Kysy traktoristasi - Masinistit vastaa: Ford 5610 MKII

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Tumphu
Viestit: 745
Liittynyt: Ke Maalis 28, 2012 7:55 pm
Viesti:

Kysy traktoristasi - Masinistit vastaa: Ford 5610 MKII

Viesti Kirjoittaja Tumphu »

Koitin hakea sellaista yleishyvää aihetta jossa olisi paljon eri perusongelmia / parannuksia / vinkkejä yms. yhdestä tietystä mallista, en löytänyt...

En tiedä kantaako tämä... Mutta kokeillaan.

Meikällä ekana mielessä:

Traktori 5610-4 mk2 -86

Mikäs hyöty seuraavalla vivulla on?
Kuvassa keskellä "ASC SERV AUX"

Onko tuo hydraulisen työtovarren / nostolaitteiden hallinnan valitavipu? - JOS on niin mihinkä liittimeen kuuluisi hydraulinen työntövarsi kiinnittää kun perässä olevat lohkot kuitenkin ohjataan vihreällä ja sinisellä nupilla?

Entä onko näissä ollut näitä 1000 ulosottoja kuten tarrassa on? Saako jollain muutoksella 540/1000 välillä, vai onko ostaessa päätetty kumpi otettu ja se on nyt sitten aina kunnes muuttaa kalliilla?

Kuva



Sinisellä halittavassa lohkossa mulla nyt kauha, samaa käytän peräkärryissä niin ei tarvitse kahta vipua rukata kippaillessa kun vaihto menee aina kauhalta -> kipille tai kipiltä -> kauhalle.

Hydrauliliitinpakan vasemmalla puolella ilmeisesti jarruventtiili kärryjä varten?
Kuva


Joku joskus aikanaan kysellyt täällä kyseisen traktorin kauhan asennuksessa öljynpaluusta, tässä kuva miten mulla toteutettu:
Kuva

On kyllä niin paskanen kone ettei kehtais oikeen näyttääkkä...
Mikäs on muuten paras öljypesuaine jolla koneen ens kesänä pesäsis? Kunnon painepesuri löytyy josta saa kuumaakin läpi, mutta ainetta se kuitenkin vaatii.

--
Tuomo
juhizz
Viestit: 97
Liittynyt: Pe Tammi 03, 2014 11:22 pm
Paikkakunta: Kankaanpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juhizz »

Eikös ne työntövarren liittimet sitten laiteta noihin oikeanpuoleisiin liittimiin ja käyttö vihreästä vivusta. Joku wurthin pineline liuotinpesuaine mahtaa olla aika hyvää ja sitä saa ainakin joistain halpakaupoista.
Ford traktorit, lujat ja luotettavat.
birchbay
Viestit: 401
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 5:17 pm
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja birchbay »

Pesuaineeks ota Kiilto Telimax. Lähti kymmenien vuosien rasvamössöt ihan kylmälläkin vedellä tosi hyvin...
Vitosen kannu makso Etralla 14 euroo.
Valmet 361D I -62
Valmet 405 -86
Valmet 865 -97
Volvo BM LM640 -70
Ferguson TEA -55
Minit -64, -77 & -78
Ford Ranger -15
Ford Escort RS2000 4x4
Kuva
foordi
Viestit: 421
Liittynyt: To Marras 28, 2013 10:27 am
Paikkakunta: etelä savo
Viesti:

5610

Viesti Kirjoittaja foordi »

kysymäsi vipu on kolmitieventtiilin käyttö vipu.ala asennossa toimii nostolaite ja vipu ylhäällä esim kippi nostolaite vivulla tosin kymppi sarjassa ei ole kolmitie venttiililtä letkua vakiona.540/1000 valitaan vaihtamalla tumppi akseli.kuvan perusteella sulla on vain 540 ulosotto.
Tumphu
Viestit: 745
Liittynyt: Ke Maalis 28, 2012 7:55 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tumphu »

birchbay kirjoitti:Pesuaineeks ota Kiilto Telimax. Lähti kymmenien vuosien rasvamössöt ihan kylmälläkin vedellä tosi hyvin...
Vitosen kannu makso Etralla 14 euroo.
Toimiiko liuotusperiaatteella? Eli litkut pintaan, odotus ja pesu? Vai vaatiko mekaanisen pesun esim. harjaus?


