Ford Wikipediassa
-
- Viestit: 223
- Liittynyt: Ma Helmi 07, 2011 4:02 pm
- Viesti:
Ford Wikipediassa
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ford_(traktori)
Tuonne kirjoitin lisää. Käytännössä kaikki toisen kappaleen lauseesta "Vuonna 1968 esiteltiin amerikkalainen kuusisylinterinen Ford 8000, joka oli kehitetty Ford 5000 pohjalta rakenteita vahvistamalla" asti on kirjoittamaani. Katsokaapa paremmin tietävät, onko siellä paljon virheitä.
Tuonne kirjoitin lisää. Käytännössä kaikki toisen kappaleen lauseesta "Vuonna 1968 esiteltiin amerikkalainen kuusisylinterinen Ford 8000, joka oli kehitetty Ford 5000 pohjalta rakenteita vahvistamalla" asti on kirjoittamaani. Katsokaapa paremmin tietävät, onko siellä paljon virheitä.
-
- Viestit: 6092
- Liittynyt: Ke Tammi 11, 2006 12:58 pm
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Ei se sos pelkästään käyttäjistä johtunut, vaan kyseessä oli puoli-valmis tuote joka tuotiin markkinoille keskentekoisena. Siinä ei ollut esimerkiksi estintä estämästä vaihteenvaihtoa vaikka 5:lta pakille tai toisinpäin. Ei ollut yhtä idioottivarma kuten silloiset siirtopyörä tai muut vaihteistot.
Markkinoiden parhaimmat Wieska -lumilingot Kuuksenvaarasta. Soita 040-7306421 https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho
-
- Viestit: 2141
- Liittynyt: Ma Helmi 13, 2006 6:01 pm
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Ford Wikipediassa
En nyt aivan käsitä, että oletko kirjoittanut tuohon siteeraamaasi lauseeseen saakka vai siitä eteenpäin. Mutta oletan, että mm. tuo Select-O-Speed -osio on tekemääsi tekstiä.fordman kirjoitti:http://fi.wikipedia.org/wiki/Ford_(traktori)
Tuonne kirjoitin lisää. Käytännössä kaikki toisen kappaleen lauseesta "Vuonna 1968 esiteltiin amerikkalainen kuusisylinterinen Ford 8000, joka oli kehitetty Ford 5000 pohjalta rakenteita vahvistamalla" asti on kirjoittamaani. Katsokaapa paremmin tietävät, onko siellä paljon virheitä.
Olet joka tapauksessa tehnyt arvokasta työtä Fordin historian dokumentoinnissa. Kiitän sinua osaltani arvokkaasta dokumentointityöstä.
Koska Wikipedia kuitenkin pyrkii olemaan faktatiedon ansari, mietin tuota tapaasi käsitellä Select-O-Speedin ja käyttäjien suhdetta. En mitenkään kiistä, ettäkö huoltamattomuus tai huono hoito olisi kaiken takana, mutta jotain referenssejä väite kaipaisi. Tyyliin Nebraskan tai Vakolan tms. koetusten tai joidenkin muiden lähteiden käyttöä.
Nyt se näyttää enemmän mielipiteeltä, ja ainakin minun silmissäni alentaa muuten ansiokkaan sisällön arvoa. Kohta "sen ongelmaksi muodostuivat traktorinomistajat.." on kovin jyrkkä väite vailla viitepohjaa.
Jaa niin, muutamien vanhojen traktoreideni joukossa on Ford 550 -kaivuri ja vuoden -59 Dexta, mitään sen syvempää intohimoa aiheeseen en omista.
