhteen on toki ymmärrettävää ettei siinä pitemmän päälle ole onnistuttu
MottiM
Viestit: 672
Liittynyt: Ke Joulu 01, 2010 9:25 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MottiM »

Taitaa olla yhtä harvassa ongelmattomat käsijarru-ratkaisut kuin premium Passatit...
skuikka
Viestit: 1697
Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Saattaa se akkuvirralla aueta, mutta ensin pitää varmistua että pyörittää oikeaan suuntaan. Liukukitkan ja lepokitkan eron vuoksi, jos ajat sen voimalla x kiinni, tarvitset vähän enemmän avaamiseen. Eli jos ajat akulla vahingossa kiinnipäin, avaaminen vaikeutuu entisestään. Voisit koittaa toiselta puolelta mitata kumminperin napaisuus on avaussuuntaan ja sitten ajaa samoinperin jumivaa satulaa.
OM
Viestit: 333
Liittynyt: Ti Maalis 21, 2006 1:54 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja OM »

Passatissa ei ilmeisesti ole tuota Avensiksen tapaista ruuvausmahdollisuutta peräkontin pohjassa olevan tulpatun reiän kautta?
matti-x
Viestit: 366
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 1:53 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja matti-x »

Kaverilla oli passatti sähkösellä käsijarrulla. Sitä kyllä ajeltiin suoraan sähköllä kun jäi osittain päälle ja varoitusääni jäi soimaan. Ainakin siinä mallissa oli sellanen onneton muovikoppa suojana joka oli haljennut molempien puolien jarrusatulasta. Sisällä savea ja sepeliä niin eihän se oikein toiminu. Puhdistettiin ja rasvailtiin, sitä sai pyöritetty käsin sopivalla avaimella. Taidettiin korjailla hajonnut koppa klemmarilla ja sikaflexillä mutta eihän se kovin pitkään toiminut. Tuossa kaverin passatiss äänestä kuuli että kumpaan suuntaan aukesi, niinku alkukoneella ruuvia ruuvais.
matti-x
Viestit: 366
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 1:53 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja matti-x »

Kaverilla oli passatti sähkösellä käsijarrulla. Sitä kyllä ajeltiin suoraan sähköllä kun jäi osittain päälle ja varoitusääni jäi soimaan. Ainakin siinä mallissa oli sellanen onneton muovikoppa suojana joka oli haljennut molempien puolien jarrusatulasta. Sisällä savea ja sepeliä niin eihän se oikein toiminu. Puhdistettiin ja rasvailtiin, sitä sai pyöritetty käsin sopivalla avaimella. Taidettiin korjailla hajonnut koppa klemmarilla ja sikaflexillä mutta eihän se kovin pitkään toiminut. Tuossa kaverin passatiss äänestä kuuli että kumpaan suuntaan aukesi, niinku alkukoneella ruuvia ruuvais.
delsol
Viestit: 65
Liittynyt: Ke Helmi 24, 2010 11:51 am
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja delsol »

Vaimon autoon olen tehnyt kyseisen jumpan. Jos et itse halua remppaa tehdä ja pitää päästä korjaamolle niin servomoottori on kahdella torxilla kiinni. Jos saat sen irti ilman satulan irrotusta niin satulan takaa servon irroituksen jälkeen löytyy iso torx, sitä ruuvaamalla saat satulan männän hellittämään.
TomppaHe
Viestit: 237
Liittynyt: To Joulu 18, 2014 9:25 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TomppaHe »

Skaleton kirjoitti:On kumminkin hyvä, että joku autonvalmistaja yrittää tehdä käsijarrun toimintaa fiksummaksi vaijerikäyttöisestä.

