Metsäkone?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

fineline
Viestit: 188
Liittynyt: To Helmi 08, 2007 10:25 pm
Paikkakunta: Tarvasjoki
Viesti:

Metsäkone?

Viesti Kirjoittaja fineline »

Oiskos jollain tietoa mettäkoneesta Fiat 411 c Hymaksen kaivurilla varustettuna. Pienetkin tiedonjyväset kiinnostaa.
Dieselistä tulee voimaa
DEUTZ D40S
DEUTZ D6005


Porukkakoneina Pikkunalle ja Zetor 6045
nixu
Viestit: 616
Liittynyt: Ti Loka 10, 2006 9:41 pm
Paikkakunta: pohjois-savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nixu »

No sehän on tuon 50c:n pikkuveli. Elikkäs telat kumipyörien päällä, renkaiden kestävyys jonkun sorttinen ongelma.

Oletettavasti sama moottori kuin 411R:ssä ja 441R:ssä Elikkäs Piiitkään hehkutettava esikammiokkone.
vintsake
Viestit: 675
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 6:46 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Metsäojille

Viesti Kirjoittaja vintsake »

Peruskone kuin AD 5 Fiat telapuskukone. Tuli kaivettua metsäojia melken neljäkymmentä vuotta taapäin. Kevyt ja tehokas kone :D .
Vetorenkaat ongelmalliset. Loistava käynnistymään kylmänä.
Ruotsissa paljon myytävänä ja Kajaanissakin yksi myynnissä ainakin muutama vuosi sitten, ehkä vieläkin.
Köyhän on oltava nöyrä ja hullun ol oltava väkevä
Jussi
Viestit: 546
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:00 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Ainut kuva, jonka asiasta näin äkkiseltään löysin:

http://www.kantapuu.fi/imageinfo.phtml? ... s_advs%3D3
- Mieluummin kivaa kuin hyvää -
Leyland 262 mies
Viestit: 4704
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leyland 262 mies »

Kuva

Nuffiin perässä löytyy mutta tätä sinä etsit?

Kone on Fiat 411 C vm. 1963 . Kaivuri oli ns. Putkihymäs eli Hymäs 3 vm. 1963 tai 1962.
Leyland 262 mies
Viestit: 4704
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leyland 262 mies »

Kuva


Muttta mistä me ne kumipyörät vielä löydettäisiin noiden rautapyörien paikkalle?
http://www.kantapuu.fi/viewimage.php?id ... mgres=lres

"Ilmeisesti ojituksessa pehmeään suohon uponnut traktori. Kone on Fiat OM 50, omistaja Maastorakenne OY, Savonranta. Irrotus kesti 2 päivää. Kone nousee suosta. Pauli Kosonen istuu konepellillä ja painaa pakkosyöttönappulaa, jotta kone jaksaa kaivurilla vedettämisen ja teloilla ajamisen samaan aikaan." Tämä ainakin on joskus käynyt suolla.

http://www.kantapuu.fi/viewimage.php?id ... mgres=lres

Tässä näkyy kumipyörät mutta Hymas puuttuu
Viimeksi muokannut Leyland 262 mies, La Helmi 10, 2007 4:41 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Eläkeläismetsuri
Viestit: 3691
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:34 am
Paikkakunta: pohjois-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eläkeläismetsuri »

Vieläkö noissa pillareissa on apumoottori käynnistyksessä, kuten joskus 50 luvun alussa kun sellaisia alkoi pyöriä tietyömailla ja pellonraivauksilla. Ensin käynnistettiin sellainen pieni moottori joka tarttasi vasta varsinaisen pääkoneen.
Yrjö
Viestit: 1482
Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 7:41 pm
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yrjö »

Buster
Viestit: 402
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 6:22 pm
Paikkakunta: Kauhava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Buster »

Kysymys varmaan oli fiat 411 se on penempi kuin tämä 50C muistaakseni sama moottori kuin tavvallisessa traktorissa voimansiirto erilinen
JiiHoo
Viestit: 3349
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Eläkeläismetsuri kirjoitti:Vieläkö noissa pillareissa on apumoottori käynnistyksessä, kuten joskus 50 luvun alussa kun sellaisia alkoi pyöriä tietyömailla ja pellonraivauksilla. Ensin käynnistettiin sellainen pieni moottori joka tarttasi vasta varsinaisen pääkoneen.
Tarkoitat varmaan sitä Venäläistä DT 75 tai 755. Siinä on apumoottori.
Mutta nykykoneista ei ole tietoa. Dieselveturit käyttää samaa tekniikkaa, varsinkin Dv12 merkkisessä veturissa on ensin valmetin 4 sylinterinen kone, joka käynnistää 16 sylinterisen 72 litraisen MGO Dieselin.. :lol:
http://vaunut.org/kuvasivu/17868