Entäpä tuo 3-tieventtiilin käyttö, mitäpä käytännön iloa siitä olisi olla käytössä? Siis miksi (jos olisi kytketty) käyttäisin sitä enkä vihreää/sinistä vipua?

Vai onko vanhoja peruja, tekniikaltaan sama idea kuin esim. 3000 hydraulin käyttö?
--
Tuomo
birchbay
Viestit: 401
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 5:17 pm
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja birchbay »

Tumphu kirjoitti:
birchbay kirjoitti:Pesuaineeks ota Kiilto Telimax. Lähti kymmenien vuosien rasvamössöt ihan kylmälläkin vedellä tosi hyvin...
Vitosen kannu makso Etralla 14 euroo.
Toimiiko liuotusperiaatteella? Eli litkut pintaan, odotus ja pesu? Vai vaatiko mekaanisen pesun esim. harjaus?
--
Tuomo
Liuotusperiaatteella toimii juu... Tuntui, että paremmin irrotti lian kun ruiskutti vaahdottavalla ruutalla myrkyt pintaan.
Valmet 361D I -62
Valmet 405 -86
Valmet 865 -97
Volvo BM LM640 -70
Ferguson TEA -55
Minit -64, -77 & -78
Ford Ranger -15
Ford Escort RS2000 4x4
Kuva
Tumphu
Viestit: 745
Liittynyt: Ke Maalis 28, 2012 7:55 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tumphu »

birchbay kirjoitti:
Tumphu kirjoitti:
birchbay kirjoitti:Pesuaineeks ota Kiilto Telimax. Lähti kymmenien vuosien rasvamössöt ihan kylmälläkin vedellä tosi hyvin...
Vitosen kannu makso Etralla 14 euroo.
Toimiiko liuotusperiaatteella? Eli litkut pintaan, odotus ja pesu? Vai vaatiko mekaanisen pesun esim. harjaus?
--
Tuomo
Liuotusperiaatteella toimii juu... Tuntui, että paremmin irrotti lian kun ruiskutti vaahdottavalla ruutalla myrkyt pintaan.
Itsekkin ajattelin paineruiskulla suitsutella pintaan. Täytyy koko kone pestä kauttaaltaan varmaan muutamaankin kertaan ja vetää sitä pesurin sallimaa 60c vettä paineella läpi niin saa nätimmäks.

Mielis kyllä maalailla koko koneen mutta kova on työ ja arvokastakin lie.

--
Tuomo
Fiat640
Viestit: 3831
Liittynyt: To Helmi 25, 2010 2:40 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fiat640 »

Niitä tulevia tiiviste remppoja ko oikein vahvoila liuottimilla pesee..
maramies
Viestit: 452
Liittynyt: To Tammi 05, 2006 4:48 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maramies »

Tumphu kirjoitti:
birchbay kirjoitti:Pesuaineeks ota Kiilto Telimax. Lähti kymmenien vuosien rasvamössöt ihan kylmälläkin vedellä tosi hyvin...
Vitosen kannu makso Etralla 14 euroo.
Toimiiko liuotusperiaatteella? Eli litkut pintaan, odotus ja pesu? Vai vaatiko mekaanisen pesun esim. harjaus?


Entäpä tuo 3-tieventtiilin käyttö, mitäpä käytännön iloa siitä olisi olla käytössä? Siis miksi (jos olisi kytketty) käyttäisin sitä enkä vihreää/sinistä vipua?

