Ydintäytelanka MIG
-
- Viestit: 798
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:32 pm
- Viesti:
Ydintäytelanka MIG
Meinaan ostaa jonkun edullisen ydinlankamigin. Mutta tekeekö niillä mitään? Olen hitsannut paljonkin tavallisella migillä, mutta koskaan en ole päässyt kokeilemaan ydintäytelankaa. Eipä tarvitsisi suojakaasua hankkia, kun käyttö olisi kuitenkin niin vähäistä.
Tarkoitus olis hitsata auton runkoon muutama paikka, ja ehkä joskus jotain muita ohutlevykappaleita.
Joku kirjoitti suomi24 näin, ja se mielestäni rohkaisisi sellaisen hankkimaan:
Ajatuksia täytelankamigeistä
Kirjoittanut: Jari M. 29.1.2006 klo 00.35
Kirjoitan tässä minäkin jotain ajatuksiani, vaikka hitsauskokemukseni on vähäinen. Itse hankin täytelankahitsin juuri pieniä autopeltitöitä varten. Kokemukset on sellaiset, että ei se laite ainakaan ihan kelvoton ole, vaikka kuuluukin niihin kaikista halvimpiin malleihin. Ne työt on tullut tehtyä mitä piti ja harjoittelun myötä jälki paranee.
Tässä muutama pointti täytelankahitsin puolesta:
1. Vähän vaatimattomampikin hitsi on parempi kuin ei hitsiä ollenkaan.
2. Täytelankakoneella pääsee hitsauksen alkuun pienillä kustannuksilla. Sitten jos hitsaa enemmän, niin lanka tulee kalliiksi.
3. Jos kauhukertomukset täytelankahitseistä pelottavat, niin kannattaa valita sellainen malli, jolla onnistuu hitsaus myös suojakaasun kanssa. Niissä on enemmän säätöjä ja muutenkin ovat laadukkaamman oloisia.
Ja sitten vähän moitteita:
Autopeltihommissahan pellit on ohuita ja täytelankakoneissa on aika vähän säätövaroja. Normaalisti nappulalla voi valita kaksi virta-asetusta, jolloin voi käydä niin että minimiasetus on liian pieni ja maksimi taas liikaa ohuille pelleille, tai sitten minimivirtakin on vähän liikaa ja peltiin palaa reikiä. Langansyötön säädöllä voi sitten vähän kompensoida niukkoja virta-asetuksia. Ihan halvoissa koneissa voi langan syöttönopeus olla epätasainen tai sitten joko liian hidas tai nopea säädöstä huolimatta.
Halpojen koneiden ominaisuus on myös epätasainen hitsausvirta, jolloin kaari ei pala tasaisesti ja tulee epäsiistiä jälkeä. Varsinkin kaaren syttymisvaiheessa virta notkahtaa ja aloitus on hankala. Varaosia voi olla vaikea saada epämääräisen merkkiseen, halpaan laitteeseen.
Toivottavasti oli jotain apua.
Tarkoitus olis hitsata auton runkoon muutama paikka, ja ehkä joskus jotain muita ohutlevykappaleita.
Joku kirjoitti suomi24 näin, ja se mielestäni rohkaisisi sellaisen hankkimaan:
Ajatuksia täytelankamigeistä
Kirjoittanut: Jari M. 29.1.2006 klo 00.35
Kirjoitan tässä minäkin jotain ajatuksiani, vaikka hitsauskokemukseni on vähäinen. Itse hankin täytelankahitsin juuri pieniä autopeltitöitä varten. Kokemukset on sellaiset, että ei se laite ainakaan ihan kelvoton ole, vaikka kuuluukin niihin kaikista halvimpiin malleihin. Ne työt on tullut tehtyä mitä piti ja harjoittelun myötä jälki paranee.
Tässä muutama pointti täytelankahitsin puolesta:
1. Vähän vaatimattomampikin hitsi on parempi kuin ei hitsiä ollenkaan.
2. Täytelankakoneella pääsee hitsauksen alkuun pienillä kustannuksilla. Sitten jos hitsaa enemmän, niin lanka tulee kalliiksi.
3. Jos kauhukertomukset täytelankahitseistä pelottavat, niin kannattaa valita sellainen malli, jolla onnistuu hitsaus myös suojakaasun kanssa. Niissä on enemmän säätöjä ja muutenkin ovat laadukkaamman oloisia.
