Hinausvideo julkaistu

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Latvala
Viestit: 1285
Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 8:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Latvala »

Helppoahan se olisikin ollut, jos olisi voinut valmetin ajaa raiteiden viereen. Tätä itseasiassa yritinkin jo heti aluksi kun tulin täydellä kuormalla ja tulos oli se,että petti se maa sieltä samantien ja putos vanhoihin matalampiin raiteisiin. Ei siis oikein ollu konstiksi siitä ja toisten metsää on huono kaataa ajouran leventämistä varten.

Lukko on välillä oikukas ja välillä toimii kuin ajatus. Täytyy tutkia tuota rakennetta ja koittaa hieman parantaa.

SS: Pitäis vain saada pois ne vanhat öljyvalumat vielä esim moottorin kyljestä ( toisella puolen kuin kuvaus). Venttiilikopan tiiviste pääsi vuotamaan mutta eipä vuoda enää kun on vaihdettu.
verku
Viestit: 530
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 11:41 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja verku »

Tämä ei nyt liity mitenkään suoranaisesti videoon, mutta on vain tullut sellainen perstuntuma traktorilla puukuormien vetämiseen, että en investoi kovin paljoa metsäkärriin jossa ei ole vetoa. Noihin ilmapallorenkaisiin kärreihin, vaikka kuinka on teli ja muuta mukavaa. Jossain vaiheessa tulee aina ongelmia tilanteessa jossa vetävä kärrin kanssa ei olisi mitään erikoista. Alkoiko tuossakin kärri ensin vastustaa menoa ja traktori kaapaisi sitten itsensä maahan?
forssu
Viestit: 2019
Liittynyt: Pe Marras 17, 2006 8:23 pm
Paikkakunta: Teuva
Viesti:

Viesti Kirjoittaja forssu »

verku kirjoitti:Alkoiko tuossakin kärri ensin vastustaa menoa ja traktori kaapaisi sitten itsensä maahan?
kaippa se noin on tapahtunut kun tuota irto sontaa on vähä tullu pyörien etee :cry: n
Fordson Major -56
Fordson Major -52 ex bensa-petroli, ex 4-Custom, Nyt Trader 6
NH TM135, Fiatagri 110-90
doni
Viestit: 1174
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:24 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doni »

Oletko Latvala perehtynyt vielä siihen 4000:sen tasauspyörän lukon mekanismiin . Siitä lukkopolkimesta seuraava välivipu , joka muistuttaa hydraulisylineriä pienoiskoossa , on sisällä jousi joka antaa periksi kun painetaan lukkopoljinta . Sitten kun tasauspyörästön lukon hampaat ovat kohdallaan lukko kytkeytyy päälle jousen voimalla. Olisiko jousi väsynyt(varressa säätövara) tai jousi poikki jolloin koko välivarsi traktoripurkaamolta muutamalla kympillä. Nelitonnisen voimansiirto on niin luja että en usko sen lukon rikkoutuneen sisältä.
Latvala
Viestit: 1285
Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 8:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Latvala »

Uskoisin itse,että tuo jousi on vanhuuttaan väsynyt. Onhan kone vuodelta -69.

Kärry ei uponnut ensin. Ensin tipahti valmetti ja oli pakko peruuttaa, jotta sai kuorman puretuksi. Kovin pitkälti ei kyllä taaksepäinkään päästy. Vetävä kärry olisi voinut työntää tuon valmetin pois tuosta, ehkä. Saiskohan tuohon kärryyn viritettyä vetoa?
verku
Viestit: 530
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 11:41 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja verku »

Saahan jokaiseen kärryyn vedon. Joskin pienillä pallopyörillä varustettuun kärryyn se ei ole kovin hyödyllinen investointi. Pienet pallopyörät muutenkin kyntävät herkästi ja syöksevät itsensä ojiin.

