Miksi Uudessakaupungissa on autotehdas?

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Valdo
Viestit: 357
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:43 pm
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Miksi Uudessakaupungissa on autotehdas?

Viesti Kirjoittaja Valdo »

Tuossa kun katselin traktoria, sitä mikä piti ensin korjata mutta joka nyt tarvitaankin töihin niin törmasin seuraavaan "Valmetiin":

http://www.nettikone.com/viewMachine.ph ... from=@yto=

Olenkin ihmetellyt miksi autotehdas tehtiin juuri Uuteenkaupunkiin mutta onhan sielä perinteitä. :shock:
jusku
Viestit: 103
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 8:12 pm
Paikkakunta: Kiuruvesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusku »

Siinäpä oiva projekti pimeiden iltojen iloksi, onko tämä niitä ensimmäisiä autotehtaan prototyyppejä? :D Sitten tuli ruottalaiset ja ranskalaiset apuun ja rupes tuleen auton näköisiä autoja. :roll:
Pellervo
Viestit: 749
Liittynyt: La Joulu 31, 2005 6:20 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pellervo »

Toisen tarinan mukaan löysivät metsästä Uudenkaupungin laidoilta pontikkatehtaan jäänteitä, siitä innostuivat perustamaan teollisuutta ja autotehdasta.
Taavi
Viestit: 148
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 6:30 pm
Paikkakunta: Rääkkylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Taavi »

Enpä usko Pellervon teoriaan, tai sitten siinä tapauksessa Suomessa olisi vähän monta autotehdasta ja vielä puolenkymmentä traktoritehdasta lisää.
Pellervo
Viestit: 749
Liittynyt: La Joulu 31, 2005 6:20 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pellervo »

Kyllä vaan tarina viinatehtaasta pitää paikkansa, asia mainitaan Linnoisen historiakirjassa (Katto pois) sivulla 35. Paikalta löytyi tiilikasa ja mustuneita rännejä, myöhemmin joku eläkeläinen oli sanonut tietävänsä tehtailijankin.
Eli siis ainakin tässä tapauksessa paikallinen yritteliäisyys johti suuremman teollisuuden syntyyn. Oma vaikutuksensa oli edullisella sijainnilla, satamalla ja kehitysalue-eduilla.
Customi
Viestit: 2625
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Customi »

Vieläkö joku muistaa, mitä automerkkejä silloin aluksi kohistiin U:gissa alettavan valmistaa? Eikös semmoinenkin ollut esillä, että Volvo PV 544:n tuotantoa olisi jatkettu siten, että autoa olisi levennetty ja pikkuisen modernisoitu jne.?
Olli J. Ojanen
Viestit: 83
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 1:17 pm
Paikkakunta: Korpilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Olli J. Ojanen »

Autotehtaalle olisi ollut ottajia niin perinteisillä kuin perinteettömilläkin kylillä. Tärkeä momentti sijoituspäätöksessä oli se, että uuden tehtaan piti sijaita mieluusti ns. kehitysalueella. Ja sitten eri kehitysalueista katsottiin paikka, josta pääsee laivalla Ruåtsiin.
Wihuri laittoi kiiruusti Volkkarien kokoomaverstaan Heinolaan, jotta pääsisi osille samoista eduista, joita Valmetin arveltiin saavan Uudenkaupungin sijaintinsa vuoksi.
Pellervo
Viestit: 749
Liittynyt: La Joulu 31, 2005 6:20 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pellervo »

Historiakirjan ym mukaan Valmet lähetti tarjouspyynnöt lisenssivalmistuksesta 7 autotehtaalle. Loppuvaiheessa mukana olivat Volvo, Renault, Saab ja BMC. Volvo tarjosi aluksi 140-mallia ja myöhemmin lisänä Fiatin pikkumallia, Renault tarjosi 16-mallia ja Saab 96:ta ja juuri kehitettyä 99:ä. Saabin rahat olivat kehitystyön vuoksi vähissä ja tuotantokapasiteettia tarvittiin lisää 99:ä varten. Siksi Saabin tarjous oli kiinnostavin mm. vientisitoumuksen ja käynnistyskuluihin osallistumisen vuoksi.
Erikseen Saabilla vielä mainittiin, että on parempi työllistää suomalaisia Suomessa kuin Ruotsissa, missä palkakustannukset tuolloin olivat 50% korkeammat.
Aksu
Viestit: 55
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2006 8:12 pm
Paikkakunta: Lieto
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Uudenkaupungin autotehdas on mielestäni lähes vanhoilla juurilla.
Moniko Masinisteista on käynyt Mynämäen Korvenmaassa, vanhassa konepajamuseossa. Siellähän on näytillä ainakin kesäisin ollut kyseisessä
verstaassa valmistettu, voi sanoa täysin kotimainen avoauto ,moottoria myöden.
Malli on tietysti sitä mitä ne 1914-20 luvulla olivat.
Ainakin minun huomiotani kiinnitti laadukas työjälki, niin tässä autossa kuin
muissakin tuotteissa joita siellä oli tehty, puimakoneita jne.

Harmillista tässä on se, että näitä autoja ei tietämäni mukaan ehdity tehdä
kuin pieni sarja, kun tuli kansalaissota ja siitä firman vetäjä ei elävänä selvinnyt.
Joskus on mietityttänyt, mitähän se verstas olisi tänään jos olisi saanut
rauhassa tuotekehitystä jatkaa-- olisikohan pihalla Korvenmaa merkkinen
"pirssi"
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Hsippe, korsteeni, Vilz ja 40 vierailijaa