Ja sitten vähän moitteita:
Autopeltihommissahan pellit on ohuita ja täytelankakoneissa on aika vähän säätövaroja. Normaalisti nappulalla voi valita kaksi virta-asetusta, jolloin voi käydä niin että minimiasetus on liian pieni ja maksimi taas liikaa ohuille pelleille, tai sitten minimivirtakin on vähän liikaa ja peltiin palaa reikiä. Langansyötön säädöllä voi sitten vähän kompensoida niukkoja virta-asetuksia. Ihan halvoissa koneissa voi langan syöttönopeus olla epätasainen tai sitten joko liian hidas tai nopea säädöstä huolimatta.
Halpojen koneiden ominaisuus on myös epätasainen hitsausvirta, jolloin kaari ei pala tasaisesti ja tulee epäsiistiä jälkeä. Varsinkin kaaren syttymisvaiheessa virta notkahtaa ja aloitus on hankala. Varaosia voi olla vaikea saada epämääräisen merkkiseen, halpaan laitteeseen.
Toivottavasti oli jotain apua.
Allekirjoituspaikka myynnissä 5,99€/kk (ei määräaikaisuutta)
-
- Viestit: 41
- Liittynyt: Ti Loka 31, 2006 4:35 pm
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
- Viesti:
-
- Viestit: 3874
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Kokeile ensin. Se on huomompi kuin uskoisi.
Kerkesi meillä olla ydintäytelangalla oleva hitasuskone toistakymmentä vuotta. Silä hitsasin kaikennäköistä ja koneen niksit mielestäni hallitsin. Kohtuullisen jäljen sillä sai. Tosin öljyn tai kaasun pitäviä saumoja ei meinaa millään saada onnistumaan, aina jää huokonen. Hidas se on myös ja peltihommissa huonoimmillaan! Autopeltihommiin käyttäisin sitä kaikkein vähiten.
Kyllästyin tuohon taisteluun ja kommentteihin hitsisaumojen ulkonäöstä. Ostin käytetyn voimavirtamigin ja välittömästi alkoi syntyä hyvännököistä saumaa. Ero on suurinpiirtein kuin yöllä ja päivällä. Käytän ydintäytelankaa enää vain pakon edessä.
Mitä noihin kahden menetelmän hitaustapaan tulee, niin aika erilaisia ovat. Jos ydintäytekoneen antoi lainaan, sai parin tunnin päästä mennä myös hitsaaamaan. Paras tapaus oli, kun jouduin ammattimiehelle hitsaaman sillä koneella - ei osannut ydintäytelangan saloja, eikä ilennyt ruveta opettelemaan kesken remottihomman. Väittäisin, että jos osaa Mig/Magilla hitsata, ei välttämättä osaa ydintäytteellä hitsata.
Kerkesi meillä olla ydintäytelangalla oleva hitasuskone toistakymmentä vuotta. Silä hitsasin kaikennäköistä ja koneen niksit mielestäni hallitsin. Kohtuullisen jäljen sillä sai. Tosin öljyn tai kaasun pitäviä saumoja ei meinaa millään saada onnistumaan, aina jää huokonen. Hidas se on myös ja peltihommissa huonoimmillaan! Autopeltihommiin käyttäisin sitä kaikkein vähiten.
Kyllästyin tuohon taisteluun ja kommentteihin hitsisaumojen ulkonäöstä. Ostin käytetyn voimavirtamigin ja välittömästi alkoi syntyä hyvännököistä saumaa. Ero on suurinpiirtein kuin yöllä ja päivällä. Käytän ydintäytelankaa enää vain pakon edessä.
Mitä noihin kahden menetelmän hitaustapaan tulee, niin aika erilaisia ovat. Jos ydintäytekoneen antoi lainaan, sai parin tunnin päästä mennä myös hitsaaamaan. Paras tapaus oli, kun jouduin ammattimiehelle hitsaaman sillä koneella - ei osannut ydintäytelangan saloja, eikä ilennyt ruveta opettelemaan kesken remottihomman. Väittäisin, että jos osaa Mig/Magilla hitsata, ei välttämättä osaa ydintäytteellä hitsata.
-
- Viestit: 10750
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Minulla on tuollainen kaasuttomalle ydintäytelangalle muutettu 100A pikku-miggi, mutta aika harvoin sitä tulee käytettyä. Muutokset oli napaisuuden, lankaputken ja virtasuuttimen vaihto. Lähinnä sillä on tehty korjaushitsauksia semmoisiin kohteisiin, joita on puikolla liian vaikea hitsata jokun syyn vuoksi (asento, ahtaat paikat jne.) ja heppailtu osia vähän hahmolleen ulkona, että saa muodon kiinni ja pääsee sisällä hitsaamaan oikealla migillä lopulliset saumat.
