160 km paljon vai vähän major + hydro masterille?
-
- Viestit: 25
- Liittynyt: Ma Kesä 25, 2012 2:35 pm
- Paikkakunta: Rymättylä
- Viesti:
160 km paljon vai vähän major + hydro masterille?
Hankittu Major diesel + Hydro master 258. Osasinko tulkita oikein että vn. 1376409 on vuodelta -56 ja malli E1A? Hydrossa numero xxxx322, Kertooko jotain muuta kuin 322 valmistettu kappale?
En oo juurikaan ollut ennen tekemisissä traktoreiden/työkoneiden kanssa, onko jotain tyyppivikaa, tms.. mitä kannattaisi heti tarkistaa kunhan saan laitteen kotiin? ja siitä puheen ollen onkohan huono idea ajaa n. 160 km siirtomatkaa ennen lähempää tutustumista ja nesteiden, suodattimien, jne.. vaihtoa. Houkuttelee tietysti säästää lavetin hinta kun traktori olis rekisterissä ja hyväkuntoinen.
Pudottakaa tulokas takas maanpinnalle, kiitos.
En oo juurikaan ollut ennen tekemisissä traktoreiden/työkoneiden kanssa, onko jotain tyyppivikaa, tms.. mitä kannattaisi heti tarkistaa kunhan saan laitteen kotiin? ja siitä puheen ollen onkohan huono idea ajaa n. 160 km siirtomatkaa ennen lähempää tutustumista ja nesteiden, suodattimien, jne.. vaihtoa. Houkuttelee tietysti säästää lavetin hinta kun traktori olis rekisterissä ja hyväkuntoinen.
Pudottakaa tulokas takas maanpinnalle, kiitos.
Viimeksi muokannut R.P.M., Ma Kesä 25, 2012 7:51 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- mike
- Viestit: 5326
- Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
- Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
- Viesti:
Helmikuussa -56 valmistettu.
http://www.selen.nu/cgi-bin/trsnr.pl?lang=fi
Liemet olis hyvä tarkastaa/vaihtaa ennen noin pitkää ajoa, varsinkin vaihdelaatikkoon.
Ja puomit lukita jollain ketjulla ylös, kun tuon ikäisessä tahtoo jo hydrauliikka väkisinkin antaa periksi. Muuten tuo matka on kyllä ajettavissa.
http://www.selen.nu/cgi-bin/trsnr.pl?lang=fi
Liemet olis hyvä tarkastaa/vaihtaa ennen noin pitkää ajoa, varsinkin vaihdelaatikkoon.
Ja puomit lukita jollain ketjulla ylös, kun tuon ikäisessä tahtoo jo hydrauliikka väkisinkin antaa periksi. Muuten tuo matka on kyllä ajettavissa.
-
- Viestit: 25
- Liittynyt: Ma Kesä 25, 2012 2:35 pm
- Paikkakunta: Rymättylä
- Viesti:
Hyvä homma, kiitoksia.
Mietin samaa puomin lukitsemista ja täytyypi sopia myyjän kanssa et voin vaihtaa öljyt pihassa ennen reissua. Kyselen sit lisää vickersin pumpusta, yms. kun on koeajo takana. Siihen on kuulemma aktiivi harrastaja vaihtanut superin perän jossain vaiheessa mut näky olevan konedatassa sama n. 20 km/h marssivauhti superillakin? Mitä majorin muuten pitäis suunilleen kuluttaa tunnissa?
Mietin samaa puomin lukitsemista ja täytyypi sopia myyjän kanssa et voin vaihtaa öljyt pihassa ennen reissua. Kyselen sit lisää vickersin pumpusta, yms. kun on koeajo takana. Siihen on kuulemma aktiivi harrastaja vaihtanut superin perän jossain vaiheessa mut näky olevan konedatassa sama n. 20 km/h marssivauhti superillakin? Mitä majorin muuten pitäis suunilleen kuluttaa tunnissa?
