Eberi

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

drafter
Viestit: 552
Liittynyt: Ke Helmi 27, 2008 1:00 pm
Paikkakunta: padasjoki
Viesti:

Eberi

Viesti Kirjoittaja drafter »

Näistä polttoaineellalämmittävistähän nyt on ollu juttua vähän väliä mutta kysäsenpä kuitenkin.

Näillä keleillä eberi kyllä käynnistyy ja syttyy mutta n. min pöhötettyään sammuu. No veivaat sitten koneen väkisin käyntiin ja sammuttaa muutaman min päästä. laitan eberin uudestaan päälle , no nyt se sitten jää päälle. Näin se on toiminu tällä viikolla joka päivä . Jos se toimis vaan auton käydessä niin se lienis veden kierrossa oleva ongelma mutta kun hiukan lämmenneenä toimii moottori sammutettuna?

Auto on vm -89 ja jotenki vaikuttas että toi lämmitin olis jo tehtaalla laitettu?

Eli tämähän on sellainen malli jossa suurin osa ohjaus elektroniikasta sijaitsee repsikan jalkatilan edessä kojelaudan alla (MB 817)

Löpö linjat on tietty aika pientä pilliä mutta voiko mukä polttoaine olla muuttunu muka sellaseks ettei mene talvilaatu -18 asteessa läpi?

kyseinen eberin malli on kuulemma kaikkein luotettavin eberin tekeleistä kautta aikain. Tiiä sitten..........
mahtuhan se eilenki..........
jusape
Viestit: 3500
Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 10:56 pm
Paikkakunta: Yläne
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusape »

Voi siellä silti vespumppa jumitella, hiukan lämmettyään toimii.....
Ihmeitä tehdään päiväs, mahdottomat vaatii kaks
Nuffit DM4-54, Univ Four-61, 460T EVO III ( ~300hp ) -64,
GMC 6-71 -65 (Detroit Diesel), Allis-Chalmers TL20D-60
USA GM autoja vuodesta -90 + Muuta roipetta

http://WWW.NUHVI.NET
http://WWW.KONEKANSA.NET
drafter
Viestit: 552
Liittynyt: Ke Helmi 27, 2008 1:00 pm
Paikkakunta: padasjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja drafter »

osien saaminen saattaa olla haastavaa mutta onkon kukaan korvannu tollasen pumppua erillisellä pumpulla?

tähän on palopuhallin ja vesipumppu vaihdettu ja muutenkin huollettu/tarkastettu 4-5 vuotta sitten. Sillon jo oli osat työläitä hankkia. No pitkä aikahan sekin on ....
mahtuhan se eilenki..........
jusape
Viestit: 3500
Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 10:56 pm
Paikkakunta: Yläne
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusape »

vepan pumppujen tilalle olen laittanu mallia "motonet" bimmerin yms kiertopumpun, hinta noin satkun, kun vepan oma pumppu~250eskoo.....
Ihmeitä tehdään päiväs, mahdottomat vaatii kaks
Nuffit DM4-54, Univ Four-61, 460T EVO III ( ~300hp ) -64,
GMC 6-71 -65 (Detroit Diesel), Allis-Chalmers TL20D-60
USA GM autoja vuodesta -90 + Muuta roipetta

http://WWW.NUHVI.NET
http://WWW.KONEKANSA.NET
drafter
Viestit: 552
Liittynyt: Ke Helmi 27, 2008 1:00 pm
Paikkakunta: padasjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja drafter »

Seuraako se jollain tsydeemillä pumpun virran kulutusta vai sammuttaako se vaan lämpösuojan perusteella jos vesi ei kierrä?

Nii sitte vielä kun auto 24 v mut ainakin hehkutulppa on 12 v.

Muistaakseni pumpussa kyllä luki 24 v eli voi olla vaikee löytää halpis pumppua tolla jännitteellä.

