Puukattilan käytöstä

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
intikka533tdi96
Viestit: 715
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:11 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja intikka533tdi96 »

rivalle: yläputki menee suoraan varaajaan nousee ensin kattilan päältä reilut puolimetriä ylöspäin ja sit kääntyy vaakatasossa varaajaan Mutta Mutta...tämä vaakatasossa oleva putki ei olekkaan vaakatasossa tai nousulla varaajan päin vaan tämän yläputken varaajan puoleinen pää on alempana kuin kattilanpuoleinen eli ilmeisesti siihen tulee sinne kattilan puoleiseen päähän ilmatasku, putkimiehellä varmaan ollu vatupassi kotona sillon ku putkitti ton uuden varaajan. ja sitte siinä paisuntasäiliölle menevässä putkessa on kyllä kans se ilmataskun mahollisuus. pitää yrittää kippuroida sen kans ens kesään ja tehä ne pari putkee vaikka ite kuparilla uusiksi. no sit vielä kysymys. miten tollasen kattilan jäähdyttää jos on täysi hönkä päällä ja sattuu sähköt menemään poikki. ei vissiin paljo vapaata kiertoo oo tuuman putkella. ikäni olen puilla lämmittänyt mutta tällänen erillinen varaaja systeemi on hiukan hakusalla. edellisessä paikassa oli sellanen kattila jossa oli itessään kuution vesitila joten erillistä varaajaa ei ollu.
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

intikka533tdi96 kirjoitti:no sit vielä kysymys. miten tollasen kattilan jäähdyttää jos on täysi hönkä päällä ja sattuu sähköt menemään poikki.
Normaalisti avataan kuumavesihanat (yksikin yleensä riittää) auki, mutta se edellyttää, että käyttövesi otetaan kattilasta. Sinä ilmeisesti otat käyttöveden varaajasta ja kattilan kierukka on vapaana? Itselle tulisi mieleen, että kattilan vapaana(?) oleva käyttövesikierukka liitettäisiin vaikka pikaliittimillä kattilahuoneessa olevaan(?) tavalliseen vesihanaan, josta voi päästää vettä kierukkaan ja toisen pään kautta johtaa kuumentunut vesi vaikka lattiakaivoon.
AV
Viestit: 1297
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AV »

Mille arvolle oli intikan latauspumpun käynistys termari laitettu ,itsellä
on 70asteelle kyllä itseläkin kattila vienosti pulputtaa aluksi ,mutta
en ole ollut kylläkään yhtään huolissani, mitenkä lienee mumpun
kiertonopeus asetus ,kuuluisi olla kolmosteholla ,sitten myös se
kattilassa oleva lämpötila mittari voi myös olla sökö ,itsekin olen
joutunut vaihtamaan.
Jantikka
Viestit: 581
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 7:54 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jantikka »

intikka533tdi96:lle

kattilaan voi asentaa varolaitteen joka jäähdyttää vedellä ylilämpöön mennnyttä kattilaa, kirjoitan että "voi laittaa", mutta taitaa olla niin etä pitää laittaa. Mulla on sellainen, ja se on kerran pelastanut kattilan katastroofilta.
pilvilinna
Viestit: 1632
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:05 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pilvilinna »

Lisää aineksia soppaan:Edellisessä talossa mulla oli sellainen ongelma että
lataus kierto lähti pyörimään väärään suuntaan n. 60 asteen varaaja lämmöllä.Lataustermostaatti oli putken kyljessä mistä veden piti mennä
varaajaan,mutta se sai varaajasta kylmää vettä koska vapaa kierto pyöritti
väärään suuntaan ja pumppu ei tietenkään käynnistynyt.
Olin silloin sen verran vihree että en heti tajunnut että siitä puuttuu takaiskuventtiili. Mitä tulee ilmanpoistajiin mulla on ainakin toimineet ihan
hyvin,mutta ei niitä lataus putkistossa mun tietääksen tarvita.
Jos ei halua niitä automaatteja,tavallinen patterin ilmaus proppu käy.
Intikka,laita se vedon säädin kuntoon,sekin kyllä hillitsee palamista kun lämmöt alkaa kattilassa nouseen kriittiselle tasolle.
Ripa
Viestit: 698
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:28 pm
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ripa »

Senverran vielä noista savukaasujen lämpötiloista.Kävin tänään ihan mielenkiinnosta ostamassa tuon lämpömittarin ja asensin sen tuohon kattilan ja hormin väliseen yhdysputkeen.Nyt parituntia lämmitettyäni havaintoni oli,että savukaasujen lämpötila "huitelee" välillä 190-210 C holvaantumisesta johtuen tuo vaihtelu.Kattilalämpö kuitenkin 85-90 C ja varaajaan menevän veden lämpötila vastaavasti 90-100 C. Elikkäs ei ainakaan energia karkaa piipusta.Kattilahan oli tuo käänteispaloinen arimax:in polaris 35 KW. Niinja vielä, latauspumppu Grundforssin 3 nopeuksinen lovessa 2.
pilvilinna
Viestit: 1632
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:05 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pilvilinna »