-
- Viestit: 12985
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
En lähtis suosittelemaan tuntemattoman koneen siirtoa ajamalla, jos ei aikaisempaa kokemusta ajosta koneella. Kuorma-autot ottaa esim. paluukuormana vaihtokonelavalle tuon kokoisen, jos sen vain voi ajaa kyytiin. 160 km ei tuu niin paljon maksamaan, että kannattaa riskeerata koneen särkymistä matkalla saatika muiden liikenteessä olijoiden turvallisuutta. On kuitenkin jo aika reilu matka. Tyyppivika majoreissa; harmaat öljyt moottorissa eli vesi pääsee öljyn joukkoon sylinteriputkien alapäiden o-renkaiden välistä. Muitakin syitä tähän on mutta tuo kai yleisin. Peräkotelo kerää kondenssivettä eli sielläkin saattaa olla harmaat öljyt tai ainakin vesi on valunut pohjimmaiseksi ja kannattaa ennen ajoa päästää alapropusta pois. Sama temppu vaihteistolle. Mutta jos on renkaat, kytkin ja jarrut kunnossa, kone kulkee helposti suoraan ja kaikki muukin tekniikassa on ok, niin valoisaan kesäyöhön illansuussa voi hyvin lähtiä ajelemaan. Takapuolen alle tyynyä matkaan.
Niin, ja onnea hankinnalle
Niin, ja onnea hankinnalle
-
- Viestit: 25
- Liittynyt: Ma Kesä 25, 2012 2:35 pm
- Paikkakunta: Rymättylä
- Viesti:
Mielummin lavettikyyti, mut..
No joo, täytyy viel harkita. Väli olis lohja- Rymättylä et vanhaa ykköstietä ja tosiaan yöaikaan. Toivon et sattuis tutulla lavettikuskilla ajoa sinnepäin kun mielummin toki paluukuormassa. Jos taas erikseen haetaan alkaa hinta olla 400 euroa ja tulee mieleen et sen saman vois laittaa koneen huoltoon ja laatu- öljyihin jos vaan ottais ja ajais uuden ystävän kotiin.
Tosin mulla on aikaa harkita heinäkuun alkuun, oon laivalla töissä kuukauden kerrallaan ja kaupat sovittiin puhelimessa kertanäkemisen jälkeen. Eli on ainakin aikaa opiskella etukäteen omistajan käsikirjaa ja viestiketjuja täällä ennenku pääsee konetta kunnolla tutkimaan. kiitos tyyppivinkeistä, pidän mielessä.
Tosin mulla on aikaa harkita heinäkuun alkuun, oon laivalla töissä kuukauden kerrallaan ja kaupat sovittiin puhelimessa kertanäkemisen jälkeen. Eli on ainakin aikaa opiskella etukäteen omistajan käsikirjaa ja viestiketjuja täällä ennenku pääsee konetta kunnolla tutkimaan. kiitos tyyppivinkeistä, pidän mielessä.
-
- Viestit: 25
- Liittynyt: Ma Kesä 25, 2012 2:35 pm
- Paikkakunta: Rymättylä
- Viesti:
-
- Viestit: 3869
- Liittynyt: To Maalis 22, 2007 10:31 am
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Ostin vähän aikaa sitten käytetyn traktorin, se oli tosin muutaman kymmenen vuotta nuorempi kuin kyseessä oleva Major. Matkaa kertyi noin 80 km ja kyllä siinä kaikenlaista kävi matkan aikana mielessä. Kaikkia ääniä tuli kuulosteltua tarkalla korvalla "mitä nyt Peltoreiden alta kuulee" ja niitähän riittää. Kyllähän se hyvästä koeajosta kävi mutta olisi siinä ollut iltamyöhällä ihmettelemistä jos jokin olisi mennyt vikaan.
Jos Majorille lupaillaan 20 km/t matkavauhtia, niin en kyllä itse alkaisi sitä ajamalla tuollaista matkaa siirtämään, varsinkin kun siinä on kaivuuvarustus perässä, se nimittäin ei ainakaan paranna ajo-ominaisuuksia.
Jos Majorille lupaillaan 20 km/t matkavauhtia, niin en kyllä itse alkaisi sitä ajamalla tuollaista matkaa siirtämään, varsinkin kun siinä on kaivuuvarustus perässä, se nimittäin ei ainakaan paranna ajo-ominaisuuksia.
