ford 4000 hydraulipumppu lohkon kylkeen

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Elevator
Viestit: 463
Liittynyt: Su Syys 30, 2012 9:25 am
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

ford 4000 hydraulipumppu lohkon kylkeen

Viesti Kirjoittaja Elevator »

Tänään yhdeltä masinistilta onnistui haalimaan hydraulipumpun joka oli kuulemma joskus purettu nelitonnisesta. Missään en ole moista aiemmin nähnyt joten kertokaahan mitä olen ostanut.

http://elevator.kuvat.fi/kuvat/Ford+400 ... G_2965.JPG

Tuohan on mäntäpumppu joka ottaa voimansa suoraan vauhtipyörältä, näin ainakin pähkäilin. Tuottoakin lienee aika mukavasti, mutta mihin tarkoituksiin tuota on alunperin käytetty, etukuormaajaan?

Nyt ajatus olisi koettaa tuosta jalostaa lisähydrauliikkaa työkoneille.
Työkaluholisti joka on laajentanut vanhoihin masinistiromuihin. Ford 4000 68.
http://elevator.kuvat.fi/kuvat/Ford+4000+-68/
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Tuo ottaa voimansa nokka-akselin takapään hammaspyörältä, jos sellainen on asennettu. Useimmissa 5000:ssa ei ole, 2/3000:ssa ja osa vanhemmista 4000:sta on.

Hammaspyörän asentaminen vaatii katkaisun ja vauhtipyörän irrotuksen; peltiluukku pois ja akselin päähän hammasratas, lukituskiila ja pultti.

Kuva

-SS-
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Käyttörattaan paikka nokka-akselin päässä:

Kuva

Pultti on 7/16"-14x1 1/8", G5 koodi 304705S36. Paketti maksoi Messicksiltä noin 50 euroa. ALV 0%

-SS-
Elevator
Viestit: 463
Liittynyt: Su Syys 30, 2012 9:25 am
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Elevator »

No tämähän on asiaa! Kiitos jo tähän astisesta -SS-.

Pitääpä huomenna aukaista tuo kansi ja tarkistaa löytyykö siltä ratasta. Muutenhan tuo johtanee katkaisuun.

Mutta mihin tarkoitukseen tuota on käytetty ja miksi sitä on niin harvoin asennettuna?
Työkaluholisti joka on laajentanut vanhoihin masinistiromuihin. Ford 4000 68.
http://elevator.kuvat.fi/kuvat/Ford+4000+-68/
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Elevator kirjoitti:No tämähän on asiaa! Kiitos jo tähän astisesta -SS-.

Pitääpä huomenna aukaista tuo kansi ja tarkistaa löytyykö siltä ratasta. Muutenhan tuo johtanee katkaisuun.

Mutta mihin tarkoitukseen tuota on käytetty ja miksi sitä on niin harvoin asennettuna?
Vanhimmissa 4000 ei ollut riippumattoman voimanottoakselin märkää monilevykytkintä eikä siihen käyttöön vaadittavaa kaksoispumppua. Eli vanhimmat 4000 saivat tämän hydraulisen monilevykytkimen VOA:lle lisävarusteena. Tuota pumppua on 4000:een ollut 1.1.1965 - 30.9.1969

Tällä moottorin kyljen pumpulla silti saatiin täysin riippumaton nostolaite, niin kuin 3000:ssa.

-SS-
Elevator
Viestit: 463
Liittynyt: Su Syys 30, 2012 9:25 am
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Elevator »

Sieltähän se löytyi

http://elevator.kuvat.fi/kuvat/Ford+400 ... G_2975.jpg

Mistähän reiästä sitä peräöljyä olisi viisainta ottaa?
Työkaluholisti joka on laajentanut vanhoihin masinistiromuihin. Ford 4000 68.
http://elevator.kuvat.fi/kuvat/Ford+4000+-68/
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Elevator kirjoitti:Sieltähän se löytyi

http://elevator.kuvat.fi/kuvat/Ford+400 ... G_2975.jpg

Mistähän reiästä sitä peräöljyä olisi viisainta ottaa?
Vasemmalla puolella peräkotelossa on peitelevy, johon tulisi vaihteistokäsijarru (harvinainen) . Siihen laattaan voisi tehdä kunnonkokoisen läpiviennin imuputkelle, mutka pohjaan päin sisäpuolella, jonkinlainen Y-sihti putkeen.

