Jarrut meni

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
MF165Multi
Viestit: 1729
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:21 pm
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Jarrut meni

Viesti Kirjoittaja MF165Multi »

Oikean puoleinen jarrupoljin meni tunnottomaksi aivan yhtä äkkiä MF165 vm.-68, eli kysessä on vielä ns. "kuivajarru". Jarrun ohjainakselitappi, joka tulee ulos takapyörän akselin ulkovaipan valurungosta, on aivan hervoton, eli varmaan sisällä jokin on päässyt irti jostain.

En ole koskaan avannut jarruja traktorista, monesta muusta värkistä kylläkin. Eli vanteen poiston jälkeen löytyy jarrurumpu? Tarvitaanko ulosvetäjiä tai jotain ulostyöntöpultteja? Onko tällainen rikkoontuminen tyypillistä massikalle? Laitatin jarrut uusiksi korjaamossa n. vuosi sitten. Ajoja n. 50h sen jälkeen.
tapsa
Viestit: 3886
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 am
Viesti:

mf

Viesti Kirjoittaja tapsa »

Jos se on samanlainen kuin 175 :ssa, niin jarrut löytyvät keskeltä banjon kyljestä. Erityistyökaluja ei tarvita, mutta riittävästi puutavaraa, että saa tuettua traktorin ja akselin hyvin.
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Re: Jarrut meni

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

MF165Multi kirjoitti:Laitatin jarrut uusiksi korjaamossa n. vuosi sitten. Ajoja n. 50h sen jälkeen.
Mä menisin kyllä melkein sen korjaamon puheille. Jotain lienee mennyt pieleen.
Keke
Viestit: 664
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Keke »

Katsopa onko mutteri halki jarrutangon päästä.Siinähän on se säätömutteri millä tiukotaan jarrua ja joskus se voi haljeta ja sillon on löysää liikaa.
MF165Multi
Viestit: 1729
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:21 pm
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MF165Multi »

Keke kirjoitti:Katsopa onko mutteri halki jarrutangon päästä.Siinähän on se säätömutteri millä tiukotaan jarrua ja joskus se voi haljeta ja sillon on löysää liikaa.
Kyllä siirtovivusto liikkuu oikein ja jarrutangon säätömutteri on tallella, eli jossain sielä sisällä on nyt jokin ongelma.
Keke
Viestit: 664
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Keke »

Kuva

Tuossa on 165 ferkun jarruosat irrotettuna. Kaksi jarrulevyä ja tuo systeemi joka laajenee kun poljinta painetaan. Vikaa voi olla tuon vempaimen llevityskuulissa tai runko on rikki.
MF165Multi
Viestit: 1729
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:21 pm
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MF165Multi »

Keke kirjoitti:Kuva

Tuossa on 165 ferkun jarruosat irrotettuna. Kaksi jarrulevyä ja tuo systeemi joka laajenee kun poljinta painetaan. Vikaa voi olla tuon vempaimen llevityskuulissa tai runko on rikki.
Kiitoksia hyvistä ohjeista taas kerran Keke. Massikka kun on huvilalla saaressa, pystyn avaamaan jarrun vasta ensi viikonloppuna, jos säät sallii. -Aivan ensitietona, olen tehnyt muutamia videoita massikasta ja sillä tehdyistä töistä, jotka laitan sitten jakeluun masinisteille talven mittaan.
arre
Viestit: 1121
Liittynyt: To Elo 17, 2006 11:23 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arre »

Asetelman niveltappi irronnut. Jos tappina on käytetty pultteja, niiden mutterit on lukittava kunnolla. Joskus tehtaalla on lyöty mutterin juureen pikku kolo ja mutterin saa melkein sormin auki.
Voisi olla takuuhomma, mutta aikaakin on kulunut...Ketjutalja tukevaan orteen ja akselipuolikas pois perän kyljestä niin siitä se selviää. :roll: :roll:
MF165Multi
Viestit: 1729
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:21 pm
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MF165Multi »

Keke kirjoitti:Vikaa voi olla tuon vempaimen llevityskuulissa tai runko on rikki.
Nyt vasta avattiin, jarrupaisuttimen runko oli halennut. Levyt eivät liikkuneet kunnolla booreissa vaikka avauksesta ei ole kauaa eikä boorit olleet ruosteessa. Avomallitraktorilla ei ajeta talvisin ja säilytetään aina ulkona pressun alla. Täytyy tuota vedessä ajeluakin välttää. :oops: :oops: Ja tehdä joskus oikean tallin vanhukselle.