Kuvan veturin vasemmassa päässä on se isompi moottori, ja hytin oikealla puolella se valmetin pienempi moottori.
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
TKH
Viestit: 2617
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TKH »

JiiHoo kirjoitti:
Eläkeläismetsuri kirjoitti:Vieläkö noissa pillareissa on apumoottori käynnistyksessä, kuten joskus 50 luvun alussa kun sellaisia alkoi pyöriä tietyömailla ja pellonraivauksilla. Ensin käynnistettiin sellainen pieni moottori joka tarttasi vasta varsinaisen pääkoneen.
Tarkoitat varmaan sitä Venäläistä DT 75 tai 755. Siinä on apumoottori.
Mutta nykykoneista ei ole tietoa. Dieselveturit käyttää samaa tekniikkaa, varsinkin Dv12 merkkisessä veturissa on ensin valmetin 4 sylinterinen kone, joka käynnistää 16 sylinterisen 72 litraisen MGO Dieselin.. :lol:
http://vaunut.org/kuvasivu/17868

Kuvan veturin vasemmassa päässä on se isompi moottori, ja hytin oikealla puolella se valmetin pienempi moottori.

Niin tai oikeastaan se valmetin moottori(3syl) tekee paineilman junan jarruja varten(väliillä kuuluu se tuttu valmetin papatus siitä syystä).Mutta samalla paineilmalla toimii myös pääkoneen startti :wink:
Aika vinkaisu kun MGO mörähtää käyntiin 8)
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
JiiHoo
Viestit: 3349
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Juuri näin.

Itse hytissä ei hirveesti huomaa MGO:n hörähtämistä käyntiin.. Sen verran valmetti vinkuu.. mutta toki, kun laittaa lisää kierroksia niin silloin..
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
fineline
Viestit: 188
Liittynyt: To Helmi 08, 2007 10:25 pm
Paikkakunta: Tarvasjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fineline »

Kiitos kaikille tiedoista ja kuvista. Tässä mun koneessa on Hymas 4 super. Kaivuri muistuttaa Vammas Kersanttia, muuten paitsi kauhan sylinteri on laitettu taittopuomin sisään.
Dieselistä tulee voimaa
DEUTZ D40S
DEUTZ D6005


Porukkakoneina Pikkunalle ja Zetor 6045
MiikkaE
Viestit: 395
Liittynyt: Ke Heinä 05, 2006 5:51 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MiikkaE »

Ei liity aiheiseen mutta satutko omistamaan sen "Fine Line" nimisen pullinki-traktorin? Alko mietityttämään kun harmaan muistikuvan mukaan sekin mahtoi olla Tarvasjoelta?
Ford power
fineline
Viestit: 188
Liittynyt: To Helmi 08, 2007 10:25 pm
Paikkakunta: Tarvasjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fineline »

Omistin kyllä. Traktori nykyään Härmässä.
Dieselistä tulee voimaa
DEUTZ D40S
DEUTZ D6005


Porukkakoneina Pikkunalle ja Zetor 6045
Leyland 262 mies
Viestit: 4704
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leyland 262 mies »

Voisikos tämän keskustelun aloittaja kysyä uudelleen vähän selvemmin kysymyksensä. Nimittäin jos metsäkoneiksi luetaan kaikki koneet, joilla työskennelään paikassa, jossa viidenkymmenen vuoden aikajänteellä tulee olemaan metsää, niin koneita on suunnaton määrä.

Yleensä metsäkoneilla taroitetaan selaisia pelejä, joilla puita tarkoituksellisesti jotenkin kosketellaan tai vahingoitetaan.

Tuollaiseen traktoriin kyllä periaatteessa voidaan kiinnittää kaikki mahdolliset koneet mutta sitten se kyllä muistuttaa sähköpylvään pystytyskonetta joka hädin tuskin jaksaa liikkua.

Myös tuo traktorin tyyppi hieman hakusessa.