Paluu vaikka täyttökorkkiin, tai samaan laattaan, putken mutka toisen suuntaan kuin imu.

Oikealla puolella alakulmassa on muutamia tulppia, voisi löytyä joku soma sisäänmeno sieltäkin. Availe niitä istuen nelitonnisesi alla ja sitten kun housut kastuu öljyyn löysit hyvän öljynottopisteen :)

-SS-
Elevator
Viestit: 463
Liittynyt: Su Syys 30, 2012 9:25 am
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Elevator »

-SS- kirjoitti:
Oikealla puolella alakulmassa on muutamia tulppia, voisi löytyä joku soma sisäänmeno sieltäkin. Availe niitä istuen nelitonnisesi alla ja sitten kun housut kastuu öljyyn löysit hyvän öljynottopisteen :)

-SS-
Istumaan sinne en mahdu mutta selällään maatessa on ennenkin öljyt valuneet syliin, sinne siis :D

Aikoinaan olin ala-asteikäinen kun äidin autoon oli vaihdettava öljyt. Sehän oli ennestään tuttua kun oli tullut katsotuksi vierestä eräänkin kerran kun isä teki saman homman. Näppäränä jätkänä kömmin autonalle, avasin jotenkin oudonoloisen öljytulpan oudonoloisella avaimella ja syliin tuli ihan keltaista ainetta. Naapurin ukko tuli ihmettelemään asiaa ja yhdessä tuumin iskettiin sitten tarvittava määrä micraan moottoriöljyä. Oudosti vaan huoltokirjan mukainen määrä ei tuntunut moottoriin mahtuvan. Välkysti olin sitten avannut vaihteistoöljyn tulpan ja nyt oli moottoriöljyä koneessa tuplasti. Asfaltti lainehti jo siitä ensimmäisestä öljystä, takki oli entinen. Äiti kirjoitti opettajalle reissuvihkoon että poika oli vaihtanut äidin autoon öljyt ja vielä renkaatkin, koko ilta oli mennyt, ja ei ollut ehtinyt tekemään siksi läksyjä. Sillä kertaa ei tullutkaan jälki-istuntoa tekemättömistä äidinkielen tehtävistä 8)
Työkaluholisti joka on laajentanut vanhoihin masinistiromuihin. Ford 4000 68.
http://elevator.kuvat.fi/kuvat/Ford+4000+-68/
Tui
Viestit: 903
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 7:34 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tui »

-SS- kirjoitti:
Elevator kirjoitti:Sieltähän se löytyi

http://elevator.kuvat.fi/kuvat/Ford+400 ... G_2975.jpg

Mistähän reiästä sitä peräöljyä olisi viisainta ottaa?
Vasemmalla puolella peräkotelossa on peitelevy, johon tulisi vaihteistokäsijarru (harvinainen) . Siihen laattaan voisi tehdä kunnonkokoisen läpiviennin imuputkelle, mutka pohjaan päin sisäpuolella, jonkinlainen Y-sihti putkeen.

Paluu vaikka täyttökorkkiin, tai samaan laattaan, putken mutka toisen suuntaan kuin imu.

