Olympia Maamoottori?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Buick55
Viestit: 51
Liittynyt: La Marras 05, 2011 4:54 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Olympia Maamoottori?

Viesti Kirjoittaja Buick55 »

Mistäs tietää vuosimallin kun puuttuu kilpi,tunteeko noista osista esim.ikää ja tehoa,niin ja oliko tuo siis Olympia?

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut Buick55, Ti Elo 14, 2012 9:05 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
DexMasZet
Viestit: 7751
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Oiskos noin 10hv olympia?
näin mutu tuntumalta.
Nuo kaksi pönttöökin takana vaikuttaisi siltä. Ja nuo kärryn pyörä vauhti pyörät :wink:
Tosin en ole osaava maamoottori puuhissa,mutta ehkä vielä joskus minullakin semmoinen ryskyä räskää...
Eiku kyllä tuo olympia on kun Suomen moottori tehtaan värkköömä.
KH
Viestit: 806
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 5:25 pm
Paikkakunta: Kitee
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KH »

Valmiste numero on Olympiassa meistetty yleensä myös käynnistimen puoleiseen vauhtipyörän mutteriin tai kampiakselin päähän. Siitä voi ikää haarukoida, mutta vanhemmasta päästähän tuo on koska on umpipää. Onko edes vielä Olympia nimellä tehty, vai onko se vielä Vaasan paloöljymoottorin nimellä?
Buick55
Viestit: 51
Liittynyt: La Marras 05, 2011 4:54 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Buick55 »

KH kirjoitti:Valmiste numero on Olympiassa meistetty yleensä myös käynnistimen puoleiseen vauhtipyörän mutteriin tai kampiakselin päähän. Siitä voi ikää haarukoida, mutta vanhemmasta päästähän tuo on koska on umpipää. Onko edes vielä Olympia nimellä tehty, vai onko se vielä Vaasan paloöljymoottorin nimellä?
Kiitos tiedosta,täytyypi tutkia jos tuo numero näkyy mutterissa?
Lisätiedotkin on tervetulleita.
Nuhvelentin Veli
Viestit: 632
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:47 pm
Paikkakunta: Keminmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nuhvelentin Veli »

Hyvännäköinen Olympia-vanhus. Teho lienee tuon 10Hv.

Vähempi nuita umpipäisiä on säilynyt.
Minäkö Muka Romunkerääjä??
A.J..
Viestit: 144
Liittynyt: Ke Syys 16, 2009 5:38 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi Klaukkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja A.J.. »

Vaikuttaa kovasti 6-7 hevosvoimaiselta, vauhtipyörät ovat senverran pienet ja vuosimalli jotakin -30-40 luvulta pakoputken alla olevista raudoista päätellen.
Zetor + Muut ikiraudat.
Nuhvelentin Veli
Viestit: 632
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:47 pm
Paikkakunta: Keminmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nuhvelentin Veli »

30-lukuiset Olympiat 3-3,5Hv (K) , 5-6Hv (E), 7-9Hv (HL) ja 10-12Hv (M) olivat jo irtokantisia koneita.

Ensimmäinen irtokantinen Olympia on ollut 5-6Hv E-malli, joka on tullut markkinoille 1920-luvun puolivälissä, sen sijaan 10Hv tehoista vanhaa umpipäistä M-mallia on tehty 1920-luvun loppuun.

Tämän korvasivat sitten irtokantiset HL ja M 1920-30-lukujen taitteessa.
Tuo umpipää on muuten ensimmäinen Suomen moottoritehtaan (Olympia) maamoottorimalli.

Konepeti saattaa olla konetta uudempaa tuotantoa.
Minäkö Muka Romunkerääjä??
Buick55
Viestit: 51
Liittynyt: La Marras 05, 2011 4:54 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Buick55 »

Olen nyt puhdistanut ja raapinut noita molempia keskimuttereita enkä löydä niistä mitään numeroita,minkälaiset ne pitäisi olla?

Pari kuvaa laitoin magneetosta eka viestiin.

"Siivapyörät"on n.68cm halkaisijaiset,lattahihnasiiva on 18cm leveä ja 36cm halk.
konemies1
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

Buick55 kirjoitti:Olen nyt puhdistanut ja raapinut noita molempia keskimuttereita enkä löydä niistä mitään numeroita,minkälaiset ne pitäisi olla?

Pari kuvaa laitoin magneetosta eka viestiin.