Siinä on mikälie-merkkkinen 0.9mm kaasuton ydintäytelanka (millinen virtasuutin), jonka jauhetäyte taitaa olla jotakin rutiili-tavaraa. Ohuen ja hyvin vaalean kuonan se jättää sauman päälle. Hitsaa selvästi kuumemmin kuin samalla koneella 0.6mm umpilanka. Ihan käypä peli pikkukorjauksiin, mutta ei auton pelteihin, polttaa vaan reikiä sen kanssa ja jää turhan paljon huokosia, kuten jo muut totesi.
Virtalähteen napaisuus pitää vaihtaa normaali-migistä, jos tällaista kaasutonta lankaa käyttää. Vakionapaisuudella räiskii, roiskii ja tekee enemmän huokosia kuin hitsiainetta. Napaisuuden ollessa oikea on sauma jo sauman näköinen, eikä kuin ketju pulun*skaa. Jos kaasutonta lankaa suunnittelet, niin katso sellainen kone, missä napaisuuden saa vaihdettua. Omassani tein sen sisältä tasasuuntaajalta ja johtojen pituudet koneen sisällä riitti ihan juuri-ja-juuri.
MUTTA: lanka hitsaa kuumemmin kuin umpilanka , eli samalla koneella pystyy vähän paksumpiin aineisiin ja siis huonommin ohuisiin. Yhden tuulenkaadon liiskaaman vesijohtoputkesta tehdyn aidan sillä viimeksi korjasin, eli hitsasin 50m jatkoroikan päässä aitaan suoran pätkän. Putken seinämä oli kolmen millin paikkeilla ja ihan hyvän tuntuinen se lanka oli eri asennoissa hitsata. Sanoisin, että meni putken kierto helpommin kuin puikkokoneella. Umpilangalla (ja suojakaasulla) sillä koneella olisi ollut hitsaaminen paljon tarkempaa, että saa putkenpäät sulamaan saumaan mukaan. Umpilangalla tuollainen 100A pikkumiggi on lähinnä ihan peltikone.
ESABillakin on noita kaasuttomia lankoja tuotevalikoimassaan. Kirjassa sanotaan muistaakseni ainakin osan käyttökohteiksi sellaisia hommia, joissa ei aseteta hitsin iskusitkeydelle minkäänlaisia vaatimuksia, eikä hitsiaineen ominaisuuksista olekaan esitetty niitä tietoja. Yksi kaasuton lanka olisi OK 14.16 http://products.esab.com/Templates/T041.asp?id=9746 jonka tuoteselosteessa sanotaan sillä onnistuvan jopa millin ohuen pellin hitsaaminen. Auton pellit on yleensä tätä ohuempia, joten voi palaa läpi. Runko ja moninkertaiset pellit tietysti on paksumpaa. Tämä lanka on 0.8mm ja näyttää olevan alle 100A virralle tarkoitettu.
Minulla on isommassa migissä nykyisin OK 15.14 -lankaa, 1.2mm paksua, joka on myös jauhetäytelanka, mutta vaatii suojakaasun. Hiilidioksidia olen sille tarjonnut ja hyvin tuntuu sillä toimivan. Ei sovellu ohuisiin aineisiin ollenkaan, koska on kuumasti hitsaava ja vaatii kaarijännitettä aika reilusti, että valokaari palaa tasaisesti. Parhaimmillaan 4mm ja sitä paksummille levyille, mutta joku 240A kone on melkein minimi tuolle. Paksujen levyjen (8-12mm) kanssa n. 300-320A virralla se on ollut paljon parempi kuin millinen umpilanka. Tekee myös pinnastaan nätimmän sauman kuin umpilanka. Täytyy yrittää ottaa kuva rankakärrystä, mitä sillä on viimeksi hitsattu.
http://products.esab.com/Templates/T041.asp?id=9751
Siinä on mikälie-merkkkinen 0.9mm kaasuton ydintäytelanka (millinen virtasuutin), jonka jauhetäyte taitaa olla jotakin rutiili-tavaraa. Ohuen ja hyvin vaalean kuonan se jättää sauman päälle. Hitsaa selvästi kuumemmin kuin samalla koneella 0.6mm umpilanka. Ihan käypä peli pikkukorjauksiin, mutta ei auton pelteihin, polttaa vaan reikiä sen kanssa ja jää turhan paljon huokosia, kuten jo muut totesi.