Veto kärryssä ei välttämättä estä uppoamista jos on upatakseen, mutta eteminen muuten on sujuvampaa. Varsinkin isoilla kuormilla. Ja vain isoon, suuren kantavuuden omaavaan kärryyn kannattaakin veto rakentaa. Muuten se menee aivan hukkaan, eikä ole pitoakaan pyörissä.
forssu
Viestit: 2019
Liittynyt: Pe Marras 17, 2006 8:23 pm
Paikkakunta: Teuva
Viesti:

Viesti Kirjoittaja forssu »

koskas tulee Latvalalta uutta videoo tai kuvia :?: :wink:
Fordson Major -56
Fordson Major -52 ex bensa-petroli, ex 4-Custom, Nyt Trader 6
NH TM135, Fiatagri 110-90
Leyland 262 mies
Viestit: 4704
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leyland 262 mies »

Jäänyt vähemmälle keskustelulle tämä tämän videon perimmäinen tarkoitus. Video kertoo tilanteesta, jossa mennään metsään väärään aikaan. Viime kesähän oli ennätyskuiva ja yleensä keväällä on suomaatkin vähän jäässä. Mutta nyt mentiin märkään joulukuiseen metsään.

Mikä olisi ollut paras hetki hakea puut pois pehmeän paikan yli. Viime kesä vai tuleva kevät? Mitä muita tapoja olisi ollut siirtää puut. Juontokoura, vaijerilenkki, rankahäkki tai pieni puurunkoinen kärry?

Jäädyttäminen ainakin olisi ollut yksi ratkaisu.

Tuo psykolookinen puoli kanssa kannattaa huomioida. Yleensä kun puukuorma on sahattu täyteen ollaan aika väsyksissä ja vaatteet märkinä. Silloin ei järki enää luista ja helposti ajaa koneen jorpakkoon.

Kuivattaahan nuo puut ainakin kannattaa metsässä, niin ei tarvitse vettä kuskata. Aika raskas tuollainen kuormain ja kärry ovat. Oma kärry ja kuormain painavat 1260kg ja siinnäkin on traktorille kuormaa metsässä vedettäväksi.

Yksi kysymys on se miten voi selvittää, onko kitka suurempi kuin vehkeen lepokitka jotta välttyisi joutumasta tuollaiseen tilanteeseen?

Mitenkähän tuon ajouran saa korjattua tuon rypemisen jäjeltä taas kuntoon?

Kyllähän noita onnistuneita riskinottoja näyttelee kuka tahansa mutta todellinen mies on se, joka uskaltaa esitellä omia epäonnistumis tilanteita.
Eläkeläismetsuri
Viestit: 3691
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:34 am
Paikkakunta: pohjois-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eläkeläismetsuri »

lainaus:
ehkä sopiva korjaus olisi kaivurilla oja viereen. Olen yrittänyt takapotkulla moton jäljille. Ei auttanut muu kuin moto uudestaan halkopuiden ajoon, Tästä viisastuneena ajatin seuraavalla kierroksella halkopuut motolla samalla kuin muutkin puut. Pohjaa kyllä näyttää tekevän. pääsee märemmillekin paikoille. Voihan niihin rypyjälkiin yrittää polkea lunta jos aikoo ajaa uudelleen.








.
Latvala
Viestit: 1285
Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 8:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Latvala »

Keskustelu jatkuu näemmä edelleen. :D

Tilannehan oli se,että tuo kantoi aluks hyvin, kesti 3 kertaa ajaa traktorilla hyvin mutta neljännellä kerralla petti ja meni tuollaiseksi mössöksi. Kesällä tilanne olisi ollut juuri sama. Puut oli tarkoitus ajaa keväällä pois mutta kelit meni täysin ja alue oli pääsemättömissä.

Nyt tuohon on tallattu lunta kovilla pakkasilla ( -25 ) mutta jäädyttäminen jäi vähän kesken, kun nelitonnisesta katkesi vasen nostovarsi ( vetovarren ja "nostolaitteen" välillä oleva pystytanko) sekä vasen sivurajoitin.

Eipä tuo paino yleensä tuolle valmetille ole ongelma, kärryt + kuormain painaa yli 2000kg. Yleensä tulee täydet kuormat metsässä ihan kevyesti, mutta tässä tapauksessa tuli niitä ongelmia sitten tavallista enemmän.
teräsmies
Viestit: 715
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 11:51 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teräsmies »

Laitetaas yksi hinaus video lisää jos ei ole jo ollut. Näähän on aina mukavia. Taitaa olla Ranskanmaalta.
http://www.youtube.com/watch?v=-E8NzEJf ... ed&search=
"Hyvää humppaa Suomesta ja tietysti suomeksi!"
cimo
Viestit: 2358
Liittynyt: Ke Tammi 18, 2006 10:56 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cimo »