Mulla kun on vaan 70 litraa vettä kattilassa,niin korkeilla lämmöillä täytyy pitää täysillä ilmeisesti samanlaista pumppua.muttei kai sullakaan voi varaajaan menevä lämpö olla isompi kuin kattilan lämpö?
Lukemien perusteella näyttää kyllä toimivan just niinkuin kuuluukin,ittelle ainakin tulee hyvä mieli kun nämä laitteet toimii,on ollu ikäviäkin kokemuksia. :lol:
Ripa
Viestit: 698
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:28 pm
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ripa »

pilvilinna:Nuo edellä esittäni lukemat ovat mittarilukemia.Ero johtuu mielestäni siitä,että tuo kattilan lämpömittarin anturi on alempana vesitilassa jolloin varaajalta tuleva paaluuvesi viilentää tuota kattilan alaosaa, kun taas varaajan latausputki lähtee kattilan kuumimmasta paikasta,eli siitä "urkupillien"yläpään lähettyviltä.Tuolla nyt ei ole käytännössä merkitystä,pääsia on että systeemi toimii,on helppokäyttöinen,-hoitoinen ja pakkanen pysyy poissa pirtistä.

Tuo kattilalämpömittari on kapillaariputkella varustettu malli.
AV
Viestit: 1297
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AV »

Kai sitä savukasujen lämpyä helpoin halita savupellillä,itse en yli
300 asteen päästä ,tosin helppoa kun käänäispalona poltelee
yläpalo arimaxsilla.! :idea:
B-275
Viestit: 20
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:08 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja B-275 »

Mitäs te tarkoitatte tolla holvaantumisella? Pakko myöntää, että en ole kuullut moista termiä. Olen näet aika tuore tulokas tällä kattilan poltteluareenalla. Tämä keskustelu on sivumennen sanottuna ollut mielenkiintoista ja opettavaista seurattavaa. On mukava saada vinkkejä ja ideoita, että ei tarvitse kaikkea opetella kantapään kautta. Voisitte muuten kertoa asioita, joita kannattaa välttää.
pilvilinna
Viestit: 1632
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:05 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pilvilinna »

Alapaloisissa laitetaan puita isompi määrä kerrallaan ja niiden on tarkoitus
vajota sitämukaa kun palaminen edistyy.Joskus ei näin käy koska puut muodostavat "holvin" ,eli eivät vajoa ja silloin palaminen kärsiii.
Liiankin tuttu kiusa monelle,venyttää lämmitys sessiota.
B-275
Viestit: 20
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:08 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja B-275 »

Näköjään en tiennyt termiä, mutta vaiva turhankin tuttu. Kiitoksia vaan selvennyksestä.
jiipee
Viestit: 10654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Juu, holvaaminen tässä yhteydessä tarkoittaa sitä, kun joskus päältä täytettävässä varastopesäkattilassa puut jäävät kanittamaan keskenään kiinni sen varastopesän alaspäin kapenevaan kuiluun, eivätkä putoa hiilien tai arinan päälle. Jää tavallaan tyhjää hiilloksen ja puiden väliin. Normaalisti alapaloisessa varastopesäkattilassa kuilussa olevat puut painuvat sitä mukaa alaspäin, kun edelliset siitä alapuolelta palavat, mutta jos laskeutuminen pysähtyy jonkin jumituksen vuoksi, niin sitten hiilloksen ja puukasan väliin palaa tyhjä tila ja kattilan teho laskee, kun puuta ei kaasuunnu enää niin tehokkaasti.
AV
Viestit: 1297
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AV »

Niin ja kyllä kai holvaantuminen on jonkin sortin ongelma noissa
käänteispalokattiloisakin kuten myös yläpalokattilasakin jos polttaa
käänteisesti ,eli puitten latomisella muodostetaan sola jossa kaasut
palavat. Ongelmaan näkyy olevan paras keino kuivat ja läpimitaltaan
ohuet puut. :roll:
pilvilinna
Viestit: 1632
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:05 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pilvilinna »

