Laturin merkkivalo

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Admin
Viestit: 6092
Liittynyt: Ke Tammi 11, 2006 12:58 pm
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Laturin merkkivalo

Viesti Kirjoittaja Admin »

No eipä ole kauaa aikaa kun kyselin laturin laakerin ja puslan vaihdosta... No nyt kumminkin laturi alkoi temppuilemaan uudelleen.

Nyt merkkivalo syttyy ja sammuu 1000 kierroksen tuntumassa, joskus paistaa helottaa 1400 kiekallakin. Tyhjäkäynnillä palaa kokoajan.

Onkohan nyt mennyt säädin? Sellaisen minä samalla helan ja laakerin kanssa tilasin varastoon, kun joku masinisti neuvoi, että laturin kunnostuksen jälkeen menee usein säädinkin.


Ihmetyttää vain tuo lataus jälleen. Onkos muuten normaalia, että joillakin kierroksilla (juuri siinä merkkivalon sammumiskiekoilla) merkkivalo himmenee/lipsuu?

Ai niin ja laturi on tasavirta lucas...
Markkinoiden parhaimmat Wieska -lumilingot Kuuksenvaarasta. Soita 040-7306421 https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho
kalvaana
Viestit: 7343
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Ei sen valon kuulu tuommosta tehdä. Uusitko hiilet siihen laturiin laakerirempan yhteydessä? Miltä näytti kollektori?
Ihan ekaksi kuitenkin kato ne johdot, jotka sulla oli laturin irrotuksen takia irti sieltä laturin persuuksista. Voipi olla joku liitos vaan löysällä.
Ja jos sulla on jo kerran se uusi säädin olemassa, ni laita se paikalleen myös, ni näet, onko se vika siellä.

Minä kyllä laittasin vaihtovirtalaturin siihen Valluun, ni olispahan aina virtaskaa. Se Lucas kun niin pienitehoinen, että.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Admin
Viestit: 6092
Liittynyt: Ke Tammi 11, 2006 12:58 pm
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Admin »

Johdot on tarkastettu, hiilet oli vielä helkutin hyvät (eihän niiden pidä ~3000h mennäkkään), kollektori kunnossa. Kaikki liitokset ja johdot pesin CRC -virtapiirien puhdistusaineella.

Vaihtovirtalaturia en laita ainakaan vielä, koska lucaksen virtamäärä on näihin päiviin asti mainiosti riittänyt :wink:
Markkinoiden parhaimmat Wieska -lumilingot Kuuksenvaarasta. Soita 040-7306421 https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho
sirairy
Viestit: 654
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 12:04 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sirairy »

Lucas on lähinnä ongelmageneraattori.

Foortissa ongelmana oli säädin, se kun oli Taiwaanpojan uustuotantoa. Löysin onneksi rompepäiviltä vanhaa varastoa olevan uuden säätimen ja ongelmat loppu siihen. Niin, siis tuo uusi itämainen säädin rikko laturin saman tien :( Takuu? Mitä se on?? Jotain syövyttävää???
Keke
Viestit: 664
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Keke »

Katsopa, Valmet_500, mitä näyttää yleismittarilla vilkaistuna jännite moottorin pyöriessä.Onko vakaa vai nouseeko kierrosten mukaan.
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Soikea kollektori tekee myös tuon, kovemmilla kierroksilla hiilet ei ehdi enää mukaan.
Admin
Viestit: 6092
Liittynyt: Ke Tammi 11, 2006 12:58 pm
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Admin »

Mutta kun se korkeammilla kiekoilla lataa normaalisti. Huomasin myös selvää valojen kirkastumista jossain 1500-1700 kierroksen tietämillä :?
Markkinoiden parhaimmat Wieska -lumilingot Kuuksenvaarasta. Soita 040-7306421 https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Tuo manuaelin ohje toimii, mutta juuri toisinpäin.

Tasavirtavehkeet olen kyllä pyrkinyt heittämään niin kauas kuin olen jaksanut, mutta kun muistelen tarkemmin, niin vika voisi olla myös kenttäkäämissä tai magnetoinnissa. Eli mittaileppa sen pienemmän liittimen ja rungon väliltä vastus. Arvoja en muista, mutta oikea arvo voisi olla jotain 10-20 ohmia. Katkos tai oikosulku selviää tällä tavalla.

Toinen mittailtava on jännite pienemmässä liittimessä. Siitä pitäisi löytyä joitakin voltteja moottorinkäydessä merkkivalon sammuessa, jos säädin toimii ja johto on ehjä.