Virtalähteen napaisuus pitää vaihtaa normaali-migistä, jos tällaista kaasutonta lankaa käyttää. Vakionapaisuudella räiskii, roiskii ja tekee enemmän huokosia kuin hitsiainetta. Napaisuuden ollessa oikea on sauma jo sauman näköinen, eikä kuin ketju pulun*skaa. Jos kaasutonta lankaa suunnittelet, niin katso sellainen kone, missä napaisuuden saa vaihdettua. Omassani tein sen sisältä tasasuuntaajalta ja johtojen pituudet koneen sisällä riitti ihan juuri-ja-juuri.
MUTTA: lanka hitsaa kuumemmin kuin umpilanka , eli samalla koneella pystyy vähän paksumpiin aineisiin ja siis huonommin ohuisiin. Yhden tuulenkaadon liiskaaman vesijohtoputkesta tehdyn aidan sillä viimeksi korjasin, eli hitsasin 50m jatkoroikan päässä aitaan suoran pätkän. Putken seinämä oli kolmen millin paikkeilla ja ihan hyvän tuntuinen se lanka oli eri asennoissa hitsata. Sanoisin, että meni putken kierto helpommin kuin puikkokoneella. Umpilangalla (ja suojakaasulla) sillä koneella olisi ollut hitsaaminen paljon tarkempaa, että saa putkenpäät sulamaan saumaan mukaan. Umpilangalla tuollainen 100A pikkumiggi on lähinnä ihan peltikone.
ESABillakin on noita kaasuttomia lankoja tuotevalikoimassaan. Kirjassa sanotaan muistaakseni ainakin osan käyttökohteiksi sellaisia hommia, joissa ei aseteta hitsin iskusitkeydelle minkäänlaisia vaatimuksia, eikä hitsiaineen ominaisuuksista olekaan esitetty niitä tietoja. Yksi kaasuton lanka olisi OK 14.16 http://products.esab.com/Templates/T041.asp?id=9746 jonka tuoteselosteessa sanotaan sillä onnistuvan jopa millin ohuen pellin hitsaaminen. Auton pellit on yleensä tätä ohuempia, joten voi palaa läpi. Runko ja moninkertaiset pellit tietysti on paksumpaa. Tämä lanka on 0.8mm ja näyttää olevan alle 100A virralle tarkoitettu.
Minulla on isommassa migissä nykyisin OK 15.14 -lankaa, 1.2mm paksua, joka on myös jauhetäytelanka, mutta vaatii suojakaasun. Hiilidioksidia olen sille tarjonnut ja hyvin tuntuu sillä toimivan. Ei sovellu ohuisiin aineisiin ollenkaan, koska on kuumasti hitsaava ja vaatii kaarijännitettä aika reilusti, että valokaari palaa tasaisesti. Parhaimmillaan 4mm ja sitä paksummille levyille, mutta joku 240A kone on melkein minimi tuolle. Paksujen levyjen (8-12mm) kanssa n. 300-320A virralla se on ollut paljon parempi kuin millinen umpilanka. Tekee myös pinnastaan nätimmän sauman kuin umpilanka. Täytyy yrittää ottaa kuva rankakärrystä, mitä sillä on viimeksi hitsattu.
http://products.esab.com/Templates/T041.asp?id=9751
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 2252
- Liittynyt: Su Marras 19, 2006 1:17 pm
- Paikkakunta: Heinola
- Viesti:
-
- Viestit: 934
- Liittynyt: Ti Maalis 28, 2006 8:33 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 759
- Liittynyt: To Tammi 18, 2007 1:22 pm
- Viesti:
Ymmärtääkseni ydintäytelanka on alunperin kehitetty automatisoituihin ja suurta langan kulutusta vaativiin kohteisiin ja siinä sen kustannukset ovat alhaisemmat kuin umpilangan. Normaalin kuluttajan ei kannata siirtyä täytelankaan kustannusten takia jos suojakaasun käyttö ei aiheuta ongelmia. Umpilangoissakin on eroja vaikka se olis "saman" valmistajan tavaraa.