Tarvinnee tutkia netistä mitä löytyy.
mahtuhan se eilenki..........
drafter
Viestit: 552
Liittynyt: Ke Helmi 27, 2008 1:00 pm
Paikkakunta: padasjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja drafter »

Täähän on siis D5W . johon näyttäs saavan vielä pumpun. hinta 289e
mahtuhan se eilenki..........
drafter
Viestit: 552
Liittynyt: Ke Helmi 27, 2008 1:00 pm
Paikkakunta: padasjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja drafter »

Jussinmäellä yleis malli 59 e. Se rupee kuullostaan jo kokeilun arvoselta.
mahtuhan se eilenki..........
jusape
Viestit: 3500
Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 10:56 pm
Paikkakunta: Yläne
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusape »

Kyllä se ihan lämmön mukaan lyö pelin seis, samoille johdoille (alkuperäisiin) voi kytkeä ulkopuolisen, erillisen pumpan
Ihmeitä tehdään päiväs, mahdottomat vaatii kaks
Nuffit DM4-54, Univ Four-61, 460T EVO III ( ~300hp ) -64,
GMC 6-71 -65 (Detroit Diesel), Allis-Chalmers TL20D-60
USA GM autoja vuodesta -90 + Muuta roipetta

http://WWW.NUHVI.NET
http://WWW.KONEKANSA.NET
samiko
Viestit: 1205
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 8:22 pm
Paikkakunta: pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiko »

Jännite kannattaa tarkistaa kans. Oireet viittaa myös vahvasti siihen että akut huonot kun kerran käydessä pelaa.
Olisin arvannut tuon mallin ja olen samaa mieltä että on parhaita ebereitä.
Minullakin tuommoinen yksi vielä varastossa enkä ikänä myy / hukkaa pois.
drafter
Viestit: 552
Liittynyt: Ke Helmi 27, 2008 1:00 pm
Paikkakunta: padasjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja drafter »

akut on vajaan vuoden vanhat mutta onhan tuossa perälauta nostinkin.....Tosin akkujen sijotuspaikkakin on sellanen ettei ne koskaan lämpene joten miten mahtaa olla varautuuko paljon ajossakaan. Hyvin äsken lähti lämmittään mutta lämpöraja ilmeisesti sen taas sammutti.
mahtuhan se eilenki..........
cardaani
Viestit: 4036
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2009 9:05 am
Paikkakunta: Wetenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cardaani »

Kyllä niistä letkuista yleensä käsin kokeilemalla jo tuntee, että lähti neste kiertää.

Viimetalvena oli D4D Anjoviksen lisälämmitin ajoittain mykkä. Sieltä löytyi paperitiivisten palanen kiertovesipumpun siivikosta. Oli perua kansirempasta.
drafter
Viestit: 552
Liittynyt: Ke Helmi 27, 2008 1:00 pm
Paikkakunta: padasjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja drafter »

tuo kiertopumppu piti jo uutena samanlaista meteliä/ulinaa kylmänä kuin lämppärin puhallin autossa joskus.

Siitä valitin huoltoliikkeelle silloin mutta eivät uskoneet uuden pumpun sellasta tekevän...Seurataan sanoivat ja kun kevät teki tuloaan niin ei sitä enää tarvittu. Näin kauan se kuitenkin kesti mutta arvatkaapa olenko kyseisen liikkeen palveluja käyttäny enään.............
mahtuhan se eilenki..........
samiko
Viestit: 1205
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 8:22 pm
Paikkakunta: pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiko »

Niin lähinnä aattelin kun auto on 24 V ja jos toi lämmitin tosiaan on 12V
niin herää kysymys onko jännite otettu oikea-oppisesti alentajan kautta 24->12 vaiko ihan vaan toiselta akulta suoraan?

Aiheuttaa meinaan ihan varmasti ongelmia jos on otettu suoraan toiselta akulta. Ja pilaa ennen pitkää myös uudet hyvät akut.

Mutta jos tuo on tuossa vehkeessä jo reilun parikymmentä vuotta pelannu niin eiköhän se ole kuitenkin oikein asennettu.

Ihmetyttää miksi siihen on asennettu 12V värkki kun 24V:siakin olis olemassa!?
jip59
Viestit: 2871
Liittynyt: Ma Elo 21, 2006 11:18 pm
Paikkakunta: Tervajoki Pohojammaalla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jip59 »

samiko kirjoitti:Niin lähinnä aattelin kun auto on 24 V ja jos toi lämmitin tosiaan on 12V
niin herää kysymys onko jännite otettu oikea-oppisesti alentajan kautta 24->12 vaiko ihan vaan toiselta akulta suoraan?

Aiheuttaa meinaan ihan varmasti ongelmia jos on otettu suoraan toiselta akulta. Ja pilaa ennen pitkää myös uudet hyvät akut.

Mutta jos tuo on tuossa vehkeessä jo reilun parikymmentä vuotta pelannu niin eiköhän se ole kuitenkin oikein asennettu.