Oikealla puolella alakulmassa on muutamia tulppia, voisi löytyä joku soma sisäänmeno sieltäkin. Availe niitä istuen nelitonnisesi alla ja sitten kun housut kastuu öljyyn löysit hyvän öljynottopisteen :)

-SS-
Kyllä se paluuputkikin kannattaa laittaa alaspäin öljynpinnan alle siten ettei ilmakuplat sekoitu öljyyn. Toinen vaihtoehto paluuputkelle voisi olla jonkinlainen "hyötykäyttö" vaikkapa isonrattaaan voitelussa.
F 4000, Power Major, Dexta. "Life is a Piece of S h i t"
Elevator
Viestit: 463
Liittynyt: Su Syys 30, 2012 9:25 am
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Elevator »

olisiko jollakulla valmiita hydeputkia perän ja pumpun välille? Tuohon olisi taiteltava jokin laippa josta saa putket pumpulle, kyllähän ne voisi taiteillakkin mutta aika on rahaa. Mielelläni niistä vähän maksaisinkin. Muutenkin jos on jotian hydeosia myytävänä voisin ostaa pois, kunhan ovat käypäisiä. Tarkoitukseni olisi saada käyttöön hydraulinen työntövarsi, lanan kääntö ja lanan kaltevuuden säätö. Kaikki ne tarvitsevat kaksitoimista hydrauliikkaa. Tosin tielanaa käyttäessä en tarvitse sitä tyntövartta. Onpa haaveissa ollut jonkinlaisen alueaurankin rakentaminen kahdella kaksitoimisella sylinterillä.
Työkaluholisti joka on laajentanut vanhoihin masinistiromuihin. Ford 4000 68.
http://elevator.kuvat.fi/kuvat/Ford+4000+-68/
2xford4000
Viestit: 6505
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

eikös ton pumpun imu menny siihen missä on hydepumppu nyt.. mut saahan noi toki molemmat toimimaan.. imu vaan perän pohjalle ja imu putkeen imu siivilä väliin.. paluu sit jonnekin perään.. jostain purkaamolta voisi alkuperäsiä putkia kysellä mutta eipäö nuo nyt o kummalliset tehäkään.. usein hankautuneet ja on herkästi imu vuotoja nois vanhois.. voishan tost tulla hiukka nopeempi ulkopuolinen hydrauliikka ku sillä välikannella.. vaan hyvin silläkin liikkuu sylinterit..
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Tui kirjoitti: Kyllä se paluuputkikin kannattaa laittaa alaspäin öljynpinnan alle siten ettei ilmakuplat sekoitu öljyyn. Toinen vaihtoehto paluuputkelle voisi olla jonkinlainen "hyötykäyttö" vaikkapa isonrattaaan voitelussa.
En todellakaan tiedä 4000:n rakennetta, mutta uudemmissa nelisylinterisissäkin on paluuputkelle varattu se täyttökorkin tulpan jatkoputki. Öljy valuu kaarevan tasauspyörästön kotelon päälle, leviää matoksi, josta kuplat poksahtelevat pois ja lopuksi ohuena ja leveänä soirona öljyn pinnalle. On vähintään yhtä hyvä tapa estää vaahtoutumista kuin palautaa pohjalle.

-SS-
Elevator
Viestit: 463
Liittynyt: Su Syys 30, 2012 9:25 am
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Elevator »

2xford4000 kirjoitti:eikös ton pumpun imu menny siihen missä on hydepumppu nyt.. mut saahan noi toki molemmat toimimaan.. imu vaan perän pohjalle ja imu putkeen imu siivilä väliin.. paluu sit jonnekin perään.. jostain purkaamolta voisi alkuperäsiä putkia kysellä mutta eipäö nuo nyt o kummalliset tehäkään.. usein hankautuneet ja on herkästi imu vuotoja nois vanhois.. voishan tost tulla hiukka nopeempi ulkopuolinen hydrauliikka ku sillä välikannella.. vaan hyvin silläkin liikkuu sylinterit..
Joo en oo poistamassa perän pumppua, mutta ajattelin että tuosta saisi vähemmällä kikkailulla toimivan perästä riippumattoman systeemin. Tehoakin tuntuu olevan palttiarallaa saman verran tuolla pumpulla kuin alkuperäisellä, eli nyt saisi tuotot tuplatuksi. Pääsisi yhteensä vajaan 40l tuottoihin. Kylkipumppu tuottanee konedatan tietojen mukaan 3000 fordissa reilun 18l ja alkuperäinen pumppu perässä vajaan 21l.
Ajatus olisi että jos laittaisi tuolle kylkipumpulle menevään imuputkeen suodattimen nii tarvis vähemmän murehtia siitä perässä olevasta enemmän töitä teettävästä suodattimesta. Vedenerotintakin saattaisi harkita.
Eli imu peränpohjasta ja paluu jonnekkin öljypinnan alle. Jättäisin sen öljynlisäyskorkin sellaisekseen. Samoin perän alkuperäinen pumppusysteemi jäisi ihan sellaisekseen, sieltä edelleenkin paine kipille jne.
Työkaluholisti joka on laajentanut vanhoihin masinistiromuihin. Ford 4000 68.
http://elevator.kuvat.fi/kuvat/Ford+4000+-68/
Elevator
Viestit: 463
Liittynyt: Su Syys 30, 2012 9:25 am
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Elevator »