No juu,kait sitä jossain mitassa esiintyy joka mallissa ajoittain.Kuusipuu
näyttää palavan siihen tyyliin että "kekälöityy" lähes loppuun palaneena
muttei silti vielä hajoa ja näin aiheuttaa jonkinlaista holvaantumista.
Aikaisemmin lämmittelin sellaista Hakas Sampsa nimistä keksintöä,siihen
meni vaan 30 cm puut ja se holvaus oli jatkuva propleema.Sitä kun sitten
ronkki päällä olevasta luukusta,niin kyllä oli muuten savua.
Kylmäsavu lohta olis voinu sivu bisneksenä valmistaa koko talven.
intikka533tdi96
Viestit: 715
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:11 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja intikka533tdi96 »

onkos teilla muilla masiniteilla käytössä Jäspin energiavaraajia? lähinnä niitä ovaleja. itsellä on 1,2 kuution ovali varaaja ja kysyisinkin että miten olette saaneet sieltä ilmat pois. kun latauspumppu pyörii niin välillä varaajassa lorahtaa aivan kuin siellä olisi vähän ilmaa ,mutta ilmarista se ei varaajanpäältä tule pois. onkohan siinä varaajassa se katto vaakasuora, ainakin päälypellit ovat aivan vaakatasossa. yleensähhän varaajan katto on hiukan pyöreä ,että jos sinne tulee ilmaa niin se löytää tiensä ulos korkeimmalta kohdalta. käykääs kahttomassa kaukoran sivuilta ovalivarajat kuvia.
qp
Viestit: 1193
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 2:10 am
Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja qp »

Noin yleisellä tasolla ilmaamisesta: Itse tuskailin betonikennoni patterin ilmaamista, kun siitä ei meinannut tulla loppua. Vaikka kuinka ilmasi, aina hieman lorahteli. Sitten laitoin patteriventtiilin kiinni, että virtaus loppui, ilmasin patterin, avasin patteriventtiilin uudelleen ja sen jälkeen ei lorissut kuukausiin. Eli siis patterissa/varaajassa saattaa vesi lainehtia, jos kierto on päällä ja sitä voi olla vaikea saada ilmattua kunnolla.
intikka533tdi96
Viestit: 715
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:11 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja intikka533tdi96 »

no nyt se sitten selvisi miten saa savukaasulämmöt pysymään kohtuuden rajoissa. pitää olla riittävän kosteita puita . en tiiä miten kuivia puita te poltatte joilla yläpalokattilalla pysyy savukaasut max 350 astetta. itellä puut olleet kaksi vuotta pihalla pinossa ja sit vielä muutaman kuukauden pannuhuoneen viereisessä huoneessa ladottuna jossa normaali huonelämpö. eli ovat minun mittapuun mukaan KUIVIA. nyt sitten huvikseen olen kokeillut polttaa metässä kesän pinossa olleita puita ku ajettiin niitä tohon pihaan. niin kyllä niillä savukaasut pysyy kohtuu matalalla mutta eivät ne kuivia ole, niinkuin poltettavan puun pitää minun mielestä olla. lämittäminenki kestää puolta kauemmin. kuivilla puilla(suurimmaksi osaksi vielä koivua) kestää lämmitys sellaiset 2 tuntia eikä aina sitäkään, ku noita joutuu polttamaan puolet pitempään. Sitten vielä erisarjassa painii puusepänkuiva puu jota sitäkin poltan aina välillä. se vasta äkästä tavaraa on. Pää asia että lämpöä rittää :lol: :lol: :
AV
Viestit: 1297
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AV »

Koitappa intikka tosisaan polttaa ne kuivat puut käänteisesti ,eli tiivis
ladonta ja pesän peräosaan ,jotta etehen muodostuis sola jossa
kaasut palavat. Tällä tavalla saan omassa arimaxsissa pysymään
savukaasut alle 300 asteen , holvaantuminen jonkilainen ongelma
varsinkin isoilla puilla ,auttaa kun valihtee arinan päälle pienempiä
ja isot laittaa puolestavälistä ylemmäs ja riittävästi hyviä syttöjä
solahan ,jotta lämpö nousis joutuin maksimi 15 min 80 asteen kat-
tillämpöön.
Eversti

Viesti Kirjoittaja Eversti »

Minulla on 1800 litran Jäspi ja Jämä Primo lämmittää sitä. Asensin ne vasta syksyllä, joten ei ole vielä oikein kokemuksia.
Kiehumisenesto on hyvä asia kaiken varalta. Ilmausta varten Jäspin päällä mi8nulal on automaattikello.
Syksyllä kyselin tällä palstalla kattilan haittalevyistä, jotka rajoittavat vetoa. Sen verran olen oppinut, että niiden pitää olla paikallaan, etteivät harakat liikaa lämpene. Ja levyt tahtoivat olla punaisina. Mainittakoon, että huonomman puutteessa olen poltellut ylivuotista rutikuivaa koivuhalkoa ja punoitusongelma johtunee siitä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 450DT, Bing [Bot], Paalari, Semrush [Bot] ja 35 vierailijaa