Ihmetyttää miksi siihen on asennettu 12V värkki kun 24V:siakin olis olemassa!?
Missäs se sanottiin että lämmitin on 12v. Oli kyllä mainita että hehku on 12v ja niinhän sen kuuluu ollakkin tuossa mallissa. Joissain lämmittimissä se on esim. 7v vaikka lämmittimen käyttöjännite on mitä tahansa. Hehkua ohjaa ohjainlaite joka antaa oikean jännitteen.

Tuohon ketjun aloittajan kysymykseen munkin mielipide kallistuu veden kierron ongelmaan. Jotkut autot (esim. etuvetotransit) ovat tarkkoja siitä että jäähdytysnestettä on riittävästi.
Valmet 604-4 -83 Valmet 705-4 87 Nh M160 -98 Ei savua ilman kokeilua...
Konekansa.fi
samiko
Viestit: 1205
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 8:22 pm
Paikkakunta: pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiko »

Kappas pirua... Täytyy harjoitella tuota luetun ymmärtämistä :)
drafter
Viestit: 552
Liittynyt: Ke Helmi 27, 2008 1:00 pm
Paikkakunta: padasjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja drafter »

Jaahas tänään oppi taas jotakin .... Kuten arvata saattaa tänä aamuna oli taas keskivertoo vaikeempi lähtö . Mersun sai käymään vasta liki puolta päivää.
Nyt oli akkuja lataillessa aikaa katella lämmitintäkin hytti pystyssä. hyvin käynnistyy , lopettaa ilmeisesti hehkutuksen ,yhä vaan pyörii.. sitten hetken päästä sammuu äkillisesti . Vaan siltähän jää se tuuletus puhallus tekemättä mikä tarkottaa liekki vahdin menoa tai ainakin nokeentumista. Se kun on muovi runkonen. Vähän se on kärsiny mutta toimii vielä

Yhtään ei letkut lämmenny vaikka laite ite kyllä kuumeni joten huomen aamuna noudan erillisen kiertovesipumpun.

On tästä kikkailusta jotain hyötyäkin, alkaa hiljaksiin ton lämmittimen sielun elämä valkeneen. :D
mahtuhan se eilenki..........
jusape
Viestit: 3500
Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 10:56 pm
Paikkakunta: Yläne
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusape »

jip59 kirjoitti:
samiko kirjoitti:Niin lähinnä aattelin kun auto on 24 V ja jos toi lämmitin tosiaan on 12V
niin herää kysymys onko jännite otettu oikea-oppisesti alentajan kautta 24->12 vaiko ihan vaan toiselta akulta suoraan?

Aiheuttaa meinaan ihan varmasti ongelmia jos on otettu suoraan toiselta akulta. Ja pilaa ennen pitkää myös uudet hyvät akut.

Mutta jos tuo on tuossa vehkeessä jo reilun parikymmentä vuotta pelannu niin eiköhän se ole kuitenkin oikein asennettu.

Ihmetyttää miksi siihen on asennettu 12V värkki kun 24V:siakin olis olemassa!?
Missäs se sanottiin että lämmitin on 12v. Oli kyllä mainita että hehku on 12v ja niinhän sen kuuluu ollakkin tuossa mallissa. Joissain lämmittimissä se on esim. 7v vaikka lämmittimen käyttöjännite on mitä tahansa. Hehkua ohjaa ohjainlaite joka antaa oikean jännitteen.

quote]

Esim -90 luvun lopun- 2000 alkupuolen eeperit (12v) hehku on 8v tulppa.....Ainakin, sen tiedän kokemuksesta
Ihmeitä tehdään päiväs, mahdottomat vaatii kaks
Nuffit DM4-54, Univ Four-61, 460T EVO III ( ~300hp ) -64,
GMC 6-71 -65 (Detroit Diesel), Allis-Chalmers TL20D-60
USA GM autoja vuodesta -90 + Muuta roipetta

http://WWW.NUHVI.NET
http://WWW.KONEKANSA.NET
samiko
Viestit: 1205
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 8:22 pm
Paikkakunta: pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiko »

Juu niinhän tuo tulppa onkin pienemmällä jännitteellä, kasivolttisia minullakin hyllyssä.
ys3s95bn
Viestit: 304
Liittynyt: Su Huhti 30, 2006 10:49 pm
Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ys3s95bn »

drafter
Viestit: 552
Liittynyt: Ke Helmi 27, 2008 1:00 pm
Paikkakunta: padasjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja drafter »

Mulla on nuo alkuperäset kirjat olemassa.
mahtuhan se eilenki..........
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Hsippe ja 44 vierailijaa