Asiasta kukkaruukkuun: 2xford4000 mistä tollaisen kioskin takaseinän saa tilatuksi? siis toi musta muovikikkare http://ford4000.kuvat.fi/kuvat/omat+kon ... et+001.JPG
Työkaluholisti joka on laajentanut vanhoihin masinistiromuihin. Ford 4000 68.
http://elevator.kuvat.fi/kuvat/Ford+4000+-68/
2xford4000
Viestit: 6505
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

itellä on se lisälohkon vapaa paluu siihen täyttökorkkiin.. ja on niinkuin -SS- epäilikin.. korkista ku katsoo perään on siinä sellai valettu tavallaan levy mihin öljy tippuu ja siitähän se jatkaa perää pitkin öljypinnalle-- eikä vaahtoutumaa synny.. 4000 on perässä kyl ihan sokeita laippoja jonka irti ottamal siihen voi hitsata sopivat imu ja paluu yhteet..
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
2xford4000
Viestit: 6505
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

Elevator kirjoitti:Asiasta kukkaruukkuun: 2xford4000 mistä tollaisen kioskin takaseinän saa tilatuksi? siis toi musta muovikikkare http://ford4000.kuvat.fi/kuvat/omat+kon ... et+001.JPG
liekkö mistään.. on haran tuotantoa vuodelt 75.. tosin mulla on kopio tuol hallis tuosta ja odottaa josko hyppäis joskus tuohon toiseen 4000.. ja broidin kunnostamas 4000 on myös kopio joka muokattu siihen hyttiin sopivaks.. eräs lasikuitu guru korjaili tuota mun orginaalia ku ol rikki ja teki sit sen pohjalt parit kopiot.. eli muottina käytettiin tota kuvissa näkyvää.. olis voinu tehdä muotinkin mut olis maksanu sen verta euroja et unohdettiin.. ilmasia ei ollu nytkään nuo kopiot et ihan makso rahaa.. olikohan 200e tuo suora kopio.. ja ei ollu oikein innokas tekee niitä enempää ainakaan silloin.. eläkkeellä kun on jo.. eli harrastelee sen mitä harrastelee.. tuos kuva tuosta broidin projektiin modatusta kopiosta..

Kuva
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
powerlessness
Viestit: 65
Liittynyt: La Touko 22, 2010 2:26 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja powerlessness »

itse en tuohon mäntäpumpun ympärille alkaisi rakentamaan. Vaan tilaisin tuolta uuden rataspumpun http://www.hydrauliikkapumppu.fi/kauppa ... .php?p=166 etuna kierrelähdöt (ei laippoja) ja suodatin paikka vakiona ja suurempi tuottoinen. (mäntäpumpun korjaus sarja muistaakseni 190€)

perä ja vaihteisto öljyt samassa tilassa, imuletku (orbitrol ohjaus kylläkin) entisen ohjausvaihteen reijästä alas ja kytkin kotelon laippaan kiinni. paineputki metalliputkena vaihteiston oikeaa puolta rappusten alle josta putki tartunnalla muutos ½ letkuun jonka vie venttiililohkolle. vapaa paluu vasemmalle puolelle sokeasta laipasta läpi ja sisälle 90 mutka jotta varmana ampuu öljynpinnan alapuolelle. uudemman foortin vesipumpun (tuplahihnapyörä) soveltamalla kiinni lohkoon. akkutelineen lyhennys (hyytelöakku) chevroletin ohjaustehostimen pumpulle (pumppusäiliössä) kiinnike raudat säädöillä kiinni jakopään päälle ja sopiva hihna vesipumpulta. putkilla ja letkuilla linjat orbittiin ja orbitilta sylinteriin.

