Tehokas liima/pikaliima muoviosille?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Avatar
jacka
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Heinä 06, 2010 6:31 am
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Tehokas liima/pikaliima muoviosille?

Viesti Kirjoittaja jacka »

Mikä olisi kunnollinen todella tehokas liima/pikaliima auton ratin sisustan mustille muoviosille? Pitäisi liimata kaksi muosiosaa yhteen (lohjennut 2x2 cm pala irti)...
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jammu »

riippuu materiaalista, rasvaisempia muoveja ei voi liimata kovinkaan pysyvästi. Sitten riippuu siitä miksi hajosi eli ei alunperinkään kestä. Itse materiaalia tietämättä käyttäisin joko rakenteellista epoksiliimaa tai jotakin joustavaa liimamassaa esim sikaflex
Suomi kuuluu länsimaihin
VeeKoo
Viestit: 497
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 10:22 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VeeKoo »

Prillien sankoja ym. muoviosia vaihtelevalla menestyksellä olen korjaillut Loctite 406 -pikaliimalla. On vaarallisen nopeaa väärissä käsissä!


VeeKoo
V361
Viestit: 6663
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V361 »

Epätoivoisesti eri maeriaaleja korjaustarkoituksessa liimailleena on parhaaksi "yleisliimaksi" osoittautunut vwurtin pikaliima joka on "tuttipullossa"..
Eli linkissä näkyvä tuote.
http://tuontitukku.fi/tuote/wurth-pikal ... 835811385/
Lucas
Viestit: 2562
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:34 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lucas »

-
Viimeksi muokannut Lucas, Pe Joulu 28, 2018 9:35 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jacka
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Heinä 06, 2010 6:31 am
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jacka »

Mulla oli kaapissa V361:sen kertomaa liimaa. Ei ota yhtään kiinni tuolla aineella, juuri testattu. Tuossa muoviosassa jota yritän korjata on merkintä "POM-C", eli oisko tuohon ko muoviseokseen olemassa jotain liimaa? Nyt on ainakin testattu, että pelkällä yleisliimalla ei ainakaan onnistu. Wurtillakin on vissiin joku pikaliima pelkästään muoveille...
Mkin
Viestit: 676
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 9:14 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mkin »

http://www.muovityosto.fi/pom-polyasetaali

Suora lainaus: "Liimaus on hankalaa, mutta liimaustulos on useimpiin käyttökohteisiin riittävä. Liimaukseen suositellaan käytettäväksi epoksipohjaista kaksikomponenttiliimaa tai
polyuretaaniliimaa. Liimattavan pinnan tulee olla karhennettu tai etsattu."

Meinasin kirjoitella mutua, mutta onhan tuolla netissä faktaakin kun jaksaa kirjoittaa hakukenttään. Toisaalta tästä on täälläkin ihan oikeaakin hyötyä.

Liukulaakereita tosta pommista saa väkästeltyä, minulla on moottoripukissa tommosta. Aika arvokasta vaan.
Holomes
Viestit: 712
Liittynyt: To Elo 03, 2006 8:07 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Holomes »

Eikös tässä muutama aika takaperin ollu koneviestissä se pikaliimatesti. Biltema oli ylivoimainen kaikkiin muihin nähden.
Fordson Power Major -59
Same Dorado 85 -03
Avatar
jacka
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Heinä 06, 2010 6:31 am
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jacka »

Mkin kirjoitti:http://www.muovityosto.fi/pom-polyasetaali

Suora lainaus: "Liimaus on hankalaa, mutta liimaustulos on useimpiin käyttökohteisiin riittävä. Liimaukseen suositellaan käytettäväksi epoksipohjaista kaksikomponenttiliimaa tai
polyuretaaniliimaa. Liimattavan pinnan tulee olla karhennettu tai etsattu."

Meinasin kirjoitella mutua, mutta onhan tuolla netissä faktaakin kun jaksaa kirjoittaa hakukenttään. Toisaalta tästä on täälläkin ihan oikeaakin hyötyä.

Liukulaakereita tosta pommista saa väkästeltyä, minulla on moottoripukissa tommosta. Aika arvokasta vaan.
Kiitos, hyvä linkki... =) Eli ei vissiin muuta kuin ostamaan 2-komponenttinen polyuretaaniliimaa esim...

http://www.motonet.fi/fi/tuote/609110/B ... iima-625ml
mutterisorvi
Viestit: 128
Liittynyt: Su Huhti 05, 2009 1:24 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mutterisorvi »

Mopoautojen muoviosien korjailuun on ollut mainio aine:
http://tuontitukku.fi/tuote/permatex-5m ... 410352224/
Sen sijaan Volkkarin konehuoneesta löytyi muistaakseni PP-muoveja, johon tuo ei sitten hyvä ollutkaan. Pikaliimoihin verrattuna tuon hyvä puoli on lisäksi se, että sillä voi rakennetta vahvistaa (jos ainetta mahtuu) läträämällä piilossa olevalle puolelle vahvikkeen.
Motonetista saa tätäkin.
MottiM
Viestit: 672
Liittynyt: Ke Joulu 01, 2010 9:25 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MottiM »

En usko, että pikaliimoissa on isoja eroja kestävyydessä. Ne on kaikki eri syanoakrylaatteja, lähinnä niihin on sotkettu aineita, jotka muuttavat koostumusta geelimäiseksi tai hidastavat kuivumista. Kiinnipitovoimaa ne ei merkittävästi lisää.