"Siivapyörät"on n.68cm halkaisijaiset,lattahihnasiiva on 18cm leveä ja 36cm halk.
7-9 hevosvoimainen
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jammu »

meillä on kotopaikassa ollut umpipäinen Olympia, tosin 10v ainakin sitten päätynyt osaavalle harrastajalle. Tai osiksi se pikemmin meni, koska oli purettu palasiksi meillä. Täytyis joskus inventoida onko jotain pikkuosaa jäänyt
Suomi kuuluu länsimaihin
Buick55
Viestit: 51
Liittynyt: La Marras 05, 2011 4:54 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Buick55 »

Wanhanwoiman palstalta tullut tietoa että on mallia"M"9-10hp n.1923-24 vuodelta,vieläkään ei kaikesta huolimatta ole numeroita näkynyt muttereissa eikä akseleissa?
Nuhvelentin Veli
Viestit: 632
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:47 pm
Paikkakunta: Keminmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nuhvelentin Veli »

Buick55 kirjoitti:Wanhanwoiman palstalta tullut tietoa että on mallia"M"9-10hp n.1923-24 vuodelta,vieläkään ei kaikesta huolimatta ole numeroita näkynyt muttereissa eikä akseleissa?
Kuitenkin hatunnoston arvoinen tallennus. Harvinaisempia nuo 20-luvun alkupään Olympiat ovat, kuin vastaavanikäiset Wickströmit.

Muistaakseni Anderssonin veljekset aloittivat moottorituotannon v:22, joten tuo voi hyvinkin olla vanhimpia tallessaolevia Olympioita (tai Waasan Paloöljymoottoreita) Suomessa.
Minäkö Muka Romunkerääjä??
W_Cub Sr.
Viestit: 1113
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:20 pm
Paikkakunta: E-P maa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja W_Cub Sr. »

Onkos tässä moottorissa huohotin missä? Magneeton alla, vai onko ollenkaan? Onkos tuossa neljännessä kuvassa näkyvässä kohdassa, venttiilinnostimen ja jakopään välissä, messinkinen ylösnostettava nuppi, jota nokka-akselin kolmas nokka nostelee. Vai onko kyseisessä kohdassa soikio laatta kiinni kahdella pienellä ruuvilla, vai onko tasaiseksi koneistettu soikio tasanne, vai onko mitään poikkeavaa?
Onkos mitään hajua minnekkä moottori olisi voitu uutena hankkia?
Maattori numero yksi on luovutettu 15.6 1920 Laborille Helsinkiin!
Buick55
Viestit: 51
Liittynyt: La Marras 05, 2011 4:54 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Buick55 »

Tuossa lähikuva kyseisestä kohdasta jota varmaan tarkoitit?
Eli lätkä kahdella ruuvilla.
Kuva
ipexi
Viestit: 809
Liittynyt: Ke Kesä 01, 2011 9:23 am
Paikkakunta: Tikkakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ipexi »

http://www.angelfire.com/mb/landmotor/olympia.htm

kolmas kuva, keskimmäinen kone, oisko?

Ei ihan taida matchata
Buick55
Viestit: 51
Liittynyt: La Marras 05, 2011 4:54 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Buick55 »

ipexi kirjoitti:http://www.angelfire.com/mb/landmotor/olympia.htm

kolmas kuva, keskimmäinen kone, oisko?

Ei ihan taida matchata
Kiitos linkistä,tuossa minun koneessa on vesipumppu ylempänä ja veden imuputki tulee sitten vesisäiliön yläreunan yli koneelle.
W_Cub Sr.
Viestit: 1113
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:20 pm
Paikkakunta: E-P maa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja W_Cub Sr. »

Niin olikos sinulla mitään hajua mihin moottori olisi uutena ostettu? Olisi muutama ehdokas?
Voit ilmoittaa myös yv:nä!
Buick55
Viestit: 51
Liittynyt: La Marras 05, 2011 4:54 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Buick55 »

Mites tuo magneeton numero "BE1f"onko tietoa missä ja millä ajanjaksolla suunnilleen käytetty?
KH
Viestit: 806
Liittynyt: Su Huhti 08, 2007 5:25 pm
Paikkakunta: Kitee
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KH »

Eikös tuossa linkissä olevassa kolmen moottorin kuvassa keskimmäinen ole kuitenkin sarin moottori??
Buick55
Viestit: 51
Liittynyt: La Marras 05, 2011 4:54 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Buick55 »

KH kirjoitti:Eikös tuossa linkissä olevassa kolmen moottorin kuvassa keskimmäinen ole kuitenkin sarin moottori??
Kun tarkemmin katsoo olen niin samaa mieltä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], kokastelija, Semrush [Bot], tapaniv ja 47 vierailijaa