Modena SAI hydraulimoottorin toiminta
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: To Tammi 06, 2011 1:32 pm
- Paikkakunta: Jpää - Vehkalahti
- Viesti:
Modena SAI hydraulimoottorin toiminta
TERVE! Projektina on merenpohjaliejun ruoppaaminen lietepaskapumpulla, jolle voimaa antaa Deutzin 50 hp 3-pyttyinen ilmajäähdytteinen diesel.
Kokonaisuuden on aikomus toimia lautan päällä ja alunperin voimansiiron piti hoitua kardaanin (laajakulma-sellaisen) välityksellä. Tällöin moottori asetettaisiin 15 astetta kallelleen ja edelleen kardaanin välityksellä vinoasennossa olevan keskipakopumpun kulmaa vielä muuteittaisiin. Tarkoitus on kokeilla lietepumpun (5 tuumaa) imukykyä, kun kyseessä on lejun/mudan pumppaaminen.
Kardaanin ollessa hankalahko käyttää (kun myös syvenpää ruopattavaa) ja sen vaadittaessa hyviä suojauksia, on ehdotuksia tullut, että välittäisin voiman pumpulle hydrauliikalla: Tällöin voimansiirto menisi jotenkin näin: Deutz - hydraulipumppu - hydraulimoottori - lietepumppu.
Naapurillani on vanhan Sisu-kuorma-auton Modena SAi merkkinen-hydraulipumppu (1960-l lopulta), jonka soveltuvuutta voimansiirtoon mm. kysyn.
Naapurin hydraulimoottori on ollut Sisussa moottorissa kiinni ja edelleen se on antanut hydrauliikan koko autolle. Naapurin mukaan moottorin tehotarve on ollut 30 hp.
Projektissani hydraulimoottori tulisi kiinni lietepumpun akselin päähän, ja kysymykseni kuuluu: voiko Modenan hydraulimoottoria käyttää käänteisesti? Kun Sisussa auton moottori antaa voiman hydr. moottorin akselille ja edelleen hydrauliletkuille (meno-paluu), niin voidaanko päinvastoin voimaa siirtää letkuilta hydr.moottorin akselille ja edelleen lietepumpulle.
Lietepumppu on 1960-luvun lopun tuotantoa, mikä tarvitsee tehokseen 40 hp traktorin ja n. 1000 - 1200 krs/min.
Eli toimiiko ajatukseni käytännössä? t matti
Kokonaisuuden on aikomus toimia lautan päällä ja alunperin voimansiiron piti hoitua kardaanin (laajakulma-sellaisen) välityksellä. Tällöin moottori asetettaisiin 15 astetta kallelleen ja edelleen kardaanin välityksellä vinoasennossa olevan keskipakopumpun kulmaa vielä muuteittaisiin. Tarkoitus on kokeilla lietepumpun (5 tuumaa) imukykyä, kun kyseessä on lejun/mudan pumppaaminen.
Kardaanin ollessa hankalahko käyttää (kun myös syvenpää ruopattavaa) ja sen vaadittaessa hyviä suojauksia, on ehdotuksia tullut, että välittäisin voiman pumpulle hydrauliikalla: Tällöin voimansiirto menisi jotenkin näin: Deutz - hydraulipumppu - hydraulimoottori - lietepumppu.
Naapurillani on vanhan Sisu-kuorma-auton Modena SAi merkkinen-hydraulipumppu (1960-l lopulta), jonka soveltuvuutta voimansiirtoon mm. kysyn.
Naapurin hydraulimoottori on ollut Sisussa moottorissa kiinni ja edelleen se on antanut hydrauliikan koko autolle. Naapurin mukaan moottorin tehotarve on ollut 30 hp.
Projektissani hydraulimoottori tulisi kiinni lietepumpun akselin päähän, ja kysymykseni kuuluu: voiko Modenan hydraulimoottoria käyttää käänteisesti? Kun Sisussa auton moottori antaa voiman hydr. moottorin akselille ja edelleen hydrauliletkuille (meno-paluu), niin voidaanko päinvastoin voimaa siirtää letkuilta hydr.moottorin akselille ja edelleen lietepumpulle.
Lietepumppu on 1960-luvun lopun tuotantoa, mikä tarvitsee tehokseen 40 hp traktorin ja n. 1000 - 1200 krs/min.