On kettinki tai vaijeri kovilla. Mutta kätevään ja varmaan turvalliseen sukkaan on piilotettu.
PS
Viestit: 972
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:55 pm
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PS »

teräsmies kirjoitti:Laitetaas yksi hinaus video lisää jos ei ole jo ollut. Näähän on aina mukavia. Taitaa olla Ranskanmaalta.
http://www.youtube.com/watch?v=-E8NzEJf ... ed&search=
Joku joustava hinausraksi :shock:

Typerää myllätä tuo pohja ensin etuperin yrittämällä ja ei vetotehokaan ole läheskään sama kuin vetokoukussa. Sekä paikat kovilla, etuakseli.. :cry:

Komiasti lähti linkkukoneella. Mutta mikä vehje tuolla uponneen perässä oli, kun ei tuntunut pysyvän ollenkaan pinnalla?

Lisää näitä!
PS
Latvala
Viestit: 1285
Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 8:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Latvala »

On kyllä vähän turhan kovaa repimistä. Jyrsinhän tuolla perässä näyttää olevan.
ripe
Viestit: 1255
Liittynyt: Ma Marras 20, 2006 4:21 pm
Paikkakunta: Joensuu, Sotkamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ripe »

Kyllä on John Deeret kovilla nuiden herrojen käytössä. Ihan pahaa teki katsoa tuota kauheeta repimistä minkä aiheutti liian pieni vetokone. Heti kun tuli kunnon kokonen traktori, tässä tapauksessa tuo "linkku" niin jäi turha riuhtominen pois ja hiljaa, nätisti ja varovaisemmin lähti jyrsin-jontikka liikenteeseen.

ripe
Latvala
Viestit: 1285
Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 8:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Latvala »

Nyt on nelitonninen taas lähes kunnossa ja katkennut varsi niiden ylänostokorvien ja vetovarren välissä on korjattu. Vielä pitäis toinen sivurajoitin korjata, korkkas kierteet vanhuuttaan...

Kuitenkin nyt pääsi jo ajamaan tuon alueen yli ilman uintireissua. Muutama ajokerta vielä ja jäätynyt lumi kestää valmetinkin painon.
Jaahas
Viestit: 735
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:48 pm
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaahas »

Latvala kirjoitti:Nyt on nelitonninen taas lähes kunnossa ja katkennut varsi niiden ylänostokorvien ja vetovarren välissä on korjattu. Vielä pitäis toinen sivurajoitin korjata, korkkas kierteet vanhuuttaan...

Kuitenkin nyt pääsi jo ajamaan tuon alueen yli ilman uintireissua. Muutama ajokerta vielä ja jäätynyt lumi kestää valmetinkin painon.
Pidä kuvauslaitteet varmuudeksi mukana :wink: ,toivotaan,että suo jo kestää :!:
Kyllä pahaa teki katsoa tuota Jontikan repimistä...Oli näköjään metsämalli se upoksissa oleva,kun taka-akselin päät törröttivät puoli metriä ulkona :wink:
-"Pääasia ei ole voitto,vaan hyvät palkinnot."
JiiHoo
Viestit: 3349
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Hinausvideo näytti asialliselta.

Naapuri jäi nevaan kiinni vastaavalla tavalla. Poikkeuksena se, että perävaunu oli itse tehty, ja sen klemmari hajos vetämisessä, eli traktorin perässä tuli aisa ja nosturi. Pankot ja teli jäi nevaan. Kun ei hinausaputraktorissa ollu etukuormaajaa, oli melkoista leikkimistä peruutella metsäkärryn aisa takaisin kantti-putkeen, jonka pää oli tippunut suoliejuun (ei suoli -ejuun :lol: ) Siinä sitten metsäkuormaajalla nostaa putkea ja peruutella ja käännellä. Saatiin lopuksi pois, mutta tunteja meni. Seuraavalla kerralla kun oltiin auttamassa, katkesi molemmat hinausvaijerit vaikka olivat rinnakkain. Olihan ne 2-3 senttiä paksut per vaijeri. Että oli vissiinki syvällä. Itse en ollu paikalla. Ketjut on tilauksessa.
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Semrush [Bot], tumpeloko ja 30 vierailijaa