-
- Viestit: 22723
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
aika hedelmällistä olis tietää minkämoista käyttöä sillä ollut viime aikoina.
Nesteet olis tosiaan hyvä olla kunnossa, äkkiä tulis mieleen että pyörittäis sitä pihassa lähes täyskaasulla niin kauan että lämmöt on tasaantunut niin näkee että onko mitään edellytyksiä ajaa.
Varasuunnitelma ja saattoauto varmaan hyvä olis olla. Oman harrasterattorin hain 40km päästä ajamalla, marraskuu ja pieni pakkanen. Ainoa haveri oli kaasupolkimen tangon irtoaminen ja loppumatka ajettiin käsikaasulla.
Ne havainnot mitä tein ekoissa huolloissa kertoi että ei ollut kovin fiksua ajaa edes tuota matkaa. Onneksi ei hajonnut ja nyt on parisataa tuntia yhteistä taivalta takana.
Nesteet olis tosiaan hyvä olla kunnossa, äkkiä tulis mieleen että pyörittäis sitä pihassa lähes täyskaasulla niin kauan että lämmöt on tasaantunut niin näkee että onko mitään edellytyksiä ajaa.
Varasuunnitelma ja saattoauto varmaan hyvä olis olla. Oman harrasterattorin hain 40km päästä ajamalla, marraskuu ja pieni pakkanen. Ainoa haveri oli kaasupolkimen tangon irtoaminen ja loppumatka ajettiin käsikaasulla.
Ne havainnot mitä tein ekoissa huolloissa kertoi että ei ollut kovin fiksua ajaa edes tuota matkaa. Onneksi ei hajonnut ja nyt on parisataa tuntia yhteistä taivalta takana.
Suomi kuuluu länsimaihin
-
- Viestit: 6518
- Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
- Paikkakunta: 07560 pukkila
- Viesti:
ja missä kunnos on renkaat..? ne voi hyvän näkösetkin renkaat hiertyä puhki ton pitusel siirtymäl.. kyl se kaivuri painaa kuitenkin siel peräs ja rasittaa renkaita ja toisaalta keventää nokkaa.. en kyseisen koneen tasapainosta tiedä mut helposti alkaa ylämäessä, töyssystä ym pomppimaan keula.. ja voi joutua jopa jarruilla kääntelemään.. jos sellaset sattuu toimivat löytymään.. miten valot ym lataus toimii noinkin pitkää siirtymää ajatellen.. kaikki öljyt nyt ois syytä vaihtaa.. varsinkin voiman siirron.. et lämpimästi suosittelen lavetti kyytiä.. vieläku ei ole aikasempaa kone kokemust.. voit sen lavetti hinnan säästää jo esim siinä et matkal sattuis rengas puhkeamaan.. tai muusta vakavammasta puhumattakaan.. esim jokin ajovirhe, väsymys, tekninenvika yms ja kone johonkin isoon viemäriin suistaen.. alkaa henkikultakin tulemaan kyseeseen.. (en piruja maalaile mut kuitenkin) ite en ainakaan ajais kaivurivarusteist majoria tollast matkaa.. vaikka kaiken näköst härveliä on tullu ajettua viimesen 25v aikana ku on jalat polkimille ylettäny..
-
- Viestit: 1002
- Liittynyt: La Syys 04, 2010 8:40 am
- Paikkakunta: ylivieska
- Viesti:
Melko urakan otat kun 160 km ajamalla viet--ostin 80-luvulla Masterin ja Nuffi yhdistelmän ja toin ajamalla n. 30 kilsaa.Melkoista luikertelua oli kun kone keikutti traktoria vaikka Nuffissa oli edessäkin tupla rattaat ja keulalla 200 tynnyri hiekkaa ja öljytankki. Kyllä sitä pellolta toiselle siirteli mutta tiet oli ikäviä. Mulla on kirja siihen ja vent,pöytä ehyt ja jotain tuubeja ymm. jäljellä--ite kaivuri on jo kiinalaisten toimesta muuttunut Iskas lapioiksi--sulla taitaa olla se pienempi malli mun oli joku 264 tai jotain---
-
- Viestit: 510
- Liittynyt: Ma Joulu 05, 2011 7:28 am
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
-
- Viestit: 7532
- Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
- Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
- Viesti:
-
- Viestit: 673
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:41 pm
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
-
- Viestit: 681
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2009 1:27 pm
- Paikkakunta: urjala
- Viesti:
-
- Viestit: 2907
- Liittynyt: Su Kesä 04, 2006 11:21 pm
- Paikkakunta: sadonmaa
- Viesti:
Re: 160 km paljon vai vähän major + hydro masterille?