Eli toimiiko ajatukseni käytännössä? t matti
-
- Viestit: 6138
- Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
- Paikkakunta: Rautalampi
- Viesti:
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: To Tammi 06, 2011 1:32 pm
- Paikkakunta: Jpää - Vehkalahti
- Viesti:
Joo, maallikkona ajatus/ajatukset menee sekaisin.
Kävin naapuria jututtamassa Sisun hydraulipumpusta ja sen sijoittelusta ja asia meni näin:
Autonmoottorin jatkeena oli ollut kardaani, johon hydraulipumppu oli kytketty ja edelleen leikut johtuivat hydraulimoottoriin, joka edelleen akselilla pyöritti mm. säiliöauton öljynsiirtoa ja letkunkelausta.
Eli otan kysymystäni takaisin ja palaan ed kirjoitukseni kohtaan:
"Tällöin voimansiirto menisi jotenkin näin: Deutz - hydraulipumppu - hydraulimoottori - lietepumppu."
Joten toimiiko Deutz (massiivisessa vauhtipyörässä traktorin perän ulosotto, moottorissa kierroksia n. 700 - 2000) - hydraulipumppu (kardaanilla kiinni dsl-moottirissa) + nestesäiliö - letkut - Modenan hydraulipumppu - ja lietepaskapumppu, joka tarvitsee toimiakseen n. 1000 - 1300 kiekkaa minuutissa.
Eli siirtääkö hydraulipumppu ja -moottori tarvittavan tehon lietepaskapumpulle?
matti, mäntlahden rannanpojat
Kävin naapuria jututtamassa Sisun hydraulipumpusta ja sen sijoittelusta ja asia meni näin:
Autonmoottorin jatkeena oli ollut kardaani, johon hydraulipumppu oli kytketty ja edelleen leikut johtuivat hydraulimoottoriin, joka edelleen akselilla pyöritti mm. säiliöauton öljynsiirtoa ja letkunkelausta.
Eli otan kysymystäni takaisin ja palaan ed kirjoitukseni kohtaan:
"Tällöin voimansiirto menisi jotenkin näin: Deutz - hydraulipumppu - hydraulimoottori - lietepumppu."
Joten toimiiko Deutz (massiivisessa vauhtipyörässä traktorin perän ulosotto, moottorissa kierroksia n. 700 - 2000) - hydraulipumppu (kardaanilla kiinni dsl-moottirissa) + nestesäiliö - letkut - Modenan hydraulipumppu - ja lietepaskapumppu, joka tarvitsee toimiakseen n. 1000 - 1300 kiekkaa minuutissa.
Eli siirtääkö hydraulipumppu ja -moottori tarvittavan tehon lietepaskapumpulle?
matti, mäntlahden rannanpojat
-
- Viestit: 1526
- Liittynyt: Su Marras 30, 2008 3:21 pm
- Paikkakunta: Nokia
- Viesti:
Noiden kierrosten sovittamiseen tarvis tietää kierrostilavuudet hydraulipumpusta ja -moottorista. Eli "hydraulinen välityssuhde" on samanlainen kuin laskisi hammaspyörien hampaita.
Ootko miettiny miten suojaat hydrauliletkut/linjat ettei tuu ympäristökatastrooffia jo ensimmäisestä isommasta/pidemmästä vuodosta?
Ootko miettiny miten suojaat hydrauliletkut/linjat ettei tuu ympäristökatastrooffia jo ensimmäisestä isommasta/pidemmästä vuodosta?
-
- Viestit: 877
- Liittynyt: La Huhti 07, 2007 8:44 am
- Paikkakunta: Lemi
- Viesti:
Tuo ei ole kovin vaikea juttu. Käyttää esim 4-kudoksista letkua jonka käyttöpaine on 3/4" letkulla luokkaa 380 bar ja räjähdyspaine paljon korkeampi. Sitten laittaa työpaineeksi maltilliset esim 160 bar. Nipat huolellisesti puhdistaen ja liimaten lohkoihin kiinni. JIC-nipat ovat tiiviimpiä kuin normaalit R-nipat. Pumppujen ja moottoreiden akseleille korkeapaine kaksois tiivisteet jos mahdollista. Sitten iso pullo Fairya mukaan ja töihinkorpirampa kirjoitti:Ootko miettiny miten suojaat hydrauliletkut/linjat ettei tuu ympäristökatastrooffia jo ensimmäisestä isommasta/pidemmästä vuodosta?
