Kronos 5000

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Naapuri
Viestit: 276
Liittynyt: Su Elo 22, 2010 8:20 am
Viesti:

Kronos 5000

Viesti Kirjoittaja Naapuri »

Kronoksen 5000:sta on Valtralla menossa "kampanjatarjous".Mitä tuossa hiukan kyselin niin väliraha olisi tosiaan reilusti pienempi kuin muiden merkkien suurinpiirtein vastaavilla kuormaimilla.
Tarkoitus olisi heilutella 51Ketosta johon hommaan niitä on kai laitettu aika paljon.Kuitenkin tästä kaiken viisauden lähteestä(eli netistä) olen lukenut myös moitteita Kronoksen kestävyydestä.
Löytyisikö keneltäkään omakohtaista kokemusta miten 5000:nen kestää harvesterikäytössä?
Hervast
Viestit: 4695
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
Paikkakunta: Oku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hervast »

Tuosta en osaa sanoa, mutta ymmärtääkseni Kronoksen hinta ilmoitetaan ilman hallintaventtiiliä ?

Ja tuo 5000 on varustettu 2 hydraulisylinterijatkolla vs. 5010 jossa on ketjulla toimiva toinen jatke, eli se toiminee sukkelammin.
Naapuri
Viestit: 276
Liittynyt: Su Elo 22, 2010 8:20 am
Viesti:

Kronos 5000

Viesti Kirjoittaja Naapuri »

Itse asiassa tuo tarjous on Danfossin sähköventtiilillä ja ero Valvoilin mehukepeillä varustettuun 305 Keslaan on iso.Sama tilanne myös Hakkiin ja Farmiin verrattaessa.
Kronoksen tehtaan myyjä kyllä suositteli ottamaan harvesterikäyttöön isomman jatkeen sylinterin jolloin nopeus ilmeisesti vain hidastuu.Voima toki lisii.
Mutta jos jollakin olisi niitä käyttökokemuksia...
AC30
Viestit: 164
Liittynyt: Su Tammi 14, 2007 2:18 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomen lääni
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AC30 »

Kokemusta ei ole, mutta sivusta seuranneena en Kronosta ole kuullut moitittavan. Yhden kaverin tiedän, joka ei saanut Danfossia säädettyä mieleisekseen, muutta vain yhden. Saattoi olla pumpustakin kiinni. Jos Clärkin kanssa olet asioinut, hänestä olen saanut asiallisen ja tietävän käsityksen. Niin eikä yleensä moiti ensimmäisenä kilpailijoiden vehkeitä.
Eikö se pitäisi kuitenkin vähintään L-malli olla, jos hakkuupäätä meinaa?
retku
Viestit: 1654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja retku »

no millä hintaa sen saa?
Naapuri
Viestit: 276
Liittynyt: Su Elo 22, 2010 8:20 am
Viesti:

Kronos 5000

Viesti Kirjoittaja Naapuri »

Senverran korjausta että tuo Kronoksen venttiili on kuin onkin hydraulisesti esiohjattu eli sama kuin muissakin joita kysyin.
Se tarjoushinta on 19900 e Danfossin venttiilillä + uivilla asennoilla.
Juuri Glärkin kanssa puhuin,tuntui kyllä tietävän kuormainasiat.
Kaupoi
Viestit: 31
Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 9:30 am
Paikkakunta: Nivala
Viesti:

Re: Kronos 5000

Viesti Kirjoittaja Kaupoi »

Naapuri kirjoitti:Kronoksen tehtaan myyjä kyllä suositteli ottamaan harvesterikäyttöön isomman jatkeen sylinterin jolloin nopeus ilmeisesti vain hidastuu.Voima toki lisii.
Joskus voima tosiaan hukassa yletintä sisään vejettäessä. Ainakin putket kannattaa pitää hyvin rasvassa. Mulla siis Kronos 5000 vm.-08, Parkerin hyrd.-esiohjauksella+Johanssonin proporullat kouran ja ylettimen käytöllä. Miellyttävä käyttää.
Joskus kovalla pakkasella tosin kouran rotaattorin venttiilikara vissiin jumittaa, kun jää liike päälle. Tuo FR10 rotaattorikaan ei multa kehuja saa; kylmillä öljyillä pyörii tökkien, eikä lämpimänäkään ole mitenkään hirveän tarkka, mutta onhan tuolla pärjänny.
retku
Viestit: 1654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja retku »

kronoksella varmasti pärjää, ei siinä mitään.

itse kiinnittäisin nosturissa huomiota letkutukseen ja puomiston mittoihin.

itse pidän kelalle menevästä letkutuksesta. vanhassa foresterissa on myös hyvä letkutus jatkolla=kaikki 4 letkua yhessä nipussa.