Suosittelisin lukemaan tämän linkin alta asiasta.
http://www.esab.lv/fi/fi/education/processes-fcaw.cfm
http://www.esab.lv/fi/fi/education/processes-fcaw.cfm
-
- Viestit: 1900
- Liittynyt: Pe Tammi 05, 2007 8:38 pm
- Paikkakunta: Salonseutu
- Viesti:
Ydintäytelanka mig
Sellainen halpa mig hitsi on juuri sellainen ,kuin joku tuossa alussa kertoi .Autopelti hommissa sillä ei tee juuri mitään.Naapuri osti Biltemasta sellaisen n.satkun migin. Virran säätö siinä oli min ja max ,Minimillä jälki oli kuin hernekeittoa vähän kuivuneena ja maxilla paloi vanha auton pelti puhki.Kun laittaa toisen satkun lisää ja ostaa käytetyn koneen jonka joku ammattimies on huoltanut,saa paljon paremmankoneen kuin uusi halpa kone.Teollisuudessa hitsataan tänäpäivänä melkein enemmän ydintäytelangalla,kuin umpilangalla.Varsinkin kirkkaita aineita hitsattaessa jälki on parempi kuin umpilangalla hitsattaessa,mutta siinä käytetään suojakaasua lisäksi.
-
- Viestit: 798
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:32 pm
- Viesti:
Tutkin yhtä ydinlankamiggiä ja se näytti antavan vaihtovirtaa langalle. Ei siis saa napaisuutta vaihdettuakaan.jiipee kirjoitti:Virtalähteen napaisuus pitää vaihtaa normaali-migistä, jos tällaista kaasutonta lankaa käyttää. Vakionapaisuudella räiskii, roiskii ja tekee enemmän huokosia kuin hitsiainetta. Napaisuuden ollessa oikea on sauma jo sauman näköinen, eikä kuin ketju pulun*skaa. Jos kaasutonta lankaa suunnittelet, niin katso sellainen kone, missä napaisuuden saa vaihdettua. Omassani tein sen sisältä tasasuuntaajalta ja johtojen pituudet koneen sisällä riitti ihan juuri-ja-juuri.
Eipä mokomalla paljon kannattajia taida olla. Ehkä hitsaankin puikolla auton rungon.
Allekirjoituspaikka myynnissä 5,99€/kk (ei määräaikaisuutta)
-
- Viestit: 10750
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Tässä pari kuvaa ydintäytelangalla OK 15.14 suojakaasuna CO2 hitsatusta saumasta. Virta on ollut n. 300A. Kumpikin esimerkki on hitsattu alapienana, siis jalkoasennossa ja käsivaralta. Lanka antaa aika hyvin anteeksi sitä, että käsi "kirjoittaa" eli vapisee ja kuljetusnopeus hieman vaihtelee epämääräisesti hitsaamisen aikana.
Ensimmäisessä on 10mm latta (ylempi osa) kiinnitetty 10mm seinäisen ainesputkeen (alempi osa, karikan holkki) viistosti, latta tukee holkkia runkoon. Hitsin reunassa näkyy hieman jäänteitä kuonasta. Kuona irtoaa helposti, isommassa saumassa lähes itsestään.
Toisessa on samainen 10mm latta (oikealla) kiinnitetty toisesta reunastaan 8mm seinäiseen runkopalkkiin (ruosteinen reuna vasemmalla). Naarmut hitsin pinnassa ovat kuonan poistossa tulleita teräsharjan jälkiä.
Oikeilla säädöillä ei tule roiskeita juuri ollenkaan. Umpilangalla CO2 suojakaasuna ei pääse läheskään yhtä vähiin roiskeisiin vaikka säätäisi kuinka. Sanoisin, että tämä 15.14 on hyvä lanka mustalle raudalle.
Ensimmäisessä on 10mm latta (ylempi osa) kiinnitetty 10mm seinäisen ainesputkeen (alempi osa, karikan holkki) viistosti, latta tukee holkkia runkoon. Hitsin reunassa näkyy hieman jäänteitä kuonasta. Kuona irtoaa helposti, isommassa saumassa lähes itsestään.
Toisessa on samainen 10mm latta (oikealla) kiinnitetty toisesta reunastaan 8mm seinäiseen runkopalkkiin (ruosteinen reuna vasemmalla). Naarmut hitsin pinnassa ovat kuonan poistossa tulleita teräsharjan jälkiä.