Tokihan ne vuodot ovat mahdollisia kaikista varotoimenpiteistä huolimatta.
Ari
-
- Viestit: 749
- Liittynyt: La Joulu 31, 2005 6:20 pm
- Viesti:
Olen joskus parikymmentä vuotta sitten ollut tekemisissä SAI -hydraulimoottoreiden kanssa. Ne olivat isoja säteismäntätyyppisiä, matalat kierrokset ja kova vääntö. Käytettiin Valmet 800-linkuissa pyörien navoissa ennen Poclainin napamoottoreita. Kävin siellä SAI:n tehtaallakin, mutta en muista että heillä olisi ollut pumppujakin.
Jonkinlainen erikoisuus oli 2-nopeuksiset säteismäntämoottorit. Saattaa joitakin papereita olla tallessa, ja yksi moottorin möykkykin muistona.
Jonkinlainen erikoisuus oli 2-nopeuksiset säteismäntämoottorit. Saattaa joitakin papereita olla tallessa, ja yksi moottorin möykkykin muistona.
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: To Tammi 06, 2011 1:32 pm
- Paikkakunta: Jpää - Vehkalahti
- Viesti:
TYYPPITIETOJA MOOTTORISTA
Moottorin hydrauliletkujen lähtöjen puolella, sisäkehällä lukuu SAI, 0150, 600103,
ja vastaavasti ulkokehällä 015060010 sekä stanssattu 10361.
Akselin puolella 015060104 SAI, akseli lähes traktoirin ulosoton kaltainen, kuudella uralla, ulkohalkaisia 33,8 mm:ä.
Moottorin kiinnittämistä varten on rungossa kolme x 10 mm:ä kierrettä sekä mahdollisuus viidelle 10 mm:n läpipultille.
Löytyisikö näillä tiedoilla moottorin tyyppi ja mahdolliset arvot? matti
ja vastaavasti ulkokehällä 015060010 sekä stanssattu 10361.
Akselin puolella 015060104 SAI, akseli lähes traktoirin ulosoton kaltainen, kuudella uralla, ulkohalkaisia 33,8 mm:ä.
Moottorin kiinnittämistä varten on rungossa kolme x 10 mm:ä kierrettä sekä mahdollisuus viidelle 10 mm:n läpipultille.
Löytyisikö näillä tiedoilla moottorin tyyppi ja mahdolliset arvot? matti
-
- Viestit: 466
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 pm
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: To Tammi 06, 2011 1:32 pm
- Paikkakunta: Jpää - Vehkalahti
- Viesti:
Hydraulimoottori
Kyseessä hydraulimoottori: Letkulähdöt toisella puolella ja toisella puolella kardaanisovite. Ollut öljyautossa antamassa voimaa öljypumpulle ja letkukelalle. matti
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: To Tammi 06, 2011 1:32 pm
- Paikkakunta: Jpää - Vehkalahti
- Viesti:
MODENA SAI taitaa olla tyypiltään ns. hidas hydraulimoottori, jonka soveltuvuus lietepaskapumpun pyörittämiseen kierrosten osalta ei riitä.
Eli tarvitsisin hydraulipumpun + säiliön sekä hydraulimoottorin, jotka pitävät Deutz-moottorin kierrokset ja jopa niitä kasvattavat:
Lietepaskapumppu kiertää 1000 - 1500 kierrosta minuutissa ja sen tehontarve on 10 - 15 kwh, jolloin lähes tyhjäkäyntisen Deutzin teho riittää pumpu pyörittämiseen, kunhan välitykset ovat kohdallaan.
Eli osaatteko suositella passelia moottoria ja pumppua? matti
Eli tarvitsisin hydraulipumpun + säiliön sekä hydraulimoottorin, jotka pitävät Deutz-moottorin kierrokset ja jopa niitä kasvattavat:
Lietepaskapumppu kiertää 1000 - 1500 kierrosta minuutissa ja sen tehontarve on 10 - 15 kwh, jolloin lähes tyhjäkäyntisen Deutzin teho riittää pumpu pyörittämiseen, kunhan välitykset ovat kohdallaan.
Eli osaatteko suositella passelia moottoria ja pumppua? matti
-
- Viestit: 466
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 pm
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Halvin ja yksinkertaisin rakenne lienee seuraava: Deutzin perään 3-sarjan hammaspyöräpumppu, kokoluokka 50...60 cm3.
