Schaeff minikaivuri

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

f4000
Viestit: 140
Liittynyt: La Touko 27, 2006 9:23 pm
Paikkakunta: hamina
Viesti:

Schaeff minikaivuri

Viesti Kirjoittaja f4000 »

Moi pukkaa "vähän" kaivurikuumetta, onko palstalaisilla tietoa otsikon mukaisesta vermeestä millä koneella nuo on varustettu. Mikä hydrauliikka valmistaja, kuinka saa varaosia? Nykyään tunnetaan nimellä Terex. Huonosti löytyi googlella tietoa, tosin voi johtua googlettajastakin. Kertokaa jos tietoa tai jopa kokemuksia löytyy.
Viimeksi muokannut f4000, Su Helmi 13, 2011 4:31 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mikki
Viestit: 757
Liittynyt: To Syys 09, 2010 7:53 am
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikki »

Jos tiedät tyyppiä ja vuosimallia, niin helposti löytyy netistä informaatiota.
juise
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2008 1:56 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juise »

Täältä löytyy Schaeff -merkkinen minikaivuri tyypiltään HR12 (1600 kg).

Tuossa on moottorina 3-sylinterinen Mitsubishi L3E, pumput ovat Haldex-merkkisiä ja muu hydrauliikka Parkerin valmistetta. Varaosista muita paitsi öljynsuodattimia ei ole tarvinnut. Fintractor taisi aloittaa juuri Terexin maahantuonnin, ehkä sitä kautta saisi hankittua muita osia jos tarvitsee?

Kone on pelannut hienosti ja on kyllä yllättävän voimakas kokoisekseen.
Zetor & Massey-Ferguson
f4000
Viestit: 140
Liittynyt: La Touko 27, 2006 9:23 pm
Paikkakunta: hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja f4000 »

No nyt on lääke saatu pihamaalle ja ensi tyypit otettu lumenkaivuun muodossa,poika ainakin tykkäsi "uudesta" lelustamme.
Moottori on tosiaan tuo mitsu l3e, nättiääninen moottori.
Pitäisi tehdä vähän huoltoa ja tietysti tuota ohjekirjaa ei tullut mukana.
Moottorista löytyi tietoa netistä, mutta tietääkö joku mistä saisi tietoa tuosta itse kaivurista? Onko JUISE:lla ohjekirjaa voisin vaikka vähän maksaakin kopioista. Vielä tuosta moottorista: onko ruiskupumpussa oma öljynsä vai sama kuin moottorissa? Siinä näkyi olevan öljyproppu kupeella.
Täytyy ostaa kilikalipullo maalia ja maalata nuo sivupellit ja takapaino niin ei käy silmään niin pahasti nuo ruosteet.Mikä näissä on tuo kauhan kiinnityssysteemi nimeltään ? Puomin tyvessä on jonkin verran löysiä mutta korjataan ne jahka lämpiää tai saa koneen sisälle. On sen verta korkia ettei mahdu normi tallin ovesta sisään. Jos jollain on tietoa niin kertokoon kiitos! http://kuvablogi.com/blog/25385/6/
JURO
Viestit: 3444
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JURO »

Hauskan näkönen lelu, kyllä tolla ihan kunnon töitäkin tekee kunhan lumet sulaa. Tuollasella on ihan hyvä raapia polanteet pois pihoilta. Tervetuloa minikaivuri kerhoon.
Robinhot
Viestit: 44
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2009 1:21 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Robinhot »

Mulla on vastaavalla moottorilla oleva Volvo EC15 minikone. Siinä on käsikirjan mukaan kaksi moottorin öljyntäyttö aukkoa toinen vettiilikopan päällä ja toinen juuri tuossa moottorin kupeessa syöttöpumpun alapuolella ja siitä hieman oikealle. Pikku Caterpillarissa on myös Mitsun L3E kone kuten myös Sole ja Vetus venemoottoreissa. Terve tuloa minikerhoon!
Ford 4000
Viestit: 1062
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 6:41 pm
Paikkakunta: Pohj.Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ford 4000 »

Näppärän näköinen kone .Onko sama joka on nettikoneessa myynnissä,muistuttavat toisiaan,tommoista tekis mieli.
aku4011
Viestit: 368
Liittynyt: Ti Touko 13, 2008 5:06 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aku4011 »

http://www.nettikone.com/schaeff/hr13/913249
onko sama?

jos niin millainen tuo kauppias oli? kun kuullut vaan juttua isompien koneiden kyseilijöiltä että vähän erikoiset järjestelyt kauppoja tehdessä, tyyliin rahat etukäteen eikä takuita.

kiinnostaisi itseäkin tuollainen minikone :D
JURO
Viestit: 3444
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JURO »