cranabissa huono letkutus, sisempi jatko hyllyllä ja ulompi molemmin puolin puomia roikkuen. äkkiseltään kronos 5000 vähintään yhtä huono letkutuksen osalta. kronoksen 5000:ssa menee vielä ylimääräinen letku jatkosylinterille taittopuomin päähän, ei hyvä.
----

mielenkiintoista että jatkeesta loppuu voima? ei oo ikinä sattunu omalle kohalle että olis toivonu lisää voimaa jatkoon.

kääntäjäksi vähintään indexcator gw4 mieluummin gw6.
Naapuri
Viestit: 276
Liittynyt: Su Elo 22, 2010 8:20 am
Viesti:

Kronos 5000

Viesti Kirjoittaja Naapuri »

Tuosta jatkeen letkutuksesta oli puhetta.Siihen tulisi ns. motokärsä jolloin letkutusta ei tarvitsisi tökkiä ihan liki runkoa.Ketosessahan on oma rotaattori jolloin kuormauskouran letkut voi laittaa pikaliittimillä.
Juontokouramies
Viestit: 958
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 9:48 am
Paikkakunta: Ikaalinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juontokouramies »

Onko Kronos 5000 asennettuna Jaken tuppisovitteisiin Valmet 705 :ssa liian iso? Vaatiiko tukijalat, vai pitääkö tyytyä 4000:n?
Käyttö olisi maatilan nosteluita, ja jonkun verran pöllinajoa. Urakoimaan ei aleta.
Valmettimies
Viestit: 1387
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 8:59 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmettimies »

Oon nähny monesti 5000:n 705 päällä, itte laittaisin varmaan 5000L:n
Aina ei voi onnistua ei edes joka kerta.
lokomo925
Viestit: 567
Liittynyt: Su Marras 27, 2011 8:32 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lokomo925 »

Juontokouramies kirjoitti:Onko Kronos 5000 asennettuna Jaken tuppisovitteisiin Valmet 705 :ssa liian iso? Vaatiiko tukijalat, vai pitääkö tyytyä 4000:n?
Käyttö olisi maatilan nosteluita, ja jonkun verran pöllinajoa. Urakoimaan ei aleta.
Riippuu vähän siitäkin kuinka isoja pölkkyjä ajat, itse laittaisin tukijaloilla olevan nosturin kiinni. Mutta kyllä se kronos 5000 menee ilman tukijalkojakin
Koneet pysyvät ehjinä vain jos niihin ei koske
Darksmoke
Viestit: 262
Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 4:55 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Darksmoke »

lokomo925 kirjoitti:
Juontokouramies kirjoitti:Onko Kronos 5000 asennettuna Jaken tuppisovitteisiin Valmet 705 :ssa liian iso? Vaatiiko tukijalat, vai pitääkö tyytyä 4000:n?
Käyttö olisi maatilan nosteluita, ja jonkun verran pöllinajoa. Urakoimaan ei aleta.
Riippuu vähän siitäkin kuinka isoja pölkkyjä ajat, itse laittaisin tukijaloilla olevan nosturin kiinni. Mutta kyllä se kronos 5000 menee ilman tukijalkojakin
Kaverilla 6400 valmetissa tupessa Patu 925(?), 8,5m kuormaaja. Vaatii nestetäytöt renkaisiin, kun oikeasti jotain meinaa tehdä. Ei tukijalkoja
Ei ole fordin foittanutta ja falmettia fisasempaa
hesator
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2009 6:28 pm
Paikkakunta: P-Satakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hesator »

Kyllä se noin 5000h kesti, tosin kourana oli pienempi Forst.

Millanen alustakone Naapurill on?

Nosturina oli motomallin 5000, motokärsällä ja pvg32 pöydällä ja 4w50 ohjelmalla, alustana 6800 vallu, etusissa suolat ja akselin lukot, hyvin pysy pystyssä.

Toi sylinterijatke on hyvä hakkuulla, enempi voimaa kuin ketjulla. Hyvin rasvattuna ei suurta eroa ulostulossa ketjujatkeelliseen.

Noi jatkeen riippuvat letkut kannattaa niputtaa kouran letkupakettiin ja ylimääräset purkaa taitosta pois jos vain hakkuuhommassa.