Saattaa tulla monella tapaa nuukuus hintoihinsa. Pahin lavetin säästö minkä tiedän on tullu maksamaan yli 8000e nosturin ajohydrauliikka remontin muodossa.Epäilen myös ettei matkavauhti kipua yli 20kmh:n.R.P.M. kirjoitti: Houkuttelee tietysti säästää lavetin hinta
Toin 14kilometrin päästä "oudon" traktorin kotiin ja silläkin matkalla pysähdyin kerran tutkaileen traktorin tilaa. Etupyörän vippaus toi hiukan jännitystä, sama saattaa kaivuriakin vaivata, onko siinä jonkun kuorma-auton akseli vai oma? Myös vuotavan syöttöpumpun tekemään stoppia odotin, muttei sitäkään tullu. Pistä kaivuri auton kyytiin ja kuvia näkyviin sitten kun se on turvallisesti kotona.
Alkoholi ei ratkaise ongelmia, mutta eipä kyllä maitokaan.
-
- Viestit: 1502
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:54 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Ensin aattelin että kai se vielä menee, mutta sitten havahduin tuohon kaivuriin. Ei mitään järkeä lähteä tuommoista matkaa kokeilemaan, kun kone nyökkii montuissa ja urissa. Pompit pian ojaan sen vehkeen kanssa. Keskimääräinen matkavauhti on jossain 10-15 km/h välillä.Pelkän traktorin vois vielä ajatellakin ajavansa hyvän tarkastuksen jälkeen.
Edellä mainittu 885 natikka menee tyhjänä kuin juna tuohon verrattuna ja 265 masserikin varmaan vastaavanlaisesti.
Matkalla saat tankatakin pari kertaa ja tarvitset muutenkin kyydin sinne 160 km päähän. Rattorilla 160 km ja autosaattaja 320 km, niin muutama kymppi jos viideskin menee jo matkakuluihin. Toisaalta voisit nousta sen tutun kuljetusyrittäjän auton koppiin ja matkata sillä hakureissun.
Edellä mainittu 885 natikka menee tyhjänä kuin juna tuohon verrattuna ja 265 masserikin varmaan vastaavanlaisesti.
Matkalla saat tankatakin pari kertaa ja tarvitset muutenkin kyydin sinne 160 km päähän. Rattorilla 160 km ja autosaattaja 320 km, niin muutama kymppi jos viideskin menee jo matkakuluihin. Toisaalta voisit nousta sen tutun kuljetusyrittäjän auton koppiin ja matkata sillä hakureissun.
Neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin
-
- Viestit: 25
- Liittynyt: Ma Kesä 25, 2012 2:35 pm
- Paikkakunta: Rymättylä
- Viesti:
PAHOITTELEE POISSAOLOA
Kiitos asiallisita näkemyksistä!
Pahoittelen poissaoloa vaikka itse kyselin mielipiteitä, laivan työajat menevat mun kohdalla iltakasista puoleen yöhön ja sama päivällä + satamat. ei joutanut ees pikasesti vilkaseen satelliittinettii enne kuin nyt.