Moottoriksi samankokoinen tai hieman pienempi hammaspyörämoottori (pumppukin käy jos pyöritetään vain yhteen suuntaan).
Moottorin ohjaukseen 3/4" suuntaventtiili (tarvittava varoventtiili on silloin mukana, varon säätäisin esim. 160 bar).
Jos käytetään pumppua lietepumpun moottorina niin pyörimissunta on tarkistettava ja paluupuolen letku on oltava riittävän suuri (paluupuoli 1" ja työpuoli 3/4").
Noilla vermeillä lietepumpun teho olisi noin 15 kW.
Säiliö vois olla 100..150 l. Lämpeneminen ei liene ongelma, lietepumpun moottorihan on veden alla joten lämpöä siirtyy veteen.
Moottoriksi samankokoinen tai hieman pienempi hammaspyörämoottori (pumppukin käy jos pyöritetään vain yhteen suuntaan).
Moottorin ohjaukseen 3/4" suuntaventtiili (tarvittava varoventtiili on silloin mukana, varon säätäisin esim. 160 bar).
Jos käytetään pumppua lietepumpun moottorina niin pyörimissunta on tarkistettava ja paluupuolen letku on oltava riittävän suuri (paluupuoli 1" ja työpuoli 3/4").
Noilla vermeillä lietepumpun teho olisi noin 15 kW.
Säiliö vois olla 100..150 l. Lämpeneminen ei liene ongelma, lietepumpun moottorihan on veden alla joten lämpöä siirtyy veteen.
-
- Viestit: 6138
- Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
- Paikkakunta: Rautalampi
- Viesti:
Onko Mattis varma että sen lietepumpun teho on vain 10-15 kw.
Jos kerta pumpun pyörittämiseen on tarvittu 40 hv traktori niin silloin tuo pumppu olisi jotain 25 kw. Tässä on huomioitu voimansiirron hävikit.
40 hv traktoreissahan vääntö oli kokoluokkaa 15 kp/1200 kierrosta.
Deutzin moottoreissa paras vääntö oli yleensä otettu korkeimmilla kierroksilla. 3 pyttyinen 50 hv n. 17-18 kp/1500-1600 kierrosta.
Tee laitteiston mitoitus mielellään nuille kierroksille.
Jos kerta pumpun pyörittämiseen on tarvittu 40 hv traktori niin silloin tuo pumppu olisi jotain 25 kw. Tässä on huomioitu voimansiirron hävikit.
40 hv traktoreissahan vääntö oli kokoluokkaa 15 kp/1200 kierrosta.
Deutzin moottoreissa paras vääntö oli yleensä otettu korkeimmilla kierroksilla. 3 pyttyinen 50 hv n. 17-18 kp/1500-1600 kierrosta.
Tee laitteiston mitoitus mielellään nuille kierroksille.
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: To Tammi 06, 2011 1:32 pm
- Paikkakunta: Jpää - Vehkalahti
- Viesti:
TERVE! Ja kiitos hyvistä vinkeistä:
a. leitepumpun tehosta: 5" vanhemmat lietepumput ovat kiinteässä asennuksessa käyneet 10 - 15 kw sähkömoottoreilla, kun kysessä on masiinan pohjalla oleva keskipakopumppu.
b. en ole löytänyt vanhan Alfalavalin lietepumpun manuaalia, mutta tarpemmin tikkuja päästä raapien on lietepumpun oikeampi kierrosnopeus maksimissaan reilussa tuhannessa kierroksessa, joka suorassa kardaanivedossa oli ollut Deutzille liian vähän.
c. lietepumppu ja Deutz pyörivät samaan suuntaan, kun välistä on pois traktorin perän ulosotto ja kulmavaihde.
d. noista kierroksista. Kun ollaan saaristossa, niin kerrostalomieskesäasukkaat saattavat ennen klo 12 valittaa syntyneestä melusta, joten ilmajäähdytteisen moottorin kanssa ei haluaisi nostaa kierroksia kauhean korkeelle.
e. miten vielä tuo naapurin Modena Sai moottori, paljonko arvioitte sen kierrosnopeudeksi?
f. Jos Valmetin (565) mukaan rakentelisi paketin, niin mistä kannattaisi kysyä osia, ja mikä on markkinahinta tuommoisella tavaralla.
g. kun säiliöön on arveltu menevän yli sata litraa nestettä, niin onko mahdollista bio-öljyn määrän vähentämisestä esim. jäähdytysputkistolla tms, kun 30 cm:ä alapuolella lautan tason on merivesi. matti.