Jatkejumppa ja hyvä rasva auttaa tohon jatkeen hitauteen varsinkin kylmänä. Tai kuluneiden liukupalojen kiristys tai vaihto.
TOYOTA HILUX 2,4TD LN170 Holset HX25W
Hervast
Viestit: 4695
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
Paikkakunta: Oku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hervast »

Maatilan nostelut ja 4000 ronos ei kuulosta hyvältä samassa lauseessa :) Eli kaikenlainen muu nostelu, kuin pöllinajo tuntuu kysyvän kuormaimelta nostovoimaa.
Naapuri
Viestit: 276
Liittynyt: Su Elo 22, 2010 8:20 am
Viesti:

Kronos 5000

Viesti Kirjoittaja Naapuri »

Niin se Kronos on citylinkussa.Nyt parin talven kokemuksella ihan kohtuullinen kuormain.Hyvää on reilu kääntövoima ja lyhyt pääpuomi harvennuksella.Nostovoimakin riittää 51:selle ketokouralle hyvin varsinkin kun haamu-ura hakkuussa ei tarvitse jatkuvasti kurotella ääripituudelle.
Vähän huonompaa on että siirtopuomi antaa välillä periksi lähietäisyydellä kun isompi puu on kourassa vaikka olen vaihtanut siihen isoimman varon 230bar.Ilmeisesti sitä nostaa pääpuomin ihan pystyyn jolloin pitkällä olevaa siirtopuomi ei jaksa pysyä kohdallaan.Rasitus on suurehko,siirtosylinterin laakerin silmukka on kerran auennut.Tähän auttaisi ehkä lasikatto joka on vielä suunnitteluvaiheessa.
Ensiasennusletkutus ei taida olla ihan laadukkainta.Aika paljon on pitänyt vaihtaa puomin letkuja jotka vuotaa liitoksesta tai kuplii kudoksen läpi.
Jatkeen sylinterit on ne isommat.Hyvää on se että kaikki puut mitkä kourassa pysyy tulee uralle mutta toisaalta puita ajaessa ne syö tehokkaasti pumpun tuottoa.
Ps.Tietäisikö joku mikä on se noin 10cm pitkä vipu jossa on muovikahva toisessa ja tähtimäinen kolo toisessa päässä?Oli muovipussissa nippusiteellä kiinni venttiilipöydässä.
Valmettimies
Viestit: 1387
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 8:59 pm
Viesti:

Re: Kronos 5000

Viesti Kirjoittaja Valmettimies »

Naapuri kirjoitti:Niin se Kronos on citylinkussa.Nyt parin talven kokemuksella ihan kohtuullinen kuormain.Hyvää on reilu kääntövoima ja lyhyt pääpuomi harvennuksella.Nostovoimakin riittää 51:selle ketokouralle hyvin varsinkin kun haamu-ura hakkuussa ei tarvitse jatkuvasti kurotella ääripituudelle.
Vähän huonompaa on että siirtopuomi antaa välillä periksi lähietäisyydellä kun isompi puu on kourassa vaikka olen vaihtanut siihen isoimman varon 230bar.Ilmeisesti sitä nostaa pääpuomin ihan pystyyn jolloin pitkällä olevaa siirtopuomi ei jaksa pysyä kohdallaan.Rasitus on suurehko,siirtosylinterin laakerin silmukka on kerran auennut.Tähän auttaisi ehkä lasikatto joka on vielä suunnitteluvaiheessa.
Ensiasennusletkutus ei taida olla ihan laadukkainta.Aika paljon on pitänyt vaihtaa puomin letkuja jotka vuotaa liitoksesta tai kuplii kudoksen läpi.
Jatkeen sylinterit on ne isommat.Hyvää on se että kaikki puut mitkä kourassa pysyy tulee uralle mutta toisaalta puita ajaessa ne syö tehokkaasti pumpun tuottoa.
Ps.Tietäisikö joku mikä on se noin 10cm pitkä vipu jossa on muovikahva toisessa ja tähtimäinen kolo toisessa päässä?Oli muovipussissa nippusiteellä kiinni venttiilipöydässä.
Tuosta lasikatosta meinaatko rakennella itse vai valmiin sikahintaisen marmoritiskiltä? Ittellä on ollu sama haave vastaavaa hyttiin, mutta mega sarjalaiseen. Olis mielenkiintonen kehitellä vaikka yhdes jotain fiksun hintasta.
Aina ei voi onnistua ei edes joka kerta.
Naapuri
Viestit: 276
Liittynyt: Su Elo 22, 2010 8:20 am
Viesti:

Kronos 5000

Viesti Kirjoittaja Naapuri »

Itse meinaan.Näihin vanhempiin ei kuulema enää saakaan lasikattoja ja uudemmat kopit on hiukan erilaisia.
Alustavasti olen mietiskellyt vähän samanlaista kuin näihin Fendin harvestereihin oli laitettu Meskuksen toimesta.Eli lasit olisi varsin pystyasennossa jolloin lumi ja roska tippuisi itsestään pois.
Juontokouramies
Viestit: 958
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 9:48 am
Paikkakunta: Ikaalinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juontokouramies »

Kronos 5000:n ulottuvuus olisi sopiva ja menee kohtuullisen pieneen "nippuun" traktorin päälle.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], lauantaijokeri, riude ja 61 vierailijaa