Ystävällisesti, hyvää alkanutta vuotta toivottaen
Kauko Ollila
Mäntsälä
-
- Viestit: 310
- Liittynyt: Ke Syys 20, 2006 2:37 pm
- Paikkakunta: oulun eteläinen
- Viesti:
4100 näkyy puuttuvan 3600 ja 4600 välistä. Myös 7810 ja 7910 varsin yleisinä koneina voisi mainita. Ja miksei myös 30-, 40- ja TS-sarjoja voisi listata mallikohtaisesti, kun noin tarkasti homman vanhemmista malleista aloittaa. Tietysti on hankala päättää, miten yksityiskohtaisesti tuollaista juttua kirjoittaa. Hienoa työtä kuitenkin
-
- Viestit: 223
- Liittynyt: Ma Helmi 07, 2011 4:02 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 310
- Liittynyt: Ke Syys 20, 2006 2:37 pm
- Paikkakunta: oulun eteläinen
- Viesti:
-
- Viestit: 223
- Liittynyt: Ma Helmi 07, 2011 4:02 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 15654
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Voisiko kuitenkin hieman laittaa enemmän jarrua suusta suuhun kiertäneelle tiedolle, että Ford 8000 olisi jotenkin sukua "vahvistetulle" Ford 5000:lle ? Kun traktoria silmäilee, niin voisi luulla, että on kovastikin sukua. Todellisuus lienee hieman erilainen.fordman kirjoitti:Kiitoksia, minulle on enemmän tuttuja nämä kuutosella alkavat mallit.
Perä ja banjot, voimanottoakselin kytkin , hydrauliikkapumppu ja nostolaitekansi eivät ole edes rakenteeltaan samat, eivät valultaankaan lähellä. Jarrut ovat sellaiset, että nestepaine työntää levyjä toisiaan vasten, ei ole ollenkaan viistonnimaista paisuttajaa siinä paketin keskellä. Eli on rengasmäntä. Nostolaitteesta puuttuu kokonaan työntövarsitunnustelu. On vetovarsissa. Vivustot eivät ole samat.
Vaihteisto ja kytkin voisivat olla lähimmät sukulaisuudet, mutta hampaat rattaissa ainakin ovat erilukuiset; ja esim. 1969 alkaen on läpimenevässä voimanottoakselin kytkinakselissa eri määrä uria akselin päissä. Ainakaan osanumerot eivät täsmää. Vaihteiston perälaatta on aivan erilainen. Jos vaihteiston etupään pulttijako on sama , no on siinä enemmän sitten yhtäläisyyttä.
Wikipediaan kannattaisi laittaa lähde Konedata.net, niin paljon samaa on joissakin tiedoissa.
Ford 5000:n ja 7000:n ei niin vähäiset erot on kirjattu tuonne FAQ-tiedostoon Ford Tractor Service Manualista / Supplement 1968
http://www.viistonninen.com/faq.htm#7000
-SS-
-
- Viestit: 15654
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Vielä vinkki, kirjassa The Ford Tractor Story, Part Two: Basildon to New Holland 1964 to 1999, toimittajana Stuart Gibbard, on tämän uuden Fordson-kauden jälkeisen globaalin tonnisarjan alkuhistoria ja valmistuksen siirron historiikki Dagenhamista Basildoniin.
Kyseiseen kirjaan on viitattu monessa myöhäisemmässä julkaisussa, nähdäkseni myös Fordson Clubin Ford-historiikissa.
Kaikki uusi tieto on tervetullutta, Wikipedia on siitä hyvä, että siinä voinee jotenkin editoida itsekin sitä tekstiä, en kyllä tiedä, miten.
-SS-
Kyseiseen kirjaan on viitattu monessa myöhäisemmässä julkaisussa, nähdäkseni myös Fordson Clubin Ford-historiikissa.
Kaikki uusi tieto on tervetullutta, Wikipedia on siitä hyvä, että siinä voinee jotenkin editoida itsekin sitä tekstiä, en kyllä tiedä, miten.
-SS-
-
- Viestit: 223
- Liittynyt: Ma Helmi 07, 2011 4:02 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 2141
- Liittynyt: Ma Helmi 13, 2006 6:01 pm
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Voorti
No nythän se on ainakin minun silmissäni paljonkin objektiivisuuteen pyrkiväisempi.
