Tehokas liima/pikaliima muoviosille?
- jacka
- Viestit: 524
- Liittynyt: Ti Heinä 06, 2010 6:31 am
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
- Viesti:
Tehokas liima/pikaliima muoviosille?
Mikä olisi kunnollinen todella tehokas liima/pikaliima auton ratin sisustan mustille muoviosille? Pitäisi liimata kaksi muosiosaa yhteen (lohjennut 2x2 cm pala irti)...
-
- Viestit: 22648
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
-
- Viestit: 497
- Liittynyt: To Joulu 22, 2005 10:22 am
- Viesti:
-
- Viestit: 6663
- Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:17 pm
- Viesti:
Epätoivoisesti eri maeriaaleja korjaustarkoituksessa liimailleena on parhaaksi "yleisliimaksi" osoittautunut vwurtin pikaliima joka on "tuttipullossa"..
Eli linkissä näkyvä tuote.
http://tuontitukku.fi/tuote/wurth-pikal ... 835811385/
Eli linkissä näkyvä tuote.
http://tuontitukku.fi/tuote/wurth-pikal ... 835811385/
-
- Viestit: 2562
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:34 am
- Viesti:
- jacka
- Viestit: 524
- Liittynyt: Ti Heinä 06, 2010 6:31 am
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
- Viesti:
Mulla oli kaapissa V361:sen kertomaa liimaa. Ei ota yhtään kiinni tuolla aineella, juuri testattu. Tuossa muoviosassa jota yritän korjata on merkintä "POM-C", eli oisko tuohon ko muoviseokseen olemassa jotain liimaa? Nyt on ainakin testattu, että pelkällä yleisliimalla ei ainakaan onnistu. Wurtillakin on vissiin joku pikaliima pelkästään muoveille...
-
- Viestit: 676
- Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 9:14 pm
- Viesti:
http://www.muovityosto.fi/pom-polyasetaali
Suora lainaus: "Liimaus on hankalaa, mutta liimaustulos on useimpiin käyttökohteisiin riittävä. Liimaukseen suositellaan käytettäväksi epoksipohjaista kaksikomponenttiliimaa tai
polyuretaaniliimaa. Liimattavan pinnan tulee olla karhennettu tai etsattu."
Meinasin kirjoitella mutua, mutta onhan tuolla netissä faktaakin kun jaksaa kirjoittaa hakukenttään. Toisaalta tästä on täälläkin ihan oikeaakin hyötyä.
Liukulaakereita tosta pommista saa väkästeltyä, minulla on moottoripukissa tommosta. Aika arvokasta vaan.
Suora lainaus: "Liimaus on hankalaa, mutta liimaustulos on useimpiin käyttökohteisiin riittävä. Liimaukseen suositellaan käytettäväksi epoksipohjaista kaksikomponenttiliimaa tai
polyuretaaniliimaa. Liimattavan pinnan tulee olla karhennettu tai etsattu."
Meinasin kirjoitella mutua, mutta onhan tuolla netissä faktaakin kun jaksaa kirjoittaa hakukenttään. Toisaalta tästä on täälläkin ihan oikeaakin hyötyä.
Liukulaakereita tosta pommista saa väkästeltyä, minulla on moottoripukissa tommosta. Aika arvokasta vaan.
-
- Viestit: 712
- Liittynyt: To Elo 03, 2006 8:07 am
- Paikkakunta: Pohojammaa
- Viesti:
- jacka
- Viestit: 524
- Liittynyt: Ti Heinä 06, 2010 6:31 am
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
- Viesti:
Kiitos, hyvä linkki... =) Eli ei vissiin muuta kuin ostamaan 2-komponenttinen polyuretaaniliimaa esim...Mkin kirjoitti:http://www.muovityosto.fi/pom-polyasetaali
Suora lainaus: "Liimaus on hankalaa, mutta liimaustulos on useimpiin käyttökohteisiin riittävä. Liimaukseen suositellaan käytettäväksi epoksipohjaista kaksikomponenttiliimaa tai
polyuretaaniliimaa. Liimattavan pinnan tulee olla karhennettu tai etsattu."
Meinasin kirjoitella mutua, mutta onhan tuolla netissä faktaakin kun jaksaa kirjoittaa hakukenttään. Toisaalta tästä on täälläkin ihan oikeaakin hyötyä.