Onkos Robinhotilla käyttöohjekirjaa Volvoon, mulla on EC15 vm. 2000 avoohjaamolla eikä juuri mitään tietoa vehkeestä, moottorista, huollosta ym.
f4000
Viestit: 140
Liittynyt: La Touko 27, 2006 9:23 pm
Paikkakunta: hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja f4000 »

Jep sama konehan se on. Näkyy olevan vieläkin nettikoneen sivulla.
Niinhän tuo olisi halunnut puolet etumaksua mutta sain sovittua että maksoin koneen vasta kun hän oli sen mulle kotiin tuonut ja olin sen hyväksynyt. ei mulla ainakaan mitään pahaa sanottavaa miehestä ollut kaikki meni niin kuin puhelimessa oltiin sovittu . Takuutahan ei ole joten hieman sian säkissä joutuu ostamaan, mutta niinhän se näissä tuontivehkeissä on. Monet välittäjäthän haluavat jopa koko kauppahinnan etukäteen. Tänään ei viittiny edes konetta käynnistää kun se on tuossa pihalla -23c pakkasta. Mitä öljyä volvon ohjekirja suosittelee tuohon koneeseen? Mistähän tuohon kannattaa hyd.öljysuodinta kysellä? Mulla on teboilin hydrauliika 46 öljyä jotka aattelin tuohon laittaa eiköhän se ole kesäkäyttöön ihan ok.
Tarvisi toiseen kauhaan saada kynnet jostakin 3kpl ja niitäkin taitaa olla kymmeniä malleja, että mistä kannattaisi niitä kysyä? Siinä taas aloittelijalta kysymyksiä
juise
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2008 1:56 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juise »

Mitsubishiin voi laittaa vaikka 10w-30 öljyä ja hydrauliöljyksi käy varmastikin tuo 46. Meidän koneessa oli tullessaan 68 viskositeettiluokan hydrauliöljyä ja se tulikin vaihdettua heti uuteen (muistaakseni 46).

Hydrauliikkasuodatin tässä yksilössä oli merkiltään Argo, ja sellaista mallia ei löytynyt edes ko. merkin maahantuojalta eikä paikallisilta hydrauliliikkeiltä, joten totesin että hyvä se vielä on ja laitoin takaisin. Saksan Ebayssa olen joskus nähnyt sellaisia myynnissä, ja nyt voisi toisaalta ehkä saada Fintractoriltakin kun aloittivat Terexin maahantuonnin?

Pikakiinnike on todennäköisimmin valmistajan omaa tuotantoa ja tyyppiä. Itse tuli hankittua toiseen kauhaan hitsattava sovite, joka sitten käy puomissa olevaan pikakiinnikkeeseen. Tämäkin Ebaysta. Kyllä tuollaisen varmaankin itsekin tekisi, kun ei ole kovin monimutkainen.
Zetor & Massey-Ferguson
mh
Viestit: 842
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:45 pm
Paikkakunta: pihtipudas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mh »

ikh myymälässä on jonku mallin kynsiä :wink:

mä kokeilin omaan koneeseen kynsiä kuokka kauhaan ja totesin tarpeettomiks 8)
Ihminen sen on tehnyki niin miks ei korjais?
Robinhot
Viestit: 44
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2009 1:21 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Robinhot »

F4000 ja JURO. Mitsun L3E huolto ja käyttäjän manuaalit löytyvät ilmaisina netistä. Teeppä Googlella haku, Service Manual Mitsubishi L-Series diesel engines Version 08/2004. Hakutulokseksi tulee ensimmäisten joukossa 3 pdf käsikirjaa, kaksi edellä mainittua sekä lisäksi SL-sarjan moottorin huoltokirja (paras noista), joka kannattaa myöskin imuroida sen verran samankaltaisia nuo L- ja SL-sarjan koneet ovat.

Vielä tuosta Volvosta. Maahantuojalla on kuulemma ollut myytävänä suomenkielinen käyttäjän käsikirja, taidanpa ostaa jos vielä on. Onkos sulla Juro siinä konekopan kannessa tallella voitelu ja huoltotaulukkotarra? Sen mukaan tappien rasvaus ja telojen kireyden säätö on 10 tunnin välein, moottoriöljyn ja suodattimen vaihto 250 tunnin välein. Hydrauliöljyn ja suodattimen vaihto sekä ajovaihteistojen öljynvaihto 1000 tunnin välein.