Noin äkkiä jokunen typo:
"Muu teknikka oli huomattavsti pienempiä malleja kehittyneempää siältäen mm. nestejarrut ja ..."
Löytänet tuosta kohdat, joita voisi vähän tarkastaa... tsekkaa vielä läpi koko teksti.
t. Kauko Ollila
Noin äkkiä jokunen typo:
"Muu teknikka oli huomattavsti pienempiä malleja kehittyneempää siältäen mm. nestejarrut ja ..."
Löytänet tuosta kohdat, joita voisi vähän tarkastaa... tsekkaa vielä läpi koko teksti.
t. Kauko Ollila
-
- Viestit: 759
- Liittynyt: To Marras 04, 2010 5:56 pm
- Paikkakunta: ETELÄ-POHOJANMAA
- Viesti:
7910 on saksanvientimalli verotuksellisista syistä muistaakseni alle sataheppainen. 7810 on vain 7610 tehty 6 versio.
4830 4 pyttyinen samoin sen seuraaja 5030 näihin sai dualinkin
30 sarjan powershit funkin valmiste (jd) samoin n-h tm sarjan power command.
700 sarjan suurin ero tasalattia ohjaamo ja tehokkaampi jäähdytys järeämpi etukehto etuakselin kääntö ominaisuus jolla saadaan 2 eri akseliväliä, suurempi polttoaine tilavuus, hydrostaattinen ohjaus.
1988 neliveto akselit toimitti carraro zf sijaan samaan aikaan huippunopeus nousi 40kmh ja ohjaamon paneelit vaihtuivat sinisestä mustaksi ja kojetaulu muoviseksi.
s-o-s laatikko kun tuli markkinolle jopa myyntimiehet opetettiin vaihtamaan suunta täydestä lennosta ei ihme jos ei kestäneet. ssaati öljyn vaihdot ja hihnojen säädöt yms.
3600 eteenpäin kaikkia on saanut nelivetoisina carraro akselilla ja 4 ja 6 pyttyiset zf;llä
4830 4 pyttyinen samoin sen seuraaja 5030 näihin sai dualinkin
30 sarjan powershit funkin valmiste (jd) samoin n-h tm sarjan power command.
700 sarjan suurin ero tasalattia ohjaamo ja tehokkaampi jäähdytys järeämpi etukehto etuakselin kääntö ominaisuus jolla saadaan 2 eri akseliväliä, suurempi polttoaine tilavuus, hydrostaattinen ohjaus.
1988 neliveto akselit toimitti carraro zf sijaan samaan aikaan huippunopeus nousi 40kmh ja ohjaamon paneelit vaihtuivat sinisestä mustaksi ja kojetaulu muoviseksi.
s-o-s laatikko kun tuli markkinolle jopa myyntimiehet opetettiin vaihtamaan suunta täydestä lennosta ei ihme jos ei kestäneet. ssaati öljyn vaihdot ja hihnojen säädöt yms.
3600 eteenpäin kaikkia on saanut nelivetoisina carraro akselilla ja 4 ja 6 pyttyiset zf;llä
-
- Viestit: 223
- Liittynyt: Ma Helmi 07, 2011 4:02 pm
- Viesti:
Samaa rataa mennään. Olisi tarkoituksena kirjoittaa kaikista Fordin traktorisarjoista Wikipediaan. Tuossa on nyt kymppisarjasta.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ford_10-sarja
Otan mielelläni vastaan huomioita ja korjauksia.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ford_10-sarja
Otan mielelläni vastaan huomioita ja korjauksia.
- mike
- Viestit: 5326
- Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
- Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
- Viesti:
-
- Viestit: 223
- Liittynyt: Ma Helmi 07, 2011 4:02 pm
- Viesti:
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], jarikos, Juhnu, mattiolavi, mtalo ja 73 vierailijaa