Saksalaisen premiumauton suhteen on toki ymmärrettävää ettei siinä pitemmän päälle ole onnistuttu
Hmm, enpä tiedä jos joku fiksumpi tapa olisi mutta kyllä tässä mennään väärään suuntaan. Ei onneksi ole omaa kokemusta mutta sen mitä olen noista sähköjarruista kuullut on neuvo että älä koskaan käytä sellaisessa paikassa mihin et halua jäädä pitemmäksi aikaa ts. remppaa tekemään.
matti-x
Viestit: 366
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 1:53 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja matti-x »

Taispa olla passatti joka valui Rovaniemellä uimarannan parkkikselta jokeen ja tappoi mennessään yhden ihmisen. En tiedä oliko vika käsijarrussa vai käyttäjässä. Ikävä tapahtuma kuitenkin. Jos tarinalla on joku opetus, se voisi olla että kannattaa korjata se oikkuileva käsijarru vaikka hinta hirvittäis tai laiskuus vaivais.
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Ikänä ei oo mersun käsijarrun kanssa ollu ongelmia katsastuksessa, vaikka en sitä juuri koskaan käytäkkään automaatin kanssa. Sielähän on pieni rumpujarru käsijarrulle, ja aika toimiva ratkaisu.
timoraimo

Viesti Kirjoittaja timoraimo »

Vanhemmiten ovat varmaan ongelmia tiedos.Tällaisia suolakylpyjä teillä pikku pakkasta ohuet johjot jotka hapettuu.On näitä joutunut traktoreista pyörittään auki .Moottorit menevää osaa.
ZET
Viestit: 2713
Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
Paikkakunta: Petäjävesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ZET »

Sähköistä käsijarrua ei ole kehitetty toimivuuden parantamiseksi vaan valmistuskustannusten pudottamiseksi.

En ymmärrä mitä vikaa vaijerikäyttöisessä kässärissä muka on. Täysin huolettomia ratkaisuja löytyy ainakin seuraavista autoista: Triumph, Datsun, Ford, Volvo. Niistä olisi sopinut kopioida.......
imppu
Viestit: 8699
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Viesti Kirjoittaja imppu »

päinvastainen esimerkki toimivuudesta voi mainita vanhempikoppaisen viton.
Miten voi olla itsestään huononuva seisontajarru?
Käytti, niin ei toimi katastuksessa.
Ei käytä niin ei toimi katastuksessa.
Jos sai säätelemällä ja herkistelemällä toimimaan, niin piti välittömästi viedä katastukseen, ei saanut pysähtyä kauppaan tai kahville, toimivuus katosi siinä välissä.
Punasiin voi just ja just pysähtyä, kun ei ajatustaan herpoonnuttanut jarru-kullasta.
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
timoraimo

Viesti Kirjoittaja timoraimo »

Viikko sitte katsastin volvon, kehu hyväksi käsijarrua meni rullat lukkoon.
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Mä olen kyllä tykännyt noista suoraan jarrusatulassa olevasta käsijarrumekanismista. Hyvin on pelannut jos vaijerit vaan ok, ei oo ikävä rumpujarruja.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
565-69
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 12:17 pm
Paikkakunta: Kaakkoissuomi ja Keskisuomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 565-69 »

Itsenäisyyspäivänä, kun sade vähän hiljeni, otin jarrun auki ja purin saatujen ohjeiden mukaan. Moottorin pääty oli aika kovasti liimattu. Kuori oli halki ja vähän ruostetta ja törkyä sisällä. Itse moottori oli vähän jumissa, mutta sain sormin pyörimään. Muovinen planeettavaihteisto oli nähtävästi hajonnut, pikkurattaita en löytänyt ja isommat oli hampaistaan vastakkain jumissa. Käsijarrun säädin torx-avaimella pois päältä ja laitoin jumittuneen moottorin suojaksi paikoilleen. Hälytyspillihän siinä tietysti ajaessa huutaa, mutta täytyy kärsiä, kunnes saan uudet Saksasta.
Valmet 565-69 + Ahma, Valmet 700 -69, Ford 4100 -80, Terri 1000 -82 + telikärry kuormaajalla
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Majestic-12 [Bot], Matsikka ja 47 vierailijaa