olikohan tarpeeks sekavasti ja hankalasti selitetty.

sekin vielä että jos jostain kaksitoimisen lohkon ostaa ni itse kannattaisin kellunnalla varustettua.
Elevator
Viestit: 463
Liittynyt: Su Syys 30, 2012 9:25 am
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Elevator »

Tänään kävin ostoksilla. Päädyin ostamaan 3/8 2x3 karat ja imupuolelle suodatinjalan. Ehkä viikolla tässä ehtii miettiä niiden sijoittelua traktoriin.

powerlessness: en taida nyt tuollaista pumppua hommata, uskoisin että nämä riittävät hyvin omiin tarpeisiin. Noin pienessä traktorissa ei oo varmaan mitää mahdolisuutta käyttää niin isoja laitteita jotka vaatisivat suurempia tuottoja mitä tuosta vanhasta saa. Jos tuo lopettaa toimintansa niin sitten on tilanne uusi :)

Katsoo nyt mitä tästä tulee, mielenkiintoista ainakin, näin vihreälle masinistille.
Työkaluholisti joka on laajentanut vanhoihin masinistiromuihin. Ford 4000 68.
http://elevator.kuvat.fi/kuvat/Ford+4000+-68/
Tui
Viestit: 903
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2013 7:34 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tui »

-SS- kirjoitti:
Tui kirjoitti: Kyllä se paluuputkikin kannattaa laittaa alaspäin öljynpinnan alle siten ettei ilmakuplat sekoitu öljyyn. Toinen vaihtoehto paluuputkelle voisi olla jonkinlainen "hyötykäyttö" vaikkapa isonrattaaan voitelussa.
En todellakaan tiedä 4000:n rakennetta, mutta uudemmissa nelisylinterisissäkin on paluuputkelle varattu se täyttökorkin tulpan jatkoputki. Öljy valuu kaarevan tasauspyörästön kotelon päälle, leviää matoksi, josta kuplat poksahtelevat pois ja lopuksi ohuena ja leveänä soirona öljyn pinnalle. On vähintään yhtä hyvä tapa estää vaahtoutumista kuin palautaa pohjalle.

-SS-
Varsin hyvä paikka paluuputkelle, ainakin 4-tonnisessa, tuo täyttäreikä. Alla on hiukan koverapinta josta öljy valuu sopuisasti alaspäin. Aika paljon siihen oli tarttunut epäpuhtauksiakin.

Itelle hitsasin 2kpl paluuletkuja siihen vasemmalla puolella olevaan pyöreään laippaan, jotta öljyn lisäys olisi helpompaa :lol:
F 4000, Power Major, Dexta. "Life is a Piece of S h i t"
Elevator
Viestit: 463
Liittynyt: Su Syys 30, 2012 9:25 am
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Elevator »

Nyt on sitten kikkareita ostettu ja osittain asenneltukin paikoilleen.
http://elevator.kuvat.fi/kuvat/Ford+400 ... G_3016.JPG

Vielä olisi kysyttävää, yhdestä jos toisestakin asiasta lienee :shock:
Olisiko seuraavan kuvan mukaisessa paikassa, pyöreässä lätkässä jonkinlainen paikka johon porailla ja asennella ne öljyn imu ja paluu? Tarkoititko Tui juuri tätä?
http://elevator.kuvat.fi/kuvat/Ford+400 ... G_3026.JPG
Työkaluholisti joka on laajentanut vanhoihin masinistiromuihin. Ford 4000 68.
http://elevator.kuvat.fi/kuvat/Ford+4000+-68/
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Jiitek, Punkero ja 48 vierailijaa