Fordson Majorin polttoainepumpusta ja muustakin.Kysymyksiä?
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: Ti Huhti 03, 2007 7:52 pm
- Viesti:
Fordson Majorin polttoainepumpusta ja muustakin.Kysymyksiä?
Minulla on jälkeenpäin dieselöity 1952 mallinen Majori. Uusi moottori on v.1962 valmistettu eli Super Majorin kone. polttoainepumppu on kuitenkin SPE 4A 70 eikä SPE A4 75 eikä Minimec. Olen asentanut pumpun 23:n asteen ennakolle. Kone käynnistyy yli -10 asteen lämpötiloissa kuin sähkömoottori ja kylmemmissäkin lämpötiloissa vaivatta. Pieni mentaalihaitta minulle kuitenkin on jonkinasteinen savutus pienillä kierroksilla ja ajossakin epäsäännöllien tuprauttelu. Savu on harmaata,oikein kovassa vedossa tulee kyllä mustaakin. Kokeilin 26:n asteen ennakkoa, mutta ei se siitä sen kummemmaksi muuttunut.
Pari kysymystä:Onko pumppu soveltumaton? Vai pitäisikö ennakkoa tarjota vielä lisää?
Antaako 70:n pumppu ollenkaan täysiä Super Majorin tehoja?
Onko mahdollista,että jollain verstaalla olisi elementtejä vaihdettu niin,että merkinnästä 70 (=7mm) huolimatta olisikin 75 (7,5mm)?
Pari kysymystä:Onko pumppu soveltumaton? Vai pitäisikö ennakkoa tarjota vielä lisää?
Antaako 70:n pumppu ollenkaan täysiä Super Majorin tehoja?
Onko mahdollista,että jollain verstaalla olisi elementtejä vaihdettu niin,että merkinnästä 70 (=7mm) huolimatta olisikin 75 (7,5mm)?
-
- Viestit: 156
- Liittynyt: Ma Tammi 01, 2007 1:14 pm
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Super Majorin käyttöohjeen mukaan alkuperäisellä mekaanisella Minimec pumpulla ennakon pitäisi olla 21 astetta.
Fordson F, 1926
Fordson N, 1932 (irlantilainen)
Fordson Major E27N, 1951
Valmet 20, 1956
Fordson Super Major, 1963
Rally 10 hp, ruohonleikkuutraktori, 1988
BMW 530 dA M-Sport
Volvo Penta MD7B/120S
Fordson N, 1932 (irlantilainen)
Fordson Major E27N, 1951
Valmet 20, 1956
Fordson Super Major, 1963
Rally 10 hp, ruohonleikkuutraktori, 1988
BMW 530 dA M-Sport
Volvo Penta MD7B/120S
-
- Viestit: 2701
- Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
- Viesti:
hitaven kysymykseen.
Koneesi on ilmeisesti myöhäisellä, vaikka merkit ovat paikalla. Moottoriin on ilmeisesti tehty remontti ja männät ovat liian matalat tai venttiilit ovat liian syvällä, jolloin palotila kasvaa ja kone ei käy kunnolla.
Koneen myöhäisellä olon tiedät siitä kun painat kaasun auki normaalilämpöisestä koneesta ja sen käynti röpöttää ja savu on sinistä.
Siis et ilmeisesti saa konetta käymään kunnolla vaikka laittaisit siihen kuinka paljon ennakkoa.
Jos elementti on halkaisijaltaan puoli milliä isompi, niin ruokamääräkin on melkoisesti isompi kuin esim.7 millisellä.
Koneesi on ilmeisesti myöhäisellä, vaikka merkit ovat paikalla. Moottoriin on ilmeisesti tehty remontti ja männät ovat liian matalat tai venttiilit ovat liian syvällä, jolloin palotila kasvaa ja kone ei käy kunnolla.
Koneen myöhäisellä olon tiedät siitä kun painat kaasun auki normaalilämpöisestä koneesta ja sen käynti röpöttää ja savu on sinistä.
Siis et ilmeisesti saa konetta käymään kunnolla vaikka laittaisit siihen kuinka paljon ennakkoa.
Jos elementti on halkaisijaltaan puoli milliä isompi, niin ruokamääräkin on melkoisesti isompi kuin esim.7 millisellä.
-
- Viestit: 3445
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
-
- Viestit: 6793
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
- Paikkakunta: Paimio
- Viesti:
Voi olla että on pumpun ruiskutuspaine laskenut, silloin tahtoo tulla harmaata ja tupruttelee ajossakin silloin tällöin. Majori tahtoo olla sellainen sauhuttelija vanhana juuri näiden Simms pumppujen takia, ainakin jos on jossakin vaiheessa seisonut jonkin aikaa. Tuleeko pumpun ylivuotoputkesta moottorin käydessä löpöä ulos tipputtamalla silloin tällöin? Se on varma merkki kuluneesta paine-elementistä, mutta erittäin yleistä vanhassa Simms-pumpussa ja ei mitenkään vakavaa. Ei kai se noin hyvin käynnistyisi jos olisi ajoitus vialla?
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
SPE 4A 70 tarkoittaa että pumpussa on 7 mm elementit, eli sen pumpun säädöillä kone antaa 40,5 hv/1600k/min. Jos siihen on asennettu 7,5 mm elementit ja pumppu säädetty Superille tulee tehoja 51,8 hv/1600 k/min.
Ruiskutusennakon pitää olla 7 mm elementeillä 26 astetta, 7,5 mm 23 astetta.
Se savu saattaa olla muusta riippuvaista. Onko konetta ajettu pienellä kuormalla, vai onko joutunut vähintää tunniksi tosi töihin?
Suuttimien kunto saattaa olla hyvä tarkastaa. Muita syitä, huonot puristukset joko johtuen kulumisesta tai vanhoista öljyistä tai öljyn dieselluokitus ei riitä. Oletan että suodattimet ja ilmanpuhdistaja ovat ok.
Kun siihen on vaihdettu toisen mallin pumppu, niin en usko että sille olisi tehty mitään, muuten olisi korjattu sen oma pumppu.
Ruiskutusennakon pitää olla 7 mm elementeillä 26 astetta, 7,5 mm 23 astetta.
Se savu saattaa olla muusta riippuvaista. Onko konetta ajettu pienellä kuormalla, vai onko joutunut vähintää tunniksi tosi töihin?
Suuttimien kunto saattaa olla hyvä tarkastaa. Muita syitä, huonot puristukset joko johtuen kulumisesta tai vanhoista öljyistä tai öljyn dieselluokitus ei riitä. Oletan että suodattimet ja ilmanpuhdistaja ovat ok.
Kun siihen on vaihdettu toisen mallin pumppu, niin en usko että sille olisi tehty mitään, muuten olisi korjattu sen oma pumppu.