Jos säädin on rikki, niin vaihda sitten oikea laturi tilalle. Niin tein itsekin. Alkuperäinen laturi ja säädin on toki tallessa, jos vaikka joku masinisti 40 vuoden päästä haluaa entisöidä.
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Velu kirjoitti:Tuo manuaelin ohje toimii, mutta juuri toisinpäin.
Näin päin se ainakin toimii. Siitä toisinpäin toimimisesta ei ole omakohtaisia kokemuksia.
Tasavirtalatureiden aikana oli kollektorin sorvaus aika yleistä, eli hyvin tehdyssä laturiremontissa sorvattiin kollektori niin että oli kirkas eikä heittoa.
Homma meni yleensä niin että kun laakerit kuluivat alkoi ankkuri elämään liikaa ja muodostui lisää kipinöintiä ja valokaarta hiilien ja kollektorin väliin joka alkoi polttamaan kollektoria. Se oli toinen syy miksi sorvattiin. Niitä puhdistettiin myös smirkelikankaalla ellei ollut suurta heittoa..
Kun lisäsi kierroksia niin ankkuri saattoi hyrrävaikutuksesta vielä stabiloitua ja ladata ellei ollut kovin soikea. Periaatteesa peli oli silloin jo menetetty ja remontti oli edessä, mitä pikemmin teki sitä halvemmalla pääsi.
janne
Viestit: 1045
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:07 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja janne »

kalvaana kirjoitti: Minä kyllä laittasin vaihtovirtalaturin siihen Valluun, ni olispahan aina virtaskaa. Se Lucas kun niin pienitehoinen, että.
Ääni myös tälle. Kokemuksen mukaan tasavirtalatureista on pelkkää harmia. Kunnollisen vaihtovirtalaturin saa reilusti alle 100€:lla ja siihen loppuu latausmurheet. Ja riittää virrantuotto vaikka innostuisi lisäämään työvalojakin oikein kunnolla ;)
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Manuel kirjoitti:
Näin päin se ainakin toimii. Siitä toisinpäin toimimisesta ei ole omakohtaisia kokemuksia.
Tasavirtalatureiden aikana oli kollektorin sorvaus aika yleistä, eli hyvin tehdyssä laturiremontissa sorvattiin kollektori niin että oli kirkas eikä heittoa.
Homma meni yleensä niin että kun laakerit kuluivat alkoi ankkuri elämään liikaa ja muodostui lisää kipinöintiä ja valokaarta hiilien ja kollektorin väliin joka alkoi polttamaan kollektoria. Se oli toinen syy miksi sorvattiin. Niitä puhdistettiin myös smirkelikankaalla ellei ollut suurta heittoa..
Kun lisäsi kierroksia niin ankkuri saattoi hyrrävaikutuksesta vielä stabiloitua ja ladata ellei ollut kovin soikea. Periaatteesa peli oli silloin jo menetetty ja remontti oli edessä, mitä pikemmin teki sitä halvemmalla pääsi.
Tuosta ei minulla ole kokemuksia. Vaihtovirtavehkeissä on tullut sitä vastaan, että kun liukurenkaat ovat olleet tarpeeksi soikeat, eivät hiilet ole enää pysyneet perässä vaan hyppineet ja merkkivalo on alkanut loistamaan kovilla kierroksilla.
HAlosseppä
Viestit: 361
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:41 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HAlosseppä »

1. Onko laturin kentän polarisaatio päässyt jossain vaiheessa kääntymään.
Ota johto, laita toinen pää startille tulevaan akkukaapeliin ja toisella räpsäytä laturin ohuempaa napaa (DF) Säätäjälle menevä johto pitää olla irti. Polarisaatio on nyt oikein.

2. Ankkurista on ns. lentäneet tinat. Ankkurin käämit on tinattu kollektoriin kiinni. Nuo tinat ovat sitten sulaneet joko kaikki tai osa irti ja pois. Käämit voi yrittää tinata uudelleen, mutta lämpöä tarvitaan.

Sinänsä pikkuluukkaan korjaaminen alkaa olla kalliimpaa kuin vaihtovirtalaitteen laittaminen, mutta onhan se "alkuperäinen"

Aikanaan noita luukkaita laitellessa tuli vakuuttuneeksi, että herra Luukkaan olisi ollut syytä pysyä tuolla kirjallisuuden puolella eikä siirtyä ollenkaan sähkölaitteita valmistamaan...
vkorp
Viestit: 641
Liittynyt: To Maalis 16, 2006 7:06 pm
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vkorp »

Avaa säädin ja katso kärkien kunto. Väitän että kärjet on niin hurjassa kunnossa että ihmettelet tovin miten laturi on voinut pelata. (Säätimen saa avattua rikkomattakin.) Viilaa ja kiillota kärjet kuntoon tai vaihda se uus säädin.
Latvala
Viestit: 1285
Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 8:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Latvala »

Tasavirtalaturivehkeet on ongelmallisia kapistuksia. Nelitonnisessa nyt on mutta todennäköisesti lentää menemään saman tien kun alkaa pelleillä. Isommasta 5600:sta hajos laturi, alkoi ladata satunnaisesti kun kierroksia oli 2500, ei koskaan pienemmällä. Kun lataus alkoi niin se myöskin jatkui sitten koko ajan. Uusi laturi siihen hommattiin, eihän se kallis ole. Nyt on huomattavasti isompi 70-75 ampeerin laturi, joten virtaa pitäis riittää. Vielä kun Valmetin laturinremmin sais pitämään jollain keinolla olisi raskaan kaluston laturit kunnossa. Kaippa siihen pitää vaihtaa se laturi yli 100 ampeerikseksi ja pistää tuplahihnapyörät joka paikkaan?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: EHV, SPS1975, tono ja 78 vierailijaa