Vai onko vanhoja peruja, tekniikaltaan sama idea kuin esim. 3000 hydraulin käyttö?
--
Tuomo


Joo on vanhaa perua. Eli periaatteessa siinä on sama kansi kun 5000:kin
Ainoa ilo, mikä siitä on, että sillä voi tutkia nostolaitteen vuotoja.
Eli jos varret laskevat alas silloinkin kun nuppi on ylösvedettynä, niin nostosylinterin tiiviste tai shokkiventtiili vuotaa.
Johonkin päin maailmaa on varmaan viety näitä traktoreita huonommilla varusteilla, esim. ilman DL-venttiileitä, ja silloin ko. hydrauliikan ulosotto on varmaankin tarpeellinen.
Tarkoituksenmukainen on aina kaunista.
eko_mies
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2008 9:57 am
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

TELIMAX - pesuaineesta

Viesti Kirjoittaja eko_mies »

birchbay kirjoitti:Pesuaineeks ota Kiilto Telimax. Lähti kymmenien vuosien rasvamössöt ihan kylmälläkin vedellä tosi hyvin...
Vitosen kannu makso Etralla 14 euroo.
http://tuotteet.etra.fi/fi/g20732193/te ... viste-200l
hintaa on 5L:n kannulle 28e+alv!

Mistä saa 14e / kannu hinnalla ?

t:esko
birchbay
Viestit: 401
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 5:17 pm
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: TELIMAX - pesuaineesta

Viesti Kirjoittaja birchbay »

eko_mies kirjoitti:
birchbay kirjoitti:Pesuaineeks ota Kiilto Telimax. Lähti kymmenien vuosien rasvamössöt ihan kylmälläkin vedellä tosi hyvin...
Vitosen kannu makso Etralla 14 euroo.
http://tuotteet.etra.fi/fi/g20732193/te ... viste-200l
hintaa on 5L:n kannulle 28e+alv!

Mistä saa 14e / kannu hinnalla ?

t:esko
Piti vielä käydä kuitista tarkistaa, mut syyskuussa ostin ton pesuaineen mikkelin etrasta ja 14€uroo mä siitä maksoin :roll:
Se on kyllä aika paljon täälläkin myyjästä kiinni, mitä mitkäkin tuotteet maksaa :wink:
Valmet 361D I -62
Valmet 405 -86
Valmet 865 -97
Volvo BM LM640 -70
Ferguson TEA -55
Minit -64, -77 & -78
Ford Ranger -15
Ford Escort RS2000 4x4
Kuva
Tumphu
Viestit: 745
Liittynyt: Ke Maalis 28, 2012 7:55 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tumphu »

Millä keinoin porukka ratkaissut tuon ongelman että sammutusnuppi pukkaa pikkuhiljaa ulospäin ajellessa?

Uusimmissa sähköisellä solenoidilla toteutettu tuo sammutus, onko se ainut jolla ongelma korjaantuu vai onko mulla jokin liitos jossain löysässä?

Tänäänkin kun hain pellettiä ~4500kg niin hissukseen kun huonokuntoista tietä ajeli, sai nuppia painella pohjaan noin 5min välein.

Uskoisin että ongelma johtuu siitä että jumitassujen varassa oleva hytti tärisee eri tahtia kuin kone ja tästä syystä sammutin matelee ulospäin.

Mikä neuvoksi? muutos sähköiseen? lisäjousi? jokin lukitus?

---
Tuomo
Ford 3000 -68
Ford 5610-4 mk2 -87
Avatar
mike
Viestit: 5311
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mike »

Tuttu huomio Mark II:sta. Luulen että jos laittaa siihen vaijeriin enemmän "vapaa"liikettä, niin asettuisi.
JKAVS
Viestit: 1324
Liittynyt: La Elo 24, 2013 7:30 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKAVS »

Minulla tekee samaa, mutta ei ole viittä milliä enempää liikkunut. Olen huomannut, että jos nupin työntää pohjaan ja kiertää hieman myötäpäivään, niin se ponnahtaa ulos juuri sen verran kuin ajossakin.
Tumphu
Viestit: 745
Liittynyt: Ke Maalis 28, 2012 7:55 pm
Viesti:

Startti naksuttaa, mutta ei pyöritä

Viesti Kirjoittaja Tumphu »

Mitenkä se nyt olikaan se 40-sarjan starttien sopivuus näihin 10-sarjan koneisiin. Niissä oli enemmän tehoa/kierroksia mutta istuvat suoraan 10-sarjaan?