Pikaliima on oma suosikkini vain sellaisiin korjauksiin, jotka saavatkin rikkoutua ajan x kuluttua, esim joidenkin o-renkaiden asennus helpottuu merkittävästi pikaliimalla.

Varsinaisiin korjauksiin käytän lähes ainoastaan polyuretaaniliimamassoja. Niiden kiinnipitovoima ei ole huippuluokkaa, mutta monesti tukirakenteen avulla voi moninkertaistaa pinta-alan, joten pienempikin voima riittää. Tarvittaessa syvänaarmuttaa kiinnitettäviä osia puukon avulla. Viime vuonna löysin uudeksi suosikki tuotteekseni läpinäkyvän liimamassan. Harmi että kiinnipitovoima oli hieman mustaa töhnää pienempi, mutta silti upea tuote.
jopetin
Viestit: 6463
Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jopetin »

Asetaali on laakerimuovi eli sillä on itsevoiteluominaisuuksia. Eli liukas. Saattaa olla liimailut vaikeita. Jos ei perusepoksi tehoa ei ehken kannata investoida kalliimpiinkaan käärmeöljyihin. Sytkällä voi koittaa poltto-operaatiota ja siinä ne keinot taitaa olla.
Tietääkseni pommille ei ole juotosliimoja. Samoin ämpärimuoveille (pe pp) ei ole olemassa pitäviä liimoja.
Lucas
Viestit: 2562
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:34 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lucas »

...
Viimeksi muokannut Lucas, Ma Loka 19, 2015 8:53 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lucas
Viestit: 2562
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:34 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lucas »

-
Viimeksi muokannut Lucas, Pe Joulu 28, 2018 9:34 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jacka
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Heinä 06, 2010 6:31 am
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jacka »

Mielenkiintoinen keskustelu tämä on kyllä, mukavaa että keskustellaan... Tässä muutama kuva itse potilaasta. Osa on ratin takaa (Mercedes W211 -03), rattiputken ympärillä oleva kehä ja liittyy vilkun palauttamiseen... Onko mahdollisuuksia liimata ja jos on niin mikä oikea liima juuri tämmöisen kokoiseen palaan, johon kohdistuu pientä rasitusta?

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Mkin
Viestit: 676
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 9:14 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mkin »

Näinköhän tuossa suuria voimia ilmenee, tuskinpa. Se tietysti täytyy muistaa, että liimaus on aina rakenteen heikoin lenkki. Tuossa varsinkin kun ylimääräinen vahvistaminen on kaiketi aika hankalaa.

Purkuosaa lähtisin ettimään vai onko poissuljettu vaihtoehto? Tyyriiksi voisi ainakin olettaa jos ostattaa koko kompleksin.

Eipähän tietty korkeelta putua jos jotain tököttiä koittaa.
Lucas
Viestit: 2562
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:34 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lucas »

-
Viimeksi muokannut Lucas, Pe Joulu 28, 2018 9:33 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jpeltoma

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

..
Viimeksi muokannut jpeltoma, To Heinä 02, 2020 10:39 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tapsa 86
Viestit: 2256
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 1:46 pm
Paikkakunta: Tervakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Pikaliimoille on olemassa Primer, ainakin Loctiteltä löytyy. Primer 770 ja liima 406, noilla saa liimattua myös niitä huonosti liimautuvia muoveja.
Fordson Major diesel -52
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
MottiM
Viestit: 672
Liittynyt: Ke Joulu 01, 2010 9:25 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MottiM »

Tuo vilkun palautuskieli ilmeisesti vääntää tätä lohjennutta palaa ja aiheuttaa väännön palan juureen. Hankala paikka.

Alkaa mennä harrastamiseksi jos maailmalta saa 100eurolla uuden, mutta ainahan pitää yrittää.Tuolla ylempänä joku oli netistä katsonut, että polyuretaaniliimalla tai kaksikomponentti epoksilla voi yrittää.

Itse tekisin seuraavassa järjestyksessä. Tee erilliset koepalat noille ehdotetuille liimoille. Jos edes toiseen tulee kohtuullinen pito, liimaa sillä se haljennut pinta. Mutta lisävahvistusta pitää saada. Kuvista päättelemällä tuohon uraan lohjenneen palan selän taakse saisi jotain pientä vahvistusta. Jäykkää ei kuitenkaan saa tehdä.

Vahvistukseksi laittaisin uraan lohjenneen palan selän tukirakenteeksi jotain joustavaa ainetta, itselle tulee mieleen retkipatja tyyppinen solumuovi, vaikka valkoinen pakkausmuovi. Muutakin saa ideoida. Tuki kevyesti liimalla kiinni. Näin palasta tulee joustava. Joustaako se juuri sopivasti, ettei vilkunpalautuksesta huomaa eroa, mene ja tiedä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Agripower, Bing [Bot], Google [Bot], Juho M-P, Mäenjatke, rokkimatti ja 61 vierailijaa