Poraamme boorien yläpuolelle pienet öljyämisreijät, josta toivonmukaan tiputan sitten syksyisin muutaman pisaran öljyä, ei vaselinia. Ja korkki päälle eli kierteisiin tiivistemutteri. Saaressa ei tarvita hyviä jarruja :D , tärkeämpää on, että ne ei jää päälle tai jumiin.
tapsa
Viestit: 3886
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapsa »

Oliskohan kuparitahna(-rasva) hyvä. Öljy tahtoo kulkeutua vikapaikkoihin ja ihan vähäöljy ei leviä vähällä kaikkiin pooreihin.
Dexta ja 3600
Viestit: 3108
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:00 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dexta ja 3600 »

Kuparitahna on hyvä. Öljy kitkapinnoilla tekee jarruista on-off tyyppiset. Isällä oli IC 250 (tai 350, en muista) cc moottoripyörä, josta voiteli jarrut kerran viikossa, kun olivat niin äkäiset...
MF165Multi
Viestit: 1729
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:21 pm
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MF165Multi »

tapsa kirjoitti:Oliskohan kuparitahna(-rasva) hyvä.
Dexta ja 3600 kirjoitti:Kuparitahna on hyvä.
Kiitoksia, täytyypä nyt avauksen aikana tehdä erikoistyökalu Nr. 123456, jolla tahnan levitys käy kätevästi booriakselille reiän läpi. :)
mopa
Viestit: 421
Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 10:16 pm
Paikkakunta: Luvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mopa »

Jos epäilee fergun kuivien jarrujen olevan loppu se on helppo tarkistaa pienellä koeajo lenkillä,jos jarrulevyt on tosiaankin kuluneet loppuun niin näissä kuivajarru malleissa on sellainen käyttäytymis muoto, että koneella ajettaessa kun painetaan jarrupoljin pohjaan ripeästi niin ensin ei tapahdu mitään,hetken päästä kuuluu paukahdus ja kone alkaa jarruttaa,tämä paukahdus johtuu siittä että ne jarrulevyt siellä paisuttimilla on kuluneet loppuun ja se paisutin systeemi ampuu itsensä täysin auki,eli paisutin työntää itsensä ilman vastusta ulos ns.topparia päin ja tästä tulee se paukahdus.Eli,jos jarrulevyissä on pintaa tarpeeksi jäljellä ei paisutin pääse lyömään itseään topparia päin,vaan kone alkaa heti kun paisutin lähtee työntämään itseään ulos jarruttamisen,eli heikko jarrutusteho ei tarkoita välttämättä sitä että jarrut olisi kuluneet loppuun,vaan säätö auttaa monesti.Tosin on tullut vastaan sellaisiakin tapauksia joissa levypintaa on vielä reilusti jäljellä ,mutta paisuttimen kitkapinta on kulunut liikaa.
MF 175 -70
MF 165 -67
Fordson -54 + kaivuri

http://picasaweb.google.fi/mopa.fi
tapsa
Viestit: 3886
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapsa »

Selityksenä. Isäukko öljysi jarruja reiän läpi. Lopputulos oli että toiseen suuntaan jarru ei pitänyt ja toisen suuntaan haukkasi. Öljyä meni yhdelle levyn kitkapinnalle. Tämä ominaisuus johtuu paisuttimen rakenteesta. Mutta öljyä vaan.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 36 vierailijaa