Eli onko sinulla itsellä tuo peli josta olet kiinnostunut? iinnä tapauksessa voisit laittaa siitä vaikka kuvia näytille, niistä asia voitaisiin varmentaa. Sitten kyselen sitä että oletkos kiinnostunut jostain tietystä kombinaation osasta erityisesti vai koko laitteesta?
fineline
Viestit: 188
Liittynyt: To Helmi 08, 2007 10:25 pm
Paikkakunta: Tarvasjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fineline »

Leyland 262 mies kirjoitti:Voisikos tämän keskustelun aloittaja kysyä uudelleen vähän selvemmin kysymyksensä. Nimittäin jos metsäkoneiksi luetaan kaikki koneet, joilla työskennelään paikassa, jossa viidenkymmenen vuoden aikajänteellä tulee olemaan metsää, niin koneita on suunnaton määrä.

Yleensä metsäkoneilla taroitetaan selaisia pelejä, joilla puita tarkoituksellisesti jotenkin kosketellaan tai vahingoitetaan.

Tuollaiseen traktoriin kyllä periaatteessa voidaan kiinnittää kaikki mahdolliset koneet mutta sitten se kyllä muistuttaa sähköpylvään pystytyskonetta joka hädin tuskin jaksaa liikkua.

Myös tuo traktorin tyyppi hieman hakusessa.

Eli onko sinulla itsellä tuo peli josta olet kiinnostunut? iinnä tapauksessa voisit laittaa siitä vaikka kuvia näytille, niistä asia voitaisiin varmentaa. Sitten kyselen sitä että oletkos kiinnostunut jostain tietystä kombinaation osasta erityisesti vai koko laitteesta?
Tarkoitin otsikolla näkemääni myyntiesitettä, jossa mainostetaan tämän koneen metsäominaisuuksia. Sama esite kertoo kaivuulaitteen olevan vahvistettu nimenomaan metsäkäyttöä varten. Olen kysellyt paikallisilta kaivurimiehiltä onko tuttu laite, vastaus on ollut kieltävä.
Traktori on tosiaan fiat 411c johon rautarattaiden tilalle laitettu kumipyörät. Tämä muutostyö lienee tehty ruotsissa.
Pari kuukautta sitten toin koneen kotiin, ensimmäiset käynnistysyritykset epäonnistui ja pakkanen siirtää seuraavat yritykset myöhempään keväälle.
Dieselistä tulee voimaa
DEUTZ D40S
DEUTZ D6005


Porukkakoneina Pikkunalle ja Zetor 6045
nixu
Viestit: 616
Liittynyt: Ti Loka 10, 2006 9:41 pm
Paikkakunta: pohjois-savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nixu »

fineline kirjoitti:Pari kuukautta sitten toin koneen kotiin, ensimmäiset käynnistysyritykset epäonnistui ja pakkanen siirtää seuraavat yritykset myöhempään keväälle.
Se ei ole niitä herkimpiä moottoreita syttymään vaikka olisikin kunnossa, kesäkelissäkin vaati 30s - 3min hehkutuksen riippuen hehkujen kunnosta, ehkä vähä kelistäkin, joten vaatii aika hyvät akut. Lähteehän se pilotin kanssakin, mutta sitä ei tosiaankaan paljoo tuommoseen moottoriin, siitä todisteena hyllyssä kevytmetallimöhkäleitä, jotka peräisin sulaneesta männästä. Ei ite säretty vaan särettynä ostettu..
Leyland 262 mies
Viestit: 4704
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leyland 262 mies »

Voisihan noin harvinaisesta pelistä muutaman valokuvankin ottaa ja laittaa johonkin näytteille. Saataisiin me muutkin kanssa tutustua koneeseen. Onkohan siinnä sellainen vahvasta putkesta tehty turvakaari josta menee tukiputki johonkin keulaa kohti?
fineline
Viestit: 188
Liittynyt: To Helmi 08, 2007 10:25 pm
Paikkakunta: Tarvasjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fineline »

Leyland 262 mies kirjoitti:Voisihan noin harvinaisesta pelistä muutaman valokuvankin ottaa ja laittaa johonkin näytteille. Saataisiin me muutkin kanssa tutustua koneeseen. Onkohan siinnä sellainen vahvasta putkesta tehty turvakaari josta menee tukiputki johonkin keulaa kohti?
En oo kuvia vielä ottanut, enkä taitais osata niitä näytillekään laittaa :cry:
Turvahäkki siihen mulla on, tosin ei paikoillaan. Kaksi tukiputkea menee syylärin ja hydrauliöljysäiliön välimaille.
Dieselistä tulee voimaa
DEUTZ D40S
DEUTZ D6005


Porukkakoneina Pikkunalle ja Zetor 6045
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], jarppik, teemu272, TuomasJ ja 49 vierailijaa