Taitaa tosiaan olla lavettireissu ja perushuolto paikallaan ennen maantietä, ettei tee turhaa vahinkoa. Toi kyllä ratkasee et on varmaan peräpainonen kaivurin takii ja sitä mukaa paha pomppimaan. Mulla oli lainassa pari vuotta sitten oikeen huonosti pidetty superi missä liian iso hymas perässä ja se oli jo 3 kilsan siirtomatkalla suorastaan vaarallinen ajaa vahänkin reippaammin kuoppaan. Meinasin et tää olis sopusuhtasempi ja sitois puomista kaiken klapin vois niin olis tullu hienosti, mut taitaa olla toiveajattelua.
En hoksaa et mistä sais laitettuu valokuvia muutaman kun olis muistitikulla. Tän koneen vois joku alan ihminen tunnistaakin, tarina meni niin että ollu iäkkäällä, n. 70 v major-harrastajalla vuoteen 2009 ja kuulemma ladossa oli kymmenkunta hyvin pidetyn näköistä harrastetraktoria. Sitten lohjalla eläkeläispariskunnan kesämökin pihassa, silloin tällöin kesäkaivelua
ja mitään ei oo kuulemma tarvinnu tehdä, nesteet on kyseinen isäntä keväisin tarkistanut ja katoksen alta laakista käyntiin. Öljyt kirkkaat ja kolme vuotta vanhat eli paljoo ei oo tarvittu. Kävi hienosti savuttamatta edes startissa ja kaikki toimi päällisin puolin noin tunnin jutustelun puitteissa. tehtiin kaupat puhelimessa. Reilu 2 viikkoo vielä ja pääsen maihin majuria noutamaan. Lavetilla.
Pahoittelen poissaoloa vaikka itse kyselin mielipiteitä, laivan työajat menevat mun kohdalla iltakasista puoleen yöhön ja sama päivällä + satamat. ei joutanut ees pikasesti vilkaseen satelliittinettii enne kuin nyt.
Taitaa tosiaan olla lavettireissu ja perushuolto paikallaan ennen maantietä, ettei tee turhaa vahinkoa. Toi kyllä ratkasee et on varmaan peräpainonen kaivurin takii ja sitä mukaa paha pomppimaan. Mulla oli lainassa pari vuotta sitten oikeen huonosti pidetty superi missä liian iso hymas perässä ja se oli jo 3 kilsan siirtomatkalla suorastaan vaarallinen ajaa vahänkin reippaammin kuoppaan. Meinasin et tää olis sopusuhtasempi ja sitois puomista kaiken klapin vois niin olis tullu hienosti, mut taitaa olla toiveajattelua.
En hoksaa et mistä sais laitettuu valokuvia muutaman kun olis muistitikulla. Tän koneen vois joku alan ihminen tunnistaakin, tarina meni niin että ollu iäkkäällä, n. 70 v major-harrastajalla vuoteen 2009 ja kuulemma ladossa oli kymmenkunta hyvin pidetyn näköistä harrastetraktoria. Sitten lohjalla eläkeläispariskunnan kesämökin pihassa, silloin tällöin kesäkaivelua
ja mitään ei oo kuulemma tarvinnu tehdä, nesteet on kyseinen isäntä keväisin tarkistanut ja katoksen alta laakista käyntiin. Öljyt kirkkaat ja kolme vuotta vanhat eli paljoo ei oo tarvittu. Kävi hienosti savuttamatta edes startissa ja kaikki toimi päällisin puolin noin tunnin jutustelun puitteissa. tehtiin kaupat puhelimessa. Reilu 2 viikkoo vielä ja pääsen maihin majuria noutamaan. Lavetilla.
Ostin reilu 2 vuotta sitten tästä omalta kylältä järven toiselta puolelta vuosimallia -57 olevan Diesel-Majorin jonka perässä on putki-Hymas. Kone oli seissyt muutamia vuosia mutta 1,5 tunnin näppihommien jälkeen Majori pamahti kiltisti tulille ja kaivulaitekin toimi ihan kerrasta. Ilmaa vähän lisää renkaisiin ja pykälää pesään.