Omia kokemusia Volvo EC15:n öljyistä. Aluksi mulla oli moottorissa 10W/30 Neste Turbo LXE osasynteettinen. Päivän ensimmäinen käynnistys ei koskaan onnistunut eka kerralla vaan öljynpainevahti sammutti koneen, toisella yrityksellä sitten jäi käyntiin eikä sen jälkeen enää samana päivänä edes parin kolmen tunnin seisomisen jälkeen temppuillut. Vaihdoin moottoriin 15W/40 LXE:n ja nyt jää eka startilla käymään. Olisko sitten laakereissa tai pumpussa väljää (ajettu 2000 tuntia)? Hydrauliöljynä mulla on VG 32, ensimmäiset 15 minuuttia käynnistyksen jälkeen hydrauliikka on tarkka ja rauhallinen sitten pikku hiljaa muuttuu ainakin mun taidoille liiankin nopeaksi. Voikohan johtua turhan ohuesta öljystä, pitäisköhän vaihtaa VG 46 tai 68? Nämä mun ajothan ovat vain sulan maan aikaan.
JURO
Viestit: 3444
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JURO »

Kiitos hyvästä vinkistä paljon tietoa tosin väärällä kielellä mutta kyllä siitäkin jotain ymmärtää. Mulla ei ole ollut käynnistyksen kanssa ongelmia, -10 olen hehkuttanut kaksi kertaa ja aina on jäänyt heti käymään, öljynä 5W-30 synteettinen Kendall. Hydrauliikka öljyä en ole vaihtanut on sama öljy kuin ostettaessa jostain Belgian huutokaupasta, mielestäni toiminut johdonmukaisesti. Ainoa joka vähän huolestuttaa on se että joskus kun lämpösenä laittaa käyntiin hetken aikaa varhinkin tyhjäkäynillä käy vähän röpöttämällä ehkä 2 pytyllä ja kerran kun kävelin perässä ja ajettiin täysillä pakoputkesta kuulu lieviä poksahduksia, itse kun ajaa ei juuri kuulu. Mikäs muuten on ton Volvon maahantuoja.
Robinhot
Viestit: 44
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2009 1:21 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Robinhot »

Volvo maansiirtokoneiden edustaja Suomessa on Volvo CE Finland. Toimipisteitä on ympäri maata ainakin Vantaalla, Tampereella ja Raisiossa. Pääpaikka lienee Vantaalla. Ruotsissa ja Baltian maissa edustaja on Swecon. Tallinnan lähelläkin on toimipiste (Pärnuun päin).
JURO
Viestit: 3444
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JURO »

Nyt kävi niin hyvä tuuri että kimppakaverini sai käyttöohje kirjan siilinjärven vissiin Volvon myyntipaikasta. Paljon hyvää tietoa siellä on, mutta jotain käsittämätöntäkin, esim vianetsinnässä kohta moottori pyörii mutta ei käynnisty: syy sylinterinkannen pultit löysällä, toimenpide, kiristä kannen pultit. Tai samassa kohdassa syy: vika ruiskutuspumpussa tai suuttimissa, tomenpide, vaihda pumppu tai suuttimet. Muuten aika herkästi ota yhteys valtuutettuun huoltoon.
miska88
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Helmi 02, 2011 9:30 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja miska88 »

hei, tietääkö kukaan mitkä hehkutulpat tälläiseen mitsubishin L3E moottoriin kuuluu? mulla on irtonaisena tälläinen moottori, ja siinä ei ole hehkutulppia ollenkaan. pitäisi olla mallikappale kun hakee uusia tai sitten joku koodi tai muu sellainen.
f4000
Viestit: 140
Liittynyt: La Touko 27, 2006 9:23 pm
Paikkakunta: hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja f4000 »

Hehkuista en osaa sanoa mutta myyppä mulle startti jos kone on ylimääräisenä.
Sain hommattua hydrauliikka suotimen agrimarketin kautta, ei vaan tullu kysyttyä hintaa tilatessa maksoi mokoma noin 90€.

LISÄYS: Englanninkielisessä huolto-ohjeessa mainitaan hehkuista tyyppi
Y-145T
10.5V 9.7A 0.2ohmia
Tästä tiedosta en mene takuuseen onko kaikissa koneissa samat hehkut näitä kun on käytetty niin monessa eri vehkeessä.
miska88
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Helmi 02, 2011 9:30 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja miska88 »

en viitti starttia kyllä myydä :wink:

kiitti kuitenkin tosta mallista, täytyy sillä kysellä.

löysin itte venemoottori sivun:
http://www.tekno-marine.fi/huoltoosatnetti.htm

L3E:tä käytetään mini 29:n perusmoottorina.

tuolla öljynsuodattimeksi tarjotaan ihan perus MH:ta, eikä ole kallis.
mutta hehkut kyllä on.... :(

onko sulla sähköisenä se manuaali?

EDIT: L3E:tä käytetään mini 26:sen perusmoottorina
f4000
Viestit: 140
Liittynyt: La Touko 27, 2006 9:23 pm
Paikkakunta: hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja f4000 »

Startti jo löytyi. Tarkoitin tuota kaivurin hyd. suodinta että on kallis mokoma.
Moottorin ö-suodin ei montaa euroa maksanut.
Manuaali löytyi netistä ylläolevan nimimerkki robinhot ohjeen mukaan. Jos ei enää löydy niin laita s-posti osoite yv:nä niin koitan lähettää sen sulle.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Intikka844 ja 67 vierailijaa