Mulla alkanut startti enemmissämäärin tehdä sitä että avaimesta kääntäessä vain solenoidi naksahtaa mutta ei lähde pyörittämään. Yleensä parantunut muutamalla avaimen niksautuksella mutta tänään ei enää sekään auttanut. Lopuksi auttoi kun antoi vasaralla kolinaa startin kylkeen samalla kun avaimesta niksautteli niin siitä se hörähti käymään ja tämän jälkeen taas muutamia startteja tänäänkin tehneenä toimi ihan OK.

Eikös tuo oireilu nyt viittaa siihen että solenoidi toimii koska naksahtaa, mutta itse startissa jokin vika kun ei lähde pyörittämään?

Harmittanut vähän tuo huono käynnistyvyys pikkuisenkin viileällä kelillä (eli aina saa pakkosyötön laittaa), niin ei takuulla huonoa tekisi se huhuttu 40-sarjan startin nopeampi pyöritys, jos se pitää paikkansa.

--
Tuomo
Ford 3000 -68
Ford 5610-4 mk2 -87
kutosmajori
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Kesä 12, 2006 10:42 pm
Paikkakunta: kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kutosmajori »

kyllä käy, itelle hommasin 7710,iin ts115 boschin, iskraa ois löytynyt hieman tehokkaampana. tämä 12 vuotta sitten.
Tumphu
Viestit: 745
Liittynyt: Ke Maalis 28, 2012 7:55 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tumphu »

No... startti nyt pelannut taas kun sitä tuli tuolloin koputeltua... muttamutta.
.

Mistäpä johtuu että nyt kun löpövalo alkoi vilkkumaan (tai sitten huomasin sen vasta juuri) niin hätävilkkujen merkkivalot siinä löpövalon vieressä elää omaa elämäänsä. Ei siis vilku samaa tahtia, ei mitään tasaista rytmiä, välillä palaa pitkiäkin aikoja ja välillä taas pimeänä.

Kellään moista tullut vastaan?

--
Tuomo
Ford 3000 -68
Ford 5610-4 mk2 -87
Make
Viestit: 1337
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Make »

maramies kirjoitti:

Joo on vanhaa perua. Eli periaatteessa siinä on sama kansi kun 5000:kin
Ainoa ilo, mikä siitä on, että sillä voi tutkia nostolaitteen vuotoja.
Eli jos varret laskevat alas silloinkin kun nuppi on ylösvedettynä, niin nostosylinterin tiiviste tai shokkiventtiili vuotaa.
Johonkin päin maailmaa on varmaan viety näitä traktoreita huonommilla varusteilla, esim. ilman DL-venttiileitä, ja silloin ko. hydrauliikan ulosotto on varmaankin tarpeellinen.
Suomeenkin tuotiin 5610 Farmaria, joka oli ilman DL-venttiileitä.
Avatar
mike
Viestit: 5311
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mike »

^^ Joku kosketushäiriö vaikuttaisi olevan.
Mika72
Viestit: 510
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2011 7:28 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mika72 »

mike kirjoitti:Tuttu huomio Mark II:sta. Luulen että jos laittaa siihen vaijeriin enemmän "vapaa"liikettä, niin asettuisi.
Meillä oli sama juttu ja se loppui siihen, kun vaijeri meni poikki ja vaihtoi uuden tilalle.
1995 JCB Robot 150
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Agripower, Bing [Bot], Mäenjatke ja 50 vierailijaa