a. leitepumpun tehosta: 5" vanhemmat lietepumput ovat kiinteässä asennuksessa käyneet 10 - 15 kw sähkömoottoreilla, kun kysessä on masiinan pohjalla oleva keskipakopumppu.
b. en ole löytänyt vanhan Alfalavalin lietepumpun manuaalia, mutta tarpemmin tikkuja päästä raapien on lietepumpun oikeampi kierrosnopeus maksimissaan reilussa tuhannessa kierroksessa, joka suorassa kardaanivedossa oli ollut Deutzille liian vähän.
c. lietepumppu ja Deutz pyörivät samaan suuntaan, kun välistä on pois traktorin perän ulosotto ja kulmavaihde.
d. noista kierroksista. Kun ollaan saaristossa, niin kerrostalomieskesäasukkaat saattavat ennen klo 12 valittaa syntyneestä melusta, joten ilmajäähdytteisen moottorin kanssa ei haluaisi nostaa kierroksia kauhean korkeelle.
e. miten vielä tuo naapurin Modena Sai moottori, paljonko arvioitte sen kierrosnopeudeksi?
f. Jos Valmetin (565) mukaan rakentelisi paketin, niin mistä kannattaisi kysyä osia, ja mikä on markkinahinta tuommoisella tavaralla.
g. kun säiliöön on arveltu menevän yli sata litraa nestettä, niin onko mahdollista bio-öljyn määrän vähentämisestä esim. jäähdytysputkistolla tms, kun 30 cm:ä alapuolella lautan tason on merivesi. matti.
-
- Viestit: 918
- Liittynyt: Ke Tammi 21, 2009 6:59 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 822
- Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 8:39 pm
- Viesti:
Traktorikäyttöisten lietepumppujen kulmavaihteen välitys monesti 1:2 tai 1:3, eli toisioakselin kierrokset n: 1000-1500 r/min. Sähköpumput 1500 r/min.
Mamecin pumpussa oli tr ja sähkökäyttöisenä sama pumppuosa ja akseli.
Tehontarve lietehommissa 3-4 m3 tuotto tarvii tehoa ~10-12 kw.
Ruoppaus tietysti vähän eri juttu. Poistoputket ainakin vähän pidempiä.
Mamecin pumpussa oli tr ja sähkökäyttöisenä sama pumppuosa ja akseli.
Tehontarve lietehommissa 3-4 m3 tuotto tarvii tehoa ~10-12 kw.
Ruoppaus tietysti vähän eri juttu. Poistoputket ainakin vähän pidempiä.
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: To Tammi 06, 2011 1:32 pm
- Paikkakunta: Jpää - Vehkalahti
- Viesti:
lietepumpun poistoletkua on tällä hetkellä 30 metriä, koko, sisähalkaisija 11.5 cm:ä. Arvioni mukaan, jos homma pelittää ja ruoppausala laajenee, on tarve lisäletkuille. Mitoitusta laskettaessa pitänee ottaa huomioon ainakin tuo 30 m:n letku. Letku on tarkoitus pitää kellukkeilla tms meren pinnalla, jottei letkuun tule turhia korkeusvaihteluita ja riskiä, että raskaampi ainesosa jää putken alapintaan jumiin. Maa-alue, jonne liete pumpataan on maksimissaan 40 cm:n normimerenpinnan päällä. Jossain kohdin letku pitää vetää nyppylän yli, joka on kolme metriä merenpinnan yläpuolella. matti
-
- Viestit: 822
- Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 8:39 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: To Tammi 06, 2011 1:32 pm
- Paikkakunta: Jpää - Vehkalahti
- Viesti:
Voisiko kyseeseen tulla esim. PR-hydrauliikan sivuilta http://www.pr-hydrauliikka.fi/luettelo/Hinnasto.pdf: L-EPM 80 C geroottori, tilavuus 80 cm3, kierrokset 755-945 ja teho 10-12 kwh.
"L-EPM 80 C D 79,2 755 / 945 15,1 / 19,5 10,2 / 12,5 140 / 225 270,00"
matti
"L-EPM 80 C D 79,2 755 / 945 15,1 / 19,5 10,2 / 12,5 140 / 225 270,00"
matti
-
- Viestit: 822
- Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 8:39 pm
- Viesti:
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Semrush [Bot] ja 56 vierailijaa