Kotiinajo noin 10km olikin sitten mielenkiintoinen: tankissa kasvoi sellaista levää että kone sai vain vähän ainetta eli pyöri kiitettävästi tyhjäkäyntiä ja reipasta käyntiä paikallaan mutta ajamaan lähtiessä alkoi repiä ilmaa. Eipä siinä pihassa viitsinyt ruveta enää tyhjentämään ja putsaamaan tankkia vaan nostin konepellin pois, akkutelineen päälle 10 litran löpöpönttö johon korkkiin sopiva reikä letkulle. Letku korkkiin, letkun toinen pää klemmarilla kiinni siirtopumpulle menevään polttoainehanalta irrotettuun putkeen, pönttö kumolleen ja ilmauksen kautta kone tulille. Patentti toimikin hyvin.
Kone oli sen verran takapainoinen että etuset hipsivät maata tasaisellakin vaikka keulassa on rautaa, etupyöräpainoja, öljysäiliö ja vielä 200 litran lisäpolttoainesäiliö. Matkalla ollut jyrkin mäki piti nousta pienimmällä pykälällä, laskea kauha ryystämään tietä ja jarruilla ohjata raktoria pysymään ravien välissä. Matkanopeus oli parhaimmillaan 10-15km tunnissa, edellä mainituista syistä sekä etuakselistossa ilmenevistä välyksistä.
Itse en lähtisi ihan vähällä ajamaan tuollaista Majoripohjaista kaivuria 160 kilometriä. Matkan varrella saattaa sattua mitä vaan. Tavallisen Majorin voisin ajaa säitten salliessa ilomielin.
Kotiinajo noin 10km olikin sitten mielenkiintoinen: tankissa kasvoi sellaista levää että kone sai vain vähän ainetta eli pyöri kiitettävästi tyhjäkäyntiä ja reipasta käyntiä paikallaan mutta ajamaan lähtiessä alkoi repiä ilmaa. Eipä siinä pihassa viitsinyt ruveta enää tyhjentämään ja putsaamaan tankkia vaan nostin konepellin pois, akkutelineen päälle 10 litran löpöpönttö johon korkkiin sopiva reikä letkulle. Letku korkkiin, letkun toinen pää klemmarilla kiinni siirtopumpulle menevään polttoainehanalta irrotettuun putkeen, pönttö kumolleen ja ilmauksen kautta kone tulille. Patentti toimikin hyvin.
Kone oli sen verran takapainoinen että etuset hipsivät maata tasaisellakin vaikka keulassa on rautaa, etupyöräpainoja, öljysäiliö ja vielä 200 litran lisäpolttoainesäiliö. Matkalla ollut jyrkin mäki piti nousta pienimmällä pykälällä, laskea kauha ryystämään tietä ja jarruilla ohjata raktoria pysymään ravien välissä. Matkanopeus oli parhaimmillaan 10-15km tunnissa, edellä mainituista syistä sekä etuakselistossa ilmenevistä välyksistä.
Itse en lähtisi ihan vähällä ajamaan tuollaista Majoripohjaista kaivuria 160 kilometriä. Matkan varrella saattaa sattua mitä vaan. Tavallisen Majorin voisin ajaa säitten salliessa ilomielin.
-
- Viestit: 12985
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... cd83df06c9
Tuolla vähän vinkkejä kuvan laittamiseen palstalle.
Joku kymppi kilsa menee ajelemalla tuommosta mutta 160 km valtatiellä muiden seassa On parempi hoitaa kuletus jotenkin muuten ja ajella kotosalla sitten ehjällä vehkeellä ja terveellä keholla.
http://zen1.net/hakumasiina/
Tuo kanssa hyvä linkki, kun yksinkertaista kysymystä palstaa kohtaan tai jotain tekniikkajuttua tulee mieleen.
Tuolla vähän vinkkejä kuvan laittamiseen palstalle.
Joku kymppi kilsa menee ajelemalla tuommosta mutta 160 km valtatiellä muiden seassa On parempi hoitaa kuletus jotenkin muuten ja ajella kotosalla sitten ehjällä vehkeellä ja terveellä keholla.
http://zen1.net/hakumasiina/
Tuo kanssa hyvä linkki, kun yksinkertaista kysymystä palstaa kohtaan tai jotain tekniikkajuttua tulee mieleen.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Kuuskakkone, Rh- ja 67 vierailijaa