Liukulaakereita tosta pommista saa väkästeltyä, minulla on moottoripukissa tommosta. Aika arvokasta vaan.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/609110/B ... iima-625ml
-
- Viestit: 128
- Liittynyt: Su Huhti 05, 2009 1:24 pm
- Viesti:
Mopoautojen muoviosien korjailuun on ollut mainio aine:
http://tuontitukku.fi/tuote/permatex-5m ... 410352224/
Sen sijaan Volkkarin konehuoneesta löytyi muistaakseni PP-muoveja, johon tuo ei sitten hyvä ollutkaan. Pikaliimoihin verrattuna tuon hyvä puoli on lisäksi se, että sillä voi rakennetta vahvistaa (jos ainetta mahtuu) läträämällä piilossa olevalle puolelle vahvikkeen.
Motonetista saa tätäkin.
http://tuontitukku.fi/tuote/permatex-5m ... 410352224/
Sen sijaan Volkkarin konehuoneesta löytyi muistaakseni PP-muoveja, johon tuo ei sitten hyvä ollutkaan. Pikaliimoihin verrattuna tuon hyvä puoli on lisäksi se, että sillä voi rakennetta vahvistaa (jos ainetta mahtuu) läträämällä piilossa olevalle puolelle vahvikkeen.
Motonetista saa tätäkin.
-
- Viestit: 672
- Liittynyt: Ke Joulu 01, 2010 9:25 am
- Viesti:
En usko, että pikaliimoissa on isoja eroja kestävyydessä. Ne on kaikki eri syanoakrylaatteja, lähinnä niihin on sotkettu aineita, jotka muuttavat koostumusta geelimäiseksi tai hidastavat kuivumista. Kiinnipitovoimaa ne ei merkittävästi lisää.
Pikaliima on oma suosikkini vain sellaisiin korjauksiin, jotka saavatkin rikkoutua ajan x kuluttua, esim joidenkin o-renkaiden asennus helpottuu merkittävästi pikaliimalla.
Varsinaisiin korjauksiin käytän lähes ainoastaan polyuretaaniliimamassoja. Niiden kiinnipitovoima ei ole huippuluokkaa, mutta monesti tukirakenteen avulla voi moninkertaistaa pinta-alan, joten pienempikin voima riittää. Tarvittaessa syvänaarmuttaa kiinnitettäviä osia puukon avulla. Viime vuonna löysin uudeksi suosikki tuotteekseni läpinäkyvän liimamassan. Harmi että kiinnipitovoima oli hieman mustaa töhnää pienempi, mutta silti upea tuote.
Pikaliima on oma suosikkini vain sellaisiin korjauksiin, jotka saavatkin rikkoutua ajan x kuluttua, esim joidenkin o-renkaiden asennus helpottuu merkittävästi pikaliimalla.
Varsinaisiin korjauksiin käytän lähes ainoastaan polyuretaaniliimamassoja. Niiden kiinnipitovoima ei ole huippuluokkaa, mutta monesti tukirakenteen avulla voi moninkertaistaa pinta-alan, joten pienempikin voima riittää. Tarvittaessa syvänaarmuttaa kiinnitettäviä osia puukon avulla. Viime vuonna löysin uudeksi suosikki tuotteekseni läpinäkyvän liimamassan. Harmi että kiinnipitovoima oli hieman mustaa töhnää pienempi, mutta silti upea tuote.
-
- Viestit: 6463
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
- Viesti:
Asetaali on laakerimuovi eli sillä on itsevoiteluominaisuuksia. Eli liukas. Saattaa olla liimailut vaikeita. Jos ei perusepoksi tehoa ei ehken kannata investoida kalliimpiinkaan käärmeöljyihin. Sytkällä voi koittaa poltto-operaatiota ja siinä ne keinot taitaa olla.
Tietääkseni pommille ei ole juotosliimoja. Samoin ämpärimuoveille (pe pp) ei ole olemassa pitäviä liimoja.
Tietääkseni pommille ei ole juotosliimoja. Samoin ämpärimuoveille (pe pp) ei ole olemassa pitäviä liimoja.