Oikeilla säädöillä ei tule roiskeita juuri ollenkaan. Umpilangalla CO2 suojakaasuna ei pääse läheskään yhtä vähiin roiskeisiin vaikka säätäisi kuinka. Sanoisin, että tämä 15.14 on hyvä lanka mustalle raudalle.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 5176
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 9:46 pm
- Paikkakunta: Satakunta
- Viesti:
-
- Viestit: 640
- Liittynyt: Su Touko 28, 2006 12:21 pm
- Paikkakunta: itärajalla Lieksassa
- Viesti:
ydin.
Kyllähän sillä turaa mutta jälki ei tosiaankaan ole kummoinen ,mutta olen kyllä muutaman autonpohjan pienet reiät paikannu ,laikalla isompia "herneitä"siistien. Ammattikäyttöön halvasta ei ole, mutta kyllä harrastelian räpeltämiseen.jos vaan hermot kestää???
wiilari ville
-
- Viestit: 267
- Liittynyt: La Heinä 29, 2006 1:48 pm
- Paikkakunta: west
- Viesti:
ottipa tuosta silmään että pelkällä co2 roiskeettomat saumat??? ei sitten kumminkin sattuisi olemaan seoskaasua, esim co2 88% ar 8% tai co2 80%ar 20%. näillä kun tuo roiskehomma on todellä em. kuvan näköistä.jiipee kirjoitti:Tässä pari kuvaa ydintäytelangalla OK 15.14 suojakaasuna CO2 hitsatusta saumasta. Virta on ollut n. 300A. Kumpikin esimerkki on hitsattu alapienana, siis jalkoasennossa ja käsivaralta. Lanka antaa aika hyvin anteeksi sitä, että käsi "kirjoittaa" eli vapisee ja kuljetusnopeus hieman vaihtelee epämääräisesti hitsaamisen aikana.
Ensimmäisessä on 10mm latta (ylempi osa) kiinnitetty 10mm seinäisen ainesputkeen (alempi osa, karikan holkki) viistosti, latta tukee holkkia runkoon. Hitsin reunassa näkyy hieman jäänteitä kuonasta. Kuona irtoaa helposti, isommassa saumassa lähes itsestään.
Toisessa on samainen 10mm latta (oikealla) kiinnitetty toisesta reunastaan 8mm seinäiseen runkopalkkiin (ruosteinen reuna vasemmalla). Naarmut hitsin pinnassa ovat kuonan poistossa tulleita teräsharjan jälkiä.
Oikeilla säädöillä ei tule roiskeita juuri ollenkaan. Umpilangalla CO2 suojakaasuna ei pääse läheskään yhtä vähiin roiskeisiin vaikka säätäisi kuinka. Sanoisin, että tämä 15.14 on hyvä lanka mustalle raudalle.
ja sitten mitenkään väheksymätta taitojasi, nuo kuvien hitsit ovat molemmat vajaita, eli siis palko ei ole kupera vaan kovera. otti silmään kun itsekin joskus tulee jotain kuvasaumoja vedettyä jonnekin.
niin ja mitä siihen kaasuttomaan pikkumiggiin tulee niin parempi jättää suosista sinne kaupan hyllylle vaan. ja jostain hommata vaikka 180A miggi käytettynä. tai mieluusti joku 300A niin homma helpottuu aina ja hitsin laatu nousee raakasti. ja sitten ottakaa seoskaasua siihen pulloon vaikka se hiukan enempi maksaakin. jossain otti muuten simmuun semmoiset kertakäyttöpullot, argonia ainakin 29e hintaan. ja 45min lupasivat hitsausaikaa(epäilen)
-
- Viestit: 10750
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Pelkkä CO2 on pullossa, olin itse vieressä kun pumpattiin se 10kg pullo täyteen.
Juu, ei varmasti ole oikeaoppiset hitsit kuvissa. Tarkoitus oli vain esittää käsivaralla pikaisesti vedetyn hitsin pintaa ja siinä pientä ulkonäkövirhettä, vaikka käsi vapisee ja kuljetusnopeus vaihtelee. Siinä tämä lanka esiintyy edukseen verrattuna ns. tavalliseen umpilankaan.
Juu, ei varmasti ole oikeaoppiset hitsit kuvissa. Tarkoitus oli vain esittää käsivaralla pikaisesti vedetyn hitsin pintaa ja siinä pientä ulkonäkövirhettä, vaikka käsi vapisee ja kuljetusnopeus vaihtelee. Siinä tämä lanka esiintyy edukseen verrattuna ns. tavalliseen umpilankaan.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Jiitek ja 24 vierailijaa