-
- Viestit: 2562
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:34 am
- Viesti:
-
- Viestit: 2562
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:34 am
- Viesti:
- jacka
- Viestit: 524
- Liittynyt: Ti Heinä 06, 2010 6:31 am
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
- Viesti:
Mielenkiintoinen keskustelu tämä on kyllä, mukavaa että keskustellaan... Tässä muutama kuva itse potilaasta. Osa on ratin takaa (Mercedes W211 -03), rattiputken ympärillä oleva kehä ja liittyy vilkun palauttamiseen... Onko mahdollisuuksia liimata ja jos on niin mikä oikea liima juuri tämmöisen kokoiseen palaan, johon kohdistuu pientä rasitusta?
-
- Viestit: 676
- Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 9:14 pm
- Viesti:
Näinköhän tuossa suuria voimia ilmenee, tuskinpa. Se tietysti täytyy muistaa, että liimaus on aina rakenteen heikoin lenkki. Tuossa varsinkin kun ylimääräinen vahvistaminen on kaiketi aika hankalaa.
Purkuosaa lähtisin ettimään vai onko poissuljettu vaihtoehto? Tyyriiksi voisi ainakin olettaa jos ostattaa koko kompleksin.
Eipähän tietty korkeelta putua jos jotain tököttiä koittaa.
Purkuosaa lähtisin ettimään vai onko poissuljettu vaihtoehto? Tyyriiksi voisi ainakin olettaa jos ostattaa koko kompleksin.
Eipähän tietty korkeelta putua jos jotain tököttiä koittaa.
-
- Viestit: 2562
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:34 am
- Viesti:
-
- Viestit: 2256
- Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 1:46 pm
- Paikkakunta: Tervakoski
- Viesti:
-
- Viestit: 672
- Liittynyt: Ke Joulu 01, 2010 9:25 am
- Viesti:
Tuo vilkun palautuskieli ilmeisesti vääntää tätä lohjennutta palaa ja aiheuttaa väännön palan juureen. Hankala paikka.
Alkaa mennä harrastamiseksi jos maailmalta saa 100eurolla uuden, mutta ainahan pitää yrittää.Tuolla ylempänä joku oli netistä katsonut, että polyuretaaniliimalla tai kaksikomponentti epoksilla voi yrittää.
Itse tekisin seuraavassa järjestyksessä. Tee erilliset koepalat noille ehdotetuille liimoille. Jos edes toiseen tulee kohtuullinen pito, liimaa sillä se haljennut pinta. Mutta lisävahvistusta pitää saada. Kuvista päättelemällä tuohon uraan lohjenneen palan selän taakse saisi jotain pientä vahvistusta. Jäykkää ei kuitenkaan saa tehdä.
Vahvistukseksi laittaisin uraan lohjenneen palan selän tukirakenteeksi jotain joustavaa ainetta, itselle tulee mieleen retkipatja tyyppinen solumuovi, vaikka valkoinen pakkausmuovi. Muutakin saa ideoida. Tuki kevyesti liimalla kiinni. Näin palasta tulee joustava. Joustaako se juuri sopivasti, ettei vilkunpalautuksesta huomaa eroa, mene ja tiedä.
Alkaa mennä harrastamiseksi jos maailmalta saa 100eurolla uuden, mutta ainahan pitää yrittää.Tuolla ylempänä joku oli netistä katsonut, että polyuretaaniliimalla tai kaksikomponentti epoksilla voi yrittää.
Itse tekisin seuraavassa järjestyksessä. Tee erilliset koepalat noille ehdotetuille liimoille. Jos edes toiseen tulee kohtuullinen pito, liimaa sillä se haljennut pinta. Mutta lisävahvistusta pitää saada. Kuvista päättelemällä tuohon uraan lohjenneen palan selän taakse saisi jotain pientä vahvistusta. Jäykkää ei kuitenkaan saa tehdä.
Vahvistukseksi laittaisin uraan lohjenneen palan selän tukirakenteeksi jotain joustavaa ainetta, itselle tulee mieleen retkipatja tyyppinen solumuovi, vaikka valkoinen pakkausmuovi. Muutakin saa ideoida. Tuki kevyesti liimalla kiinni. Näin palasta tulee joustava. Joustaako se juuri sopivasti, ettei vilkunpalautuksesta huomaa eroa, mene ja tiedä.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 23 vierailijaa